RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 8 Mei 2009

`PERAK' BAKAL BERTUKAR MENJADI BESI BURUK?


Sedih, memalukan dan bercampor geram apabila menyaksikan tagedi yang menimpa di Dun Perak hari ini (07 Mei 2009). Semua peraturan dan undang di`lanyak' serta dihina sehina-hinanya oleh mereka yang memegang jawatan penggubal undang-undang Negeri Perak. Rakyat diminta mematuhi undang-undang tetapi contoh yang diberikan oleh sebilangan besar Adun-Adun di Perak menunjukkan sebaliknya. Apalah malangnya Negeri Perak `petaka' yang menimpa tidak putus-putus selepas Pilihanraya Umum Ke 12 yang lalu.

Meskipun pada mulanya kita rasakan ada yang mengerti dan memahami isi hati rakyat Perak apabila keputusan Pilihanraya Kecil Parlimen Bukit Gantang diumumkan. `Mohon Restu' yang popular sewaktu kempen di Bukit Gantang sepantas kilat ditolak oleh rakyat Bukit Gantang sewajarnya sudah cukup memberi isyarat bahawa `Restu Baru dan Mandat Baru' perlu diberikan kepada rakyat. Malang sekali, jika pemimpin tidak lagi `bertelinga dua' bahkan `lidah bercabang dua'. Sifat malu seharusnya ada pada makhluk yang bernama manusia walaupun secebis. Sampai bila kita boleh tersenyum dan tersengeh di khalayak ramai sambil `memakai topeng' mendakwa kita mendapat kepercayaan rakyat? `Topeng' yang dipakai tidak mampu menghilangkan jijik mata memandang dan tidak boleh membersihkan maruah diri yang tercemar.

Peristiwa sedih yang berlaku di Dun Perak hari ini tidak menguntungkan sesiapa dan tidak juga merugikan sesiapa di kalangan Adun-Adun yang menghadirinya. Mungkin, kerugian masa buat DYMM Raja Muda Perak yang terpaksa menunggu `budak-budak dewan' bergaduh terlebih dahulu sebelum Raja Muda Perak masuk merasmikan sidang. Yang paling rugi dan menjadi mangsa adalah rakyat Perak yang terus menerus berada dalam negeri yang terumbang ambing. Mereka yang menjadi punca kepada semua ini terus hidup dengan imbuhan gaji dan elaun masing-masing. Apakah yang berlaku selepas ini ? Yang mungkin pasti, negeri yang bernama `Perak' ini sukar lagi untuk bercahaya seperti `emas mutiara'. Mungkinkah `Perak' akan terus pudar dan bertukar menjadi `besi' yang buruk?


WFAUZDIN NS
Wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. http://rakyatblues.blogspot.com/

    http://rakyatblues.blogspot.com/

    http://rakyatblues.blogspot.com/

    BalasPadam