RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Sabtu, 27 Mac 2010

KISAH MENARIK DALAM SATU CERAMAH PR

Friday, March 26, 2010

Oleh: talikasutkayu

Aku tertarik satu cerita yang dipaparkan oleh seorang sahabat di alam maya disebuah laman forum Selatan Online atau dulunya dikenali TKODaily. Diatas persetujuan beliau aku paparkan dilaman blog ini. Ceritanya agak menarik untuk dijadikan teladan berpanjangan oleh pimpinan Pakatan Rakyat. Terima kasih sedara Jeragang (nickname di Selatan Online). Kisahnya begini

Malam tadi, aku pergi dengar ceramah Pakatan Rakyat di Flat PKNS kat Bandar Sunway. Kawasan ini termasuk dlm DUN Seri Setia dalam Parlimen Kelana Jaya…. Dlm PRU12, PR sapu bersih dua kerusi Dun dan satu Parlimen. (nota : Ketua Bahagian UMNO Kelana Jaya ialah Mat Taib @ Mike Tyson... ex-MB Selangor yg tak reti bahasa orang putih, yg pernah kena tahan di Australia kerana bawak duit berkilo-kilo)

Aku saksikan semangat setiakawan, kerjasama, dan perpaduan di antara pemimpin2 Pakatan Rakyat di kawasan ini cukup erat. Yang menyampaikan ucapan ada 4 orang.... semua best... dan, semuanya hensem2 belaka.

1. Sdr Halimey abu Bakar... AMK PKR K.Jaya / Ahli Majlis MPPJ.
2. YB Nik Nazmi Nik Ahmad.... ADUN Seri Setia
3. YB Gobind Singh Deo.... Ahli Parlimen Puchong.
4. YB Ir Nizar Jamaludin.... MP B.Gantang (MB Perak yang sah).

Majlis dipengerusikan oleh Ketua Pemuda PAS Seri Setia. Turut hadir termasuk YDP PAS Kelana Jaya, Timbalan YDP PAS, dan Ahli Parlimen Kelana Jaya (aku tak reti nak sebut namanya, tapi dialah yg tukang rakam video Lingam correct correct correct dulu). Itulah pertama kali aku dengar pidato YB Gobind Singh Deo. Dia memang klaasss...! Kalau bapanya Karpal Singh agak tidak lancar bila berucap, terutama bila cakap Melayu agak tergagap-gagap.... tetapi anak dia Gobind Singh mampu berucap dengan fasih, suara yg jelas, dan cukup meyakinkan sekali.

Satu lagi kan... Gobind Singh ni memang macho... walaupun perawakannya nampak tegas, tapi sebenarnya dia kelakar... Aku sempat berjabat tangan dgn dia semalam, fuuuh... rasa mcm bersalam dgn Sunjay Dutt pulak... aku teringat masa geng Pemuda UMNO pakat kepung ayah dia, Karpal Singh di luar dewan Parlimen dulu.... lepas Poh Kuan (MP Batu Gajah) call, dia terus hungga keluar dari dalam dewan, singsing lengan baju cabar balik puak Pemuda Umno sial tu....! Yeaaah... hero sudah mari....! tu dia... sebijik macam Anil Kapooor, wa cakap lu....!!

Bayangkanlah.... hero mana yg tak marah...! Karpal Singh tu bapak dia sendiri.... dahlah tua, uzur pulak tu... tak boleh berjalan, pakai kerusi roda je.... yg mengiringi Karpal Singh masa tu cuma YB perempuan... yang mengepung bapak dia pemuda Umno... ramai pulak tu....! ishhhh...!
Kalau ada orang kepung bapak aku macam tu, dah tentu aku pun mengamuk.... mentelah pulak yg mengepung tu balaci Umno yg bangang.... haiiish, ini anak jantan dia Arjun Rapal sudah mari....!! “Nehi babuje..! Mujhako tum dil mein chhupaana..!! tum ho meri har khushi heir...!” Anjing biasa berani kacau anak kucing saja... Ini bapak rimau siapa berani kacau....???? Korang langkah mayat Altantuya dulu sebelum sentuh bapak aku....!!!

