RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Rabu, 30 Disember 2009

MENGAPA TOK GURU SAYANG HUSAM?

Oleh: WFAUZDIN NS

SATU demi satu cubaan dan dugaan menghampiri MB Kelantan, merangkap Mursyidul Am PAS Tok Guru Nik Aziz. Cubaan datang dari berbagai bentuk dan dari berbagai arah, dan paling merisaukan `peluru' datang dari dalam `kem' sendiri. Sasaran mereka adalah Tok Guru tetapi bukan mudah untuk menembusi ketahanan mental terutamanya kerohanian Mursyidul Am PAS itu. Itulah hebatnya Tok Guru dan sebab itulah PAS dapat memerintah begitu lama di Kelantan.

Mereka mahukan menantu Tok Guru melepaskan jawatan sebagai CEO PMBK, dan Tok Guru dapat menghidu kehendak mereka maka dinasihatkan agar menantunya itu melepaskan jawatan demi nama baik PAS. Maka, menantu Tok Guru pun akur dan menetapkan tarikh untuk berbuat demikian. Apabila tarikh telah ditetapkan, berbunyi lagi suara agar dipercepatkan perletakan jawatan tersebut, mungkin dunia semakin hampir hendak `kiamat' ianya wajib dipercepatkan. Ternyata Tok Guru tidak senang dengan berbagai kerenah dan kehendak yang bukan-bukan dari mereka itu. Tok Guru minta keputusan pimpinan tertinggi parti dipatuhi iaitu untuk menyerahkan semuanya kepada beliau selaku MB Kelantan. Pimpinan tertinggi PAS tidak meletakkan syarat bila waktu untuk menantu Tok Guru ini meletakkan jawatan, yang penting jawatan mesti diletakkan. Bukan kerana rasuah mahu pun penyelewengan, tetapi untuk menjaga kredibiliti Tok Guru lebih-lebih lagi nama baik PAS. Tetapi mengapa ada yang mahu juga bersuara melebihi kepimpinan parti?

Apabila menantunya sanggup meletakkan jawatan, tentunya anak Tok Guru yang juga isteri kepada menantunya Ariffahmi itu merasa kecil hati. Itu biasalah. Apatah lagi beliau merasakan suaminya tidak melakukan kesalahan. Maka, si isteri pun cuba untuk membela suami tercintanya itu. Silap terbesar si isteri adalah cuba mengaitkan dengan orang-orang politik dalam isu ini. Ini adalah di antara dugaan Tok Guru dengan anaknya sendiri. Si anak mungkin tidak tahu betapa ayahnya itu punyai tanggungjawab yang lebih besar dari keluarganya sendiri. Ayahnya jauh lebih baik dari pemimin-pemimpin Umno yang sentiasa mencari jalan untuk memberikan keistimewaan terhadap anak-anak dan puak-puak mereka. Tok Guru tidak sedemikian walaupun si anak ini menangis air mata darah sekali pun.

Tok Guru berdepan pula dengan mereka yang mahukan YB Husam meletakkan jawatan. Berbagai isu dibangkitkan agar keinginan mereka untuk melihat YB Husam disingkirkan. Apabila YB Husam di dalam blognya menulis tentang pentingnya PAS menjauhi sifat-sifat kronisme sepertimana Umno, maka bagi mereka inilah peluang terbaik untuk menjatuhkan Husam kononnya Husam juga `menyindir' kepimpinan Tok Guru. Tetapi, Tok Guru tidak mudah melatah dengan tulisan Husam. Apa salahnya dalam penulisan Husam itu? Memang benar, PAS tidak perlu mencontohi pemimpin Umno di dalam pemerintahan negeri. Dan, ini lah yang cuba dilakukan oleh Tok Guru dan beliau sanggup untuk menerima pandangan sesiapa sahaja demi kebaikan PAS hatta terpaksa mengorbankan darah daging beliau sendiri. Adakah Tok Guru terasa hati dengan Husam?

Bahkan, terbaru selepas Husam mengeluarkan pandangan di dalam blognya itu, Tok Guru di dalam sidang medianya semalam mengeluarkan kenyataan menyanjung dan sayang kepada YB Husam. Tentu terkejut berok puak-puak yang ingin melihat Husam tersungkur sebagaimana Kickdefella tersungkur. Malahan Tok Guru `mengucapkan CELAKA' kepada blog yang suka memainkan api pecah belah itu. Hebatkah Husam sehingga Tok Guru sayang kepadanya? Husam bukan Malaikat dan dia manusia biasa tentunya ada kelemahan di sana sini. Tetapi Tok Guru melihat Husam punyai banyak kelebihan daripada kekurangan. Inilah penilaian seorang Tok Guru jauh berbeza dari kita yang menilaikannya. Paling tidak, Husam berani menegur pemimpin PAS agar menjauhi sikap `kekeluargaan' di dalam pentadbiran. Husam tahu risikonya apabila beliau berkata sedemikian, tetapi Husam berani melakukannya. Mungkin itu adalah salah satu sebab mengapa Tok Guru amat menyayangi Husam.

Saya tidak ambil tahu siapa blog celaka yang dimaksudkan oleh Tok Guru itu. Tetapi hati ini kuat berkata si celaka itu adalah `musuh dalam selimut'. Harap-harap tidak `masin' mulut Tok Guru bila berkata `Celaka' kepada blog berkenaan. Tok Guru tidak pernah mengungkap `celaka' kepada pemimpin Umno, tetapi Tok Guru terpaksa berkata demikian kepada blog berkenaan kerana beliau tahu ini lah sebenarnya `musuh' yang paling berbahaya kepada PAS./Kembali ke laman asal di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan