RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 26 Disember 2019

APA MAKSUD PENDEKATAN 'MENANG-MENANG' DI DALAM ISU TANAH HARAM CAMERON HIGHLAND ?

Ramai yang tidak faham atau sengaja tidak mahu faham apa yang dimaksudkan dengan pendekatan rundingan yang disuarakan oleh YB Fuziah Salleh di dalam isu pekebun tanah haram di CH. Mereka berfikiran MP Kuantan itu menyokong tindakan menceroboh tanah haram serta tindakan mencemar alam sekitar di CH.

Memang benar, memang telah berlaku rundingan sebelum ini oleh kerajaan negeri Pahang dengan mereka yang terlibat. Tetapi, apakah rundingan itu menghasilkan keputusan yang positif? Berunding bukan bermakna kerajaan negeri perlu akur dengan pekebun-pekebun tanah haram tersebut atau pekebun-pekebun mesti diusir seperti binatang liar.

Apa yang saya faham dari kenyataan YB Fuziah itu adalah undang-undang pemuliharaan alam sekitar wajib dijaga tanpa kompromi. Bahkan, atas asas itulah YB Fuziah konsisten dengan perjuangannya menentang kilang Lynas sampai sekarang. Komitmennya itu tidak boleh dipertikaikan lagi.

Namun, di dalam isu di CH ini bukan sahaja alam sekitar perlu dijaga, tetapi perasaan kemanusiaan juga perlu dihormati dan dilindungi. Mereka telah bercucuk tanam di situ dan tentunya itu adalah pencarian sara hidup mereka. Tidakkah ada kaedah atau pendekatan yang lebih mesra atau berhemah agar nasib mereka tetap dilindungi dan alam sekitar tetap dapat diselamatkan?

Rugikah kerajaan negeri Pahang memberi satu kawasan lain yang boleh dipajak untuk mereka meneruskan usaha bertani sebagai alternatif kepada mereka selain dari diusir? Situasi "menang-menang' yang YB Fuziah maksudkan adalah kerajaan negeri dapat mempertahankan alam sekitar dari dicerobohi, manakala pekebun yang terlibat dapat meneruskan kehidupan dengan alternatif yang ditawarkan. Tergamakkah kita melihat tanaman yang mereka tanam dari titik peluh mereka demi untuk mencari perbelanjaan menjelang hari persekolahan bermula diranap begitu sahaja hanya kerana undang-undang?

Pada hemat saya, YB Fuziah tiada kepentingan apa-apa di dalam isu ini kerana CH bukannya di kawasan beliau di Kuantan. Tetapi beliau berpegang kepada prinsip bukan sahaja mesra alam tetapi mesra insan. Janganlah kita jadikan undang-undang untuk kita menafikan perikemanusiaan.

Ada undang-undang yang kita perlu bertegas dan ada undang-undang yang boleh kita laksanakan dengan kaedah yang lebih berhemah. Malangnya, ada juga suara-suara sumbang yang menyalahkan kerajaan PH berikutan apa yang berlaku di CH itu. Di mana MP yang mereka angkat dulu?

3 ulasan:

  1. TAK PAYAH GEBANG PASAL CAMERON
    LYNAS PUN UTURN TUNGANG LANGGANG
    ACAH2 POWER NAK JADI HERO KONON
    MAHACAI JER BODOH TERKINJA BANGANG

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum wr.wb,saya pak arianto pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang TKI pembantu di negara tentangga yaitu di malaysia yang pendapatannya tidak seberapa dan suami saya cuma kerja di kelapa sawit,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup di kampung apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya dan suatu malam saya buka internet dan tidak sengaja saya temukan number HP EYANG WORO MANGGOLO langsung saya telpon beliau dan menceritakan semua keluahan saya dan akhirya di kasih ANGKA GHAIB 6D benar-benar tembus dengan adanya EYANG semua hutang-hutang saya di kampung sudah lunas semua ,bahkan sekarang saya sudah buka usaha WARUNG MAKAN di malaysia!!! sekali lagi saya mengucapkan banyak terimah kasih kepada EYANG WORO MANGGOLO atas bantuan Eyang kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan EYANG WORO MANGGOLO pula yang telah memberikan angka ghaib hasil ritual,beliau kepada saya yaitu 6D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut-turut tembus .
      Solusi yang tepat jangan anda putus aza karna EYANG akan membantu anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB apa bila anda butuh angka togel 2D-3D-4D-5D-6D, dijamin 100% jebol.
      Apabila ada waktu silahkan/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 .
      DAN BELIAU JUGA BISA MENBANTU ANDA TUK PUTARAN YANG ADA DI BAWA.

      angka;GHOIB: singapur
      angka;GHOIB: hongkong
      angka;GHOIB; malaysia
      angka;GHOIB; toto magnum 4d
      angka"GHOIB; laos…
      angka"GHOIB; macau
      angka"GHOIB; sidney
      angka"GHOIB: vietnam
      angka"GHOIB: korea
      angka"GHOIB: kudalari

      sekali lagi makasih yaa KI waktu itu saya cuma bermodal uang cuma 300 ribu dan akhirnya saya menang banyak dan berkat angka gaib hasil ritual KI saya sudah buka usaha Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yang ingin seperti saya silahkan HUB/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 insya allah beliau akan menbantu anda semua.trimakasih

      Padam
  2. Ini petikan dlm Laman Reformasi Blog(LRB).. kemain lagi sokong Brader Anwar Bin Ibrahim.. ini point LRB sokong Brother Awwuuw...

