RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Isnin, 29 Jun 2020

MAHATHIR PEMBELIT NOMBOR SATU


Baca dulu petikan apa yg beliau kata apabila ditanya tentang peralihan kuasa PM kepada Anwar sewaktu beliau menjadi PM bawah PH;

Bekas perdana menteri itu memberitahu Asia Times dalam wawancara bahawa sama ada Anwar menjadi perdana menteri atau sebaliknya bergantung pada sokongannya sendiri di kalangan penggubal undang-undang.

Dia mengatakan ini ketika menafikan bahawa dia lebih memilih bekas timbalan presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali sebagai penggantinya dan bukannya Anwar.

"Tidak. Saya telah menunaikan janji saya. Saya akan mengundurkan diri tetapi selepas itu, terserah kepada anggota Parlimen untuk memberikan sokongan mereka kepada calon.

“Mereka tentu boleh memilih Anwar, tetapi mereka mungkin tidak mahu memilih Anwar. Itu terpulang kepada mereka, bukan saya yang boleh membuat keputusan, ”katanya.//

Jelas, Mahathir pembelit nombor wahid dan amat malanglah jika ada pemimpin dari PH ini yang masih percaya kepada orang tua ini.

Sewaktu beliau menandatangani perjanjian dan persefahaman di dalam PH sebelum PRU14 dulu, jelas tertera nama Anwar adalah pengganti beliau selepas Anwar diberi pengampunan dan dibebaskan dari sekatan politik.

Mahathir bersetuju dan menandatangani perjanjian dan persefahaman tersebut tanpa banyak soal. Adakah ketika itu beliau tidak sedar nama Anwar disebut? Adakah beliau menandatanganinya di dalam keadaan hilang akal kalaupun tidak nyanyuk? Bahkan, berkali2 beliau ulang di dalam banyak ucapan atau kenyataannya bahawa Anwar adalah penggantinya. Adakah beliau terlalu nyanyuk sekarang?

Mengapa bila tiba dengan Anwar, beliau kaitkan mesti dapat sokongan majoriti Ahli Parlimen, tetapi sewaktu beliau diangkat menjadi PM oleh PH, beliau tidak sebut pun soal itu? Beliau disokong oleh PH untuk jadi PM bukannya dicalonkan oleh Parlimen. Sewaktu beliau menyerahkan jawatan PM kepada Pak Lah dulu, adakah nama Pak Lah dicalonkan oleh Parlimen?

Mengapa hati Mahathir ini terlalu busuk bila sebut nama Anwar? Apa yang dia bimbang sangat dengan Anwar? Tidak habiskah lagi dendam peribadi beliau terhadap Anwar? Adakah beliau bimbang jika Anwar jadi PM, Anwar akan muncul sebagai PM yang terbaik dan nama Mahathir akan tenggelam dan hanya diingati sebagai "Bapak Pembohong" negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan