RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Selasa, 1 Mac 2011

APA PUNYA BANGSAT, MARUAH SETARAF SARDIN ?

Oleh: WFAUZDIN NS

NAJIB jangan ingat semua orang lapar dan menunggu untuk disuap. Rakyat di Kerdau punyai maruah, apatah lagi bagi orang-orang Cina yang kebanyakan mereka lebih tahu berdikari. Diberitakan penduduk-penduduk di kawasan Kerdau telah menerima `ang pau' selepas Tahun Baru Cina.

Saya petik berita dari Malaysiakini semalam ;

" BN hari ini secara senyap mengedarkan berkotak-kotak barang makanan kepada penduduk satu-satunya kampung Cina di Kerdau atas nama bantuan. Kotak yang diangkut dengan trak petang ini diedarkan oleh beberapa orang yang memakai baju merah yang pergi ke beberapa rumah bagi mengenalpasti identiti penduduk. Semua penduduk yang agak tua yang enggan dikenali berkata mereka didatangai beberapa orang yang mahu memberikan "bantuan makanan" secara percuma dengan syarat pelekat BN ditampal di pintu rumah mereka. "Kami diminta mengundi BN dan kami diberahu bahawa sesiapa yang menyokong pembangkan tidak akan mendapat bantuan," dakwanya. Malaysiakini difahamkan kira-kira 100 kotak diedarkan petang tadi. Kotak itu, dengan pelekar gambar wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menterinya Datuk Seri Shahrizat Jalil mengandungi nasi, Milo, biskut, susu tepung dan sardin dalam tin." (Malaysiakini).

Sampai bila Bn mahu menganggap rakyat seperti ayam daging yang diberi makan sehingga gemuk, kemudiannya akan disembelih? Lebih malang lagi terdapat rakyat yang suka menjadi ayam daging dan majoritinya Melayu pula. Jika ini lah sikap kita yang begitu mudah diperbodohkan oleh mereka, sampai bila pun kita tidak akan senang. Hanya iman dan takwa sahaja yang boleh mengawal nafsu kita yang terliur dengan umpanan mereka.

Tugas PAS dan PR memang berat di dalam mana-mana pilihanraya. Kita berhadapan dengan manusia yang kebanyakannya memilih kesenangan dunia yang sementara. Namun, kita masih mempunyai masa untuk mengubah nasib mereka ini. Kita wajib mengasihani mereka yang dulu, kini dan mungkin akan selamanya menjadi ayam daging kepada sang Penguasa. Selamatkan mereka dari memakan pemberian rasuah walaupun hanya satu tin sardin. /wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. Murahnya maruah rakyat pada pandangan pemimpin. Rendahnya maruah pemimpin merancang perkara sedemikian. Idea JKKP manalah yang dia pakai.

    BalasPadam