TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SIAPA MB SGOR PILIHAN ANDA?

Sabtu, 27 Mac 2010

KISAH MENARIK DALAM SATU CERAMAH PR

Friday, March 26, 2010

Oleh: talikasutkayu

Aku tertarik satu cerita yang dipaparkan oleh seorang sahabat di alam maya disebuah laman forum Selatan Online atau dulunya dikenali TKODaily. Diatas persetujuan beliau aku paparkan dilaman blog ini. Ceritanya agak menarik untuk dijadikan teladan berpanjangan oleh pimpinan Pakatan Rakyat. Terima kasih sedara Jeragang (nickname di Selatan Online). Kisahnya begini

Malam tadi, aku pergi dengar ceramah Pakatan Rakyat di Flat PKNS kat Bandar Sunway. Kawasan ini termasuk dlm DUN Seri Setia dalam Parlimen Kelana Jaya…. Dlm PRU12, PR sapu bersih dua kerusi Dun dan satu Parlimen. (nota : Ketua Bahagian UMNO Kelana Jaya ialah Mat Taib @ Mike Tyson... ex-MB Selangor yg tak reti bahasa orang putih, yg pernah kena tahan di Australia kerana bawak duit berkilo-kilo)

Aku saksikan semangat setiakawan, kerjasama, dan perpaduan di antara pemimpin2 Pakatan Rakyat di kawasan ini cukup erat. Yang menyampaikan ucapan ada 4 orang.... semua best... dan, semuanya hensem2 belaka.

1. Sdr Halimey abu Bakar... AMK PKR K.Jaya / Ahli Majlis MPPJ.
2. YB Nik Nazmi Nik Ahmad.... ADUN Seri Setia
3. YB Gobind Singh Deo.... Ahli Parlimen Puchong.
4. YB Ir Nizar Jamaludin.... MP B.Gantang (MB Perak yang sah).

Majlis dipengerusikan oleh Ketua Pemuda PAS Seri Setia. Turut hadir termasuk YDP PAS Kelana Jaya, Timbalan YDP PAS, dan Ahli Parlimen Kelana Jaya (aku tak reti nak sebut namanya, tapi dialah yg tukang rakam video Lingam correct correct correct dulu). Itulah pertama kali aku dengar pidato YB Gobind Singh Deo. Dia memang klaasss...! Kalau bapanya Karpal Singh agak tidak lancar bila berucap, terutama bila cakap Melayu agak tergagap-gagap.... tetapi anak dia Gobind Singh mampu berucap dengan fasih, suara yg jelas, dan cukup meyakinkan sekali.

Satu lagi kan... Gobind Singh ni memang macho... walaupun perawakannya nampak tegas, tapi sebenarnya dia kelakar... Aku sempat berjabat tangan dgn dia semalam, fuuuh... rasa mcm bersalam dgn Sunjay Dutt pulak... aku teringat masa geng Pemuda UMNO pakat kepung ayah dia, Karpal Singh di luar dewan Parlimen dulu.... lepas Poh Kuan (MP Batu Gajah) call, dia terus hungga keluar dari dalam dewan, singsing lengan baju cabar balik puak Pemuda Umno sial tu....! Yeaaah... hero sudah mari....! tu dia... sebijik macam Anil Kapooor, wa cakap lu....!!

Bayangkanlah.... hero mana yg tak marah...! Karpal Singh tu bapak dia sendiri.... dahlah tua, uzur pulak tu... tak boleh berjalan, pakai kerusi roda je.... yg mengiringi Karpal Singh masa tu cuma YB perempuan... yang mengepung bapak dia pemuda Umno... ramai pulak tu....! ishhhh...!
Kalau ada orang kepung bapak aku macam tu, dah tentu aku pun mengamuk.... mentelah pulak yg mengepung tu balaci Umno yg bangang.... haiiish, ini anak jantan dia Arjun Rapal sudah mari....!! “Nehi babuje..! Mujhako tum dil mein chhupaana..!! tum ho meri har khushi heir...!” Anjing biasa berani kacau anak kucing saja... Ini bapak rimau siapa berani kacau....???? Korang langkah mayat Altantuya dulu sebelum sentuh bapak aku....!!!

Berbalik kpd ceramah malam tadi.... di antara ucapan Gobind Singh yg aku ingat....

“Saya cakap terus-terang... Saya dari DAP... tetapi kami dari DAP sudah sepakat berjanji akan berjuang habis-habisan utk menghancurkan BN dan mengangkat Anwar Ibrahim sebagai PM Malaysia akan datang....!! dalam politik, idola saya nombor satu bukan ayahanda saya, bukan pemimpin DAP.... idola saya ialah Menteri Besar Kelantan, tok guru Nik Aziz...!!! Itu hari Umno ada buat lapuran polis pasal tok guru... ada ura-ura mahu tahan tok guru, mahu dakwa tok guru... heey Umno BN....! kalau you mahu kacau Nik Aziz, saya berani cakap... saya letak saya punya diri depan tok guru laaah...!!! kalau you berani usik tok guru Nik Aziz, ini saya ni... saya janji akan pertahankan tok guru dgn tubuh saya..!!!!! (sambil tangan menepuk dada)......

”Patutlah Pakatan Rakyat menang besar di kawasan ini... Tak hairan....! Aku kagum dgn semangat setiakawan dan persefahaman yg ditunjukkan oleh para pemimpin parti2 komponen PR.... sporting habis....! Nampak keikhlasan dan keakraban hubungan sesama pemimpin parti begitu terserlah... tidak ada dengki, tidak ada politiking, mereka saling mengenal dan amat mesra sekali... PAS tidak bertanding pun, samada DUN atau Parlimen, tapi semua orang kuat PAS datang...

YDP Pas ialah Ir Izham Hashim... bukan koman-koman punya orang woi...! Seorang Engineer lulusan United Kingdom.... satu Universiti dgn DS Nizar Jamaludin, tapi Izham junior 2 tahun..... Dia pun datang, tapi agak lewat sedikit kerana ada mesyuarat exco bersama Datuk Hasan Ali... Lepas mesyuarat exco, terus bergegas ke tempat ceramah... Padahal bukan dia pun penceramah, tapi dia datang semata-mata utk meraikan rakan2 lain (PKR & DAP) yg berceramah di kawasannya..... terharu sungguh aku tengok keikhlasan dia orang bersatu utk melawan UMNO.... dahlah hensem giler orangnya...! Sungguh..! Rupa-rupanya... punyalah sporting sang Jurutera YDP Pas ni.... Masa majlis mengumumkan calon sebelum PRU12 dulu, yg bertanding ialah Nik Nazmi Nik Ahmad – PKR.... tapi, dengan rela hati dan niat suci, majlis pengumuman calon itu dibuat di rumah Ir Izham, YDP Pas....! Hei kena ingat! Masa tu Pakatan Rakyat belum dibentuk lagi secara rasmi..... Semuanya atas dasar persefahaman semata-mata, tidak ada dengki-mengki langsung...!

Yang pasti, aku tengok Dun Seri Setia ni terlebih orang yg berkebolehan dan berkemampuan utk jadi wakil rakyat.... ramai yg layak utk jadi YB... Alhamdulillah, mereka orang baik, orang cerdik, dan tidak berebut2 utk jadi calon.... Semuanya akur dgn keputusan yg ditetapkan oleh parti masing-masing... Ya lah, Kelana Jaya ni kawasan bandar... pemikiran dia orang pun agak menengah lah sikit.... Kalau kawasan kampung pedalaman hulu pueh seperti Kuala Lipis ke, Kuala Berang ke, Raub ke, Tanah Merah ke..... aku ingat ada yg jadi mayat sbb berebut nak jadi calon kot....! Tapi kalau UMNO lah.... hehehe...! Itu belum kira Ketua AMK Kelana Jaya merangkap Ahli Majlis MPPJ, sdr Halimey Abu Bakar.... yang inipun salah seorang yg lebih dari layak utk jadi YB....Gobind Singh kabo, kalau masuk dewan parlimen.... nampak ketara perbezaan antara YB PR dgn YB BN.... senang sangat nak kenal yg mana PR yang mana BN.... tak payah tengok lain, tengok kasut pun dah boleh tahu..... YB PR semua pakai kasut biasa sangat... Kasut YB BN semua shining-mining....!

Sebelum ni. dia kena gantung setahun, tak boleh masuk dewan, gaji pun tak dapat.... sbb bangkitkan kes Altantuya Mongolia dlm dewan.... Bila tempoh pergantungan tamat, dia masuk parlimen balik masa persidangan baru ni, ada YB PR bagitahu... “Singh, ini hari you kasi hentam itu Bayan Baru (Zahrain)...!” Gobind Singh jawab.. “no problem... mau kasi hentam itu kodok, takde masalah lah...! Pekan (Najib) pun I tak takut nak hentam...!” Rupa2nya, si Zahrain ni, sepanjang dua tahun jadi YB.... dialah satu-satunya YB PR yg tak pernah berbunyi mulut sepatah haram pun dlm parlimen selama ni... betul2 jadi tunggul kayu mati.... tiba2 Gobind diberitahu, Bayan Baru akan buat ucapan hari ni... Zahrain akan buat satu pendedahan besar yg mungkin akan melingkupkan terus PKR.... Gobind cakap, kami pun tunggu lah, nak dengar juga apa yg dia nak kelentong.... Bila sebut pendedahan besar ni, kita mesti ingat rasuah besar2 lah....

“Kita ingat nak expose pasal corruption... rupa2nya dia duk cerita hal 16 September 2008 dari awal sampai akhir.... satu kes rasuah pun tak ada sebut.... Saya cakap sama YB PR, apa ini...? Ini mcm punya wakil rakyat, you mau suruh I hentam ka...? Buang masa saja laaah...!” hahahaha...!

Lepas tu dia cerita pasal isu Musa Hasan kata ada pihak ketiga dlm PDRM... ini isu besar... saya tanya Menteri (Hishamudin) mohon penjelasan... ada ka patut, Hisahamudin jawab itu kes tak ada hal lah, esok dia pergi jumpa, peluk cium Musa Hasan, selesai lah masalah...!!!

Tengah syok ceramah, tiba2 trek..! trek tek tek..! trek tek tek tek tek...! h/phone dlm poket Gobind berbunyi... dgn selamba dia cakap, alamak, Menteri Dalam Negeri telefon... semua hadirin diam, Gobind terus matikan ringing (reject call) sambil berkata ‘nanti call balik lah...!’ Lepas tu dia pandang ke arah orang ramai.... “bini aku lah...!!!” (hahahaha...!)

Lepas tu dia cerita kes saman Kerajaan Malaysia terhadap Karpal Singh yg didakwa membuat kenyataan bahawa “Karpal berpendapat, satu saman haruslah difailkan terhadap kerajaan haram Perak dan Sultan Perak perlu dimasukkan sebagai salah seorang defendan..” Gobind Singh sendiri yg ambik kes itu sebagai peguambela bapak dia... saksi terakhir pihak pendakwa ialah anggota polis yg menjadi pegawai penyiasat kes itu....
Gobind Singh soal Pegawai penyiasat tu... “Adakah anda setuju bahawa yg dituduh tidak melakukan apa-apa kesalahan....?” Polis itu menjawab dgn yakin.... “ya, setuju...!” Haaaah...? Hakim pun terperanjat. Hakim minta Gobind ulang sekali lagi soalan itu. Dia pun ulang sekali lagi, jawapan saksi tetap sama.... “Ya, saya setuju...!” Habis nak bicara apa lagi...? Tak ada kes lah...! Pegawai yg menyiasat pun mengesahkan tidak ada kes, tapi Ghani Patail yg sedang cari enjin jet hilang di Venezuela kata ada kes...!!!

