RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 6 Ogos 2010

Debat: Dalam dewan pun tak berani, inikan pula di luar


Ustaz Misbahul Munir

DUN Perak bersidang sehari sahaja semalam hanya untuk luluskan peruntukan tambahan sebanyak RM 80 juta. Ini menimbulkan kekecohan dalam dewan sehingga YB Hj Nizar dihalau keluar oleh Ganesan.

Persoalannya mengapa sidang yang diadakan begitu singkat. Adakah dengan sehari bersidang ia mampu mengutarakan semua permasalahan rakyat di Perak ?

Sedangkan sidang DUN adalah tempat yang terbaik untuk mengutarakan permasalahan rakyat melalui soal jawab dan perdebatan. Inilah yang menjadi punca mengapa berlaku kekecohan semalam.

Semua ADUN PR sudah menyatakan untuk hadir dan menggunakan dewan sebagai tempat terbaik bagi menyuarakan masalah rakyat, manakala perbahasan dalam dewan juga merupakan peluang ADUN PR membuat teguran kepada kerajaan BN, mempersoalkan apa sahaja perkara yang dilihat tidak betul dan membetulkannya, menjawab tohmahan dan fitnah ke atas kerajaan PR dulu dan sebagainya.

Namun masa yang diberi untuk berbahas begitu singkat, 15 minit yang diperuntukan untuk Hj Nizar sebagai Ketua Pembangkang adalah tidak wajar. Paling kurangpun 1 jam. PR pula mencadangkan sidang diadakan dua tiga hari.

Itu yang dituntut oleh Hj Nizar sewaktu bangun membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Tambahan yang dibentangkan oleh Zambry. Kalau Hj Nizar diberi peluang berucap 1 jam, sekalipun BN tidak bersetuju dengan isi ucapannya, saya percaya sidang akan berjalan dengan lancar semalam.

Dalam sidang dewan semalam, Zambry menyatakan kesediaan untuk berdebat isu Perak, kenyataan diulang-ulang dalam dewan. Saya tidak fikir Zambry bersedia berdebat isu Perak di luar dewan yang disaksian oleh rakyat Perak.

Berdebat dalam dewan yang tertutup pun tidak berani, inikan pula berdebat di pentas yang terbuka. Kalau memang ia suka berdebat, mengapa sidang dewan semalam cuma sehari, masa untuk berdebat pula terlalu pendek.

Sepatutnya Zambry bagi peluang wakil PR berbahas dengan memberi masa yang panjang, wakil BN boleh jawab selepas itu. Dan peluang untuk wakil BN menjawab adalah lebih baik berbanding dengan wakil PR.

Speaker sudah tentu menyebelahi mereka, pegawai kerajaan pula sudah tentu akan memberi jawaban-jawaban terhadap persoalan yang dibangkitkan, media pula pasti melaporkan sebelah BN sahaja. Itupun dia tidak berani, ini nak berdebat di luar dewan.

Saya mengesyorkan kepada mana-mana stesyen tv nasional dan swasta segera menganjurkan debat antara Zambry VS Nizar, rakyat pasti menunggu peluang ini./Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan