RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 14 Mac 2019

MENYANGGAH PENDAPAT DR MAZA




Kali ini saya berbeza pendapat dengan Dr Maza. Dr Maza kata, menceraikan isteri yg curang tapi pandai memasak sama juga dengan mendapatkan isteri baru yg tidak curang tetapi tidak pandai memasak.

Pada saya, ianya tidak sama dan jauh berbeza. Isteri curang itu berdosa besar tetapi isteri yg tidak pandai memasak itu adakah juga berdosa besar? Isteri yg tidak pandai memasak masih ada masa untuk belajar memasak, namun isteri yg curang mahu belajar jadi baik itu amat sukar. Adakah sama orang yang membaca Al-Quran dengan lancar tetapi sengaja melanggar hukum Tajwid, berbanding dengan orang yang kurang lancar membaca Al-Quran tetapi cuba sedaya upaya membaca dengan hukum tajwid?

Analoginya, tolak rejim kleptokrasi lebih afdhal bahkan menjadi wajib bagi digantikan dengan pemerintahan baru yg tidak merompak harta rakyat walaupun kurang pengalaman untuk mentadbir.

5 ulasan:

  1. Setuju, tuan. Saya selalunya bersetuju dengan Dr. Maza, tapi jika benar beliau berkata demikian, maka dalam hal ini saya tidak bersetuju dengan beliau.

    BalasPadam
  2. tolak mat klepet lebih Utama kerana bukan saja merompak pd jumlah besar selama berkhidmat, tetapi juga membahayakan kedaulatan negara kpd kuasa asing. dn jenayah ini dibuat secara sembunyi dan ditutup dgn tektiknya mengabui rakyat dgn segala mcm dedak.

    sudah tentulah rakyat suka dedak tp ia bertaraf dedak kerana ia hendak menyembunyikan jenayahnya. klu tkde niat gitu, maka ia bkn dedak.

    jenayah klepet itu malah disokong oleh rakyat yg buta dn disokong pula oleh parti agama yg terdedak. ia seolah bom jangka yg menunggu saat kehancuran negara tiba2. contohnya tiba2 negara diistihar bangkrup oleh bank dunia. ini sgt2 bahaya.

    adapun kerajaan baru yg beriltizam memerangi rasuah habis2an adalah perlu disokong. sebb rasuahlah punca kehancuran sesebuah negara. rakyat diberi dedak. mo1 pula menagih dedak dp pihak luar.

    bg puak2 perkauman kita nk tanya.. siapa bangsa yg kaya yg suka beri dedak? bangsa mana pula yg berkuasa tp suka terima dedak? dedak kpd semua jawatan2 penting kerajaan dan politik malah sampai ke kaum kerabat juga.


    keran itu ujudnya kata2 yg Malaysia ini diperintah oleh THE 9 DRAGON. yg tidak timbul lg sekarang. sudah senyap. sesuatu puak itu tidak blh jadi dragon kalua tidak boleh menundukkan mereka yg berkuasa. mereka ini jadi puppet 9 dragon.


    apakah puak perkauman melayu sudah lupa 9 dragon sebagaimana mereka buta terhadap ancaman kuasa asing yg lebih bahaya dpd DAP dalam negara yg mereka anggap 'bahaya' itu?

    mudahnya mereka lupa dan diperbodohkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebelum melayu nopas nak perintah negara semula, kita lihat prestasi mrk dulu. Umno pernah perintah puluhan tahun berjaya menghasilkan ribuan melayu umno korup cepat kaya malas berusaha. Skrg pas ktan dan tganu akan dpt royalti minyak berbilion. Kita tgk sama ada pas mampu memajukan negeri mrk spt penang atau selangor. Dulu boleh bagi alasan tak dpt royalti. Bila dah dpt royalti apa lg alasan yg nak diberi? Atau kerajaan pas benar tak cekap? Tunjukkan kpd rakyat malaysia lain bahawa org yg melaungkan slogan islam jg mampu memerintah negara dgn jaya, bukan laungan kosong sj. Inilah cabaran utama pas skrg

      Padam
    2. Dalam isu ini rakyat mmg nk perubahan tp sayangnya ph tidak lebih baik malah lebih buruk dari bn dari segala segi, kalau nk betul2 perubahan org2 bermasalah dalam politik sejak sekian lama harus disingkirkan ini termasuklah mahadey,anuar,lks,haji hadi, najib, mereka inilah yg telah lama merosakkan politik negara

      Padam