Berbalik kpd ceramah malam tadi.... di antara ucapan Gobind Singh yg aku ingat....

“Saya cakap terus-terang... Saya dari DAP... tetapi kami dari DAP sudah sepakat berjanji akan berjuang habis-habisan utk menghancurkan BN dan mengangkat Anwar Ibrahim sebagai PM Malaysia akan datang....!! dalam politik, idola saya nombor satu bukan ayahanda saya, bukan pemimpin DAP.... idola saya ialah Menteri Besar Kelantan, tok guru Nik Aziz...!!! Itu hari Umno ada buat lapuran polis pasal tok guru... ada ura-ura mahu tahan tok guru, mahu dakwa tok guru... heey Umno BN....! kalau you mahu kacau Nik Aziz, saya berani cakap... saya letak saya punya diri depan tok guru laaah...!!! kalau you berani usik tok guru Nik Aziz, ini saya ni... saya janji akan pertahankan tok guru dgn tubuh saya..!!!!! (sambil tangan menepuk dada)......

”Patutlah Pakatan Rakyat menang besar di kawasan ini... Tak hairan....! Aku kagum dgn semangat setiakawan dan persefahaman yg ditunjukkan oleh para pemimpin parti2 komponen PR.... sporting habis....! Nampak keikhlasan dan keakraban hubungan sesama pemimpin parti begitu terserlah... tidak ada dengki, tidak ada politiking, mereka saling mengenal dan amat mesra sekali... PAS tidak bertanding pun, samada DUN atau Parlimen, tapi semua orang kuat PAS datang...

YDP Pas ialah Ir Izham Hashim... bukan koman-koman punya orang woi...! Seorang Engineer lulusan United Kingdom.... satu Universiti dgn DS Nizar Jamaludin, tapi Izham junior 2 tahun..... Dia pun datang, tapi agak lewat sedikit kerana ada mesyuarat exco bersama Datuk Hasan Ali... Lepas mesyuarat exco, terus bergegas ke tempat ceramah... Padahal bukan dia pun penceramah, tapi dia datang semata-mata utk meraikan rakan2 lain (PKR & DAP) yg berceramah di kawasannya..... terharu sungguh aku tengok keikhlasan dia orang bersatu utk melawan UMNO.... dahlah hensem giler orangnya...! Sungguh..! Rupa-rupanya... punyalah sporting sang Jurutera YDP Pas ni.... Masa majlis mengumumkan calon sebelum PRU12 dulu, yg bertanding ialah Nik Nazmi Nik Ahmad – PKR.... tapi, dengan rela hati dan niat suci, majlis pengumuman calon itu dibuat di rumah Ir Izham, YDP Pas....! Hei kena ingat! Masa tu Pakatan Rakyat belum dibentuk lagi secara rasmi..... Semuanya atas dasar persefahaman semata-mata, tidak ada dengki-mengki langsung...!

Yang pasti, aku tengok Dun Seri Setia ni terlebih orang yg berkebolehan dan berkemampuan utk jadi wakil rakyat.... ramai yg layak utk jadi YB... Alhamdulillah, mereka orang baik, orang cerdik, dan tidak berebut2 utk jadi calon.... Semuanya akur dgn keputusan yg ditetapkan oleh parti masing-masing... Ya lah, Kelana Jaya ni kawasan bandar... pemikiran dia orang pun agak menengah lah sikit.... Kalau kawasan kampung pedalaman hulu pueh seperti Kuala Lipis ke, Kuala Berang ke, Raub ke, Tanah Merah ke..... aku ingat ada yg jadi mayat sbb berebut nak jadi calon kot....! Tapi kalau UMNO lah.... hehehe...! Itu belum kira Ketua AMK Kelana Jaya merangkap Ahli Majlis MPPJ, sdr Halimey Abu Bakar.... yang inipun salah seorang yg lebih dari layak utk jadi YB....Gobind Singh kabo, kalau masuk dewan parlimen.... nampak ketara perbezaan antara YB PR dgn YB BN.... senang sangat nak kenal yg mana PR yang mana BN.... tak payah tengok lain, tengok kasut pun dah boleh tahu..... YB PR semua pakai kasut biasa sangat... Kasut YB BN semua shining-mining....!

Sebelum ni. dia kena gantung setahun, tak boleh masuk dewan, gaji pun tak dapat.... sbb bangkitkan kes Altantuya Mongolia dlm dewan.... Bila tempoh pergantungan tamat, dia masuk parlimen balik masa persidangan baru ni, ada YB PR bagitahu... “Singh, ini hari you kasi hentam itu Bayan Baru (Zahrain)...!” Gobind Singh jawab.. “no problem... mau kasi hentam itu kodok, takde masalah lah...! Pekan (Najib) pun I tak takut nak hentam...!” Rupa2nya, si Zahrain ni, sepanjang dua tahun jadi YB.... dialah satu-satunya YB PR yg tak pernah berbunyi mulut sepatah haram pun dlm parlimen selama ni... betul2 jadi tunggul kayu mati.... tiba2 Gobind diberitahu, Bayan Baru akan buat ucapan hari ni... Zahrain akan buat satu pendedahan besar yg mungkin akan melingkupkan terus PKR.... Gobind cakap, kami pun tunggu lah, nak dengar juga apa yg dia nak kelentong.... Bila sebut pendedahan besar ni, kita mesti ingat rasuah besar2 lah....

“Kita ingat nak expose pasal corruption... rupa2nya dia duk cerita hal 16 September 2008 dari awal sampai akhir.... satu kes rasuah pun tak ada sebut.... Saya cakap sama YB PR, apa ini...? Ini mcm punya wakil rakyat, you mau suruh I hentam ka...? Buang masa saja laaah...!” hahahaha...!

Lepas tu dia cerita pasal isu Musa Hasan kata ada pihak ketiga dlm PDRM... ini isu besar... saya tanya Menteri (Hishamudin) mohon penjelasan... ada ka patut, Hisahamudin jawab itu kes tak ada hal lah, esok dia pergi jumpa, peluk cium Musa Hasan, selesai lah masalah...!!!

Tengah syok ceramah, tiba2 trek..! trek tek tek..! trek tek tek tek tek...! h/phone dlm poket Gobind berbunyi... dgn selamba dia cakap, alamak, Menteri Dalam Negeri telefon... semua hadirin diam, Gobind terus matikan ringing (reject call) sambil berkata ‘nanti call balik lah...!’ Lepas tu dia pandang ke arah orang ramai.... “bini aku lah...!!!” (hahahaha...!)

Lepas tu dia cerita kes saman Kerajaan Malaysia terhadap Karpal Singh yg didakwa membuat kenyataan bahawa “Karpal berpendapat, satu saman haruslah difailkan terhadap kerajaan haram Perak dan Sultan Perak perlu dimasukkan sebagai salah seorang defendan..” Gobind Singh sendiri yg ambik kes itu sebagai peguambela bapak dia... saksi terakhir pihak pendakwa ialah anggota polis yg menjadi pegawai penyiasat kes itu....
Gobind Singh soal Pegawai penyiasat tu... “Adakah anda setuju bahawa yg dituduh tidak melakukan apa-apa kesalahan....?” Polis itu menjawab dgn yakin.... “ya, setuju...!” Haaaah...? Hakim pun terperanjat. Hakim minta Gobind ulang sekali lagi soalan itu. Dia pun ulang sekali lagi, jawapan saksi tetap sama.... “Ya, saya setuju...!” Habis nak bicara apa lagi...? Tak ada kes lah...! Pegawai yg menyiasat pun mengesahkan tidak ada kes, tapi Ghani Patail yg sedang cari enjin jet hilang di Venezuela kata ada kes...!!!

Satu lagi kan... tengok gaya Gobind Singh bila jumpa DS Nizar, cara dia bersembang dan gelak2.... nampak mcm kamceng habis dia dua orang tu....

