RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 9 Mac 2015

ULAMAK YANG MAHU BERCAKAP POLITIK JANGAN MALAS MENCARI MAKLUMAT


SEJAK dulu lagi aku selalu menyebut bahawa sebaik-baik pemimpin itu mestilah Ulamak.  Jika ada Ulamak yang boleh memimpin sebuah negara, alangkah bertuah dan berkatnya negara itu.  Namun kita tidak mudah dapat yang kita hajati.  Kita tidak kurang Ulamak tetapi amat kurang yang boleh memimpin negara.  Usahkan menjadi pemimpin negara, mahu bercakap darihal politik pun ramai ulamak yang tidak berkemampuan.

Aku ambil contoh seorang Ustaz, kalaupun bukan Ulamak.  Ustaz Mokhtar Senik adalah Ketua Dewan Ulamak PAS Pahang.  Bila beliau menjadi ketua dalam Dewan Ulamak, maka disebut orang dia Ulamak.  Aku tidak pertikai tentang gelaran itu, biarlah dengan gelaran yang mulia itu.

Siapa kata DAP tak sertai #KitaLawan ?
Cuma, status beliau di dalam FB yang aku lihat nyata sangat beliau malas mahu mencari bahan atau maklumat berkaitan politik tetapi mahu mencuba untuk mengulas.  Banyak isu-isu semasa berkaitan politik dan negara ini beliau 'songsang' memperkatakannya dan sering menjadi bahan ketawa orang ramai.  Ertinya, kejahilan beliau di dalam mengulas beberapa perkara mendedahkan dirinya sebagai seorang Ulamak yang menjadi bahan lawak orang ramai.  Sepatutnya beliau perlu jaga imej Ulamak yang beliau ada apatahlagi Ulamak yang berpolitik.

Di dalam isu Himpunan #KitaLawan "March To Freedom" yang telah diadakan pada Sabtu 07 Mac 15 baru-baru ini, beliau seolah-olah kurang senang melihat ramainya anak-anak muda yang mengambil bahagian.  Mungkin kerana ada perasaan cemburu atau rendah diri yang teramat, beliau terpaksa menyebut himpunan itu adalah Demo PKR.  Maka ditafsirkan tiada pemimpin DAP atau PAS yang terlibat.  Jelas kepada kita Mokhtar Senik malas untuk mencari maklumat.  Apabila malas, terpaksa menjual dirinya untuk diperbodohkan orang.  Jangan salahkan sesiapa jika ada yang mentertawakan anda kerana Ulamak akan ditertawakan bila berkelakuan 'bodoh'.  

Siapa kata PAS tak sertai #KitaLawan ?

Semua tahu, kita pun tahu walaupun tidak perlu mencari maklumat sebanyak mungkin bahawa himpunan #KitaLawan itu bukan anjuran mana-mana parti politik tetapi disokong kuat oleh parti-parti politik yang mahu menegakkan keadilan dan menentang kezaliman.  Sebab itulah, #KitaLawan itu dianggotai oleh beberapa pimpinan politik dari PR, Mahasiswa dan lebih dari 50 NGO yang menganggotainya.  

Aku harap selepas ini Mokhtar Senik tidak lagi menjadi bahan ketawa orang.  Ini akan menjatuhkan imej Dewan Ulamak yang beliau ketuai. 

39 ulasan:

  1. tu kira sgt glamer dgn ilmu dia sendiri...nnti ckp mcm-mcm melenting lak..kah..kah.kah..yg bleh kita ucapkan kat dia ialah "LOL kepada dia..aje ..kah..kah..kah...la nie professor yg terbilang pun kita boleh gelakkan apatah lagi the soc alled ulamak..LOL!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setakat ko ketawa berdekah mengejek org lain taraf ko ya. Taraf tong taik ko. Hehe

      Padam
    2. Setakat hatta, sopoman cina yg datang takkan mewakili satu parti. Nak kata mewakili parti perlu la ada endorsemen dari parti. DAP tak bagi, pas pon tak bagi. Ada 2000 ahli dap datang sekalipon tapi parti tak endorse maknanya takde la parti yg terlibat. Takkan benda mudah pon payah nak hadam? Patut la ko tak jadi pemimpin. Zero skill

      Padam
  2. Rasulullah SAW bersabda : “Allah Yang Maha Mulia dan Maha Agung memberikan wahyu kepada Jibril untuk membalik (menghancurkan) sebuah negeri begini dan begini, Jibril berkata “ Ya Tuhanku sesungguhnya ditengah-tengah mereka (penduduk negeri) itu masih terdapat hambaMU sipulan yang tidak pernah berbuat maksiat kepadaMU barang sejenak “ Allah berfirman :” Hancurkanlah negeri itu, atas laki-laki tersebut juga atas mereka semua, sesungguhnya wajah laki-laki tersebut tidak pernah memperlihatkan rona kemerahan sama sekali untuk kepentinganKU”. (Hadits riwayat At-Thabrani bersumber dari Jabir.RA)
    Ucapan Ali bin Abi Thalib r.a.: “Kezaliman akan terus merajalela , bukan karena banyaknya orang jahat, tetapi karena diamnya orang-orang baik.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes !

