RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 8 Julai 2011

BERSIH - MAHU PERMIT ATAU MAHU BERHIMPUN?

Oleh: WFAUZDIN NS


DIFAHAMKAN sehingga kini masih ada rundingan untuk merayu agar BERSIH diberikan permit berhimpun Di Stadium Merdeka seperti yang dijanjikan oleh Najib. Urusan permit tersebut sedang diuruskan oleh Penganjur BERSIH di Balai Polis Dang wangi dan kita mengharapkan kita tidak berunding dengan mereka yang `lidah bercabang'.


Merujuk kepada KeadilanDaily, Naib Presiden PKR, YB Tian Chua menegaskan bahawa partinya tetap akan berhimpun di Stadium Merdeka esok mulai jam 2 petang sejajar dengan nasihat Ke Bawah DYMM YDP Agung yang mahukan perhimpunan diadakan di stadium tertutup. Di sekitar Ibu Negara sekarang difahamkan telah ramai penyokong BERSIH 2.0 berada di kediaman masing-masing termasuk penyokong-penyokong dari luar Lembah Kelang.


Saya mula menjejakkan kaki ke KL mulai awal pagi tadi dengan menempuhi satu sekatan jalanraya berhampiran Tol Bentong. Pemeriksaan rapi telah dilakukan dan Alhamdulilah, kerana dengan niat kita bersih dan jujur tiada sebarang senjata dijumpai di dalam kenderaan saya. Sememangnya saya tidak pernah membawa sebarang senjata merbahaya di dalam kenderaan.


Ada rakan yang berkata, peduli apa dengan `permit' kerana kita datang dari jauh bukan untuk mendapatkan permit tetapi untuk berhimpun secara aman? Agak lucu juga bila difikirkan, tetapi itu adalah undang-undang namun mematuhi undang-undang juga bukan jaminan. Contohnya, permit telah dipohon tetapi masih gagal juga. Gunakan stadium juga dipatuhi.


Apa pun, tunggu saja arahan kepimpinan kita. Rata-rata kini tidak sabar lagi untuk berhimpun dengan aman kerana mereka faham bahawa Perlembagaan di dalam Artikel 10, telah membenarkan perhimpunan secara aman apatah lagi di dalam stadium. Harapan kita, tiada pihak yang sanggup menjadi kuda tunggangan sang Penguasa di dalam perkara ini./wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. haah..himpunlah dgn aman. jgn lupa bwk bunga selit celah tinge.kalau boleh jalan melenggang kangkung.mcm usop whilchair..

    BalasPadam