RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Sabtu, 5 Mac 2011

RASUAH PILIHANRAYA DI MERLIMAU, KERDAU TETAPI DI LENGGENG YANG KENA

Oleh: WFAUZDIN NS

MENGIKUT laporan Malaysiakini, ADUN Lenggeng, Mustafa Salim hari ini didapati bersalah atas tuduhan menerima rasuah RM2,000 sebagai dorongan untuk mengeluarkan surat sokongan bagi mengeluarkan surat sokongan berkaitan dengan projek pasir, lebih dua tahun lalu.

NONEMahkamah Sesyen Seremban petang ini memutuskan supaya hukuman ke atas wakil rakyat itu ditetapkan pada 1 April. Mengikut Perlembagaan Persekutuan, kelayakan Wakil Rakyat akan gugur sekiranya didapati bersalah serta dipenjarakan melebihi setahun atau dikenakan denda melebihi RM 2 Ribu.

Beliau didakwa di mengikut Seksyen 10(a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 yang membawa hukuman penjara antara 14 hari hingga 20 tahun dan didenda lima kali jumlah rasuah atau minimum RM10,000.


NONE

Sekiranya berlaku PRK di Dun tersebut, nampaknya kantung kerajaan akan terus berkurangan. Projek kilat yang `secara kebetulan' akan berlaku dan mulai sekarang bolehlah penduduk-penduduk di kawasan berkenaan berangan. Mungkin ada yang berdoa agar pilihanraya kecil dapat diadakan kerana ketika itu `Aladdin' datang dengan lampu ajaibnya.

Di dalam PRU 2008, Dun berkenaan dimenangi oleh Bn dengan hanya majoriti 1, 285 sahaja menewaskan calon PAS, Zulkefly Mohd Omar. Ini tentunya menyemakkan kepala Najib sekali lagi. Namun harus diingat, di dalam kes Adun tersebut hukuman akan ditetapkan pada 01 April. Bermacam-macam perkara boleh berlaku di dalam tempoh tersebut, justeru itu buat masyarakat di Dun Lenggeng jangan cepat berangan.

Kita tidak kisah ada pilihanraya atau tidak. Apa yang penting, terbukti sekali lagi Adun dari Bn melakukan rasuah. Maka, satu kerugian buat pengundi-pengundi di Dun Lenggeng yang dulunya mengundi Adun dari Umno/Bn ini. Bayangkan jika mengundi calon dari PAS ketika itu, masalah seperti ini tidak akan berlaku.

Justeru itu, pengundi-pengundi di Merlimau dan Kerdau boleh belajar dari apa yang mereka saksikan. Paling membanggakan semenjak Pilihanraya Umum Ke 12 yang lalu, tidak seorang pun Adun/MP dari PR yang disabitkan dengan rasuah walaupun memang ada aduan terhadap beberapa Adun/MP dari PR. Cuba buat perbezaan di antara PR dengan Bn dengan menggunakan akal yang bersih tanpa diganggu oleh habuan keduniaan./wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. PUKULAN MAUT UNTUK PRK MERLIMAU & KERDAU

    Mari kita tumbangkan UMNO/BN, jadikan kes SAMAN EKOR ini penyebab kepada kekalahan mereka mutlak di PRU13.

    Jentera PAS di Merlimau dan Kerdau main isu SAMAN EKOR ini sehingga UMNO jadi hangit di sana, ini isu rakyat, ahli PR kena, ahli BN kena, ahli ATAS PAGAR pun kena.

    AYUH PERJELASKAN ISU INI KEPADA RAKYAT, PASTI AKAN MEMBERIKAN KESAN KEPADA KEDUA-DUA PILIHANRAYA INI. BIAR UMNO/BN MATI BERAGAN SELEPAS INI.

    BalasPadam