RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 20 Julai 2011

BARU KU TAHU MENGAPA AMBIGA DAN DAP PATUT KITA MUSUHI...

Oleh: WFAUZDIN NS

DATUK S.AMBIGA, waktu ini menjadi teramat popular sehinggakan mengatasi populariti PM dan ahli kabinetnya, bahkan tokoh ini dilihat lebih diperkatakan dari Ketua Pembangkang sendiri, DS Anwar Ibrahim.

Ini adalah kerana kejayaannya membawa Perhimpunan BERSIH 2.0 mencapai matlamat untuk berhimpun di Ibu Kota pada 09 Jul lalu. Hanya seorang wanita gigih dan berani seperti beliau telah membuatkan KPN terpaksa tampil di muka TV pada malam 09 Jul yang lalu seperti tampilnya `Pemegang Mohor Besar Raja-Raja' untuk mengumumkan Hari Raya. KPN tampil secara khusus untuk memberi `amaran keras' terhadap peserta-peserta BERSIH.

Hanya kerana wanita ini seorang sahaja, Ibu Kota lumpuh lebih kurang 2 hari sebelum dan semasa 09 Jul yang lalu. Seluruh dunia tertumpu kepada BERSIH pada waktu itu dan wanita ini mula disebut ramai orang. Begitulah hebatnya Datuk S.Ambiga.

Namun, media dan pencacai Umno berterusan memburukkan imej wanita ini. Paling bodoh apabila KM Melaka mengesyorkan agar beliau dikenakan tindakan menarik balik kerakyatannya. Timbul pula isu Datuk S. Ambiga itu seorang India berugama Hindu yang memimpin BERSIH pada 09 Jul lalu. Adakah sewaktu BERSIH 1.0 pada tahun 2007 yang lalu yang dipimpin oleh Syed Syahir seorang Melayu Islam, ketika itu Umno dan pencacainya menyokong BERSIH? Ertinya, bukan masalah India atau Hindu, tetapi puak mereka sememangnya amat gentar dengan BERSIH.

Puak-puak ini telah mula bermain dengan isu perkauman yang amat sempit. DAP juga turut menjadi mangsa tuduhan liar dan bodoh mereka. Apa salah Datuk S. Ambiga dan pemimpin DAP? Setelah saya teliti dari yang dicatatkan oleh seorang rakan di dalam FB beliau, rupa-rupanya Datuk S. Ambiga dan pemimpin DAP terlibat di dalam beberapa perkara yang menyentuh hak kita sebagai orang Melayu Berugama Islam.

Datuk S. Ambiga dan pemimpin-pemimpin DAP telah `terlibat' di dalam perkara-perkara berikut, patutlah puak mereka amat membenci Datuk S. Ambiga dan DAP. Jika begitu, memang patut kita pun sama membenci, jika tidak, kita akan dicop bodoh dan bahlul. Inilah `kesalahan besar' Datuk S.Ambiga dan pemimpin DAP terhadap kita:-
1. Siapakah yang menukar wang Royalti kepada wang Ehsan pada tahun 2000 apabila PAS berjaya merampas negeri Terengganu dari tangan BN dalam PRU 1999? (Negeri Terengganu itu majoriti penduduknya adalah Melayu)

2. Siapakah yang menghalang kerajaan kedua-dua negeri bermajoriti 95% Melayu (Kelantan dan Terengganu) menikmati hasil royalti Petronas, sedang negeri-negeri seperti Sabah dan Sarawak tidak dikenakan tindakan sama?

3. Siapakah yang menghalau peneroka bandar dikalangan orang Melayu di Kg Berembang (KL), Kg Plentong (JB), Kg Chubadak (KL), Kg Malaysia Tambahan (KL)?

4. Siapakah yang menghalau Melayu Pulau Pinang dengan helah pembangunan hingga mereka merempat ke Seberang Jaya dan Kedah Selatan?