      Kalau boleh bertindak, ulamak buat le apa patut ! Kalau dah tak berani, jangan langsung ulamak, abidin tak ambik pot@ hirau hal keliling@ maslahat umum ! Kena ada rasa benci taknak syubahat hal maksiat, zalim menimpa orang kita !

      ya gak..."Elok diam aje daripada memandai cakap & buat sesuatu, atau ulas macam ler pandai (agama, politik, dsb)"

      Padam
  3. Tak kira la ulamak ke, dap ke pasma ke yg join himpunan haritu. Yg pastinya hasil hampeh. Harini najib undur ke?? Anwar bebas ke?? Membuang masa aku je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama 9 Mac 8:22 PG kau tu bukan pejuang yang ikhlas...dalam hidup kau hanya mengharap yang bulat datang bergolek yang pipih datang melayang. kau kena ingat contoh satu aje kau tak dapat BRIM kalau bukan sebab pembangkang berdemo...itu salah satu manfaat untuk rakyat...Bo***?

      Padam
    2. Manfaat hotak berjambul ko. Bila anwar gagal cita2 dia, semua disuruh demonstrasi, suruh pas turunkan ahli2. Sebabnya semata2 anwar. Tp presiden tetap kena saman gak dengan org dia. Ko ingat kalau dia jadi Pm dia nak berjuang utk rakyat? Jgn harap, dia hanya pikir utk dia dgn anak bini dia sahaja. Ko tu yg...Bo*** percaya makhluk.

      Padam
  4. Setakat bbrp kerat ahli dap n pasma yg ikot. Tu yg kamu banggakan din....kamu tak ada modal lain nk tulis dlm blog kamu ni ya Din?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bro sekurang2nya Din ni menyampaikan perkara yang baik untuk tatapan kita & mungkin dia ada di sana untuk menyatakan kebanaran...kau buat apa untuk rakyat yang dizalimi?

      Padam
  5. MANUSIA TANPA NAMA NI APA???...
    ANAK LUAR NIKAH PUN ADA NAMA BEB....
    nak sebut nama pun takut.apatah lagi nak turun berdemo....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blaaa la mosibat mosabit..kihkihkih

      Padam
  6. Ala biasa la din kesilapan.......dah mmg kita manusia. Lagi pun mmg masa perhimpunan tu simbol2 dap tak ketara mcm pkr .......... yg penting jangan kesilapan yg berunsur fitnah dan putar alam mcm macai pkr buat.

    BalasPadam
  7. Huh banyak geng pro olarmak yang jelous bila himpunan berjaya. Dulu mereka kata selama ni mereka lah yang meramaikan memberi komitmen dlm program Pakatan...he he he ular..ular

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berjaya amende...harap 20, 000 yg datang 2, 000. Itu pun aku tgk banyak kutu berahak ntah brp hinggit korang byr...hehe

      Padam
  8. Allah sebut 'ulamak dan umara'
    bermakna tak semua ulamak itu boleh memimpin dan begitulah sebaliknya. tapi, kalau dua2 boleh itu mmg bagus.
    Jadi ustaz Mokhtar jgn lah kelirukan orang ramai pulak.
    Menentang TGHH bukan bermakna kita menentang agama dan keulamakkannya.
    Kalau kita orang nampak siasah politik TGHH udh merosot, tak energertik dan mengikut kemahuan pengundi dan kita mahu digantikan dgn seseorang yg berkebolehan, bukan lah bermakna kita orang nak buang ulamak....faham tak bezanya tu!!

    BalasPadam
  9. kalau tk pegi demo tu jgnlah menulis... bodoh punya ustart (motor).

    silap2 org umnu pun join sama.

    ingat, kalau Allah murka kt golongan agama, maka hukumannya lagi pedih tau didunia lagi.

    Sifat Nabi saw itu bijaksana, kalau bodoh tkleh jadi ulamak pewaris Nabi saw tau.

    jadi JKKK boleh.

    BalasPadam
  10. Pemimpin politik yg ada agama mmg class.
    Tapi org agama yg tak tahu berpolitik dan menjadi pemimpin mmg teruk

    BalasPadam
  11. Sebagai bekas tentera pun, mungkin kamu (Wan) tak tahu sebab kamu tak terlibat operasi di dusun durian Sauk. Semasa di Sauk (Al-Maunah) yg bercita-cita nak jadikan negara ini ISIS, tetapi malangnya Tar Senik bila kena tangkap merayu-rayu macam kambing takut kena sembelih. Sebab beliau boleh menjadi talibarut UMNO maka beliau tidak dihukum gantung (Menderhaka kepada Yg Dipertuan Aggong) malah dimasukkan ke dalam ISA sahaja untuk "brain wash". Setelah keluar diberi modal pula buka sekolah ala-ala pondok kat Penor dengan modal lebih 2 juta. Itu pasal lah dia ni menyondol macam babi menyondol cacing untuk menjatuhkan PR dan PAS dari dalam. Begitu juga Nik Jet, setelah keluar dari ISA, beliau telah dihadiahkan Honda Elayson dan Mini Cooper oleh UMNO untuk melawan bapanya sendiri (mudah difahami gerak saraf UMNO yg dipelajari dari Israel kan?)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana la dia ni dpt cerita fantasi nihh

