RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Selasa, 21 Julai 2009

TENGKU RAZALEIGH DIPELAWA MASUK PKR, UMNO GELABAH?

Tuesday, July 21, 2009


Tindakan bekas Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim mempelawa Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dalam blognya telah mendapat reaksi negatif dikalangan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional. Malah, dalam satu kenyataan Timbalan Presiden UMNO dan juga Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin hari ini menagaskan tindakan Zaid itu seolah-olah menghina dan merendah-rendahkan kewibawaan veteran UMNO itu. Malah tambah melucukan, akibat terlalu takut jika Ku Li mengambil keputusan tersebut, Muhyiddin dengan bangganya mengumumkan bahawa Ku Li adalah satu daripada sebab UMNO mendapat kemenangan moral pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai di Kelantan pada 14 Julai lalu. Tiba-tiba pula, pemimpin UMNO itu mahu memartabatkan kewibaan Ku Li, sedangkan sejak membubarkan Parti Melayu Semangat 46 dan membawa penyokongnya menyertai UMNO dulu nasib Ku Li "bagai telur dihujung tanduk". Selaku Presiden S46, beliau seolah-olah tidak berharga dan bernilai disini pemimpin UMNO. Biarpun mempunyai kepakaran dan pengalaman yang luas dalam politik, namun Ku Li terus dipinggirkan dari menjawat sebarang jawatan dalam kabinet Mahathir, Pak Lah dan kini Najib Razak. Anehnya, orang kanan Ku Li seperti Rais Yatim dan Shabery Chik diberi pula tempat dalam kabinet kerajaan Barisan Nasional. Bukankah tindakan ini seolah-olah memperkecilkan kewibaan Ku Li selaku Presiden S46 sebenarnya.

Maka, adalah menjadi satu kewajaran untuk Zaid Ibrahim mempelawa pemimpin veteran itu menyertai Pakatan Rakyat terutamannya PKR itu sendiri. Malahan, kini jelas dapat dilihat bahawa Ku Li senantiasa membangkit isu-isu rakyat dalam perjuangannya sejak akhir-akhir ini. Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkannya juga jelas menunjukkan bahawa beliau kini membawa aspirasi rakyat. Maka itu, seharusnya Ku Li tidak perlu malu untuk bersama Pakatan Rakyat. Suara dan tenaganya masih diperlukan untuk mengembalikan maruah rakyat yang kian tercalar sekarang ini. Ku Li, wajar menghabiskan sisa-sisa kehidupannya dengan memperhambakan diri kepada rakyat dan tidak lagi bersekongkol dengan UMNO Barisan Nasional. Ini kerana hala tuju dan gagasan yang dibawa oleh UMNO sudah jauh tersasar. Malah, UMNO kini sudah tidak lagi relevan untuk orang Melayu. Perjuangan yang dibawa oleh UMNO hanya sekadar "retorik" semata-mata. Sebaliknya, bila kuasa sudah ada dan kekal ditangan mereka akhirnya rakyat dijadikan mangsa berbagai kezaliman. Malah rakyat yang tidak berdosa juga, terpaksa merintih dibumi sendiri akibat perbuatan khianat UMNO kepada bangsa Melayu dan rakyat Malaysia amnya. Maka itulah Ku Li, harus membuat keputusan sama ada ingin terus bersama UMNO yang sudah ditolak rakyat atau pun bersama rakyat yang kini mahukan perubahan. Kehadiran Ku Li dijangka memantapkan lagi api perjuangan rakyat ini.

[Sebagai anak raja yang berjiwa rakyat, maka Ku Li harus berkorban dan melupakan kepentingan diri sendiri. Seandainya Ku Li bersama Pakatan Rakyat, maka sudah pasti gelombang perubahan yang sepatutnya berlaku menjelang Pilihanraya Umum ke-13 itu akan dapat dipercepatkan lagi. Kekuatan UMNO dan BN pasti akan lumpuh, kerana Ku Li bukanlah calang-calang orang untuk diperkotak-katikkan. Beliau telah membuktikan kewibawaannya, malah kekalahan dalam perbutan jawatan tertinggi UMNO pada tahunn 1988 dulu penuh dengan misteri sebenarnuya. Ramai yang mengatakan Ku Li menang pada kiraan awal sebelum lampu dipadamkan. Selepas "blackout" berlaku, barulah Mahathir mengatasi Ku Li. Ini bermakna bahawa Ku Li mempunyai pengaruh yang kuat dalam UMNO itu sendiri. Kekuatan beliau dengan Anwar Ibrahim, jika digembeling sudah pasti akan mewujudkan "Tsunami Politik" baru dalam negara kita. Oleh itu, dengan pelawaan itu wajarlah Ku Li bersama rakyat sekarang]./Sumber: Pahangdaily

2 ulasan:

  1. Siapa kata UMNO sudah ditolak rakyat? Itu hanya satu andaian.

    BalasPadam
  2. Siapa Zaid Ibrahim nak pelawa Ku LI masuk PKR? Dia sendiri pun dah keluar PKR.

    BalasPadam