RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Jumaat, 5 Jun 2020

BIARLAH ITU PENGKHIANATAN TERAKHIR

💥 KISAH NABI ISA DENGAN 3 BUKU ROTI

Kisahnya, suatu hari Nabi Isa dan seorang sahabatnya berjalan mengembara. Mereka bawa 3 buku roti, Satu buku untuk Nabi Isa, satu buku untuk sahabat itu. Adapun sisa satu buku roti lagi untuk disimpan.

Nak jadi cerita, sesudah Nabi Isa pergi minum ke sungai dan kembali, beliau mendapati sebuku roti yang tersisa sudah tidak ada. Maka, beliau pun bertanya, “Siapakah yang telah mengambil sebuku roti sisa untuk disimpan ini?”
Sahabatnya itu menjawab, “Aku tidak tahu.”

Mereka melanjutkan perjalanan. Sampailah keduanya di hutan belantara. Saat tengah duduk-duduk, Nabi Isa mengambil tanah dan batu, kemudian berkata, “Jadilah emas dengan izin Allah.”

Tiba-tiba, tanah dan batu itu berubah menjadi emas. Nabi Isa pon membaginya jadi tiga bagian. Beliau berkata kepada sahabatnya, “Untukku sepertiga. Sepertiga untukmu dan Sepertiga sisanya untuk orang yang mengambil roti tadi.”

Cepat cepat sahabat itu buka mulut, “ sebenarnya Akulah yang mengambil roti itu!”
Nabi Isa terus kata, “Ambillah semua bagian emas ini untukmu.”
Nabi Isa pun berlalu pergi tinggal sahabat kianat tu seorang diri.

Masa tengah usaha nak angkut bawa emas 3 bongkah tadi, sahabat Nabi Isa itu kemudian didatangi 3 orang perampok. Mereka tengok emas bersama dengan dia, terus dibunuhnya sahabat kianat tadi,

Maka, tiga perompak itu bincang sama mereka, “Lebih baik kita bagi tiga saja emas-emas ini, seorang dapat seketul ” ketiga perampok itu setuju.

Tengah nak angkut emas yang berat tu, mereka kata perlu makan dulu ambil tenaga, maka diundi la seorang perlu pergi ke pasar beli roti untuk dimakan, pergi la seorang perompak ni meninggalkan sahabat perompak dia berdua.

Masa dipasar, dia terfikir untuk kianat kawan dia dua orang tu, dia kata kalau diracun mati, semua emas tu jadi hak dia, dia pun letak la racun ke dalam roti yang dibelinya .

Adapun dua perompak yang dihutan pun fikir benda sama, jika mereka bunuh kawan yang pergi beli roti tu, emas tu semua mereka boleh dapatkan lagi banyak, hanya perlu bahagi dua.

Sesudah kawan mereka balik, mereka cepat cepat bunuhnya, dan tanpa waspada mereka dua perompak ni terus makan roti yang dibeli tadi. Akhirnya mereka juga mati teracun,

Nabi Isa tika berjalan pulang lihat kejadian tersebut...4 perompak yang kianat mati terbujur disisi emas tadi, Dia pun kata “Inilah perumpamaan dunia. Maka berhati-hatilah kalian kepadanya.”

Begitu la kisah 4 orang pengkianat, yang sebenarnya mereka tak sedar mereka bakal dikianati sesama mereka.

*Langkah Sheraton pun ibaratnya begini juga, pengkhianat cipta formula untuk khianat Anwar, tapi tengah duk rancang, puak pengkhianat ni curi peluang khianat sesama sendiri demi kepentingan sendiri, akhirnya berlaku la apa yang berlaku.*

Terima kasih kepada sahabat yang mengingatkan kisah ini.

Anwar pula kena ingat pesanan " buat baik berpada2, buat jahat jgn sekali". Seperti yg pernah diingatkan oleh Saifuddin Nasution sewaktu berucap di Kongres Keadilan di Melaka, " Apabila mahu berperang, jangan lupa bawa pen, kemungkinan musuh ingin berdamai. Apabila mahu berdamai, jangan lupa bawa pedang, kemungkinan mereka akan khianat".

5 ulasan:

  1. Mastermind...atok
    Pelaksana...assmin

    Adakah mrk berdua akan diperangi?!

    BalasPadam
  2. Fuyo nak sama kan dng kisah nabi.. dolu samakan dng nabi yusof fuyooo...!!

    janfan persenda dan samakan dng nabi jauh bebeno yeoppo oooii mcm bomi dng pluto

    BalasPadam
    Balasan
    1. Org suruh ambil iktibar dr cerita itu bukan suruh samakan dgn nabi. Pemikiran budak x sekolah.

      Padam
    2. Biar tak berpelajaran tapi berakhlak mulia drp tinggi pelajaran tapi sedikit akhlaknya

      Padam
  3. Betul tu tuan... puak2 yg sokong pengkhianat ni memang akan sentiasa cari alasan konon utk mnghalalkn cara mereka..

    BalasPadam