RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Khamis, 24 Mac 2011

APABILA RAJA SESUMPAH TIDAK LAGI PERCAYA KEPADA SUMPAH

Oleh: WFAUZDIN NS

TERKEJUT seketika saya dibuatnya apabila menonton Buletin Utama TV 3 Suku sebentar tadi. Media pencacai tersebut telah memetik kenyataan Senatak Ezam raja sesumpah yang mengaku betapa beliau tidak akan percaya kepada DS Anwar seandainya Ketua Pembangkang tersebut bersumpah sekali pun. Pelik, sebab raja sesumpah sudah tidak percaya kepada sumpah yang Justify Fullselama ini itu lah wiridnya.

Raja sesumpah tersebut menyebut beliau percaya DS Anwar akan sanggup bersumpah demi untuk kepentingan peribadinya. sekarang jelas pada kita bahawa selama ini cabaran Ezam raja sesumpah terhadap DS Anwar untuk bersumpah hanyalah mainan belaka. Sebab itu lah, sudah lama kita katakan bahawa sumpah ini tidak boleh dipermainkan, ianya mestilah dilaksanakan dengan beberapa syarat dan kaedah tertentu yang dibenarkan oleh Syarak. Jika tidak, ini lah akibatnya yang mana sumpah tidak akan membawa erti apa-apa.

Suka kita peringatkan Ezam raja sesumpah, DS Anwar enggan bersumpah bukan kerana beliau dicabar atau tidak. DS Anwar hanya menurut kaedah yang dibenarkan sebab itu beliau memilih untuk ke mahkamah syariah agar kesnya itu dapat diadili mengikut hukum Islam yang sebenar. Malangnya, Menteri yang menjaga agama, Jamil Khir berusaha menggagalkan perbicaraan di mahkamah syariah. Atas alasan apa Jamil Khir berbuat demikian? Adakah beliau tidak yakin hukum di dalam Islam berkaitan Qazaf itu?

Bayangkan jika DS Anwar telah bersumpah, maka Ezam raja sesumpah yang selama ini mencabarnya bersumpah tidak akan mempercayainya juga. DS Anwar akan terus diminta menyerahkan tengkuknya di dalam mahkamah sivil walaupun beribu kali beliau bersumpah. Oleh kerana itu, tindakan DS Anwar untuk tidak bersumpah selama ini amat tepat dan benar sekali. Seperti yang diperkatakan oleh Presiden PAS, Tuan Guru Hj Hadi bahawa hanya mahkamah syariah sahaja yang boleh mengarahkan sesiapa untuk bersumpah setelah tiada jalan penyelesaian dan kesaksian diperolehi.

Seperti juga di dalam kes video seks terbaru ini, kita tidak juga mahu menuntut samada DS Anwar bersumpah atau pun geng `Three Strooges' diketuai oleh Rahim Thamby Chik untuk bersumpah. Kita menuntut agar diadakan siasatan yang adil dan telus. Pelik apanya orang seperti Rahim Thamby Chik yang menjadi `Master Mind' rakaman video lucah ini untuk bersumpah? Berjuta kali pun beliau berani bersumpah, sama juga seperti mak cik Umi kita yang siang malam makan sumpah. Orang yang dibuang oleh ayahnya sendiri, tidak hairan jika disuruh bersumpah. Redha mak dan ayah kepada kita, maka kita diredhai Allah. Tidak redha mak dan ayah kepada kita, tidak diredhai oleh Allah. Pelik apanya orang yang tidak diredhai oleh ayah sampai ke mati ini untuk bersumpah?

Paling pelik dan tidak masuk akal, Ezam raja sesumpah menggesa agar kerajaan menarik balik passport DS Anwar kununnya DS Anwar akan merosakkan negara di luar negara. Nampaknya Ezam raja sesumpah sudah kehabisan modal untuk menyerang bekas mentornya itu, lantaran itu gunakan kuasa kerajaan pula. Serangan Ezam raja sesumpah tentang peribadi, dasar dan prinsip DS Anwar ternyata tidak laku di pasaran. Berganding pula dengan anak buangan mak cik Umi juga tidak mendatangkan hasil. Justeru itu, Ezam raja sesumpah terpaksa gunakan kuasa kerajaan pula.

Kes fitnah liwat terhadap `haji' Saiful yang tertinggal seluar dalam di rumah teman wanitanya itu pun nampaknya semakin lintang pukang jalan ceritanya. Kes video seks yang kununnya ingin dikaitkan dengan DS Anwar juga terkantoi. Akhirnya, dituduh DS Anwar ingin rosakkan negara ini dari luar negara maka Passport beliau harus dirampas. Ini lah politik paling bacul yang ingin dimainkan oleh Ezam raja sesumpah. Apakah itu sebagai tanda kasih dan sayang beliau kepada Najib sehingga mendapat Senator?

Saya simpati dengan Ezam raja sesumpah yang semakin menampakkan sifat betinanya tidak seperti semasa berada di dalam saf perjuangan rakyat. Beliau tidak lagi sehebat dulu yang berani dan bijak berbicara. Mungkin beliau merasakan apabila berada di dalam Umno, tiada jalan singkat untuk naik cepat melainkan dengan cara politik bacul sedemikian. Malang sungguh, begitu kuat Ezam raja sesumpah bekerja untuk Umno, tapi Zul Kulim yang bukan ahli Umno pula mendapat Datuk./wfauzdin.blogspot.com

2 ulasan:

  1. KAH KAH KAH ! RAJA SESUMPAH TAK CAYA SUMPAH ! APA RAA RAJA TAU HAMBA MANGKUK SORANG NI DOK MERAPU, BILA DAH TAK LAKU HABIS LA SUMPAH KA,APA KA ORANG DAH MELUGAI TAK MAU DENGAR KATAK BER'ONG ONG' NI ! HUJAN PUN TAKUT NAK MAI PA !
    TOBAT LA SEBELUM LAMBAT KATAK OII !

    BalasPadam
  2. Mamat ni elok duduk serumah dengan Minah Jalang yang bernama Umi Hafilda tu baru banyak zuriat spesis sesumpah jadian. Selain itu bolehlah dia belek kat mana tanda lahir jalang tu.

    BalasPadam