      Padam
    2. Haha...blum pernah aku jumpa citer karut fitnah tahap mega begini. Honda elayson dgn mini cooper...Kwakakaka

      Padam
    3. PKR DAN FITNAH BERPISAH TIADA

      Padam
  12. Nak kelentong biar le berpada tgk tmpt. Mana ada honda elayson. Bodoh tahap gaban nak menipu dgn puak fuckertan bole le.

    BalasPadam
  13. Lim Guan Eng pandai, awal2 lagi dah lepaskan diri dari tuduhan dengan kononnya melarang pemimpin DAP dari menghadiri perhimpunan tersebut. Itu lah permainan DAP yang macai Melayu tak nampak yang mereka diperbodohkan.

    BalasPadam
  14. Musuh utama gerakan Islam ialah bekas penasihat al Maunah. Setakat ini pemimpin-pemimpin PAS belum mengambil sebarang tindakan ke atas bekas penasihat al Maunah ini.

    BalasPadam
  15. Bukan main hapak lagi bila PKR berkata mereka memperjuangkan anti kronisme, nepotisme dan korupsi, walhal, merekalah yang paling kuat mengamalkan perkara yang mereka kata mereka sangat benci.Selepas terbukti bahawa peralihan kuasa hanyalah di kalangan ahli-ahli keluarga Anwar Ibrahim, kini kuasa dan peranan sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, dipindahkan daripada si bapa kepada si anak. Sekaligus menjadikan Ahli-Ahli Parlimen yang lebih senior termasuklah Abdul Hadi Awang dan Ahli-Ahli Parlimen dari PAS yang sudah lama mengenal kerusi Ahli Parlimen, tidak layak kerana mereka bukannya ahli keluarga Anwar Ibrahim.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suh je Hj Hadi kawin dengan anak janda kak wan, terus jadi ahli keluarga.

      Padam
  16. kahkahkah....lari tpik nmpak geng2 macai? Isunya Tar Snake dah menipu...itu je....kahkahkahhh

    BalasPadam
  17. Reman ke atas KEPALA MASAM DEMONSTRASI 703 KITALAWAN dilanjutkan. Sekaligus membolehkan dia menginap di lokap bersama2 belasan orang yang lain.Polis patut letakkan Nik Nazmi bersama-sama suspek pembunuh atau jenayah kejam yang lain.Atau elok juga diletakkan dia bersama-sama peliwat tegar agar dia faham betapa kejinya diliwat dan meliwat. Lagipun dia memang minta kena liwat apabila pernah cuba menggoda Anwar Ibrahim dengan katanya, 'Saya Pun Hensem Juga.'

    BalasPadam
  18. Kamu tak tanta blog Omak kau? Kat sana ramai reformist anti DSAI

    BalasPadam
  19. Tengok gambar birds eye view dari helikopter. Tak nampak macam 10,000. 2-3 ribu aje yang datang. PKR ni kalau pasal kelentong numero uno tersohor....

    BalasPadam
  20. Kelmarin White House Petition yg diusahakn oleh bekas senator AS dan di promote oleh puak PKR merekodkn lbhkurng 52, 000 petition mahukan Anwar dibebaskn. Jumlah petition yg masuk lkurang 3, 000 sehari. Tiba2 semlm petition tu melonjak naik jd 97, 0000. Byngkn tiba2 45, 000 petition yg masuk utk jadikan 100, 000 srbelum 14mac.

    Nah...harini pihak berkuasa AS telah membatalkan petisyen online itu dgn sebab disyaki MENIPU.

    Aku tak heran la. Kalau apa2 yg dibikin oleh puak PKR Pakatan kalau tak ada unsur2 menipu, mrmfitnah adu domba bkn PKR namanya. Tuihhh...

    BalasPadam
  21. Lagi satu aku tgk...puak2 macai PKR dlm demo sabtu lps bukan main keriau jerit pekik suruh najib dan rosmah undur. Siap bwk poster dgn banner.

    Tp spesis berotak udang ni tak tau ke. Kalau jadi pun Najib undur YG AKAN GANTIKAN BELIAU ADALAH TS MUHYIDDIN YASIN dan BUKAN ANWAR sbb PARTI YG SEDANG MEMERINTAH ADALAH BARISAN NASIONAL.

    Kalau TS MUHYIDDIN naik jadi PM tidak ada perubahan apa2 sbb ANWAR PELIWAT MASIH DIPENJARA dan BEROK2 PKR MASIH DIKENCING OLEH PUAK DAPIGS.

    Puak PKR ni mmg BANGANG. Tuihhhhh

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yehahhhh idop moktar cunnekk

      Padam