    DS Anwar berbahaya jika dibenarkan jadi PM. Benarkah?..Bahaya si kontot 4 cm..kikiki..!!

    FUYOO NAKAL SI KONTOT 4 CM CUKUP BERBISA
    BANG NON HARUS TOBAT ITU KAPAL SINK KATA
    SATU MALAYSIA HURU HARA SI KONTOT 4 CM DURJANA
    HAAH TEPOKK KUAT MENCIPAN POP CORN KASI TAMBAH YAA..!!

    Setelah aku fikirkan secara mendalam, aku rasa aku bersetuju. DS Anwar memang berbahaya jika jadi PM. Maka sebab itulah kita boleh lihat beberapa pihak yang beriya mahu menggagalkan DSAI dari mengepalai barisan kabinet negara.

    GORENG ALJUB DAH TAK LAKU SKANG
    TAUN 70 AN BOLE LA KAU AUTA SAKAN
    KINI SUMA AUTA DAH TERBONGKANG
    KEPALA PENIPU AUTA GEBANG BANGANG

    Berikut disenaraikan beberapa 'kebahayaan' DS Anwar sekiranya menjadi PM.

    1. DS Anwar adalah pemimpin yang paling konsisten mahu memerangi kemiskinan dan menyebarkan kemakmuran negara kepada rakyat secara saksama. Sudah tentu ini berbahaya kepada puak kapitalis yang acap kali menggunakan saluran khas dalam pentadbiran negara untuk mengaut keuntungan bagi kumpulan sendiri sahaja.

    MAKIN HEBAT KEPALA PENIPU NAK KUASA
    DIA TAHU TAHU MH317 HILANG DR RADAR
    PAS DAPAT 90 JOTA PUN ALJUB TAHU JUGA
    TANYA MANO JAM OMEGA MUKA BLUR SAJER...

    2. DS Anwar sangat dikenali dengan sikap anti rasuah yang begitu keras. DS Anwar juga benci penyalahgunaan kuasa dan dana negara untuk kepentingan kumpulan tertentu. Bahkan itulah puncanya beliau hilang kedudukannya tahun 1998 dahulu.

    PROVOKASI SUDAH BERMULA KINI
    SAPA YANG MENANG SAPA YG RUGI..?
    WAIT'S A MINUTE BRO WHO's CAN WE SEE.!
    MAMAK THE KUTTY OR BROTHER ALJUBoRI

    Maka sudah tentulah DS Anwar berbahaya kepada mereka yang suka mengambil rasuah dan membelanja wang negara seperti pusaka datuk nenek moyang mereka.

    3. DS Anwar juga dikenali sebagai pemimpin yang Islamik. Sebab itu ramai individu seperti Erdogan dan Yusof Qardhawi amat menghargai beliau. Sudah pasti DSAI berbahaya kepada puak penjual agama kerana jika DSAI menjadi PM, dasar negara alan kelihatan lebih Islamik maka mereka tidak lagi dapat melelong agama demi mempengaruhi pengikut mereka membenci kerajaan.

    MARUAH MANA DI MANA KAU MARUAH MENGHILANG..!??
    MARUAH MELAYU ATAU MARUAH LIDAH BERCABANG
    CAKAP BERGEGAR SIANG MALAM AIR MATA BUAYA DIKELUARKAN
    COMANGO PLURALIST MURTAD, AKIDAH KAU GADAIKAN

    4. DSAI adalah pemimpin yang disenangi oleh setiap lapisan masyarakat, dari semua kaum. Beliau dilihat mampu menyatu-padukan rakyat. Sekiranya DSAI menjadi PM, mereka yang menggunakan isu perkauman untuk mendapatkan sokongan akan 'terkujat' dan usaha mereka akan menemui jalan buntu. Itu juga bukti betapa bahayanya DSAI sebagai PM bagi puak ini.

    JUMPA MELAYU BROTHER KATA TAK MLYU ILANG DI DONIA
    JUMPA CINA INI MALAYSIA ANAK CINA PUNYA
    JADI SIVAJI THE BOSS KALAU JUMPA KAUM PARIA
    JUMPA LGBT GAY PLURALIST MURTAD SYIAH DIJULANGNYA

    Benar DSAI berbahaya kepada sekelompok ahli politik yang serong...

    Cuba ingat si kontot 4 cm tadi... bahaya ke atau tidak bahaya..!?

    FORMULAELAKBAHAYA = BMF + POP CORN TAMBAH + HAAH TEPUK LAJU2

    BalasPadam