Satu lagi kan... tengok gaya Gobind Singh bila jumpa DS Nizar, cara dia bersembang dan gelak2.... nampak mcm kamceng habis dia dua orang tu....

Orang pertama yg berucap semalam ialah sdr Halimey Abu Bakar... orangnya masih muda, hensem, tinggi, berkulit cerah, bertubuh sasa, dan perawakannya sangat menyenangkan hati... aku pernah jumpa dia sebulan yg lalu ketika gotong royong membasmi denggi di apartment tempat aku... sebagai seorang Ahli Majlis MPPJ, dia datang ke bandar Sunway semata2 utk bersama penduduk menjayakan gotong royong tersebut, walaupun dia tinggal kat Subang Airport. First time tengok dia, aku terfikir... fuh, bagusnya dia ni... kalau jadi wakil rakyat pun okey...! Masa dia mula2 sampai, bersalam dan bertegur sapa dgn semua orang.... memang tak nampak kekok langsung... lepas tu dia berucap sekejap sebagai merasmikan gotong royong tersebut.... Aku respect cara dia bergaul dgn para penduduk.... betul2 macam seorang kawan atau jiran je... bukan sebagai ‘orang besar’ yg datang jumpa rakyat marhein mcm puak2 UMNO duk amalkan tu... bukan langsung...! Hehehe...! Teringat pulak masa PRK K.Terengganu dulu.... masa kempen, calon Pas Wahid Endut... bila nampak budak kecik, dia terus dukung... spontan je... tak nampak kekok langsung... sebab, itulah sikap dia yg sebenar, bukan buat-buat... calon BN, Wan Farid...? hahaha...! dia buat2 gosok kepala budak pun, menangis selok budak tu... budak kecik pun tahu dia tak ikhlas...!!

Macam tu lah dgn sdr Halimey... aku duk ingat, dia cuma datang sekejap utk tunjuk muka dan rasmikan gotong royong je... Rupa-rupanya dia buat kerja sekali, kutip semua sampah2 ke serata blok... sampai berpeluh2, dan dia tak balik sehingga gotong royong tu selesai... Sebelum start, dia pun makan karipap dan kuih seri muka sama ngan kita orang, minum air teh dan teh o sama-sama.... lepas gotong royong, diapun makan mehoon goreng dgn air mineral mcm kita orang... Masa kitorang bersurai barulah dia pun bersurai (balik) sama....

Masa ceramah semalam, Halimey cerita.... dua tiga minggu sebelum Zahrain keluar parti, anak Zahrain menelefon dia bertalu-talu... nak jumpa Halimey sebagai Ahli Majlis berkenaan dgn permohonannya nak buat satu projek besar.... Cadangan projek tu sudah ditolak oleh MPPJ kerana tak sesuai dan bersebelahan dgn sekolah... Jadi, nak jumpa buat apa lagi...? Mungkin nakk cerita dlm selimut lah, mcm yg puak2 UMNO duk amalkan selama 52 tahun tu.... Alhamdulillah, kami mempunyai seorang Ahli Majlis yg cerdik dan ada maruah... Halimey mengelak, mengelak, mengelak, dgn memberi seribu alasan....

Tup tup.... bapak dia (Zahrain) umum keluar PKR.... ambik nak...! Nasib baik Halimey tak layan anak bapak yg berkepala UMNO tu.... lepas Zahrain keluar, anak dia terus senyap, tak telefon terus dah..... Selamaaat...!

Halimey cerita jugak berkenaan PIBG SK Kg Lindungan jemput dia utk lepaskan budak merentas desa di sekolah.... jemputan bukan atas dasar dia pemimpin PKR, tetapi atas kapasitinya sebagai Ahli Majlis MPPJ yg mempunyai hubungan yg rapat dgn semua penduduk di situ... Itu saja...! Lepaskan pelajar lumba lari di luar pagar sekolah... bukan dlm sekolah pun... tak ada bendera parti langsung pun...! Tapi, last minute, gurubesar sekolah tu cakap... “saya tak berani lah encik Halimey, sebab saya baru di sini...!” Ek eleh, baik tak payah jadi gurubesar...! PIBG dah jemput Halimey, nak takut apa...? Ini mcm punya cikgu besar pun masih ada lagi ka...! Yang lebih menampakkkan kecerdikan guru besar itu ialah... dua minggu lepas tu, umno masuk ke sekolah tu buat program juara rakyat, guru besar bukan main berani pulak....! Siap masuk dalam kawasan sekolah.... siap tarok banner lambang umno dlm sekolah...! Ish berani betul guru besar tu.... kalaulah aku ni incredible hulk, kes2 mcm ni lah yg buat aku marah dan bertukar jadi hijau ni..... "Mr Macggie...! Please don't make me angry.... You don't like if I'am angry........"!!! Grrrrrrr...!!!

YB Nik Nazmi... orang kedua berucap... masih sangat muda belia, tubuh pun kecik molek... tapi smart, nampak cute je...! Mula2 tengok dia, dlm hati aku kata, pengundi Seri Setia memang orang cerdik... dia orang tak pandang tu semua... Pengundi kawasan ni kenal siapa Nik Nazmi... Rupanya dia seorang lawyer... bekas setiausaha sulit Anwar Ibrahim... Sekarang dia juga menjadi setiausaha politik Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor.... Aku rasa, kalau Nik Nazmi bertanding di kawasan kampung di Jerantut ke, Rompin ke, Segamat ke.... tobat tak menang..! Pengundi di kampung, pemikiran dia orang agak sekolah rendah sikit.... tak berapa reti nak nilai ketokohan orang.... yang dia orang tahu, calon BN baik sebab bagi duit 100 inggit...!

Masa Nik Nazmi berucap, baru terserlah ketokohannya.... nampak kematangan dan kemachoannya...! Yang sempat saya ingat, Nik Nazmi sebut pasal kes Saiful yg diliwat 8 kali tapi doktor sahkan masih dara tu...! “Saya jawab senang je.... Saiful kerja bancuh kopi di pejabat PKR tak sampai 6 bulan pun... Saya jadi setiausaha sulit DS Anwar selama 2 tahun...! Saya lagi hensem dari Saiful...! Tubuh saya lagi kiut...! Tak ada apa pun...! Pintu belakang saya tak pernah kena usik pun...! Saiful tu tegak, dekat 6 kaki, masuk akal ke kena liwat sampai lapan kali, oleh orang tua yg sakit belakang...?”

Penceramah terakhir ialah DS Nizar.... berapi-api....! Memang sedap.... masa dia cerita kejadian sebenar tragedi Dun Perak masa BN bentang dan luluskan bajet dlm masa 20 minit, semua pakat diam.... sedih dan geram...! Rasa nak lempang je muka Zamry botol kicap tu tauw...!!! Nizar sebut sikit pasal kes tuduhan liwat Anwar.... Katanya, Najib memang jahat sejahat-jahatnya... Kalau tak caya, cuba suruh Najib jadi Imam solat sekali.... mampuih dia tak berani....! Nak pimpin orang solat ni berat tau.... Kejahatan dan dosa besar yg dilakukan oleh seseorang menyebabkan dia tak akan berani jadi Imam solat jemaah.... Sebab tu, mana ada pemimpin UMNO yg sanggup jadi Imam? Semua terbabit dgn kerja jahat dan dosa besar, sebab tu semua tak berani jadi Imam..... DS Anwar no problem... pergi mana2, dlm negeri luar negeri, dia selalu diminta jadi Imam.... Apa masalah...? Eh kaki nombor ekor pun tak sanggup jadi Imam, you ingat kalau Anwar kaki liwat, dia berani ke naik mimbar masjid baca khutbah, lepas tu memimpin solat....? Lepas dengar ceramah semalam, aku dapat semangat baru..... Mari kita kuburkan UMNO di bumi Malaysia...! Kita pakat tanam BN hidup-hidup masa PRU13 nanti...! Allahuakbar...!!

http://talikasutkayu-talikasutkayu.blogspot.com/Sumber: Tranungkite

`MAKANAN' YB ZUL PUN EZAM SESUMPAH HENDAK TUMPANG ?

Oleh: WFAUZDIN NS

MEDIA pro kerajaan dewasa ini dilihat cuba mempopularkan beberapa MP dari PR yang melompat atau dipecat demi untuk menyambung nyawa Umno yang semakin nazak itu. Tokoh di antara mereka yang begitu diangkat oleh media pencacai ini adalah YB Zul MP dari Kulim Bandar Baru. Kehebatan YB Zul terserlah sehinggakan mendapat perhatian dari Najib sendiri yang sanggup menerima kehadiran MP Bebas tersebut. YB Zul memang berhajat sangat untuk berjumpa tokoh pujaannya itu di samping untuk `memohon maaf'' kalau pun tidak untuk mengucup kedua tangan Najib atau Rosmah.

`Kehebatan' YB Zul mecuri perhatian media dan juga Najib, tentunya menghilangkan kehebatan Ezam raja sesumpah yang selama ini begitu bekerja kuat untuk mempertahankan Najib dan Umno. Nama YB Zul menjadi popular setelah beliau memperdengarkan `hikayat Altantuya' di Parlimen dengan cerita betapa beliau cuba disogok dengan imbuhan lumayan sehingga menggugat keimanannya agar membuat Akuan Bersumpah mengaitkan Najib dan Rosmah di dalam kes Altantuya. Seperti biasa, walaupun cerita dongeng dari YB Zul itu tiada fakta atau bukti langsung, bahkan YB Zul tidak menyebut sama sekali pihak yang cuba menyogoknya, media tetap menganggapnya sebagai satu berita yang amat berharga mengalahkan kisah injin jet pesawat hilang, kisah kapal selam tidak dapat menyelam, kisah komisyen kapal selam 500 juta dan berbagai kisah lagi. Itulah nilai berita yang ingin disuapkan kepada rakyat agar rakyat di negara ini menjadi bodoh ke tahap `gaban'.

Tiba-tiba Ezam raja sesumpah muncul di tengah-tengah YB Zul sedang hanyut dibuai `glamour' media pencacai. Siapa tidak sakit jiwa, Ezam dahulu orang paling rapat dengan DS Anwar sanggup keluar parti untuk bersama Umno dan ke hulu ke hilir membodek Najib dan menghentam DS Anwar luar dan dalam termasuk keluarganya, tiba-tiba nama YB Zul pula naik? Sungguh Ezam tidak sangka, hanya beberapa hari sahaja YB Zul dibuang dari PKR, nama beliau hampir setiap hari muncul di kaca TV malah Najib punyai masa untuk berjumpa MP Bebas ini. Sedangkan, Ezam ini bertahun-tahun melutut dengan Umno namanya hampir tenggelam malahan orang-orang Umno sendiri tidak mahu mengangkatnya.

Maka, Ezam sesumpah pun cuba `meniru' taktik YB Zul. Tanpa rasa malu, Ezam pun tampil di kaca TV menyatakan beliau juga mengalami peristiwa yang sama seperti YB Zul. Beliau juga pernah disuruh buat Akuan Bersumpah tetapi beliau enggan. Seperti biasa, siapa lagi kalau tidak DS Anwar sebagai sasaran Ezam. Lepas ini percayalah, kita akan saksikan Ezam akan bersumpah dan mencabar DS Anwar juga untuk menjadi `binatang sesumpah' sepertinya. Dia sudah biasa buat kerja bodoh seperti itu, tuduh orang dan cabar orang itu bersumpah. Itu kerja Ezam sesumpah. Peliknya, bertahun kes Altantuya ini baru sekarang Ezam dedahkan. Jika sewaktu di dalam KeADILan dulu mungkin dia mahu menjaga nama baik DS Anwar sebab itu dia tidak mahu dedahkan, tetapi kita pelik mengapa setelah dia keluar dari KeADILan dan berada di dalam GERAK sebuah NGO bebas, Ezam tidak bercerita pun kisah ini?

Sewaktu beliau berkempen di dalam PRK Parlimen Permatang Pauh di mana musuh nombor Wahid nya itu bertanding, semua yang buruk tentang DS Anwar beliau dedahkan. Mengapa cerita yang beliau baru dedahkan ini tidak didedahkan waktu itu? Bukankah waktu itu adalah saat terbaiknya untuk mendedahkan cerita sogokan ini kerana waktu itu isu Altantuya begitu hangat dimainkan oleh PKR di situ? Mengapa beliau biarkan Najib bergelut berseorangan menepis isu Altantuya sehingga Najib terpaksa `bersumpah' tidak mengenal wanita Mongolia ini (Najib hanya sebut wanita Mongolia, bukan Altantuya). Mengapa tidak timbul cerita ini sewaktu beliau berkempen di beberapa PRK selepas Permatang Pauh? Mungkin masa itu, otaknya tidak terfikir untuk mengarang cerita sedemikian. Apabila YB Zul dapat idea, beliau hanya menumpang tuah dan meniru sahaja.

Jelas kepada kita, Ezam kini tiada idea lagi untuk membongkar keburukan DS Anwar khususnya. Beliau akan terus mencari dan mencari umpama anjing mencari makan di lorong-lorong pelacuran. Beliau akan kutip apa jua makanan walaupun itu makanan itu dijumpai oleh orang lain. YB Zul yang dapat makanan itu, Ezam terhegeh-hegeh hendak tumpang sekaki./wfauzdin.blogspot.com

`THE TRUTH' - PERLU JAWAB HUJAH YB ZUL

Oleh: WFAUZDIN NS

YB ZULKIFLI NOORDIN telah membuat penjelasan berlanjutan pendedahan beliau di Parlimen baru-baru ini. Penjelasan beliau boleh di baca di dalam blognya di sini. Di dalam penjelasannya kali ini, beliau cuba mempamirkan betapa beliau seorang yang `berjurus' dan ikhlas setelah tindakannya di Parlimen baru-baru ini mengundang pelbagai reaksi. Sekali baca, ternampak ada benarnya kata-kata YB Zul ini tetapi jika dibandingkan dengan apa yang beliau lakukan di Parlimen baru-baru ini terbukti YB Zul sememangnya kaki `putar belit' dan penipu besar.

Di dalam tulisannya di bawah tajuk `The Truth', saya petik perenggan berikut untuk kita nilai siapa YB Zul ini;

"Tidak ada pada mana-mana waktu saya menyebut nama sesiapa pun. Kerana tujuan saya bukan untuk mengaibkan sesiapa, atau mendedahkan keburukan sesiapa. Ini dilarang samasekali oleh Islam. Saya hanya menyebut kes-kes fitnah terhadap mereka-mereka itu untuk menjadi tauladan dan iktibar kepada kita semua supaya menginsafi teguran dan pandangan Baginda YDP Agong. Itu sahaja.

"Saya tidak ada pada mana-mana peringkat menyebut nama sesiapa pun; samada nama Tun Abdullah, Tun Mahathir, Dato Seri Anwar, atau nama lain-lain ! Saya sekali lagi menafikan saya ada menyebut atau merujuk kepada nama sesiapa pun dengan tujuan untuk diaibkan atau dimalukan!" (The Truth)

Memang benar YB Zul tidak menyebut nama sesiapa sewaktu pendedahan terhadap kes Altantuya. Tetapi beliau ada menyebut bahawa ada `pihak' yang menawarkan dengan habuan yang boleh menggugat imannya untuk membuat Akuan Sumpah bagi membabitkan Najib dan Rosmah di dalam kes pembunuhan Altantuya. Bukankah ini juga suatu fitnah yang ditimbulkan oleh YB Zul yang boleh menyebabkan keraguan serta persoalan masyarakat umum? Persoalannya, siapakah pihak yang cuba menyogok beliau itu? Mengapa beliau tidak mahu dedahkan sedangkan beliau seorang Peguam mesti faham bahawa undang-undang boleh dikenakan ke atas beliau sekiranya tidak mahu membuat laporan tentang kejadian sogokan ini? Masakan seorang Peguam yang kununnya `Ustaz' sanggup menyembunyikan `rasuah' berupa sogokan besar yang boleh mengugat keimanannya itu? Adakah ini bermakna `ustaz' ini redha dengan perlakuan keji itu?

Beliau boleh menceritakan tentang keburukan fitnah secara umum tetapi apabila beliau berkata beliau telah cuba disogok, ini bermakna adanya perlakuan rasuah dan beliau wajib melaporkannya. Mengapa beliau tidak melaporkannya? Mengapa perlu orang lain yang terpaksa membuat laporan di atas kejadian yang dikatakan berlaku ke atasnya? Ini yang kita persoalkan, bukan kita mahu persoalkan tentang `dakwah' beliau untuk memberi ingatan tentang keburukan fitnah. Itu bukan dakwah, itu adalah tuduhan yang YB Zul gagal buktikan malahan gagal membuat aduan. Jelas, YB Zul tidak punyai kekuatan dan keberanian. Beliau hanya berani buka cerita tetapi tidak sanggup untuk menghabiskan ceritanya. Mengapa?

Tidakkah YB Zul sedar dengan membuat cerita separuh jalan itu akan menyebabkan fitnah yang lebih dahsyat? Tanpa diketahui siapakah orangnya yang cuba menyogok YB Zul itu, rakyat akan mula membuat tafsiran sendiri dan ini akan memulakan kerja fitnah yang besar akibat mulut YB Zul. Tidak salah jika kita menganggap YB Zul adalah punca kepada segala fitnah selepas ini. Sepatutnya YB Zul berfikir panjang dahulu sebelum mengambil tindakan untuk menunjukkan `hero'nya di Parlimen. Dosa orang yang membuat fitnah hasil daripada ceritanya itu akan beliau kongsi bersama. Apakah dosa-dosa mereka ini terampun dengan hanya YB Zul berjumpa Najib dan Rosmah dan mengucup tangan keduanya? /wfauzdin.blogspot.com

16 SEPT BUKAN HASUTAN, AZMIN DEDAH KISAH SEBENAR

16 September bukan hasutan

KUALA LUMPUR - Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz yang mengatakan Pakatan Rakyat (PR) menggunakan hasutan untuk merampas kuasa Kerajaan Pusat dalam peristiwa 16 September ditolak sekeras-kerasnya.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali berkata, PR sebenarnya menggunakan saluran yang betul pada hari tersebut malah mengutus dua surat kepada Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Katanya, kiriman kepada Perdana Menteri yang menggunakan kepala surat Pejabat Ketua Pembangkang bertarikh 18 September yang bertajuk ‘Petisyen mengadakan persidangan khas Parlimen Malaysia bagi membincangkan usul bahawa dewan yang mulia ini telah hilang kepercayaan terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (ketika itu) sebagai Perdana Menteri dan kerajaan pimpinan beliau’ telah ditolak sama sekali.

“Jika Barisan Nasional (BN) benar-benar berani bahawa kami (PR) tidak mempunyai jumlah yang mencukupi untuk merampas Kerajaan Pusat, mereka sudah tentu akan membenarkan sidang khas ini.

“Saya tahu mereka takut, sebab itu Perdana Menteri tidak berani memanggil sidang khas ini untuk membuat undi tidak percaya, ia bukanlah hasutan seperti yang didakwa Nazri,” katanya kepada Sinar Harian di Parlimen, semalam.

Katanya, oleh sebab percubaan untuk membuat undi tidak percaya di Dewan Rakyat gagal, PR mencuba saluran lain iaitu untuk menjelaskan perkara ini kepada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin.

Mengikut Fasal 43 Perlembagaan Malaysia, parti yang mendapat majoriti dalam Dewan Rakyat boleh menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk mendapatkan perkenan menubuhkan Kerajaan Persekutuan yang baru.

“Merujuk kepada Peraturan 11(3) Peraturan-Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat, Ketua Pembangkang boleh minta kepada Perdana Menteri membuat sidang khas, seperti dalam surat ini ditulis sidang khas ini akan diadakan pada hari Selasa 23 September 2008,” katanya.

Ditanya kenapa wakil-wakil rakyat BN tidak melompat pada ketika itu, Azmin menjelaskan wakil-wakil rakyat tersebut tidak berani kerana risau dengan keselamatan mereka dan keluarga tetapi menjelaskan jumlah sebenar mereka melebihi dari 30 orang.

“Mereka tidak melompat kerana percubaan kita untuk membuat undi tidak percaya gagal. Kita juga berjanji kepada mereka untuk mendedahkan identiti mereka sehingga sekarang, itu janji kita,” katanya. /Sinar

Jumaat, 26 Mac 2010

APA KATA JIKA US BADRUL AMIN BERTANDING DI HULU SELANGOR ?

Oleh: WFAUZDIN NS

ALFATIHAH. Saya secara peribadi mengucapkan takziah buat keluarga Allahyarham Datuk Zainal Abidin Ahmad, MP Hulu Selangor yang telah kembali ke Rahmatullah malam tadi di rumahnya di Kajang akibat barah otak. Marilah kita bersama mendoakan agar roh Allahyarham ditempatkan bersama golongan orang yang Soleh. Dari seorang pejuang Melayu yang berada di dalam parti Umno, akhir hayatnya disudahi dengan perjuangan membela keadilan bersama PKR yang bersekutu dengan parti yang memperjuangkan Islam iaitu PAS. Alhamdulillah.

Mungkin beberapa jam lagi jenazah Allahyarham akan disemadikan. Maka, suka atau tidak, berani atau takut, kita terpaksa berdepan dengan Pilihanraya Kecil tidak beberapa lama lagi. Tidak dapat dinafikan Parlimen Hulu Selangor bukanlah kawasan yang selesa buat PR. Kemenangan Allahyarham di dalam Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu hanya sekadar mendapat majoriti 198 undi menentang calon dari MIC. Mungkinkah pencapaian itu akan dapat dikekalkan, menurun atau pun meningkat. InsyaAllah, kemenangan pasti kita perolehi walaupun ada yang mengatakan PKR kini bermasalah akibat beberapa Adun/MP yang menjadi `katak'.

Siapakah calon yang paling layak untuk menggalas harapan pengundi-pengundi di Hulu Selangor? Buat Bn, tentunya kerusi tersebut akan menjadi rebutan di antara MIC dan Umno. MIC telah diberi peluang tetapi tewas, maka Umno pastinya punyai kelebihan untuk meletakkan calon mereka di situ. Siapa pula calon dari PR ? Jika mengikut persefahaman yang dijalin bersama, kerusi di Hulu Selangor itu tentunya menjadi milik PKR. Tetapi, siapakah calon yang paling layak untuk berdepan dengan Bn kelak?

