RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Isnin, 11 Mei 2009

RAKYAT PENGUBAT LUKA DEMOKRASI DI PERAK


Rakyat di Perak tentunya lega dengan keputusan mahkamah di Ipoh hari ini yang membuat keputusan bahawa Ir Nizar masih MB Perak yang sah. Sebenarnya rakyat di Perak ramai yang sudah mengetahui siapakah sebenarnya MB Perak yang sah, tetapi secara undang-undangnya belum diperlihatkan. Hari ini semuanya telah diperlihatkan dan kepercayaan rakyat Perak adalah benar. Kini, apakah tindakan yang wajar dilakukan oleh YAB Ir Nizar?

Seperti yang diberitakan oleh Siaran Astro Awani (Berita BERNAMA) sebentar tadi, YAB Ir Nizar pertamanya akan menggantung tugas Penasihat Undang-Undang Negeri Perak. Beliau juga akan mengadakan mesyuarat Exconya dan yang yang paling berani akan dilakukan oleh YAB Ir Nizar adalah untuk mengadap DYMM Sultan Perak bagi pembubaran Dun. Meskipun dari segi politiknya, usaha untuk pembubaran Dun amat-amat ditakuti oleh mana-mana pemerintah kerajaan kerana dikhuatiri akan kehilangan kuasa, namun YAB Ir Nizar bukanlah seorang yang gila kuasa. Apa yang penting baginya kini adalah kestabilan di Perak dan kepentingan rakyat harus didahulukan. Bukan sedikit risiko yang bakal diambil oleh beliau untuk membubarkan Dun, mungkin beliau akan kehilangan kuasanya yang baru dikembalikan semula kepadanya. Tetapi, jika itu yang rakyat Perak mahukan apakan daya.

Begitulah berakhirnya drama politik yang terlalu sadis ini dapat kita lihat. Angkara siapa yang menjadi puncanya biarlah rakyat Perak yang menghukumnya nanti di dalam Pilihanraya Negeri Perak yang bakal diadakan sekiranya mendapat perkenan sultan. Kita penuh yakin, DYMM Sultan Perak pasti turut merasa lega kerana beliau kini punyai pilihan dan alasan sendiri untuk memperkenankan pembubaran Dun. Biarlah demokrasi yang sudah luka parah di Perak ini diubati oleh rakyat Perak sendiri. Bukan Sultan mahu pun mahkamah yang berupaya mengubati luka-luka parah ini, tetapi rakyat Perak sendiri. Tahniah YAB Ir Nizar.


WFAUZDIN NS
wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. Adehh!!!teman la salah seorg pengundi ng. perak yg luka parah tu...bagus jugak la klu bubar DUN..bleh la teman blk kg halaman teman tuk mengundi...

    BalasPadam