RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 28 Mei 2009

SPR PERLU BERTINDAK TERHADAP KENYATAAN KJ

Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda Umno yang tidak diberi sebarang jawatan di dalam kabinet baru-baru ini telah mengeluarkan kenyataan menyeru pengundi-pengundi di Dun Penanti agar tidak keluar mengundi pada PRK ini nanti. Alasannya adalah kerana PRK tersebut sengaja diadakan akibat perletakan jawatan oleh Fairus. Saya tidak tahu samada kenyataan KJ tersebut merupakan satu kesalahan kerana menghasut rakyat agar tidak keluar mengundi dan adakah SPR akan berdiam diri atas perbuatan seperti ini.

SPR baru-baru ini bingkas bangun untuk menyiasat aduan oleh salah seorang calon Bebas, Kak Min yang mendakwa dirinya telah disogok oleh PKR. Bahkan SPR menyatakan akan bekerjasama rapat dengan SPRM untuk menyiasat aduan Kak Min tersebut. Tahniah, atas kecekapan SPR di dalam melaksanakan tugasnya. Bagaimana pula dengan hal KJ yang menghasut rakyat Dun enanti agar tidak keluar mengundi? Bahkan kenyataannya dikeluarkan melalui media termasuk di Akhbar Sinar Harian. Memang benar, tiada akta untuk mewajibkan semua rakyat yang mencapai usia 21 tahun ke atas untuk mengundi, tetapi tiadakah juga akta yang melarang kegiatan menghalang atau menghasut rakyat untuk tidak keluar mengundi? Jika tiada, SPR ternyata tidak serius di dalam melaksanakan tanggungjawabnya. Sewajarnya sesiapa yang merasakan tidak mahu keluar mengundi atas apa jua alasan boleh berbuat demikian, tetapi tidak perlu orang lain menjadi penghasut.

Seharusnya KJ yang perlu mencerminkan diri beliau jika ingin menyebut soal ketelusan dalam demokrasi. Beliau didapati terlibat di dalam rasuah politik wang semasa pemilihan jawatan Ketua Pemuda Umno baru-baru ini tetapi dibenarkan bertanding. Beliau memenangi jawatan tersebut tetapi kemenangannya tdak dapat membersihkan imej beliau sebagai orang yang terlibat di dalam politik wang. Begitu juga dengan Ali Rustam yang sehingga kini terus menjadi KM Melaka. Tidakkah KJ terasa begitu hinanya Umno di dalam situasi begini? Tidak terhinakah KJ sebagai Ketua Pemuda Umno yang julung kalinya tidak terpilih menganggotai kabinet sedangkan Naib beliau terpilih bahkan Mukhriz yang tewas juga terpilih? KJ perlu mencerminkan diri terlebih dahulu sebelum mahu mengajar rakyat di Dun Penanti.

Saya percaya selaku Ketua Pemuda, KJ merasa amat malu apabila Umno mengangkat bendera putih di Dun Penanti. Parti yang didokonginya ternyata begitu kecil jiwa dan semangatnya untuk berjuang membela nasib rakyat di Dun Penanti. Begitulah jika menghampiri `nazak' sesungguhnya tiada lagi kekuatan dan tenaga. Umno kini menghampiri nazak atau semakin menemui `sakratul maut' sepertimana yang dikatakan oleh Mat Sabu. Sekiranya Umno sendiri tidak berani bertempur di dalam gelanggang, Umno harus diam bukan menjadi hero di luar gelanggang. Ahli-ahli Umno mungkin ramai yang malu kerana selekeh-lekeh `Minah Rempit' (pinjam kata Azmin) pun berani menyengseng kain bertempur dengan PKR di Dun Penanti.

WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com





Tiada ulasan:

Catat Ulasan