Saya secara peribadi mencadangkan agar PKR meletakkan Ustaz Badrul Amin Baharom bertanding di Parlimen Hulu Selangor. Ini adalah kerana beliau pernah bertanding di kawasan Selangor sebelum ini walaupun tewas agak tipis. Faktor yang lain, PKR seharusnya lebih berhati-hati untuk memilih calon dibimbangi sejarah berulang kembali. Kita tidak mahu ada lagi Zahrain kedua mahupun Zulkifli Nordin nombor dua. Ustaz Badrul Amin tidak sedikit pun meragukan kita malahan beliau dilihat bukan sahaja seorang yang berilmu dan wara', malahan seorang reformis tulen. Beliau banyak berkorban tenaga, jiwa dan raga untuk perjuangan ini semenjak dari era reformasi. Beliau tidak undur walau setapak dari perjuangan walaupun beliau tidak mendapat apa-apa habuan atau kedudukan.

Sudah tiba masanya kita membayar segala usahanya selama ini walaupun mencalonkan beliau sebenarnya tidak mampu untuk membayar semangat perjuangannya selama ini. Tetapi sekurang-kurangnya kita menunjukkan penghargaan terhadap beliau. Saya yakin Ustaz Badrul Amin adalah seorang tokoh ugama yang dihormati pihak lawan dan kawan. Suara beliau patut bergema di Parlimen senada dengan suara rakan-rakan dari PAS terutamanya. Kita tidak mahu lagi suara sumbang seperti `firaun besar' dari Kulim Bandar Baru. Adakah anda bersetuju dengan cadangan saya? Sila berikan komen anda. /wfauzdin.blogspot.com

Khamis, 25 Mac 2010

POLIS AKAN SIASAT YB ZUL, INI JAWAPAN YB ZUL

Oleh: WFAUZDIN NS

BERITA NTV 7 pukul 7 petang tadi menyiarkan ulasan YB Zul Kulim tentang kenyataan KPN untuk menyoal siasat YB Zul atas ucapannya di dalam Parlimen baru-baru ini. Di dalam perbahasan di Parlimen baru-baru ini MP Kulim Bandar Baru yang baru dipecat dari PKR telah mendedahkan kununnya ada pihak yang cuba `mengupah'nya untuk membuat Akuan Sumpah melibatkan Najib dan Rosmah di dalam kes pembunuhan Altantuya.

Pendedahan beliau itu mendapat liputan hangat oleh media-media pencacai yang sentiasa lapar kepada apa jua cerita walaupun cerita murahan dan cerita dongeng asalkan dapat memburukkan PR khususnya tokoh utama PR iaitu DS Anwar. Pendedahan itu mendapat reaksi daripada beberapa pimpinan PR yang mencabar YB Zul untuk mendedahkan siapakah yang cuba mengupahnya termasuk juga siapakah `orang ketiga' yang campur tangan sehinggakan beliau menarik diri dari menjadi Peguambela kepada salah seorang tertuduh di dalam kes Altantuya. Cabaran itu sehingga kini gagal disambut oleh MP Bebas itu.

Berikutan daripada pendedahan yang dipandang `serius' oleh Musa Hassan kerana mengaitkan Najib dan Rosmah, maka pihak Polis akan menjalankan siasatan. Tahniah, pihak Polis semakin pantas bertindak dan memang wajar diberi berbagai imbuhan dalam tahun ini sahaja termasuk yang baru diumumkan oleh Najib sempena Sambutan Hari Polis siang tadi. Apabila ditanya kepada YB Zul samada bersedia untuk disoal siasat oleh pihak Polis atas dakwaannya dalam Parlimen tersebut, YB Zul menyatakan sepatutnya tidak wajar siasatan dilakukan oleh pihak Polis. Namun apabila didesak adakah beliau sanggup untuk memberikan keterangannya kepada pihak Polis, YB Zul seperti tidak pasti dan sekadar menyatakan beliau akan tengok keadaan dahulu apakah yang ingin diketahui oleh pihak Polis di dalam siasatan tersebut.

Saya tidak pasti juga adakah apa yang diucapkan oleh MP di Parlimen tidak lagi punyai kekebalan, tetapi sekiranya benar tindakan boleh diambil ke atas isu seperti ini mengapa tidak YB Zul mengalu-alukan siasatan tersebut? Mengapa ada keraguan untuk memberikan kerjasama? Dan, sepatutnya sejak dari awal lagi YB Zul sendiri sudah melaporkan kejadian tersebut ke pihak Polis jika benar beliau seorang tokoh ugama dan pejuang Islam yang ikhlas. Mengapa perlu menunggu sehingga dipecat baru ingin menjadi `Mujahid' ?/wfauzdin.blogspot.com

BERANIKAH YB ZUL SAHUT CABARAN KARPAL ?

Karpal Cabar Zul Nordin Dedah Nama Pihak Ketiga

KUALA LUMPUR, 25 MAC - Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh mencabar Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu, Zulkifly Nordin menyatakan nama pihak ketiga yang memberi tawaran kepada beliau untuk mendapatkan surat akauan bersumpah membabitkan Perdana Menteri, Najib Razak dan isteri, Rosmah Mansor dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantunya Shaariibu.

Malah beliau turut mempersoal keikhlasan Zulkifly mendedahkan perkara itu hanya selepas empat tahun perbicaraan kes itu berlangsung.

"Saya cabar Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu untuk menyatakan siapa pihak ke tiga yang menyuruh beliau membuat satu surat akuan bersumpah untuk kaitakan Perdana Menteri dan isteri dalam pembunuhan itu.

"Kenapa sekarang 4 tahun selepas perbicaran dimulakan di Mahkamah Tinggi Shah Alam? Adakah beliau rela sama ada di dalam mahupun di luar dewan untuk menyetakan siapa pihak ke tiga, adakah beliau berani buat laporan polis? Kerana jika dibuktikan laporan yang dibuat palsu, maka Kulim Bandar Baharu boleh didakwa di mahkamah bersabit kes memberi laporan palsu,"katanya.

Karpal berkata demikian pada sidang Dewan Rakyat.

Malah beliau turut mencabar keempat-empat wakil rakyat Bebas yang dulunya merupakan Ahli Parlimen dari Parti Keadilan Rakta (PKR) supaya mengosongkan kerusi bagi membolehkan pilihanraya kecil diadakan.

"KUlim Bandar Baharu bukan Yang Berhormat dalam dewan malah seorang peguam tetapi jadi pengkhianat bukan kepada PKR tetapi pengundi dalam Kulim Bandar Baharu.

"Di Pulau Pinang, Yang Berhormat Bayan Baru dapat keistimewaan, baru-baru ini dianugerahkan Datuk Seri, adakah dia layak dapat darjah itu? Kelakuan dia baru-baru ini buat tomahan dalam dewan atas pemimpin dalam PKR.

"Empat ekor ini bukan lagi dalam PKR, tidak bermakna PKR lemah, lebih baik kempat-empat ini terima cabaran saya sekarang,"katanya.

Karpal berkata, sekiranya keempat-empat mereka enggan mengosongkan kerusi kerana takut tidak dapat bertanding daam pilihanraya umum mahupun pilihanraya kecil dalam tempoh 5 tahun, beliau mencadangkan agar mereka tidak menghadiri sidang Dewan selama 6 bulan.

Katanya, mengikut Perkara 51(1) Perlembangaan Persekutuan, seseorang wakil rakyat yang tidak menghadiri sidang dewan selama enam bulan, bemakna kerusi kawasannya kosong, namun tiada halangan untuk wakil rakyat itu bertanding semula.

"Tujuan Mahathir untuk meminda Perlembagaan 48(6) adalah untuk menghalang Yang Berhormat dari Semangat 46 yang menyatakan kepada umum akan letak jawatan untuk membolehkan satu pilihanraya kecil di kawasan masing-masing. Tetapi Mahathir lupa Perkara 52(1).

"Apa yang penting sesiapa yang duduk di dewan mempunyai sokongan daripada pengundi.Bayan Baru ada 27ribu pengundi, Nibong Tebal 20 ribu dan Kulim Bandar Baharu 18 ribu, mereka tidak ada hak selepas jadi wakil rakyat Bebas di Dewan Rakyat untuk duduk di sini,"katanya./TVSelangor

TAHNIAH, POLIS CEKAP KALI INI

Habuan fitnah PM: Polis akan soal Zul
Mac 25, 10


Polis akan mengambil keterangan Ahli Parlimen Bebas, Zulkifli Noordin, berhubung pendedahannya di Dewan Rakyat semalam bahawa beliau ditawarkan ganjaran besar untuk mengaitkan Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dengan kes pembunuhan wanita Mongolia, Atantuya Shaariibuu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata disebabkan ia satu maklumat terbaru yang diterima polis, siasatan lanjut akan dijalankan bagi memastikan sama ada pendedahan oleh wakil rakyat Kulim-Bandar Baharu itu benar atau tidak.

“Sebagai prosedur siasatan satu-satu kes, kita akan memanggil mereka yang bertanggungjawab mendedahkan perkara itu bagi membantu siasatan," katanya kepada pemberita pada sambutan Hari Polis Ke-203 di Pusat Latihan Polis.

Musa berkata, sebarang maklumat yang ada termasuk pendedahan itu akan dinilai dan digunakan bagi meneruskan siasatan sehingga kes itu dapat diselesaikan.

Semalam Zulkifli, yang juga anggota Parti Keadilan Rakyat yang dipecat, mendakwa ditawarkan ganjaran yang disifatkannya boleh menggoyahkan iman oleh pihak tertentu untuk menghubungkan Najib dan Rosmah dengan kes Altantuya.Dakwanya lagi, dia diminta membuat akuan bersumpah bagi mengaitkan Perdana Menteri dan Datin Seri Rosmah terlibat dalam kes pembunuhan tersebut./Malaysiakini

SIAPA YANG FITNAH NAJIB DAN ROSMAH LANGKAH MAYAT YB ZUL DULU

Oleh: WFAUZDIN NS

MENARIK juga kita mendengar `nasihat' yang diberikan oleh `Mursyidul Am Bebas' MP dari Bandar Kulim Baru di Parlimen siang tadi. MP yang sinonim menggelar musuhnya sebagai `firaun kecil' siang tadi memberikan `kuliah' tentang fitnah. Apa yang dikatakan panas dan gempar oleh media pencacai Umno adalah `hikayat' dari YB Zul tentang adanya tawaran lumayan untuk beliau sekiranya beliau sanggup membuat akuan bersumpah membabitkan Najib dan Rosmah di dalam misteri pembunuhan Altantuya. Tawaran itu tentunya teramat besar sehinggakan YB Zul berkata boleh menggugat keimanannya.

Jangan kita persoalkan mengapa YB Zul tidak dedahkan sahaja siapa yang membuat tawaran sehebat itu kepadanya. Lupakan persoalan itu kerana kita tidak boleh memaksa YB Zul untuk bercerita atau berhikayat lebih lanjut. Kita cuma ingin bercerita pasal fitnah kerana saya bersetuju adalah salah besar sesiapa pun melakukan fitnah samada fitnah liwat mahu pun fitnah terlibat di dalam jenayah. Sepanjang pengetahuan saya yang sering mengikuti mana- mana ceramah dari PR, tiada seorang pun pemimpin dari PR yang menuduh Najib atau Rosmah terlibat di dalam pembunuhan Altantuya. Tetapi mengapa umum melihat seperti sepasang suami isteri ini terlibat?

Kita sering mendengar pimpinan PR mahukan Najib dan Rosmah menjawab beberapa isu yang releven untuk mereka jawab. Diketahui Najib tidak dipanggil memberi keterangan di mahkamah di dalam kes Altantuya sedangkan kesemua mereka yang dituduh ada kaitan rapat dengannya iaitu dua anggota keselamatan dan juga Razak Baginda. Bahkan alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembunuhan itu juga adalah di bawah kawalan pasukan keselamatan. Jika bom C4 itu di bawah kawalan Kementerian Pertahanan, maka ketika itu Najib adalah Menteri Pertahanan dan releven untuk Najib hadir memberikan keterangan. Jika pegawai-pegawai keselamatan yang dituduh membunuh Altantuya itu pernah bertugas dengan Najib mahu pun Rosmah, releven juga Najib dan Rosmah untuk memberi keterangan. Razak Baginda dikatakan mempunyai hubungan yang rapat dengan Najib, maka pelik apanya jika Najib dipanggil untuk memberi keterangan. Malangnya Najib atau Rosmah tidak dipanggil, dan lebih mendukacitakan sehingga kini tiada siapa yang tahu motif pembunuhan tersebut.

Saya yakin YB Zul juga sependapat dengan kita semua bahawa tiada asas untuk menuduh Najib mahu pun Rosmah terlibat secara langsung di dalam kes ini, tetapi sepasang suami isteri ini mempunyai asas untuk memberikan keterangan. Sekurang-kurangnya, mereka mampu menghilangkan persepsi masyarakat terhadapnya. Bermain di fikiran kita, siapa yang mengarahkan Altantuya ini dibunuh dan yang paling penting mengapa Altantuya dibunuh? Lupakan dulu dua Akuan Bersumpah oleh Bala walaupun dikatakan Bala ada membuat Akuan Bersumpah yang baru menyebut nama sepasang suami isteri ternama ini. Semua ini memerlukan jawapan dari Najib dan tidak cukup dengan mengadakan sumpah seperti yang beliau lakukan di Permatang Pauh. YB Zul nampaknya bersetuju dengan kaedah sumpah untuk menafikan sebarang tuduhan.

Jelas, tiada siapa yang menuduh Najib terlibat di dalam kes ini tetapi sikap Najib dan Rosmah sendiri yang menimbulkan persepsi sedemikian rupa. Justeru itu, YB Zul jangan bersusah hati kerana Najib dan Rosmah tidak difitnah sebaliknya kita mahukan penjelasan dari keduanya tentang beberapa persoalan yang sepatutnya mereka mampu menjawab. Sebagai seorang Peguam, sepatutnya YB Zul merasa pelik sekiranya ada pembunuh telah disabitkan kesalahan tetapi tidak pula diketahui mengapa mereka melakukan pembunuhan itu.

Apa pun kita hormati prinsip YB Zul yang tetap pertahankan maruah Najib dan Rosmah. Mudah-mudahan jasamu akan dikenang./wfauzdin.blogspot.com

Rabu, 24 Mac 2010

TAHNIAH YB ZUL, TAPI BILA KAMI NAK PAKAI PAMPERS NI ?

Oleh: WFAUZDIN NS

SEJURUS YB Zul MP dari Kulim Bandar Baru dipecat dari PKR, kita diingatkan oleh MP berkenaan agar membawa `pampers' sekiranya berada di Parlimen nanti. Sudah tentu kita percaya YB Zul akan menggemparkan semua yang ada di Parlimen bahkan kita yang di luar Parlimen kerana melihat kepada kesungguhan beliau bercakap. Hari ini tibalah YB Zul bangun di Parlimen untuk mengambil giliran membahas titah DYMM YDP Agung.

Apabila dia memulakan perbahasannya, kita menanti bilakah masanya yang sesuai untuk kita mula memakai `pampers'. YB Zul bercerita tentang bagaimana beliau `ditawarkan' dengan habuan yang boleh `menggugat iman' agar beliau membuat akuan bersumpah tentang penglibatan Najib dan Rosmah di dalam kes pembunuhan Altantuya. Ada di antara kita sudah bersedia untuk memakai `pampers' kerana YB Zul mungkin akan mendedahkan siapakah orang yang menawarkan habuan itu. Adakah ianya DS Anwar, DS Wan Azizah, Tuan Guru Nik Aziz, Lim Kit Siang atau mungkin Ibrahim Ali kalau pun tidak Zahrain `The Dog Attack'? Malangnya, cerita itu terhenti setakat itu dan tiadalah jadi kita untuk memakai `pampers'.

Mengikut lojik, apa kena mengena YB Zul dengan kes Altantuya? Jika dahulu kita masih ingat di mana Balasundram telah membuat dua akuan bersumpah dalam tempoh tidak sampai 24 jam, itu dikira lojik kerana Bala ada kaitan dengan kes tersebut. Bala adalah Penyiasat Persendirian yang diupah oleh Razak Baginda iaitu salah seorang yang didakwa terlibat di dalam kes tersebut kemudiannya dibebaskan. Tetapi YB Zul apa kaitannya? Mengapa perlu `diupah' beliau untuk membuat akuan bersumpah? Mungkin kerana YB Zul adalah salah seorang Peguam yang pada mulanya akan mewakili salah seorang sidituduh dalam kes tersebut tetapi menarik diri akhirnya.

YB Zul terus bercerita tentang mengapa beliau menarik diri dari menjadi Peguambela kepada salah seorang dari sidituduh. Beliau mendakwa ada `pihak ketiga' yang mencampuri urusannya menyebabkan beliau menarik diri kerana ingin berlaku adil terhadap sidituduh. Sekali lagi kita merasakan perlu `pampers' dipakai pada waktu beliau mendedahkan kisah ini. Semua tertumpu dan memasang telinga untuk mengetahui siapa `orang ketiga' itu. Malangnya, cerita terhenti setakat itu sahaja. Mengapa kedua-dua kisah yang ada potensi untuk `membanjirkan' dewan Parlimen dengan `air kencing' terhenti setakat itu sahaja? Hanya YB Zul yang tahu.

Saya tidak mahu hipokrit terhadap YB Zul. Tahniah, kerana setakat ini berjaya dan mampu bercakap untuk menyokong keadilan terhadap DS Anwar di dalam kes liwatnya. Jika beliau tidak berani bercakap seperti itu sekali pun, kita masih ada ramai lagi MP yang berani untuk bercakap tentangnya. Apa yang benar dari mulut YB Zul kita patut sokong dan bersangka baik. Cuma apa yang tidak patut, kita perlu tentang iaitu YB Zul tidak patut berada di dalam Parlimen kerana beliau tidak lagi mewakili pengundi-pengundi yang mengundinya atas tiket PKR dahulu.

Kesimpulannya, YB Zul gagal membuat `gempar' setakat ini meskipun sedikit `gempar' yang murahan dan melucukan seperti yang telah dilakukan oleh Zahrain `The Dog Attack'. Bolehkah kita simpan `pampers' ini sekarang?/wfauzdin.blogspot.com

DAP MINTA `KERAJAAN ISLAM' UMNO KURANGKAN JUDI ?

Ahli Parlimen DAP Minta Kerajaan Umno BN Kawal Cabutan Khas Judi

KUALA LUMPUR 24 MAC: Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak didesak mengawal cabutan khas atau ‘special draw’ yang diluluskan kepada enam syarikat pemilik lesen perjudian di negara ini.

Tindakan meningkatkan cabutan khas dari dua kali seminggu kepada tiga kali seminggu hanya taktik kerajaan untuk meningkatkan cukai judi bagi menampung perbelanjaan negara.

Pendirian itu dinyatakan oleh Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke Siew Fook di lobi Parlimen hari ini.

Semalam, beliau membangkitkan isu berkenaan ketika mencelah perbahasan Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismaik yang membahaskan isu judi.

Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menyifatkan perjudian langsung tidak membawa sebarang manfaat, malah hasil judi juga tidak membawa sebarang keberkatan, khususnya kepada umat Islam.

Saifuddin turut mempersoal kesahihan dakwaan Ahli Parlimen Bebas yang mesra Umno-BN, Ibrahim Ali turut diberi lesen perjudian Ascot Sports untuk tempoh 20 tahun, melibatkan lumba kuda, bola sepak dan sebagainya.

Mengikut taksiran Akta Rumah Perjudian Terbuka 1953 (Pindaan 1983), perjudian adalah permainan yang berasaskan nasib atau kepandaian dan nasib bagi pertaruhan wang atau barang ganti wang./TVSelangor

`KATAK' PASIR MAS GELAR WARTAWAN `PENULIS DAJAL'

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 24 Mac: Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail meminta Datuk Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) melihat hansard parlimen sebelum mendakwa beliau memfitnahnya berhubung isu memiliki saham dalam syarikat judi.

Dalam pertikaman lidah di antara kedua-dua ahli parlimen itu hari ini, Saifuddin berkata, beliau semalam mendedahkan Ibrahim memiliki saham dalam syarikat Ascot Sports yang dimiliki oleh tauke judi dan bukan memiliki saham dalam syarikat judi.

"Dia ada beza, memiliki saham dalam syarikat judi dengan memiliki saham dalam syarikat yang dimiliki tauke judi.

"Baca hansard parlimen sebab saya punya teks ucapan very guided," jelasnya yang juga Setiausaha Agung PKR.

Ibrahim sebelum itu bangkit mencelah sewaktu Zulkifli Noordin (Bebas-Kulim Bandar Baharu) membahaskan Titah DiRaja yang menyentuh persoalan fitnah.

Beliau yang bangun, mendakwa telah difitnah oleh Saifuddin kerana menuduhnya mempunyai saham dalam syarikat judi.

Beliau turut bersumpah dengan nama Allah menafikan perkara tersebut.

"Wallahi, wabillahi, watallahi, saya sanggup junjung Quran, saya tidak pernah terlibat sama ada langsung atau tidak langsung dalam mana-mana syarikat judi, ini fitnah besar," katanya.

Beliau juga memberitahu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Saifuddin.

Keadaan itu, kemudiannya menimbulkan suasana tegang antara kedua-duanya sehingga Zulkifli meminta mereka menyelesaikan perkara tersebut di luar dewan.

"Saya ingat YB Machang dengan YB Pasir Mas boleh settle di luar (dewan)," katanya.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar bagaimanapun kemudian memberikan laluan kepada Zulkifli menyambung perbahasan.

Dalam perkembangan berkaitan, Ibrahim dalam SMS yang dihantar hari ini menggelarkan wartawan Malaysiakini, Salhan K Ahmad sebagai 'penulis dajal' kerana membuat liputan isu tersebut di Dewan Rakyat semalam.

