RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 3 Oktober 2011

SUDAH TENTU ZAID TIDAK SOKONG HUDUD SEBAB BELIAU PERNAH SAMAN HUDUD

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAID Ibrahim, Presiden Parti KITA mendakwa PAS tidak bersungguh mahu laksanakan hudud melainkan hanya untuk Pilihanraya semata-mata. Cerdik-cerdik Zaid ini pun ada juga yang bengapnya bila beliau berfikir. Cuba baca apa yang dikatakan oleh orang yang pernah saman hudud di mahkamah itu di sini.

Petikan dari laman web tersebut, " Presiden parti KITA, Datuk Mohd Zaid Ibrahim yakin hukum hudud tidak akan dilakanakan sama sekali sekalipun masih dicanangkan oleh PAS Kelantan. Beliau mendakwa PAS menimbulkan kembali soal hudud itu demi menarik semula sokongan rakyat pada pilihan raya umum akan datang dan bukannya mahu melaksanakan hukum berkenaan. Katanya elok PAS menumpukan pada perkara yang lebih mustahak."

Beliau menyebut lebih baik PAS menumpukan perkara yang lebih mustahak. Ertinya, Hukum Hudud itu pada Zaid Ibrahim tidak mustahak. Jika benar PAS ingin berpolitik untuk menang Pilihanraya semata-mata, lebih baik PAS buat pengakuan tidak akan melaksanakan Hukum Hudud, bukankah itu lebih baik buat PAS? Sudah tentu DAP terutamanya Karpal Singh akan puji PAS melangit tingginya dan PAS juga mungkin mendapat sokongan dari MCA dan Gerakan yang juga sama-sama menentang Hudud. Peliknya, mengapa PAS berkeras juga untuk melaksanakan hukum Allah ini?

Zaid mendakwa PAS menyebut hukum Hudud untuk memenangi Pilihanraya, sedangkan lojiknya jika PAS mahu lebih mudah menang PAS harus gugurkan matlamat melaksanakan Hudud, bukankah begitu? Silap-silap haribulan ramai pemimpin dan ahli-ahli Umno akan menyokong PAS kerana Umno tiada beza dengan DAP, MCA dan Gerakan yang menentang hukum Hudud ini.

Betapa susahnya Zaid Ibrahim untuk berfikir mengapa PAS bersungguh-sungguh untuk mempertahankan hukum Islam ini sehinggakan PAS sanggup kehilangan DAP. Di sini jelas bahawa PAS meletakkan soal menang atau kalah di dalam Pilihanraya itu perkara nombor dua, yang penting cita-cita untuk melaksanakan hukum Islam itu mesti ada disertai dengan usaha-usaha dengan berbagai pendekatan. Salah satu pendekatan PAS bagi mencapai matlamat ini adalah dengan mencadangkan agar diadakan muzakarah dengan semua pihak bagi menerangkan hukum Islam yang diwajibkan itu.

Saya harap ahli-ahli PKR yang berugama Islam jangan ragu-ragu untuk menyokong hasrat PAS itu kerana hukum hudud bukanlah hukum yang dicipta oleh PAS, tetapi itu adalah hukum Allah yang kita beriman kepadanya. Jika terdapat rakan-rakan kita di dalam PKR atau DAP yang Non-Muslim, mereka tidak boleh dikaitkan untuk memaksa mereka menyokong hukum Islam.

Apa yang penting, kita mesti tumbangkan Umno/Bn terlebih dahulu kerana merekalah sebenarnya yang menentang hukum ini sebelum DAP lagi. Bukan semua pemimpin DAP seperti Karpal Singh yang agak kritikal dengan hukum Hudud. Ngeh Ko Ham contohnya berkata tidak kira apa jua hukum asalkan memberi keadilan kepada rakyat. Lim Guan Eng pula berkata, isu hukum Hudud tidak akan mampu merosakkan kerjasama PAS dan DAP. Karpal Singh menentang hukum ini pun hanya berpandukan kepada Perlembagaan negara kerana beliau pakar di dalam Undang-Undang.

Lebih 50 tahun Umno berkuasa, usahkan mahu melaksanakan hukum ini malahan tiada pendekatan atau usaha-usaha pun dibuat oleh Umno untuk menunjukkan mereka beriman dengan hukum Allah ini. Jika tidak percaya, cuba tanya mana-mana guru agama yang dibayar elaun atau gaji oleh kerajaan Umno/Bn sekarang adakah mereka boleh berbicara soal Hudud? Jika orang politik mahu bertazkirah pun perlu permit, bagaimana mahu berusaha memahamkan umat Islam dengan Hudud? Kalau isteri sendiri pun `bertelanjang' yakni tidak menutup aurat, mahu kah mereka kepada Hudud?

1 ulasan:

  1. Tun Dr Mahathir Mohamad berkata bahawa Umno sudah busuk hingga ke usus. Dr Mahathir juga pernah kata Umno sudah jadi parti perasuah. Dan, dia juga kata orang makan rasuah sama macam makan babi.

    Puak makan babi hari ini menunjuk-nunjuk nak jadi hero Islam. Masuk akalkah puak ketagih babi nak bela Islam?

    BalasPadam