RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 28 Januari 2011

SEBUTIR PERMATA DI BUMI FELDA ? KESIHAN......

Oleh: WFAUZDIN NS

FELDA oh felda...di sinilah tempatnya untuk PAS mencari kemenangan di dalam PRK Dun Tenang pada 30 hb ini nanti. Kaum Cina sibuk minta dirikan sekolah atau perbesarkan sekolah, dikatakan orang felda minta padang Futsal. Celah gigi je untuk ditunaikan padang Futsal.

Kaum Cina bertanya mengapa harga barang semakin tinggi, diberitakan Melayu felda bertanya bila mahu turap jalan. Seorang pemimpin Cina sekutu mereka bertanya, apa ada pada nilai-nilai Islam yang mengharamkan wanita Islam bersalam dengan lelaki yang bukan Muhrim, pemimpin Melayu sekutu Apco menjawab, jangan timbulkan isu salam lagi. Bukan mahu marah, cuma jangan timbulkan saja.

Calon puak sekutu Apco akan dipanggil ke mahkamah nanti atas kes kecuaian dan salahguna kuasa sehingga terlelong tanah orang. Tetapi calon tu sebut, itu fitnah peribadi dan semuanya dah selesai. Apa yang selesai? Selesai kesemuanya tanah-tanah Melayu?

Apabila ada pemimpin Cina dari pihak sini yang dulunya masuk penjara kerana mempertahankan anak gadis Melayu Islam yang diperkosa oleh anak Thamby Melaka, pemimpin Cina dari Pulau Mutiara ini hadir bercerita tentang bagaimana negeri di bawahnya begitu mengambil berat tentang kemajuan Islam, datang pula puak-puak Melayu berkumpulan menyorak ceramahnya sambil menjerit-jerit macam beruk lapar pisang. Maklumlah, dah dapat T-Shirt dacing baghdad dengan topi sudu sudah dikira kaya Melayu puak tu.

Masa Pilihanraya Kecil di Galas, saiz badan calon kita dipertikaikan kununnya gemuk tak larat berjalan. Gemuk tentunya berpenyakit. Bagaimana mahu berkhidmat kepada rakyat nanti, dakwa puak tu. sekarang calon mereka tidak gemuk, tetapi kurang sedikit dari Pelawak Kuman. Ertinya, calon mereka bagus bentuk badannya.

Merungut puak-puak mereka di dalam hati, manakan tidak calon mereka tiada apa jawatan dalam parti yang melayakkan menjadi calon, tetapi oleh kerana Pak Sembab suka, maka jadilah calon. Buang masa yang lain dok bina kerjaya politik sikit punya lama, alih-alih dapat kepada yang goyang kaki di rumah. Mewarisi kerusi ayah, cukuplah. Yang lain tu, pandai-pandai la nak hidup.

Bagaimana hebat pun puak tu merungut, disumbat lima puluh ringgit dan tabur sikit dedak atau jagung ayam, hilanglah bisingnya. Macam ayam daging, biar mereka gemuk, lepas tu pakat sembelih. Kesihan...../wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan