RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

Selasa, 14 September 2010

TUN MAHATHIR TIDAK BERBOHONG BILA MENYEBUT UMNO LEMAH

Oleh: WFAUZDIN NS

TELAH lama kita maklum bahawa Umno sebenarnya semakin lemah selepas PRU Ke 12 yang lalu. Kelemahan Umno semakin ketara apabila parti sekular tersebut hilang cengkamannya terhadap parti-parti sekutu mereka di dalam Bn terutamanya dari MCA, Gerakan dan MIC. Bahkan jelas kita lihat betapa Umno sudah semakin tunduk kepada kehendak parti-parti berkenaan dan yang terbaru Umno terpaksa `menyahkan' sebuah badan NGO yang `kuat Melayu'nya iaitu PERKASA.

Semua tahu betapa PERKASA amat dibenci oleh MCA dan juga Gerakan kerana celuparnya pemimpin NGO tersebut di dalam beberapa isu yang menyentuh hak kaum lain selain dari kaum Melayu. Tunduknya Umno kepada sekutu mereka di dalam Bn, tidak menyenangkan mantan PM yang juga mantan Presiden Umno iaitu Tun Dr Mahathir. Tun Dr Mahathir mengaku secara terbuka betapa Umno semakin lemah dan kelemahan Umno akan bertambah parah jika menolak PERKASA. Kenyataan Tun Dr Mahathir itu ada benarnya kerana Umno tidak akan mampu boleh hidup tanpa isu perkauman dan PERKASA mungkin sesuai untuk dijadikan teman buat Umno.

Umno cuba untuk menunjukkan kepada rakan-rakan mereka di dalam Bn betapa Umno sebenarnya bukan parti yang `racist' . Umno cuba untuk membuktikan bahawa di bawah kepimpinan Najib, hak-hak kaum lain terpelihara dan kerajaan yang ada sekarang serius untuk merealisasikan konsep `1 Malaysia'. Benarkah Umno serius?

Jika kita lihat beberapa pemimpin di dalam PERKASA dan ahli-ahlinya, berapa ramaikah ahli-ahli Umno yang aktif di dalam PERKASA? Lojiknya jika Umno serius untuk menolak PERKASA, apakah tindakan Umno kepada mereka yang masih aktif di dalam PERKASA sekarang? Ada benarnya bak kata DS Anwar, Umno sebenarnya bersandiwara dengan PERKASA untuk `menipu' rakan-rakan mereka di dalam Bn.

Umno amat terdesak sekarang apabila melihat kaum Melayu sendiri tidak memberikan kepercayaan kepada parti sekular yang kununnya berjuang untuk Melayu itu. Kaum-kaum lain telah lama `memusuhi' Umno kerana parti ini dilihat tidak pernah ikhlas untuk menyatukan perpaduan di dalam negara ini. Sebagai contoh, Umno hanya ingin bersatu dan menyebut soal perpaduan dengan PAS sahaja, sedangkan di negara ini masyarakatnya berbilang kaum dan mereka juga harus dipelawa untuk bersama membincangkan soal perpaduan. Mengapa Umno mensisihkan PKR, DAP malahan MCA, Gerakan dan MIC untuk bersama mereka membincangkan soal perpaduan? Mengapa mesti perpaduan Melayu?

Adakah jika dilibatkan dengan parti yang selain dari Umno dan PAS, maka hak istimewa atau ketuanan Melayu yang dijamin dalam perlembagaan itu hilang? Umno begitu takut hilang kuasa bukan kerana takut hak istimewa itu hilang. Sejauh mana hak istimewa itu memberi manafaat kepada kaum Melayu yang masih ketinggalan sekarang ini sepanjang 50 tahun Umno berkuasa? /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan