TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Isnin, 8 Jun 2009

KISAH BLOGGER DI MUKTAMAR....KESIHAN..

Presiden PAS dalam ucapan dasarnya di muktamar PAS ke-55 telah menucapkan penghargaan terhadap sumbangan blogger selama ini membantu perjuangan PAS melalui “media baru”, namun rupa-rupanya ada kisah lain yang berlaku di muktamar.

Golongan pro-muqabalah yang dilihat menguasai urusetia muktamar kali ke 55 tiba-tiba menjadi golongan yang tidak mesra-blogger mungkin kerana blogger dilihat kebanyakannya tidak menerima idea dan gagasan Pakatan Rakyat yang dibawa oleh pimpinan utama parti.

Berikut ialah catatan ummi anni:

Sumbangan media baru khususnya media siber termasuk portal berita dan blog memainkan peranan untuk menyediakan maklumat alternatif kepada rakyat yang selama ini di cengkam oleh media arus perdana yang dikuasai kerajaan UMNO BN telah berjaya mencelikkan rakyat sehingga memilih Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil yang diadakan selepas pilihanraya umum lalu, kata Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang.

Sebenarnya, walaupun tiada majlis penghargaan khusus untuk para blogger dan wartawan internet pada majlis muktamar pada tahun ini. Namun pengiktirafan yang diberikan oleh Presiden PAS itu telah lama ditunggu oleh para blogger sekalian yang telah bertungkus-lumus selama ini memperjuangkan kebenaran dan keadilan melalui alam siber membantu Pakatan Rakyat mencapai kemenangan. Moga-moga ibadah dan perjuangan kita ini dapat membantu kita berhadapan dengan ALLAH SWT di akhirat kelak.

Betul lah pimpinan atas menghargai bloggers ni.. tapi hakikatnya blogger tetap dipandang sebagai ‘nobody’… kalau benar seperti yang TGHH sebut.. blogger ini diiktiraf kenapa bila kita nak mintak pas media dari urusetia tak dilayan..

” kami tak berikan pas media kepada blogger.. hanya media perdana sahaja diberi pas media muktamar”.. alasan mereka,”kalau beri kat sorang blogger nanti semua blogger nak.. ” susah sangat ke kalau berikan untuk 2 @ 3 orang blogger pas media.. ? blogger bukan nak mintak keistimewaan apa sangat.. dapat masuk semasa PC pun dah cukup la…

Kalau kita dengar ucapan dari perwkilan negeri Melaka disebut bagaimana media perdana ini mensensasikan akhbar mereka dengan memburukkan pimpinan PAS.. tapi mereka2 ini juga la yang diiktiraf.. blogger2 yang membawakan liputan yang benar tak diberi keistimewaan seperti media perdana.. apa ni…

Bila ummi tanya ada wifi ke? pakai password ke.. ?… “ha’ah ada password.. hanya unit IT aje yang boleh guna line wifi ni.. orang lain tak boleh.. “hangin tol ummi bila dia jawab macam tu… tapi sebagai muslim kita telah ditarbiyyah supaya bersabar… takpa lah ummi tetap ucapkan terima kasih… bukan kebuluq sangat pun pasal ummi ada bawak broadband sendiri.. cuma ummi saja tanya tapi jawapan memang menghanginkan hatiku…

Ummi telah mengikuti 2 program besar oleh 2 parti.. satu semasa Kongres PKR di tempat yang sama Stadium Melawati Shah Alam… dan yang terkini Muktamar Tahunan PAS ke 55… 2 parti yang besar.. ummi sebagai ahli PAS tapi tidak menjangka ini cara pengurusan PAS .. berbanding dengan PKR.. kami blogger mendapat tempat bersama media perdana… memang ummi kecewa dengan pengurusan PAS.. untuk mendapat pas media kami telah ditolak mentah2 apatah lagi untuk mendapat liputan di dalam sidang media … kami memang tak dapat.. nak mintak letak recorder pun tak kasi.. hina sungguh blogger ni rupanya..

Ummi tunjuk kad media yang ummi dapat dari kerajaan Pakatan Rakyat di Perak oleh DS Nizar sendiri.. tapi tetap tak diiktiraf..

“akak ni ada pas media tapi pas yang bukan dari media perdana.. “kata petugas

“ni pas dari kerajaan PR Perak .. DS Nizar yang iktiraf blogger sebagai media kerajaan PR”

“kami tak kisah siapa yang beri.. Nizar ke siapa ke.. tapi akak bukan dari mana2 yang boleh kami beri pas media”.. aduiii hangat hati betul la dengar ayat tu… kalau nak bukak cerita dalam kain PAS ni memang banyak sungguh.. tapi disebabkan sayangkan jemaah ummi tak sanggup nak bukak buruk parti sendiri.. seperti bukak pekung di dada la pulak…

Tapi ummi luahkan ketidakpuasan hati ummi kerana perkara in tak sepatutnya berlaku terhadap blogger jemaah sendiri.. kerana pimpinan sendiri telah memberi pengiktirafan kepada blogger kerana sumber berita yang kita sampaikan tidak seperti media arus perdana yang bermuka2..

Bak kata MSK sapa suruh gatai jadi blogger… sendiri tanggung la… kalau Topeng Perak pulak cakap.. blogger ni dapat apa.. dapat maki aje.. kalau Cenangau kata pulak.. blogger ni macam daun kari.. untuk menyedapkan bau masakan hang buh la.. masa nak makan hang kena tolak ketepi…

Ummi mengharapkan agar perkara ini diberi ruang sedikit untuk dipertimbangkan.. permintaan blogger tidaklah besar sangat.. tidak minta dilayan seperti media perdana pun sekurang2nya beri sedikit ruang untuk kami blogger berdiri dibelakang para media perdana pun tak apalah.. jangan dihalau terus jauh2.. sebelum para blogger rasa bosan dengan layanan yang begini harap ada sedikit perubahan minda dalam pengurusan pada majlis besar yang akan datang..

Sumber: Kelab GB

2 ulasan:

  1. blogger yg paling bahaya pada pas adalah blogger sekular.blogger dr parti sekular pkr mahupn umno adalah merbahaya pada pas.sbb tu pas mengambil langkah berjaga-jaga kerana sejarah dh terbukti pkr masih belum boleh dipercayai

    BalasPadam
  2. Ulamak yg menjadi ular dlm semak lebih bahaya dari blogger PKR atau Umno....

    BalasPadam