5. Siapakah yang menggadai Tanah Rezab Melayu hampir 50% dari 3 juta hektar pada 1948 kepada 1.6 juta hektar pada 1997?

6. Siapakah yang membunuh orang Melayu kerana perbezaan fahaman politik di Kg Memali, Lubuk Merbau dan Hutan Aji?

7. Siapakah yang membolot saham AP untuk menantu dan kroni, sedang ia adalah hak setiap rakyat dibawah dasar DEB?

8. Siapa yang melingkupkan dasar DEB hingga milikan ekuiti Melayu tersekat kepada 18% pada 2000.

9. Siapakah pula yang memansuhkan DEB, dan diganti dengan dasar Liberisasi dan Model Ekonomi Baru yang mesra kapitalis dan anti subsidi?

10. Siapa yang menyelewengkan dana untuk orang Melayu yang miskin dalam program PPRT? Dari 54 billion yang diperuntukkan kepada orang Melayu hanya 2 billion sahaja yang sampai kepada orang Melayu, 52 billion lagi lesap di telan pentadbiran UMNO.

11. Siapa yang mengkhianat wasiat Raja-Raja Melayu menjelang kemerdekaan supaya tidak diserah bukit, gunung dan pulau kepada bukan Melayu?

12. Siapa yang mencipta krisis perlembagaan 1982 yang menyebabkan kuasa Yang DiPertuan Agung terhakis dan hanya sekadar menjadi rubber stamp Parlimen?

13. Siapa pula yang melucutkan kekebalan Raja-Raja Melayu pada awal 1990-an?

14. Siapa yang menggelarkan rajanya ‘NATANG’ bila namanya ditolak sebagai Menteri Besar Terengganu selepas PRU12 yang lalu?

15. Siapakah yang mengubah sempadan kawasan undi majoroti Melayu bila Melayu sendiri menolak Umno dalam PRU 1999 dan tidak menambah kerusi Parlimen di Kedah, Kelantan dan Terengganu pada persempadanan semula tahun 2002?

16. Siapa yang melanggar peruntukan Perlembagaan mengenai hak-hak istimewa orang Melayu untuk mendapat biasiswa?

17. Siapa yang menukar biasiswa kepada pinjaman PTPTN dengan kadar 4%?

18. Siapa yang mencemar bahasa Melayu dengan istilah-istilah “infotainment”, “boulevard”, “presint”, “bajet” dan lain-lain?

19. Siapa yang menukar bahasa pengantar dari bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris dalam pembelajaran Sains dan Matematik pada ketika jurang pendapatan bandar-luar bandar semakin melebar?

20. Siapa yang mencadangkan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris untuk SPM dan bahasa pengantar Inggeris di universiti-universiti?

21. Siapa yang jual air kepada negara jiran dengan harga 3 sen 1000 liter, dan jual balik kepada rakyatnya sendiri dengan harga 80 sen 1000 liter?

22. Siapa yang serah blok minyak kepada negara Brunei tanpa persetujuan DUN, Parlimen atau YDPA?

23. Siapa yang cuai menjaga tanahair sendiri hingga Pulau Batu Putih dan Singapura terlepas ke negara orang?

24. Siapa yang menghapuskan tulisan jawi dari diajar di sekolah-sekolah dalam tahun 1960an dahulu?

25. Siapa yang kata Sekolah Agama Rakyat (SAR) tempat melahir militan dan ekstrimist Islam dan mengwar-warkan perkataan “Sindrom Qiamulail” kepada anak-anak yang bersekolah ketika itu?

26. Atas alasan itu, siapa yang menghentikan geran perkapita kepada SAR hingga menyebabkan sebahagian institusi pendidikan agama hidup segan, mati tak mahu atau setengahnya berkubur tanpa nesan?

27. Siapa yang mencadangkan pelan pembangunan Kg Baru Kuala Lumpur hingga membuka milikan kepada 40% bukan Melayu?
Link
28. Siapa yang kekang akta-akta maklumat, Auku dan pandangan kedua orang Melayu supaya orang Melayu senang diperbodohkan?

