RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 10 Julai 2009

JANGAN TERASA LAGI, JOM USTAZ KE MANEK URAI

Saya minta Nasha datang ke Manek Urai: Nik Aziz

KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, semalam menjelaskan ketiadaan Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa pada hari penamaan calon sempena pilihan raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai adalah satu strategi Pas dan bukanlah disebabkan larangan oleh Pas negeri.

Beliau berkata, peringkat awal beliau tidak mahu Nasharuddin hadir ke Manek Urai untuk berkempen atas alasan strategi politik kerana bimbang Nasharuddin diejek atau di ‘booo’ penyokong Pas.

“Bukan Pas Kelantan yang tidak benarkan dia datang. Ini strategi. Ini masalahnya. Sebab itu saya sebut, jangan bawa dia datang hari penamaan calon atau berceramah malam.

“Saya sendiri beritahu. Bila tarikh dan harinya saya tidak dapat pastikan,” katanya kepada media di pejabatnya di Kota Darulnaim di sini, semalam.

Menteri Besar Kelantan itu juga menganggap tindakan Nasharuddin yang juga Ahli Parlimen Bachok tidak hadirkan diri pada hari penamaan calon adalah kesilapan diri sendiri.

“Dia tak datang hari penamaan calon itu salah dia. Saya ingat dia datang. Tahu-tahu Presiden ada dia tak ada. Saya termenung. Kenapa dia tak datang.

“Dari segi politik, dia silap. Dia sendiri menambahkan beban ke atas diri dia. Orang lain boleh marah. Tetapi teknik (strategi) yang kata tak datang ceramah malam, saya pun setuju tak datang ceramah malam. Takut orang booo... saya pun malu,” katanya.

Mengulas punca kemelut itu, Nik Abdul Aziz berkata, semua itu berpunya cerita lama iaitu isu kerajaan perpaduan.

Nik Abdul Aziz berkata, kini beliau sendiri meminta Nasharuddin turun ke Manek Urai membantu jentera parti berkempen untuk calon yang mewakili Pas pada pilihan raya yang dijadualkan 14 Julai ini.

“Saya minta dia mari. Saya nak dia mari. Pertama untuk bersih nama baik dia. Keduanya, masyarakat sudah tahu bila keluar gambar saya dengan dia,” katanya.

Selasa lalu, Pengarah Pilihan Raya Pas Kelantan, Abdul Fatah Haron mengesahkan Nasharuddin tidak disenaraikan sebagai penceramah pada kempen pilihan raya kecil tersebut.

Nasharuddin dalam kenyataannya disiarkan Sinar Harian semalam menyebut, beliau tetap turun berkempen pada pilihan raya kecil itu sebagai Timbalan Presiden Pas dan hasratnya sudah mendapat persetujuan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. /SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan