RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Khamis, 7 Oktober 2010

PEMILIHAN PKR - JIKA JPP GAGAL LAKSANAKAN TUGAS, SERAHKAN KEPADA PAS ATAU DAP SEBAGAI BADAN BERKECUALI

Justify FullOleh: WFAUZDIN NS

MASALAH teknikal nampaknya sering menjadikan pemilihan pimpinan di dalam PKR sekarang ini kelihatan huru hara dan kecoh. Sudah tentu apa yang berlaku akan menjadi senjata kepada pihak musuh termasuk media pencacai bagi menggambarkan seolah-olah pemilihan pimpinan di dalam PKR sekarang `indah khabar dari rupa'. Meskipun bilangan kes adalah kecil, namun sewajarnya tidak berlaku sekiranya semua pihak bersikap adil dan profesional.

Terperanjat dengan apa yang dilaporkan oleh Pahang Daily di sini. Di sana dinyatakan seperti ada campurtangan YB Azmin di dalam mengatur pemilihan Ketua Cabang di Hulu Selangor sehinggakan keputusan pemilihan ditangguhkan atau ingin dibuat semula. Benarkah pihak yang bertanggungjawab iaitu JPP berkomplot dengan YB Azmin agar Khalid Jaafar mesti diberi kemenangan di Cabang Hulu Selangor? Jika ini benar, ini satu perkara yang amat memalukan PKR.

Walaupun saya penyokong YB Azmin untuk kerusi Timbalan Presiden PKR, tetapi sekiranya terbukti dakwaan bahawa beliau campurtangan untuk menentukan ketua di mana-mana kawasan sekali pun, bagi saya YB Azmin tidak layak untuk menjadi Timbalan Presiden PKR. Atau, adakah ini satu lagi dakwaan yang tidak berasas yang ingin menjatuhkan kredibiliti beliau sebagai calon Timbalan Presiden PKR?

Sehubungan itu, JPP mestilah mengadakan siasatan menyeluruh dan terperinci serta umumkan mengapa keputusan pemilihan di Cabang Hulu Selangor itu terpaksa ditangguhkan atau dilakukan semula. Jika benar ada berlaku pertambahan kertas undi, JPP mesti nyatakan mengapa dan bagaimana kertas undi itu boleh bertambah? Bukankah kertas undi itu adalah di bawah tanggungjawab dan seliaan JPP. Sekiranya ada `tangan ghaib' samada dari JPP sendiri mahu pun pemimpin atasan yang bertanggungjawab menimbulkan masalah ini, wajib dikenakan tindakan tegas kerana ianya seolah-olah melakukan sabotaj terhadap parti sendiri.

Mempercayai cakap-cakap para penyokong sudah tentu tidak boleh memberikan keadilan. Apa yang penting, lakukan siasatan secara terbuka dan diumumkan hasil siasatan secara terbuka. Biar semua ahli berpuas hati dengan hasil siasatan. Adalah diharapkan JPP selepas ini lebih peka dengan kekecohan yang berlaku akibat perkara teknikal seperti ini.

Jika mereka gagal menjalankan tugas mereka, adalah lebih baik JPP dibubarkan dan diganti dengan pihak lain yang tiada langsung kepentingannya di dalam parti. Mungkin PKR boleh menyerahkan kuasa JPP ini kepada parti-parti lain samada dari DAP atau pun PAS untuk mengendalikannya./wfauzdin.blogspot.com

3 ulasan:

  1. tuan tolong komen berita kat sini http://www.malaysiakini.com/news/144655 dan juga kat sini http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/zaid-saya-bantah-polisi-pkr-larang-media/

    BalasPadam
  2. Nasihat aku ialah kenali azmin dgn lebih dekat lagi. Jgn cepat menuduh org lain agen umno. Buka minda luas2. Kalau cepat menuduh maka kamu sama saja dgn sbhgn org pas dan umno yg primitif.

    BalasPadam
  3. Ramai orang telah nampak parti PKR adalah pelantar yang mudah untuk mendapatkan kuasa ekoran prestasi cemerlang dalam pilihanraya umum 2008 dulu. Oleh itu jawatan dalam PKR telah menjadi rebutan sehingga ada pihak yang membelakangkan etika dan amalan demokrasi yang sihat.

    BalasPadam