29. Siapa yang naikkan harga petrol, diesel dan barangan asas kepada ketika Melayu adalah golongan majoriti yang miskin di negara ini?

30. Siapakah pula yang memperbodohkan dirinya konon mengaku Melayu sedang nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) dibuang dan diguna bahasa penjajah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION (UMNO)?/Sumber: FB Seligi Alpha

28 ulasan:

  1. bila dah lama sgt lalai merompak hasil negara, BANGSA melayu umno terlupa dgn pemikiran orthodox lama mereka yg perlu d ubah tp dah terlambat bila tsunami kebangkitan rakyat bangkit mendadak dan terpaksa menggunakan apa cara sekalipun dgn mengarahkan media2, kementrian dlm negeri dan kehakiman negara menggugut ketua2 polis dan para hakim supaya berdiri dbelakang mereka!!!
    vanderstone!!!

    BalasPadam
  2. kalaulah 30 perkara ni dibwh akta kanun keseksaan, org mcm ni dh kene gantung sampai mati kurang2 pn doblas kali nih... gantung, mati. hantu dia bangun pulak, gantung lak hantu dia. mati hantu dia, jd iblis pulak, gantung mati iblis, bangun jd bajang pulak. gantung mati lg x12... mcm tu la gambaran, punya celakanya umno nih...

    BalasPadam
  3. persoalan dari no.1 ke-30 jawapanya ialah si bn/umno/apco.kesian kat bn/umno/apco ni yang pandai meludah kelanggit,hasilnya terkena pada muka sendiri.sekarang berkahak berkohoilah bn/umno/apco kami rakyat dah tak sior ngan kamu,nah 20sen gi main jauh jauh,lagi jauh lagi lesap lagi baguih.

    BalasPadam
  4. itu pun masih ramai dongoi melayu yang sokong um-no sampai mampos....kesian yer!

    BalasPadam
  5. maie1958....
    bukan 'dongou' tapi 'nangoi'......
    Kalau ikut bahasa kaum Siam belah utara terutamanya Perlis dan Kedah 'nangoi' tu maksudnya ANAK BABI samalah dengan maksud PANDI KUTTY.....hehehe...
    Memang sesuaipun gelaran ni kepada puak-puak umPORnop nih....'nangoi-nangoi yang bodo piang'....hehehe...

    BalasPadam
  6. bagi aku, agama lebih penting, kedua, bangsa dan ketiga, negara..

    apakah sumbangan ambiga kepada agama ISLAM?

    yg bangsat2 kat atas ni tolong jawab!

    BalasPadam
  7. BANYAKNYA.....ISY...MACAM-MACAM PERKARA UNTUK MENGHALALKAN MAKI HAMUN KEPADA UMNO YA? KEBAIKAN LANGSUNG TAK ADA YA? DAP SI PEMBUNUH UMAT ISLAM PADA SATU KETIKA DULU TAK DISEBUT YA? AMBIGA MEMPERJUANGKAN UMAT ISLAM YANG MURTAD ITU TETAP DISANJUNG YA?

    DALAM SEMUA TOHMAHAN ITU, SEMUA TELAH DIJAWAB DENGAN FAKTA OLEH KERAJAAN BN.

    KALAU RAJIN CARILAH DALAM GOOGLE. BUAT KAJIAN SIKIT TAU! JANGAN JADI LEMBU YANG DICUCUK HIDUNG, IKUT JE APA YANG ORANG CAKAP. TAPI BIASALAH, SELALUNYA ORANG YANG SUKA MENCARI SALAH ORANG NI ADALAH MEREKA YANG TIDAK SUKA MEMBACA TAPI SUKA MENDENGAR. ORANG YANG HANYA MENGGUNAKAN NAFSU TAPI KURANG GUNA AQAL.

    PEMBANGKANG HARAM PUN BANYAK LAGI SALAHNYA. TERUTAMA PAS YANG KINI DIBENCI OLEH AHLI NYA SENDIRI AKIBAT CUAI DAN LALAI MEMBACA IMEJ ISLAM YANG KIAN DIPIJAK OLEH DAP!

    BalasPadam
  8. pemikiran penulis macam kambing! pikir x guna otak. semua org salah dia je betul.

    BalasPadam
  9. Anak Sufi ni orang UMNOGoK ye? Bagus laa tuuu. Dah dapat AP ker? atau berapa ratus hektar tanah UMNOGOK bagi?

    BalasPadam
  10. PAS pemuja SYAITAN!

    mereka tidak sedar lagi apa peranan syaitan dimuka bumi ini..lalai!..

    SYAITAN penyesat anak2 ADAM, penuh dgn tipu daya, sehingga manusia terpersona, dan jatuh kedalam perangkap..

    SYAITAN MUSUH ISLAM! --

    ORG PAS MASIH TAK SEDAR YG MEREKA SEDANG MEMUJA AGEN SYAITAN YG INGIN MELUPUSKAN ISLAM DIMUKA BUMI INI!

    BalasPadam
  11. Aku tertarik tulisan anak sufi.Inilah pertamakali org UMNO kata dia suka membaca. Cuma pada hemat aku kalau setakat membaca Utusan,Berita Hairan atau menonton tv 3 tak kemana.Balik2 hujah sama mcm Kerajaan BN. Nasihat aku bacalah dan kaji dari semua sudut agar minda kita lebih terbuka.Yang baik itu orgnya bukan bangsa ataupun organisasinya. Sekarang sangat jelas pemimpin UMNO/BN bukanlah dari kalangan yg terbaik dari segi amanahnya,sahsiahnya,kebijaksanaanya dan yg teramat penting agamanya. Banyak lagi yg jauh lebih baik di luar sana.Itulah hakikatnya. UMNO,MCA,PAS,PKR,DAP dan apa pun parti tidak membawa apa-apa makna kerana ia tidak bernyawa dan boleh menghasilkan sesuatu dgn sendiri. Tetapi org yg mengerakkan itulah yg penting.Dulu UMNO hebat kerana orgnya ikhlas berjuang sekarang hanya untuk perut sendiri.Kalau perbezaan ini pun tak dapat kita fikirkan susahlah nak pergi ke topik yg jauh lebih berat lagi.Apa bodoh sangat kita ,yg buat jasa org lain tetapi kita nak bagi lesen memerintah kepada yg hanya merosakkan negara dan anak cucu kita.

    BalasPadam
  12. aduh, klu btul la agama no 1 bg org2 umno, wtpe nk risau dgn org kafir? npe msti tkut dgn org yg menyokong murtad? dh die mmg kafir, logik r die sokong murtad sebab dlm perlembagaan de ckp ttg kebebasan agama. klu org2 umno nk tau, yg wt jatuhkn islam bkn org kafir. biarla diorg wt kempen sehebat mne pn nk jatuhkn islam, tnpa izin Allah xkn jatuh pny. tp yg jatuhkn islam org2 islam sendiri. chek diri sndiri bpe bnyk amalan islam yg kita amalkn dlm idup. zero. dr bgn tido smpai tido blk kite wt amalan org kafir. dh tu ble org kafir kutuk2 islam tau plak nk maki hamun? yg islam sndiri hina islam xkisah plak?

    BalasPadam
  13. anak sufi.....andainya dalam keluarga anda ada yang meningggal dunia....sekarang yang datang najib dan nik aziz aja....agakx kau nak suruh sapa yang jadi imam sembahyang jenazah tu...kau jawablah dengan hati yang ikhlas......