Semalam, ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat, Saifuddin turut mengaitkan MP Pasir Mas itui yang didakwa turut mempunyai saham dalam syarikat berkaitan perjudian./Harakahdaily

BLOGGER UMNO KIAN HILANG ARAH

Lucu benar bila membaca satu artikel yang dikeluarkan dilaman blog blogger UMNO Pahang iaitu Bravehearts bertajuk "Anu-Arr: Apa Lagi Harapan Yang Tinggal". Laporan yang dipetik daripada blog The Unspinners itu jelas sekali menggambarkan betapa banggangnya tahap mentaliti puak-puak bloggers yang menyokong UMNO karat itu. Huraian mereka tentang kes Anwar nampak benar menunjuk mereka "dibutakan mata dan hati" untuk melihat "kebenaran yang tersurat" sebenarnya. Tambahan pula blogger Bravehearts yang merupakan salah seorang blogger UMNO dan Team Blogger Pembela Negara dari Pahang yang sebelum ini telah merintih mengharapkan simpati atas sikap puak-puak UMNO itu sendiri. Beliau yang amat kecewa akibat kelibatnya tidak dilayan oleh pimpinan UMNO negeri terutamanya dari segi kewangan dan janji-janji manis yang diabaikan sebelum ini, tiba-tiba begitu bersemangat sekali ingin mempertahankan sebuah kerajaan yang sudah hilang kredibilitinya dari kalangan majoriti rakyat. Hanya yang tinggal adalah sokongan beberapa kerat rakyat seperti Bravehearts dan puak-puak UMNO yang sudah hilang mentaliti untuk membuat penilaian secara kritis dalam setiap isu yang melanda. Namun, kini nampaknya Bravehearts begitu bersemangat membela, apakah kini sudah mendapat "Umpan" daripada pihak-pihak tertentu hingga gagal memikirkan apakah yang mahu diperkatakan.

Sekarang cuba kita lihat antara perkara yang diperjelaskan menerusi blog beliau itu. "Jika Anwar dipenjarakan, buat kali ini tiada siapa pun akan merinduinya. Tidak akan wujud sebarang Blog atau Website seperti Free Anwar Campaign dulu. Sebab RPK (Raja Petra) pun sudah menjadi banduan dalam larian yang bakal dipenjarakan juga jika dia balik ke tanahair".

Kenyataan di atas membuktikan betapa dangkalnya pemikiran puak-puak blogger upahan UMNO ini. Apakah mereka yakin bahawa apabila Anwar dipenjara maka tidak akan wujud sebarang blog yang mempertahankan mantan Timbalan Perdana Menteri itu?. Apakah hanya Raja Petra sahaja yang layak untuk mempertahankan Anwar?. Apakah mereka lupa bahawa beribu-ribu blog yang turut berjuang untuk itu. Malah, blog-blog terbabit bukan hanya mempertahankan Anwar sebenarnya, tetapi kebenaran dan keadilan yang harus ditegakkan. Anwar hanyalah pencetus gelombang kebangkitan rakyat. Biarpun dia terpenjara maka pasti akan ada beribu-ribu lagi Anwar diluar sana yang akan terus memperjuangkan keadilan. Kenyataan yang dikeluarkan oleh mereka hanya berlandaskan kepada "akal yang dunggu" semata-mata tanpa melihat kepada fakta sebenar. Sia-sia sahaja mereka dianugerahkan akal dan fikiran oleh Allah SWT, bila gagal untuk memanfaatkannya dengan sebaik mungkin.

Kenyataan kedua yang berbunyi "Kali ini tidak ada sesiapa pun akan percaya sebarang tuduhan bahawa Kerajaan berkonspirasi atau menzalimi Anwar. UMNO dan Kerajaan tidak masuk campur dalam kes Anwar liwat Saiful Bukhari. Isu ini melibatkan hanya Anwar dan Saiful sahaja. Anwar peliwat dan Si Saiful kena liwat".

Ini lebih meloyakan tekak kita sebenarnya. Kenyataan kononnya tiada siapa yang aka percaya bahawa kerajaan berkonspirasi atau menzalimi Anwar malah katanya kerajaan tidak masuk campur dalam kes Anwar-Saiful itu. Punya bangang pemikiran puak-puak ini, bukankah Saiful bertemu dengan Najib Razak dua hari sebelum membuat laporan polis dia diliwat. Malah, dia memohon biasiswa dan mengadu dirinya diliwat Anwar dalam keadaan terketar-ketar serta kesejukan. Soalnya Najib itu sekarang siapa?. Malah dia juga ada membuat pertemuan sulit dengan seorang anggota polis yang terlibat dengan kes liwat 98 dulu, ketika di Hotel Concorde Kuala Lumpur. Untuk tujuan apa mereka bertemu. Malah, Peguam Negara dengan tidak segan silu menandatangni surat perpindahan mahkamah kes Anwar dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi. Soalnya sekarang mereka semua itu siapa agaknya? Tunggul kayu atau batu? Bukankah itu adalah orang-orang kerajaan yang dilihat terlibat secara langsung dalam kes ini. Itu pun puak-puak blogger UMNO masih percaya kerajaan tidak terlibat dengan kes tersebut. Malah kononnya tidak ada siapa akan percaya terhadap tuduhan kerajaan terlibat. Masalahnya apa yang berlaku sekarang, semua orang tidak percaya tuduhan yang dibuat oleh Saiful terhadap Anwar. Malah, masyarakat antarabangsa kini mula menunjukkan protes terhadap sistem kehakiman negara yang dilihat telah tersasar daripada matlamatnya. Keadilan yang mahu ditegakkan, tetapi kezaliman pula yang mahu dilakukan terhadap rakyat.

Kenyataan ketiga iaitu "Kemungkinannya juga paling besar penyokong Anwar yang hardcore pun sudah letih dan akan berkurangan. Kita boleh lihat bahawa kali ini tidak sampai 100 orang yang menghadiri bicara kes liwatnya. Dan yang hadir pun perlu dibayar upah dan dibawa khas menaiki bas".

Ini lagi satu kenyataan bangang yang dibuat mereka. Macam mana penyokong mahu datang beramai-ramai bagi mengikuti perbicaraan Anwar, jika pasukan polis dan FRU dicampakkan bertimbun-timbun di sekitar kawasan pintu masuk ke mahkamah. Malah, pihak polis juga mengenakan sekatan yang cukup untuk menakutkan rakyat hadir berbondong-bondong bagi mengikuti kes Anwar itu. Paling melucukan, kononnya mereka yang hadir menyokong Anwar itu pula dibayar upah dan dibawa dengan bas khas. Bangang punya blogger UMNO. Walhal semua orang tahu bahawa hanya puak-puak UMNO yang membuat kerja terkutuk seperti itu. Terkadang, rasa macam mahu termuntah sahaja apabila mendengar kenyataan puaj-puak blogger bangang UMNO ini sebenarnya.

Dan kenyataan terakhir iaitu "Bila Anwar masuk penjara, rakyat Malaysia akan melupakan Anwar buat selamanya. Dan jika Anwar masih hidup lagi selepas melalui hukuman penjara dan juga masih sihat apabila dibebaskan kelak, tiada siapa pun akan mengenalinya lagi. Riwayat politik dan juga riwayat hidup Anwar akan habis dalam penjara buat selamanya".

Kenyataan ini mengesahkan lagi bahawa puak-puak blogger UMNO ini memang sudah rosak akhlak dan otak mereka sebenarnya. Penilaian yang dibuat tanpa berlandaskan fakta jelas sekali bakal menyebabkan orang-orang seperti ini ke "Tampoi" akhirnya. Apakah rakyat marhaen boleh menerima kenyataan blogger-blogger upahan UMNO semudah itu. Sedangkan hakikat dan realitinya yang berlaku adalah jauh berbeza.

[Dengan beberapa kenyataan diatas, maka anda boleh melihat sendiri tahap mentaliti blogger umpahan UMNO ini sekarang. Apakah rakyat yang celik IT dan komputer boleh menerima kenyataan mereka itu. Dan paling penting mereka ini menulis tanpa menggunakan akal fikiran yang waras serta hanya berlandaskan hawa nafsu semata-mata. Apapun tahniah diucapkan kepada blogger Bravehearts, Syabas kerana anda terus menjadi pendekar untuk berjuang sendirian menentang blog-blog rakyat di negeri Pahang ini. Semoga kelibat anda akan diperhatikan oleh puak-puak UMNO agar anda akan diberikan wang ehsan untuk menjana kehidupan sebagai "penjilat UMNO" dulu, kini dan selamanya]./Pahang Daily

SUDAH AGAK, TIADA PILIHANRAYA KECIL DI PERLIS

Najib: Adun Titi Tinggi tak akan letak jawatan

Mac 24, 10

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Titi Tinggi, Yip Sun Onn, tidak akan meletakkan jawatan dan akan terus bersama Barisan Nasional, kata Datuk Seri Najib Razak.

"Saya dah dapat pengesahan daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Mohd Isa Sabu, bahawa beliau tetap akan menyokong Barisan Nasional dan tidak akan letak jawatan," katanya menurut Berita Harian, sebelum berlepas pulang selepas menghadiri Persidangan Pelaburan Asia Credit Suisse di Hong Kong.

Kelmarin, Yip menghantar surat peletakan jawatannya kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Yazid Mat.

"Dalam suratnya, Yip berkata beliau bertindak demikian kerana tidak puas hati dengan pucuk pimpinan MCA pusat," katanya.

Akhbar berbahasa Cina sebelum ini melaporkan yang Yip tidak berpuas hati apabila beliau digugur daripada menjadi exco negeri baru-baru ini.

Yip merupakan exco tunggal MCA dalam kerajaan negeri - memegang portfolio perumahan dan kerajaan tempatan - dan satu-satunya exco yang digugur pada 19 Mac lalu.

Beliau digantikan dengan Adun MCA Indera Kayangan, Dr Por Choo Chor.

Pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12 Mac 2008, Yip menewaskan calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Keria Senawi dan Mohammad Radzi Mustaffa (Bebas) dengan majoriti 1,841 undi.

Md Isa berkata, pengguguran Yip sebagai Exco berdasarkan ketetapan dipersetujui MCA dan kaedah giliran membabitkan Adun mewakili parti itu dipraktikkan sejak beberapa penggal lalu./Malaysiakini

VIDEO - ANJING UPAHAN INI DIHINA


VIDEO - ANJING UPAHAN INI DIHINA OLEH MP BN SENDIRI



Betapa Zahrain menjadi hina dan aib dibelasah oleh MP dari Bn sendiri. Itulah, jika hati sudah busuk, inilah pembalasannya. Bukan kita saja yang katakan dia kini menjadi katak kekenyangan, bahkan MP Bn ini sendiri pun berfikir begitu. Bodohnya dia, bila dah kenyang duduklah diam-diam, tapi dia pergi usik orang lain tu apa pasal? Sekarang, taik dah dilempar ke mukanya./mandor.blogspot

Selasa, 23 Mac 2010

SEKALI LAGI MUKA ZAHRAIN DILEMPAR TAIK !!


Ahli Parlimen Kalabakan Datuk Ghafur Salleh mendakwa Ahli Parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zahrain Hashim semakin 'gemuk' dan 'kenyang' setelah beliau bertindak keluar KEADILAN dan menjadi anggota Bebas.

Dalam satu sidang akhbar yang diadakan setelah beliau membidas Zahrain di dalam Dewan kerana menamakan nya sebagai salah seorang antara lapan Ahli Parlimen yang mahu melompat menyertai Pakatan Rakyat pada 16 September 2008, Ghafur berkata zahrain telah berbohong.

"Saya tidak pernah lompat parti dan ini bererti Zahrain tidak menggunakan fakta yang betul.

"Media seperti Berita Harian, Utusan dan TV3 kata Anwar umpan saya, saya nak tanya siapa yang umpan siapa?,Saya minta Zahrain dedahkan semua 32 nama pemimpin wakil rakyat daripada Barisan Nasional yang ingin melompat.