Orang pertama yg berucap semalam ialah sdr Halimey Abu Bakar... orangnya masih muda, hensem, tinggi, berkulit cerah, bertubuh sasa, dan perawakannya sangat menyenangkan hati... aku pernah jumpa dia sebulan yg lalu ketika gotong royong membasmi denggi di apartment tempat aku... sebagai seorang Ahli Majlis MPPJ, dia datang ke bandar Sunway semata2 utk bersama penduduk menjayakan gotong royong tersebut, walaupun dia tinggal kat Subang Airport. First time tengok dia, aku terfikir... fuh, bagusnya dia ni... kalau jadi wakil rakyat pun okey...! Masa dia mula2 sampai, bersalam dan bertegur sapa dgn semua orang.... memang tak nampak kekok langsung... lepas tu dia berucap sekejap sebagai merasmikan gotong royong tersebut.... Aku respect cara dia bergaul dgn para penduduk.... betul2 macam seorang kawan atau jiran je... bukan sebagai ‘orang besar’ yg datang jumpa rakyat marhein mcm puak2 UMNO duk amalkan tu... bukan langsung...! Hehehe...! Teringat pulak masa PRK K.Terengganu dulu.... masa kempen, calon Pas Wahid Endut... bila nampak budak kecik, dia terus dukung... spontan je... tak nampak kekok langsung... sebab, itulah sikap dia yg sebenar, bukan buat-buat... calon BN, Wan Farid...? hahaha...! dia buat2 gosok kepala budak pun, menangis selok budak tu... budak kecik pun tahu dia tak ikhlas...!!

Macam tu lah dgn sdr Halimey... aku duk ingat, dia cuma datang sekejap utk tunjuk muka dan rasmikan gotong royong je... Rupa-rupanya dia buat kerja sekali, kutip semua sampah2 ke serata blok... sampai berpeluh2, dan dia tak balik sehingga gotong royong tu selesai... Sebelum start, dia pun makan karipap dan kuih seri muka sama ngan kita orang, minum air teh dan teh o sama-sama.... lepas gotong royong, diapun makan mehoon goreng dgn air mineral mcm kita orang... Masa kitorang bersurai barulah dia pun bersurai (balik) sama....

Masa ceramah semalam, Halimey cerita.... dua tiga minggu sebelum Zahrain keluar parti, anak Zahrain menelefon dia bertalu-talu... nak jumpa Halimey sebagai Ahli Majlis berkenaan dgn permohonannya nak buat satu projek besar.... Cadangan projek tu sudah ditolak oleh MPPJ kerana tak sesuai dan bersebelahan dgn sekolah... Jadi, nak jumpa buat apa lagi...? Mungkin nakk cerita dlm selimut lah, mcm yg puak2 UMNO duk amalkan selama 52 tahun tu.... Alhamdulillah, kami mempunyai seorang Ahli Majlis yg cerdik dan ada maruah... Halimey mengelak, mengelak, mengelak, dgn memberi seribu alasan....

Tup tup.... bapak dia (Zahrain) umum keluar PKR.... ambik nak...! Nasib baik Halimey tak layan anak bapak yg berkepala UMNO tu.... lepas Zahrain keluar, anak dia terus senyap, tak telefon terus dah..... Selamaaat...!

Halimey cerita jugak berkenaan PIBG SK Kg Lindungan jemput dia utk lepaskan budak merentas desa di sekolah.... jemputan bukan atas dasar dia pemimpin PKR, tetapi atas kapasitinya sebagai Ahli Majlis MPPJ yg mempunyai hubungan yg rapat dgn semua penduduk di situ... Itu saja...! Lepaskan pelajar lumba lari di luar pagar sekolah... bukan dlm sekolah pun... tak ada bendera parti langsung pun...! Tapi, last minute, gurubesar sekolah tu cakap... “saya tak berani lah encik Halimey, sebab saya baru di sini...!” Ek eleh, baik tak payah jadi gurubesar...! PIBG dah jemput Halimey, nak takut apa...? Ini mcm punya cikgu besar pun masih ada lagi ka...! Yang lebih menampakkkan kecerdikan guru besar itu ialah... dua minggu lepas tu, umno masuk ke sekolah tu buat program juara rakyat, guru besar bukan main berani pulak....! Siap masuk dalam kawasan sekolah.... siap tarok banner lambang umno dlm sekolah...! Ish berani betul guru besar tu.... kalaulah aku ni incredible hulk, kes2 mcm ni lah yg buat aku marah dan bertukar jadi hijau ni..... "Mr Macggie...! Please don't make me angry.... You don't like if I'am angry........"!!! Grrrrrrr...!!!

