RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Ahad, 14 Mac 2010

KES SERBAN, TIDAK SENSITIFKAH?

Oleh: WFAUZDIN NS

KES remaja sekolah pondok di Kelantan yang telah disaman oleh pihak Polis kerana tidak memakai topi keledar sewaktu menunggang motosikal, sebaliknya memakai serban kini menjadi perhatian terutamanya bagi umat-umat Islam yang beriman dengan Allah dan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Biarpun dikatakan isu remeh kerana pemakaian serban dikatakan hanya Sunnah bukannya wajib bagi umat Islam, sedangkan pemakaian helmet sewaktu menunggang motosikal adalah WAJIB, kecuali bagi para Haji, Hajjah dan juga Lebai termasuk penganut Justify Fullagama Sikh.

Sekarang menjadi pertikaian adalah apakah remaja yang terlibat itu dari golongan yang tersebut di atas? Kita biarkan pihak-pihak berkenaan berhujah dan biarkan hakim yang bijaksana untuk membuat keputusan. Apa pun jua keputusan di dalam kes ini nanti akan menjadi tumpuan ramai terutamanya bagi mereka yang sensitif dengan hukum hakam Islam. Cuma yang menjadi pelik dan hairan sedikit ialah di mana kumpulan, NGOs dan individu yang selama ini lantang bertegang urat kununnya memperjuangkan Islam? Mungkin mereka tiada masa untuk memberikan kenyataan jauh sekali untuk berkumpul menyuarakan sokongan kepada golongan yang cintakan Islam. Mereka cuma sempat melalak di P.Pinang baru-baru ini bagi membantah kununnya kerajaan Negeri P.Pinang ingin membatalkan perarakan Maulidur Rasul. Di dalam kes ini di mana mereka? `Tokoh Islam' dari Pasir Mas sanggup datang ke P.Pinang untuk menunjukkan betapa beliau cukup lantang dan berani untuk perjuangkan Islam. Kes serban ini berlaku di Kelantan, dan Pasir Mas berada di Kelantan. Di mana `katak emas' itu?

Saya masih menaruh kepercayaan kepada kehakiman di negara kita yang dikatakan negara Islam ini. Mustahil agama Islam tertindas di negara Islam. Melayu boleh hilang di dunia, tapi Islam tetap kekal hingga ke Akhirat./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan