RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 23 April 2010

STATISTIK TERKINI HULU SGOR - 40 PERATUS LAGI UNDI SIAPA?

Ilham Centre: Melayu berpendapat BN menang
Apr 23, 10


Kaji selidik terbaru yang dijalankan oleh Ilham Centre mendapati pengundi Melayu berpendapat Barisan Nasional akan memenangi pilihan raya kecil Hulu Selangor, Ahad ini.

Hampir 40 peratus dari keseluruhan responden yang ditinjau meramalkan kemenangan berpihak kepada BN manakala hanya 16 peratus yang yakin PKR mampu membuat kejutan.

Namun tinjauan itu juga mendapati kebanyakkan pengundi masih belum dapat menyatakan pendirian dan menjangkakan pertembungan sengit.

BN dikatakan masih mendahului PKR di beberapa kawasan luar bandar dan pedalaman terutama di kawasan atau kampung majoriti Melayu , termasuk di Felda.

Namun begitu, pola sokongan dan trend pengundian seakan berpihak kepada Pakatan Rakyat-PKR terutama di lokaliti bandar dan di kalangan pengundi muda.

Prestasi cemerlang pentadbiran kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat dilihat juga memberi kesan kepada keputusan pengundi pada Ahad ini.

Bancian itu juga mendapati lebih 34 peratus pengundi Melayu menganggap dasar kebajikan baru yang diperkenalkan dan diberikan oleh kerajaan Selangor amat penting bagi mereka serta sangat wajar diteruskan.

Antrara program itu termasuk projek Usia Emas, Tawas, pemberian air percuma.

Calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim, bagaimanapun dikatakan masih mempunyai peluang untuk menang tetapi berdepan dengan laluan yang sukar kerana diserang secara peribadi.

Namun begitu, lebih 50 peratus daripada responden tidak bersetuju dengan kempen yang berbentuk serangan peribadi dan bersifat provokatif pada pilihan raya kali ini.

Mereka menganggap kempen BN kali ini dianggap terdesak.

Sebanyak 36 peratus pengundi Melayu itu juga tidak bersetuju dan berpandangan bahawa penggunaan agensi-agensi kerajaan persekutuan dan negeri dalam pilihan raya adalah tidak wajar manakala 29.5 peratus yang bersetuju.

Selain itu, menurut bancian itu, kemenangan Zaid sangat bergantung kepada keupayaan dan keberkesanan jentera parti PKR sendiri.

Sokongan kepada BN dilihat ketara di kawasan luar bandar terutama Felda dan kampung Melayu adalah disebabkan oleh keupayaan jentera BN beroperasi serta bergerak kerja./Malaysiakini

2 ulasan:

  1. Ilham Centre:Melayu berpendapat BN menang ,..HELLO BRO..!! gua nak tanya sikitlah,mengapa org melayu masih mencintai umno.????? tolong jawap bro....

    BalasPadam
  2. Bukankah pemimpin2 Umno tu kaki rasuah....nape nak sokong!!!!

    BalasPadam