    BalasPadam
  14. Aku setuju dengan Anon 956, PAS memang tak betul dan harus dicerca, kita patut julang UMNO. Sebab, tengok apa UMNO dah buat: 1. Rosmah beli gelang sampai juta-juta, semua pejam mata. 2. Najib sendiri pernah kena tangkap basah dgn penyanyi popular kat PD (gua ada salinan dokumen Beb), UMNO cover line. 3. Aminurrashid kena bunuh, UMNO cover polis. 4. Beli kapal, tak leh selam, UMNO cover Najib.
    Tengok kebaikan UMNo dia akan tutp semua kemaluan, kejahatan dan kedurjanaan pemimpin UMNO, ko tahu tak betapa besarnya pahala yang depe semua dapat. Syurga tahu tak. Bukannya macam PAS, Nik Aziz, asyik dok semayang saja, ingat Nik Aziz, sila baca Kitab JibMah, surah Al Jibtuya berbunyi, "wahai pengikut-pengikut PAS jadilah macam UMNO, tinggalkan solat, mari minum arak, mari berzinar dan mari menipu rakyat. Kerana kamu akan memperolehi sebesar-besarnya kekayaan oleh UMNO".

    BalasPadam
  15. wahai umno bin syaitan laknatullah. kamu adalah bangsa yg paling hina dan keji sesungguhnya kamu dan puak puak kamu (umporno) adalah musuh islam yang nyata

    allah telah menyatakan bahawa kamu dan sekutu kamu akan tetap kekal dalam neraka jahanam buat selamanya sesuai dgn kekejian kamu didunia ini

    BalasPadam
  16. Zaman sudah berubah..media eletronic serba canggih/corak pemerintahan siber dpt kita pertontonkan di seluruh dunia maka kita dpt menilai mana yg baik/buruk.

    Bilamana takut kehilangan kuasa yg ada,kekayaan yg melampau jd kerajaan skg takut dgn bayang2 sendiri cthnya 52billion utk bumiputra tinggal cuma 2billion sj..50bilion hilang entah kemana? lansung x jwb spei skg..

    X pahamla klu ada yg masih menyokong BN...exspecially parti UMNO yg masih mengamalkan sistem ampu memgampu spei kiamat.

    BalasPadam
  17. haaaa.....beria2 mempertahankan pati masing2ni kenapa ?pati yang kita sokong tu boleh selamatkan kita bila kita mati.boleh tolong kita masuk surga jika kita tak mempunyai amalan.tak tahu hukum hakam tak ada asas keimanan ,cukup sekadar mengakui aku orang melayu beragama islam.mencerca orang islam yang lain ,menghukum orang lain tak betul keislamasnnya,apakah kita benar2 islam tak membuat kemungkaran.dah terhapus segala dosa2 kecil maupun besar.kita ni saja yang terbaik ,orang semuanya tak betul.kita saja yang sempurna orang semuanya sesat.sedarlah wahai kalian kitani makhluk tuhan baik kita perbetulkan aqidah kita jaga kaum keluarga kita cari keredaan allah hindari kemurkaannya,pemerentah tu sentiasa boleh ditukar ganti.mereka memikul amanah allah telah menentukan dimana mereka wajar berada di akhirat kelah.bagitu juga kita.

    BalasPadam
  18. banyak nye soalan... tapi sema cari salah je ye! orang yang baik tak cari salah orang, macam la tak ada satu pun kebaikan yang pernah kerajaan /UMNO lakukan: macam dia atau puak dia je yang betul. Penulis macam ni kita biarkan je macam anjing salak bukit- lelema penat la diri sendiri. Senyap la dia!- Dr Norlee Penyokong UMNO dulu kini dan selamanya>

    BalasPadam
  19. PADA AKULAH...

    ORG YG ANALYTICAL DAN CRITIS BUKANNYA COPY DAN PASTE DAN SUDAH TENTU BUKANNYA BAGAI BURUNG KAKAK TUA!!! BERCAKAP TAK PAKAI AKAL BUDI DGN ERTI KATA LAIN TAK PAKAI OTAK.

    MEMANG BETUL..SIAPA SAHAJA BOLEH SENARAIKAN KEKURANGAN ATAU KEPINCANGAN, JGN KATA 30 MALAHAN 300,3000,30000 ATAU LEBIH CERITA BURUK SANGKA.

    MASIH TERDAPAT JUGA SUMPAHAN DAN CERCAAN YG MEMAKI SERTA MEMBANGSAT KAN BANGSA SENDIRI KERANA MELAMPAU AMARAH.