"Apa yang boleh dikatakan di sini, Zahrain nampaknya sudah gemuk apabila sudah menjadi Ahli Bebas.Saya nak beritahu Zahrain, jangan dengar cerita orang buat masyarakat di tempat saya keliru dan saya mahu tanya kenapa sudah dua kali 16 September, baru kali ini buat keputusan. Tarikh tersebut sudah menjadi sejarah kenapa sekarang baru dipersoalkan," kata Ghafur kepada media.

Ghafur berkata Zahrain perlu menamakan semua nama Ahli Parlimen yang mahu melompat jika dakwaan beliau itu benar dan mempunyai asas.

Sebelum ini Zahrain mendedahkan nama lapan orang wakil rakyat Barisan Nasional semasa perbahasan titah menjunjung kasih Yang DiPertuan Agong. -SK

PILIHANRAYA KECIL DI PERLIS ? ADUN LETAK JAWATAN

Adun Titi Tinggi letak jawatan

2010/03/23

KANGAR: Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Md Isa Sabu sahkan terima surat perletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Titi Tinggi, Yip Sun Onn, jam 3 petang semalam.

Menurutnya, pihaknya sedang merayu Adun berkenaan supaya menarik semula hasrat itu dan yakin tiada pilihan raya kecil akan diadakan.

Beliau dikatakan bertindak demikian selepas digugurkan daripada Exco Perlis./hmetro

MANA LEBIH HEBAT ? ANJING UPAHAN, KATAK ATAU FIRAUN ?

Oleh: WFAUZDIN NS

SIANG tadi di Parlimen kita dapat menyaksikan betapa seekor katak mengamuk sakan, siap hentak-hentak meja dan baling kertas lagi. Apakan tidak, hatinya terlalu panas apatah lagi kerana perhimpunan Perkosa yang dianjurkannya tidak seperti yang diharapkan. Mulanya terbayang oleh beliau betapa gah nya dia nanti kalau yang merasmikan perhimpunan Perkosa itu adalah datang dari Istana, malang sekali angan-angannya tidak kecapaian. Maka, terpaksalah beliau kembali kepada `guru kaka'nya iaitu Che Det untuk merasmikan perhimpunan Perkosa.

Sering kita melihat apa jua aktiviti yang dibuat oleh katak (beliau mengaku katak emas) Pasir Mas ini selalu tidak menjadi. Bermacam-macam akal telah digunakan oleh katak ini untuk menarik perhatian di samping cuba memancing Umno untuk kembali menerimanya. Dia cuba tonjolkan dirinya hebat, kalau ada isu Melayu dia akan bertukar kulit menjadi katak Melayu yang lebih Melayu dari Umno. Kalau tiba isu Islam, katak ini akan memakai kopiah dan bertukar kulit pula bercakap pasal Islam mengalahkan PAS pula. Itulah kelebihan Berahim katak dan Umno tahu itu semua sebab itu Umno tidak berselera untuk memelihara katak jenis ini.

Katak mengamuk siang tadi pun mungkin kerana merasa tercabar dengan `kehebatan' Zahrain anjing upahan yang begitu kuat salakannya di dalam Parlimen baru-baru ini. Bimbang juga beliau jika anjing upahan itu mampu menewaskan katak yang lebih senior. Beliau tidak tahu masih ada lagi seekor dua yang bakal menyalak atau mengaum di dalam dewan selepas ini yang bakal mencabar kehebatan beliau. Beliau belum mendengar jeritan Sang Firaun Besar dari Kulim Bandar Baru lagi. Dengar khabarnya firaun besar dari Kulim Bandar Baru akan membuat persembahan lagi hebat sehinggakan beliau memberi amaran agar kesemua MP di dalam Parlimen nanti perlu memakai `pampers' takut terkencing dengan persembahannya.

Sudah masuk minggu kedua Parlimen bersidang dan kita dapat melihat apa yang puak-puak tidak berparti itu perjuangkan. Kununnya akan berjuang masalah rakyat, tetapi apa yang mereka buat? Anjing upahan itu menyalak seperti orang gila talak. Mana masalah rakyat yang dibawa olehnya? Si katak emas ini pula sibuk suruh Saiful pergi berjumpa Syeikh Yusoff Qardhawi. Untuk apa ? Hendak suruh Ulamak tersohor itu memeriksa `eksoz' Saifulkah? Hendak suruh Saiful mengangkat sumpah laknat sekali lagi di hadapan Ulamak tersebut? Apa beliau ingat Ulamak tersebut sama seperti Jamil Khir atau Harusani ke?

Setakat ini kedua-dua ekor puak bebas ini bercakap tidak lari dari menyebut nama DS Anwar. Semua ingin menumpang tuah menyebut nama DS Anwar. Memang tokoh reformasi itu hebat, jika tidak masakan Najib pun bercerita tentang DS Anwar sampai ke kawasan ulu di Lipis. Masakan Rais anak Yatim itu pun bercerita tentang DS Anwar sampai ke kawasan felda di Jelebu. Jika tidak hebat, masakan TV 3 dan Utusan Meloya hari-hari bercerita tentang Ketua Pembangkang ini. Apabila sudah tidak terlawan dengan hujah berdepan, seperti biasa Umno akan gunakan cara jijiknya. Maka, dikerah berpuluh orang Pemuda Umno ke setiap balai Polis untuk menyusahkan pihak Polis mengambil laporan bodoh mereka itu.

Setakat ini, sedikit pun tiada kesan ke atas DS Anwar apatah lagi kepada PKR dan juga PR keseluruhannya. Kita tunggu juga kalau-kalau ada mana-mana pemimpin Umno yang berani mencabar DS Anwar berdebat secara terbuka tentang isu yang mereka anggap `dosa besar' DS Anwar itu. Tetapi kita mesti sedar dari angan-angan kita bahawa bukan Umno namanya jika berani berdebat dengan DS Anwar. Mereka telah mempelajari sejarah bagaimana salah seorang dari Menterinya `berbuih' mulut semasa berdebat dengan DS Anwar di dalam isu minyak suatu ketika dahulu. /wfauzdin.blogspot

Fitnah 2: Percaya Atau Tidak?

22 Mar 10

Dari Zaharuddin.net
Oleh Zaharuddin Abd Rahman

Akhir-akhir ini di sana sini membicarakan persoalan liwat dan politik. Namun di tengah-tengah tuduhan oleh pihak terbabit, ingin saya mengingatkan semua pembaca dan mereka yang mengikuti isu terbaru politik Malaysia ini agar BERAWAS-AWAS. Ia tidak seperti mempercayai tuduhan-tuduhan lain seperti dia agen Yahudi, mereka makan rasuah, amalkan kronisme, pasukan Sepanyol akan menang final Euro dan lain-lain.

Menurut hukum Islam, semua individu Islam perlu berawas dalam mempercayai atau menyebarkan apa jua berita berkaitan zinanya seseorang dan juga liwat. Imam Ibn Qudamah dan lain-lain ulama silam yang berautoriti menyebut dengan jelas bahawa menuduh liwat tanpa saksi termasuk dalam hukum qazf. ( Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina’, 6/433)

Imam Abi Ishak As-Shirazi As-Syafie berkata :

Tidak diterima dalam tuduhan liwat kecuali empat saksi kerana ia adalah sama seperti zina dalam (keperluan saksinya) untuk disabitkan hukum” ( Al-Muhazzab, 3/332)

Tanpa berhati-hati, seseorang yang percaya dan menyebarkannya boleh jatuh dalam kesalahan Qazaf yang amat besar dosanya di sisi Islam.

Kesalahan ini dicatat oleh Allah swt :-

Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik ( An-Nur : 4)

Imam Al-Qurtubi berkata sebab turun ayat ini adalah antara kepada kes fitnah terhadap Sayidatina Aisyah ataupun kes Hilal bin Umaiyah (yang menuduh istreinya berzina) atau lainnya, namun yang terpenting hukumnya berjalan terus.

Walalupun ayat kelihatan menyebut kesalahan menuduh zina dan liwat kepada sang wanita, namun tuduhan kepada lelaki juga termasuk dalam ayat ini secara sepakat ulama dan ijma ulama (Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi).

RINGKASAN SYARAT-SYARAT

Qazf mempunyai beberapa syarat :-

1)Syarat kepada penuduh :
Beraqal
Sudah baligh

2) Syarat BENDA YANG DITUDUH untuk dianggap qazaf

Menuduh dengan salah satu antara tiga tuduhan yang mewajibkan dihukum, iaitu ZINA dan LIWAT atau menafikan nasab anak sendiri ( ertinya menuduh isteri berzina). ( Al-Fawakih Al-Dawani, 2/211)

3) Syarat orang yang dituduh

Beraqal
Baligh
Islam
Merdeka diri
BERSIH DARI tuduhan yang dilemparkan kepadanya.

Justeru, saya nasihatkan agar semua yang membaca berita hangat terkini dalam arena politik Malaysia hari ini agar menahan diri dan menyerahkannya kepada pihak hakim untuk meneliti bukti-bukti kedua-dua pihak, sebagaimana disebutkan oleh Allah swt .

Para ulama sepakat bahawa ayat ini menunjukkan wajibnya si penuduh membawakan saksi seramai empat orang. Perbincangan terperinci berkenaan hal ini terlalu panjang. Namun saksi inilah kuncinya, tanpanya, kita tidak atau belum boleh mempercayai satu apa pun berkenaan tududan zina dan liwat atau kita mencari nahas di akhirat. (Al-Mughni, 9/72 ; Syarh Muntaha Al-Iradat, 3/599 ; Kasyyaf Al-Qina’, 6/433)

Imam Malik berkata :

Jika salah seorang dari empat saksi goyah dan tidak kukuh penyaksiannya, ketiga-ketiga saksi yang lain akan dihukum sebat (80 kali kerana qazaf), sebagaimana yang dilakukan oleh Umar dalam kes AL-Mughirah Bin Syu’bah, (iaitu apabila seorang saksi bernama Ziyad tidak bersaksi maka semua tiga orang saksi sebelum itu disebat kerana menuduh Al-Mughirah.) ( Al-Jami Li Ahkam Al-Quran, Al-Qurtubi)

Selain dari mesti dihukum sebat 80 kali bagi mereka yang menuduh zina dan liwat tanpa 4 saksi, si penuduh juga dihukum dengan penyaksiannya akan tertolak selama-lamanya selain dianggap Fasiq. Namun majoriti ulama berkata, dikecualikan bagi mereka yang bertaubat bersungguh-sungguh.

Namun Al-Qadhi Suraih, Ibrahim An-Nakh’ie, Hasan Al-Basri, Sufyan At-Thawry dan Imam Abu Hanifah tidak sependapat apabila mereka berkata penolakan hak boleh beri saksi kekal walalupun taubat, hanya gelaran fasiq sahaja yang dihapuskan di sisi Allah.

Sekadar itu sahaja bagi memperingatkan umat Islam di Malaysia agar jangan tersilap langkah dalam menerima berita-berita hal zina dan liwat ini.

Mungkin si pendakwa dan mereka yang menyebarkannya TIDAK AKAN dihukum qazaf di dunia, namun Allah maha mengathui siapa yang benar dan salah, hukuman pasti menunggu di AKHIRAT, bermula dari alam barzakh, sama ada pendakwa atau tertuduh. Kecualilah jika individu tersebut bukanlah seorang manusia yang akan menemui kematian, namun semua akan menemui kematian.

Namun ingat, bukan tugas kita untuk mempercayai selagi syarat-syarat yang disebut di atas tidak dipenuhi. Apa jua keputusan mahkamah, itu keputusan mahkamah dan selaku orang yang tidak terlibat, kita tidak dipaksa atau terpaksa untuk mempercayai atau menolak.