YB Nik Nazmi... orang kedua berucap... masih sangat muda belia, tubuh pun kecik molek... tapi smart, nampak cute je...! Mula2 tengok dia, dlm hati aku kata, pengundi Seri Setia memang orang cerdik... dia orang tak pandang tu semua... Pengundi kawasan ni kenal siapa Nik Nazmi... Rupanya dia seorang lawyer... bekas setiausaha sulit Anwar Ibrahim... Sekarang dia juga menjadi setiausaha politik Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.... Aku rasa, kalau Nik Nazmi bertanding di kawasan kampung di Jerantut ke, Rompin ke, Segamat ke.... tobat tak menang..! Pengundi di kampung, pemikiran dia orang agak sekolah rendah sikit.... tak berapa reti nak nilai ketokohan orang.... yang dia orang tahu, calon BN baik sebab bagi duit 100 inggit...!

Masa Nik Nazmi berucap, baru terserlah ketokohannya.... nampak kematangan dan kemachoannya...! Yang sempat saya ingat, Nik Nazmi sebut pasal kes Saiful yg diliwat 8 kali tapi doktor sahkan masih dara tu...! “Saya jawab senang je.... Saiful kerja bancuh kopi di pejabat PKR tak sampai 6 bulan pun... Saya jadi setiausaha sulit DS Anwar selama 2 tahun...! Saya lagi hensem dari Saiful...! Tubuh saya lagi kiut...! Tak ada apa pun...! Pintu belakang saya tak pernah kena usik pun...! Saiful tu tegak, dekat 6 kaki, masuk akal ke kena liwat sampai lapan kali, oleh orang tua yg sakit belakang...?”

Penceramah terakhir ialah DS Nizar.... berapi-api....! Memang sedap.... masa dia cerita kejadian sebenar tragedi Dun Perak masa BN bentang dan luluskan bajet dlm masa 20 minit, semua pakat diam.... sedih dan geram...! Rasa nak lempang je muka Zamry botol kicap tu tauw...!!! Nizar sebut sikit pasal kes tuduhan liwat Anwar.... Katanya, Najib memang jahat sejahat-jahatnya... Kalau tak caya, cuba suruh Najib jadi Imam solat sekali.... mampuih dia tak berani....! Nak pimpin orang solat ni berat tau.... Kejahatan dan dosa besar yg dilakukan oleh seseorang menyebabkan dia tak akan berani jadi Imam solat jemaah.... Sebab tu, mana ada pemimpin UMNO yg sanggup jadi Imam? Semua terbabit dgn kerja jahat dan dosa besar, sebab tu semua tak berani jadi Imam..... DS Anwar no problem... pergi mana2, dlm negeri luar negeri, dia selalu diminta jadi Imam.... Apa masalah...? Eh kaki nombor ekor pun tak sanggup jadi Imam, you ingat kalau Anwar kaki liwat, dia berani ke naik mimbar masjid baca khutbah, lepas tu memimpin solat....? Lepas dengar ceramah semalam, aku dapat semangat baru..... Mari kita kuburkan UMNO di bumi Malaysia...! Kita pakat tanam BN hidup-hidup masa PRU13 nanti...! Allahuakbar...!!

http://talikasutkayu-talikasutkayu.blogspot.com/Sumber: Tranungkite

2 ulasan:

  1. Jauhari juga yang mengenal manikam . Benih yang baik kalau campak ke laut jadi pulau . Tapi dalam UBN , benih terbaik dan dibaja serta di jaga siang malam pun akhirnya menjadi bertambah busuk dan akhirnya menjadi hampas !

    BalasPadam
  2. pakngah santan28 Mac 2010 9:38 PTG

    tak pa la brother. suruh anwar sumpah. bawa seberapa ramai saksi orang islam campur bukan islam. tak payah cakap banyak-banyak sampai berbuih mulut. kalah buih air pepsi atau cocacola.

    ambik video dan gunakan cara anwar bersumpah sebagai benchmark untuk orang-orang islam bersumpah. mudah bukan, 5 minit pun dah boleh habis.

    BalasPadam