RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 5 Mei 2009

TPM YANG BERHUJAH SEPERTI KETUA PEMUDA UMNO CAWANGAN


Justify FullAmat malang sekali Negara kita mempunyai seorang TPM yang tidak mampu berhujah dengan baik dan meyakinkan apabila memberi ulasan terhadap sesuatu isu. TPM yang baru Tan Sri Muhyiddin Yassin sememangnya sejak dari dahulu sering dipertikaikan hujahnya yang longgar dan kadangkala begitu rendah kualitinya apabila mengulas sesuatu isu khususnya berkaitan politik. Tetapi memandangkan tiada lagi yang mungkin lebih berkualiti dari beliau, maka Umno telah memilih beliau untuk berada di kerusi no 2 dalam parti dan kerajaan.

Tan Sri Muhyiddin Yassin di dalam akhbar Sinar Harian bertarikh 05 Mei 2009, mengulas tentang hasrat Adun Kota Alam Shah, M. Manoharan yang dikatakan mahu meletakkan jawatan selaku Adun kerana kecewa gagal untuk memberikan khidmatnya selaku Adun Kota Alam Shah akibat beliau masih ditahan di bawah Akta zalim ISA. Saya terasa ingin mengulas hujah-hujah dangkal TPM yang bagi saya kualitinya seperti hujah Ketua Pemuda Umno Cawangan yang tidak mengerti apa-apa tentang politik.

Ulasan beliau seperti yang dilaporkan dalam akhbar tersebut, “Wakil Rakyat masih hidup, tidak bankrap dan tidak menyalahi undang-undang untuk memegang jawatannya, (tetapi) hendak berhenti begitu sahaja”.- (Sinar Harian). Ulasan saya, Memang benar Adun tersebut masih hidup tetapi hidupnya beliau tidak ubah seperti orang mati yang tidak dapat membuat apa-apa. Usahkan untuk membela rakyat, untuk membantu dan bersama keluarganya sendiri pun beliau tidak mampu. Bahkan, isterinya pula yang bersusah payah melaksanakan dua tugas untuk membela keluarga dan berkhidmat kepada rakyat di kawasan Dun Kota Alam Shah. Memang benar, Adun tersebut tidak bankrap dan beliau bersih dari hutang. Bagaimana pula kisah seorang Adun dari Umno di Kedah yang disahkan bankrap itu? Mahukah Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan beliau mengosongkan kerusinya jika itu difikirkan wajar untuk seseorang Adun melepaskan jawatannya? Muhyuddin juga mengakui bahawa M.Manoharan tidak menyalahi undang-undang untuk memegang jawatannya. Ini bermakna M.Manoharan bukan penjenayah atau pengganas atau pesalah, ini adalah kerana mana mungkin penjenayah, pengganas atau pesalah boleh dilantik sebagai Wakil Rakyat? Oleh yang demikian, mengapa beliau ditahan di bawah Akta ISA?

“Saya tak tahu kenapa Parti KeAdilan Rakyat (PKR) yang kata bersikap adil kepada rakyat tapi ini (PR) tidak berlaku adil kepada rakyat, mana (wakil rakyat) yang sudah terpilih patut menjalankan tugas dengan baik”. – (Sinar Harian). Mungkin Muhyiddin Yassin terlupa bahawa M.Manoharan masih merengkok dalam tahanan ISA. Lojikkah seseorang yang sedang ditahan dan merengkok dalam `kandang besi’ mampu memberikan khidmat dengan baik? Bukankah kenyataan Muhyiddin Yassin ini merupakan satu sindiran atau untuk mempersendakan Adun berkenaan? Sebenarnya pihak kerajaanlah seharusnya bertanggungjawab sekiranya Adun berkenaan gagal untuk berkhidmat kepada rakyat di kawasannya.

Kenyataan Muhyiddin Yassin selanjutnya menampakkan kedangkalan beliau. Apabila ditanya hasrat M.Manoharan itu timbul selepas kecewa tidak mampu berkhidmat kepada pengundinya, Muhyiddin berkata “Adun Kota Alam Shah itu tidak wajar menjadi ia sebagai alasan untuk meletakkan jawatan kerana Manoharan masih ada masa sehingga pilihan raya akan datang untuk berkhidmat kepada rakyat”. – (Sinar Harian). Saya ingin bertanya kepada Muhyiddin Yassin, bila pilihan raya itu hendak diadakan? Esok, lusa atau minggu depan? Sekiranya beliau menganggap Manoharan perlu menunggu sehingga Pilihan Raya Umum ke 13 nanti, maka berapa lama lagikah rakyat di kawasannya terbiar dengan Wakil Rakyatnya masih terkurung? Mana slogan `Rakyat Diutamakan?’ yang sering dijerit-jeritkan oleh PM sekarang termasuk beliau sendiri? Memang benar, selama ini segala tugas yang seharusnya dipikul oleh Adun tersebut telah dilaksanakan oleh isteri beliau serta pembantu-pembantunya. Tidakkah ini suatu tindakan yang zalim dan satu penganiayaan kepada isteri beliau? Mengapa orang yang tidak dipilih oleh rakyat menjalankan tugas orang yang sepatutnya menjalankan amanah rakyat tersebut?

Apa pun alasan dan hujah yang diberikan, rakyat tetap menilai bahawa satu kezaliman dan penganiayaan telah dilakukan kepada Adun terbabit dan juga keluarga beliau. Oleh yang demikian, PR tiada pilihan lain melainkan berbincang dengan DAP dan Adun berkenaan agar Manoharan mengosongkan kerusi yang disandangnya agar rakyat di Dun Kota Alam Shah tidak terpinggir akibat mainan politik mereka yang tidak berhati perut ini. Masalahnya, beranikah Umno/Bn menghadapi satu lagi pilihanraya, apatah lagi di Selangor sebuah negeri yang maju dan pengundi-pengundinya yang rata-rata cerdik pandai ini? Jawapannya, sudah pasti tidak.

WFAUZDIN NS
WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

1 ulasan:

  1. salah siapa?

    salah pemimpin PR yg meletakkan dia sbg calon walaupun dia masih dlm tahanan ISA?

    salah pengundi yg mengundi dia walaupun mengetahui dia masih dlm tahanan ISA?

    BalasPadam