RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Sabtu, 16 Oktober 2010

ZAID IBRAHIM PERLU LEBIH `JANTAN'

Ada sedikit yang tidak kena atau dirasakan pelik pada Zaid ini. Satu masa beliau membayangkan akan bertanding kerusi Presiden sekiranya Nurul Izzah bertanding timbalan presiden. Kenapa beliau menjadi Nurul Izzah sebagai sandaran. Pada saya pemimpin yang berteta teki panjang sangat dan meletakkan sandaran pada orang lain adalah orang yang penakut dan tidak mempunyai kredibiliti sendiri.

Kalau Zaid benar-benar berani dan gentelman seperti dibayangkan dia tidak perlu menjadi sesiapa sebagai sandaran atau pun syarat. Tengok calon lain, Mustapa Kamil Ayub atau Azmin tidak mengada-ngakan syarat. Mereka berdua jantan dan terus menyatakan pendiriannya. Kenapa harus berselindung di sebalik orang lain.

Zaid khabarnya akan membuat kenyataan mengenai jawatan apa yang beliau hendak tandingi. Beliau ada dua peluang. Sama ada timbalan presiden atau presiden. Apakah waktu ini beliau sedang berada di tikar sembayang melakukan istikharah bagi menentukan jawatan apa yang sesuai baginya.

Cara Zaid berpolitik sedikit sebanyak telah menimbulkan kebosanan orang ramai dan ahli PKR. Perhati saja semasa proses pemilihan peringkat cabang baru lalu beliau membuat berbagai kenyataan untuk mendapat sokongan. Lepas satu satu gimik atau pun provokasi yang beliau buat. Salah satu yang agak melampau apabila beliau membayangkan yang kuasa presiden hari ini diliwat. Semua itu mengharapkan dia mendapat pencalonan terbanyak tetapi dalam masa sama melambakkan masalah dalam PKR.

Tanpa disedari sesetengah kenyataan itu telah menimbulkan masalah kepada PKR. Ketelusan dan sikap tegas dan terbuka melampau beliau yang dilakukan itu memberi menodai ketenangan dalam PKR. Di sini pada penilaian saya bekas menteri di JPM itu kurang bijaksana dan kurang peka kepada semangat berpersatuan. Beliau tidak berhemah dan memikirkan kemaslahatan parti lebih besar daripada mencari popular untuk mengharapkan pencalonan. Zaid adalah seorang individualistik.

Pengkaitan Zaid untuk bertanding dengan Nurul Izzah adalah permainan licit beliau. Zaid cuba bayangkan yang beliau mendapat sokongan Nurul Izzah. Harapan lebih jauh dari itu beliau ingin mencerminkan sokongan Izzah itu juga adalah sokonag kedua ibu bapa Izzah kepadanya. Gambaran dari itu juga bahawa Izzah menyokongnya. Tetapi sifir itu tidak mudah memberi jawaban yang konkrit. Zaid sendiri tahu dalam politik 2 x 5 jawabannya bukan saja 10 tetapi berbagai-bagai.

Silap kalau Zaid menyokong Izzah dengan nait itu. PKR adalah parti demokratik yang autentik nombor satu. Pemilihan dan keputusan bakal dibuat Izzah untuk menyokong sesiapa bukan dipengaruhi oleh ayah dan ibunya. Begitu juga dengan orang lain yang bertembung dengan keadaan demikian tidak akan menjadi orang lain sebagai pakar rujuk.

Benarlah kata Anwar, anaknya itu ada pemikiran dan penilaian sendiri dan beliau bangga dengan apa yang dibuat oleh Nuru Izzah itu. Memang Nurul Izzah ada izzahnya sendiri.

Apa pun masa terus berlalu mana-mana calon yang sedang diselubungi kegelapan akhirnya akan terkeluar juga dari jerumu itu. Begitu juga dengan Zaid akan sampai masa untuk beliau menyatakan pendiriannya. Bagi saya yang melihat dari jauh keadaan atau kehebatan Zaid dalam PKR kini semakin menirus bukannya menebal. Hari ini di mana-mana orang mempersoal dan merunggut tentang sikapnya yang seolah bergerak melencung dari landasan kelaziman dan cuba hendak membawa rel demokrasinya sendiri yang tidak mudah diterima umum. Di sini ada sikap agah kepada Zaid seolah-olah beliau saja yang betul, telus dan ikhlas.

Justeru pada saya dengan masalah, persepsi dan tuduhan ke atas beliau, sekiranya beliau masih ada hati dengan PKR beliau mansuhkan saja hasratnya untuk jadi orang nombor dua atau menjadi orang nombor satu. Pemansuhan niatnya itu akan dilihat orang itulah kejujuran Zaid dan sekaligus ia boleh meletakkan semula mahkota kebehatan beliau dalam PKR selama ini.

Tetapi kalau beliau bertanding juga apa lagi kalah, Zaid akan hilang segalanya dan PKR juga akan kehilangan beliau. Saya bersetuju dengan pendepat seorang penulis yang mengatakan tidak ada parti politik di Malaysia ini sesuai dengan jiwa bebas merdeka dimiliki Zaid. Makanya beliau harus menubuh partinya sendiri, menjadi presiden, menjadi timbalan presiden dan ahlinya sekali sebab beliau tidak mudah untuk melarutkan diri dalam kemajmukan ragam manusia politik./Keseluruhannya di sini : http://msomelayu.blogspot.com/

1 ulasan:

  1. Zaid tu ungat dia hebat sgt...hantar borang pun pakai wakil...ada hati nak jawatan TP PKR...hsihhh getik aku..

    BalasPadam