    PADA AKULAH..

    SEKIRANYA TUGAS UMNO YG UTAMA MENJAGA HAK2 BANGSA MELAYU GAGAL..JGN HARAP ORG MEROYAN DGN BONGKAKNYA MENYALAK MEMBURUK PEMERINTAH.

    PERGI TANYA MELAYU DISINGAPURA!
    PERGI TANYA MOARI DIAUSTRALIA!
    PERGI TANYA RED INDIAN DIAMERIKA!
    PERGI TANYA PAPUAN DIPAPUA NEW GUINE!
    PERGI TANYA PALASTINE DIISREAL!

    JGN BAGI JAWAPAN BANGANG..!!

    PADA AKULAH..

    PERTANYAAN YG MUDAH AJA..ADAKAH MAJORITI ORG MELAYU MEREMPAT? SUDAH ADAKAH ORG MELAYU YG DIBERI "SUBSIDI" MENGAMUK MENYALAHKAN KERAJAAN?

    NAK BERHUJAH BIAR STEDAY..
    NAK MENYUMPAH PERGI MATI..!!

    ..PEBENDE...

    BalasPadam
  20. "1. Rosmah beli gelang sampai juta-juta, semua pejam mata. 2. Najib sendiri pernah kena tangkap basah dgn penyanyi popular kat PD (gua ada salinan dokumen Beb), UMNO cover line. 3. Aminurrashid kena bunuh, UMNO cover polis. 4. Beli kapal, tak leh selam, UMNO cover Najib"

    kesian aku kat puak2 pemfitnah yg suka menuduh org memfitnah..

    ini la dia ajaran nicky ajis..

    soalan aku satu je: adakah betul anwar dalam video tutoh china doll itu?

    hehehehehee

    BalasPadam
  21. Kisah video terkantoi sudah....siperut buncit simisai kontot dan sikulup....Polis sudah senyap pasal video dan jam omega....yg masih meroyan adalah Umporno kerana drama tak mnjadi...Eskay plak lakonan tak mnjadi apatahlagi lakonan sembahyang satu rokaat sebelum angkat sumpah menggelikan hati kita...pastu berbaju besi...mueheheeeeeeeee....bila dh tak laku semua cerita, timbul le pula Ambiga Hindu...BERSIH ada bawa bom botol...parang..dll...tapi akhirnya selesai phimpunan, satu parang pun tak jumpa...kantoi lagiiii...heheheeeeee....

    BalasPadam
  22. Suatu penulisan kritikan yang sangat praktikal dan sangat berkesan kepada UMNO....

    BalasPadam
  23. bagus artikel nie.sgt pedas!!!

    BalasPadam
  24. Aku tergelak sakan bila ada Anon; menyebut: sila buka Kitab JibMah, surah Al Jibtuya, ayat berapa? tak sebut..berbunyi, "wahai pengikut-pengikut PAS jadilah macam UMNO, tinggalkan solat, mari minum arak, mari berzinar dan mari menipu rakyat. Kerana kamu akan memperolehi sebesar-besarnya kekayaan oleh UMNO"..ini memang best punya statement! hahaha!!kita dah ada Mat buih (Shabeery Chik) kita ada Mat Tuak (Hishamuddin) betul jugak nih!?...

    BalasPadam
  25. Apa pun Din.. lu pergi BERSIH kan pala konek Anwar Brahi lu dulu.. bayangkan seperti aiskrim Malaysia..hisap crut..cruuut...

    BalasPadam
  26. yea yea UMNO bodoh..yea yea UMNO bodoh!!!!

    BalasPadam
  27. senang citer kita jangan cari salah orang...
    kita baiki diri sendiri dulu... kalau diri sendiri pon kucar kacir, ni nak baiki negara... jangan tanya apa yang negara dah buat untuk kita, kita patut tanya diri sendiri apa yang kita dah buat untuk negara... jangan asyik nak complain jek....

    BalasPadam