RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Selasa, 16 Februari 2010

JOM MUHYIDDIN, PAK LAH KITA BERARAK !!



Pulau Pinang Nafi Perarakan Maulidul Rasul

KUALA LUMPUR : Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menafikan dakwaan yang mengatakan kerajaan negeri pimpinannya telah membatalkan perarakan Maulidur Rasul.

Beliau merasakan tindakan tersebut dibuat oleh akhbar Utusan Malaysia dan ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin yang cuba memainkan isu perkauman.

"Saya berharap semua orang menyambut Tahun Baru Cina dalam suasana harmoni. Namun ada segelintir yang memainkan sentimen perkauman," kata beliau yang dipetik dari media.
Baru- baru ini terdapat dakwaan bahawa perarakan Maulidur Rasul untuk mengingatkan keputeraan Nabi Muhammad SAW telah dibatalkan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang. Selain itu, mantan perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi turut mengulas perkara tersebut. Lim menegaskan ianya satu pembohongan dan perarakan tersebut akan tetap dijalankan seperti dirancang.

Dalam ceramah "SIAPA JUARA RAKYAT" yang di adakan baru-baru ini, Lim Guan Eng menyatakan bahawa kerajaan negeri akan mengundang Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga Pak Lah agar turut serta menyertai perarakan ayang akan di tentukan lokasinya kelak. Malahan beliau akan juga turut menyertai perarakan tersebut sekiranya di benarkan ileh agama Islam.

"Tahun 2008 lalu saya hadir di perarakan yang di adakan di Seberang Jaya, tahun ini , jika saya di benarkan menyertaiya, saya akan turut serta. malah saya akan menghangtar jemputan terhadap Timbalan perdana Menteri dan juga Pak lah sebagai tetamu undangan dalam perarakan yang akan di adakan" demikain jelas beliau di ikuti dengan tepukan gemuruh dari puluhan ribu yang hadir mendengar ceramah.

Tindakan Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (Jaipp) menyiarkan atur cara Majlis Perhimpunan Ummah Sempena Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri yang tidak menyertakan acara perarakan di laman sesawang jabatan itu sebelum ini, tidak menjelaskan keadaan sebenar yang berlaku.“Sebagai Kerajaan Negeri yang masih baru, kami perlu meneliti beberapa opsyen tambahan terlebih dahulu sebelum membuat keputusan muktamad.

“Memandangkan isu sama ada hendak mengadakan perarakan atau tidak masih tidak diputuskan pada masa itu, Jaipp tidak boleh menunggu sehingga keputusan dicapai untuk menyiarkan atur cara itu sebagai hebahan kepada umum. Tindakan Jaipp tidak menyertakan acara perarakan dalam tentatif program bukan sebab dibatalkan Kerajaan Negeri,”katanya.

Mengenai isi program sambutan Maulidur Rasul pada kali ini, Abdul Malik berkata, ia akan dimulakan dengan majlis bacaan Yasin dan tahlil di semua masjid di seluruh negeri pada malam 25 Februari.Pada keesokan harinya, acara sambutan akan dimulakan dengan perarakan kontinjen Kerajaan Negeri yang bakal diketuai oleh Timbalan Ketua Menteri I, Mansor Othman, diikuti perhimpunan ummah di Dewan Sri Pinang.“Buat pertama kali juga, Kerajaan Negeri mengadakan Majlis Bacaan Kitab Sirah Rasulullah SAW pada 27 dan 28 Februari di Masjid Negeri.“Kerajaan Negeri juga akan mengadakan pameran ketamadunan Islam dengan kerjasama Universiti Sains Malaysia (USM) dan Jabatan Mufti Pulau Pinang di foyer Dewan Sri Pinang.

Program ini julung kali diadakan sempena sambutan Maulidur Rasul di negeri ini.“Dengan penganjuran sambutan Maulidur Rasul selama tiga hari berturut-turut, Kerajaan Negeri berharap tiada lagi pihak tidak bertanggungjawab

2 ulasan:

  1. Semua ketua jabatan negeri dan persekutuan dah maklum..jgn tipu rakyat..amatlah berdosa..didunia kita selamat..diakhirat..kita sendiri sengsara...

    BalasPadam
  2. Nampaknya sambutan maulud di Pulau Pinang lebih hebat dari Kuala Lumpur ye? Hai apa tidaknya menteri pusat pun masuk campur. Haa! mantan PM pun teringin juga tumpang sekaki! alahai umno........

    BalasPadam