KATAK PASIR MAS KELUARKAN BAU HANYIR DALAM PARLIMEN

Monday, March 22, 2010

Salentia Melelong Diri Sendiri

KESIAN Murai melihat si Salentia terkial-kial nak menjual diri tetapi masih belum dibeli oleh sesiapa. Taukeh Umno nampaknya masih mengira untung dan rugi kalau mereka membeli Salentia. Jadi Umno kini sedang menimbang dan menilik akan untung dan ruginya. Dalam pada itu Salentia terus mempamerkan berbagai kebolehan dan keganjilan yang ada kepadanya. Dia sudah membuat berbagai cara bagi memastikan ada orang membelinya. Keling besi buruk juga mungkin fikir panjang untuk beli Selantia.

Di dalam parlimen tengah hari tadi Salentia masih melaung-laung... melelong dirinya sendiri. Nak harap orang nak tolong lelong tak ada siapa lagi yang mahu jadi tukang lelong. Jadi Salentia tidak ada pilihan lain melelong dirinya sendiri. Untung-untung ada mana-mana taukeh bangsat akan membelinya, kalau pun tidak boleh dijadikan tukang masak atau tukang kebuh, tukang sapu tahi pun jadilah.

Tadi Salentia menjadikan Anwar sebagai modal untuk melelolong dirinya. Oh, bukan main dia mempersoalkan risalah yang disebar oleh Keadilan untuk membela Anwar. Kata Salentia risalah yang dicetak sejuta helai itu adalah menganggu perbicaraan di mahkamah. Katanya perbuatan itu tidak boleh dibiarkan kerana ia cuba membuat keputusan sebelum mahkamah memutuskan kes liwat yang sedang dibicarakan. Kenapa begitu benci sekali Salentia kepada Anwar? Apakah dosa Anwar terhadapnya?

Wei... Salentia sedarkah apa yang anda suarakan itu. Bukankah anda sendiri mengakui anda hanya berkelulusan Holiday Inn bukannya Lincoln Inn London. Kalau anda setakat lulus Holidayh In di Jalan Raja Laut, usahlah bercakap soal intergeriti dan prinsip undang-undang. Cakap anda hanya laku dan layak di kaki-kaki lima sahaja. Kalau kita juga macam Keling mabuk tak payahlah nak cuba betulkan pagar masjid!


Kalau pun nak jadikan modal supaya orang beli kita tetapi gunalah modal lain yang lebih bernilai sikit daripada aksi menghentam dan melanyak Anwar Ibrahim sebagai modal. Murai yang tidak jadi ahli berhormat ini juga tahu apakah risalah sejuta yang mendedahkan analisa pemeriksaan doktor ke atas si pembacuh kopi itu menganggu perbicaraan di mahkamah atau tidak.

Kalau Salentia belajar sikit saja, cukup masuk sekolah dewasa di kampung Pinang Sebatang, tak payah masuk kolej perundangan... beliau boleh faham apakah risalah itu menganggu perbicaraan mahkamah atau pun tidak. Apa hendak dirisaukan sama ada dokumen itu benar atau tidak, sah atau palsu mahkamah akan menantukan. Sekiranya mahkamh menentu ianya tidak benar, risalah itu tidak boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah. Betapa pun ia disebar dan dicetak berjuta-juta ia tetap tidak membantu Anwar kalau ia palsu. Jadi apa nak risaunya. Atau sengaja Salentia timbulkan itu bagi mendapat perhatian si burung belatuk mulut merah yang beliau adalah pembela burung belatuk mulut merah?

Fahamlah dalam keadaan terdesak dan tertekan hari ini Anwar akan menggunakan apa saja tektik, kaedah dan bahan untuk membela dirinya. Kalau Anwar berpeluang untuk mengambil Salentia sebagai bukti menafikan dia seorang peliwat, Anwar akan ambil juga Salentia. Salentia ini adalah antara orang yang pernah tidur sekandang dengan Anwar. Semasa dia menginding untuk berbaik dengan Anwar dulu Salentia mengakui yang Anwar tak pernah raba punggungnya.

Dalam keadaan hari ini bukan saja Anwar yang akan membela dirinya habis-habisan kalau terkena ke atas batang tubuh kita juga, kita akan berusaha bermati-matian membela diri kita. Takkan kita nak biarkan begitu saja. Kes yang dihadapi Anwar hari ini adalah kes hidup mati kerjaya politiknya. Justeru dia akan lakukan apa saja untuk dirinya.

Salentia perlu sedar dengan melihat kepada apa yang berlaku ke atas dirinya sendiri. Sewaktu Umno membuangnya dulu bagaimana diri Salentia. Cuba perhatikan ketika harga Salentia tidak laku setengah sen pun. Salentia sanggup memeluk dan merayu Pas agar menerima menjadi calon. Salentia sanggup menelan segala ludahannya ke atas Nik Aziz. Salentia sanggup berkawan semula dengan ulama kera dan beruk yang Salentia maki hamun itu. Salentia sanggup merebus air serban Nik Aziz dan minum buat penawar.

Kenapa Salentia buat begitu, ialah untuk mendapat tempat semula dalam politik. Untuk membela diri yang sudah dihina dan dilempar oleh Umno. Ketika itu Salentia tidak memikirkan soal maruah apa yang orang lemparkan kepada dirinya. Yang penting ialah dapat simpati Pas untuk dapat kerusi. Bila menang Salentia merasakan segala kehinaan yang Umno lemparkan kepadanya terbalas. Maruah Salentia sudah terperosok dalam longkang busuk itu berjaya diwangikan oleh Pas.

Jadi Salentia usahlah maki hamun Anwar dengan macam-macam kata nesta. Cubalah tilik ke atas diri sendiri. Kalau dibadan kita juga penuh dengan kurap dan panau usahlah cuba-cuba hendak berniaga ubat panau dan kurap. Bukan saja orang tidak hingin nak beli ubat kita orang juga meluat sebab kita cakap tak serupa bikin. Sebelum betulkan orang lain, elok juga kalau Salentia memperbetulkan cara berjalan dengan betul, orang melangkah bukannya melompat... cepuh... cepuh....

Murai: Merasakan lebih terhormat kalau Salentia nak masuk Umno dengan mengemukakan borang permohonan, Murai boleh tolong hantarkan ke rumah. -mso

Isnin, 22 Mac 2010

TERIMA KASIH ZAHRAIN, 600 MASUK PKR DAN KISAH KETUA PEMUDA PAS DIMALUKAN

Oleh: WFAUZDIN NS

DI TENGAH-TENGAH kita menonton aksi `MP Terlampau' Zahrain di Parlimen, malam tadi berlaku serah borang menyertai PKR di kawasan Parlimen Paya Besar, Kuantan. Satu program ceramah anjuran Dewan Pemuda PAS Pahang telah diadakan di Markas PAS Taman Tas, Kuantan yang menampilkan tokoh utama iaitu YB Azan Ismail (MP Bandar Idera Mahkota), YB Saifuddin Nasation (MP Machang), Dato' Zaid Ibrahim dan juga Ketua Pemuda PAS Pusat Ustaz Nasruddin Tantawi sendiri serta beberapa pimpinan PR kawasan.

Saya sendiri turut berada di tengah ribuan masyarakat dari berbilang kaum pada malam tersebut dan melihat situasi malam itu, amat lojik juga cita-cita PR untuk merampas Pahang dari Bn pada Pilihanraya Umum akan datang. Meskipun besebelahan tapak ceramah diadakan Expo (Fun Fair), amat memeranjatkan kehadiran orang ramai di dalam program tersebut dan amat wajar dan tepat sekali ucapan tahniah diberikan kepada penganjur iaitu Dewan Pemuda PAS Pahang.

Di antara isu yang dikupas di dalam ceramah tersebut antaranya yang menarik tentang ucapan dari Us Nasruddin Tantawi betapa beliau telah `dimalukan' oleh peserta forum sewaktu beliau mengadakan lawatan ke Tehran. Di dalam forum tersebut, ketika seorang Ahli Panel forum membuat pendedahan betapa kerajaan Israel kini telah dilengkapi dengan jet pejuang canggih tanpa `pilot' untuk memusnahkan rakyat Islam Palestine, tiba-tiba bangun seorang peserta dari Lubnan yang pernah menuntut di UIA, Kuala Lumpur menyebut betapa Malaysia mempunyai jet yang lebih canggih dari Israel. Kata-kata peserta itu membuat dewan forum sepi seketika kerana masing-masing seperti tidak percaya betapa Malaysia boleh mengatasi kehebatan Negara Israel yang sentiasa dibantu oleh Amerika itu. Peserta dari Lubnan itu menyebut, " Jika Israel dikatakan amat hebat kerana jet nya tiada `pilot', Malaysia tentunya lebih hebat lagi kerana di Malaysia jet nya `tiada injin." Maka, gamat seluruh dewan forum dan kata Us Nasruddin, selaku rakyat Malaysia beliau terasa amat malu seperti ingin menyorok muka di bawah meja pada ketika itu.

Pada program ceramah malam tadi, satu upacara serahan borang sebanyak 600 orang untuk menyertai PKR telah diadakan. Borang-borang tersebut telah diserahkan kepada Setiausaha Agung PKR iaitu YB Saifuddin Nasation. YB Saifuddin di dalam ucapannya berkata beliau bersyukur semenjak isu fitnah Liwat 2 yang menimpa DS Anwar, pejabat beliau telah memproses kemasukan ahli baru ke dalam PKR yang jumlahnya amat luar biasa. Ini adalah hasil kerjasama kuat di antara semua parti di dalam PR, katanya. Beliau juga turut menyentuh isu lompat parti, kes liwat 2 dan juga tentang bagaimana kerajaan negeri di bawah PR berupaya membuktikan ketelusan sehingga mendapat pujian dari Juru Audit Negara.

Saya ingin memberi sedikit teguran terhadap program ceramah malam tadi. Pada saya program malam tadi amat berjaya dari segi sambutannya tetapi beberapa kelemahan berikut perlu diambil kira;

1. Program agak lewat bermula sehinggakan jam 9.30 mlm pun masih belum bermula. Sepatutnya program telah bermula jam 9 mlm kerana penganjur telah menjemput ramai penceramah pada malam itu. Masa yang suntuk menyebabkan beberapa penceramah tidak selesa untuk menyampaikan ceramah dengan lebih berkesan.

2. Tiada petugas parti yang melaksanakan tugas seperti pengedaran risalah atau apa jua bahan penerangan/maklumat kepada mereka yang hadir. Sewajarnya di dalam program seperti ini kita perlu mengambil kesempatan untuk mengedar apa jua maklumat tentang isu terkini bagi menentang dakyah yang dibawa oleh media pencacai Umno.

Walau apa pun, setinggi pujian harus diberikan kepada Dewan Pemuda PAS Pahang di atas kejayaan program malam tadi. Melihat kepada reaksi spontan mereka yang hadir, ternyata segala fitnah ke atas pimpinan PR tidak lagi memasuki minda rakyat. Syabas Justify Fulldiucapkan./wfauzdin.blogspot.com

Ahad, 21 Mac 2010

SIAPA LAGI NAK PUJI ZAHRAIN KALAU BUKAN EZAM SESUMPAH?

"Saya terkejut, Zahrain seorang yang berani". Itulah lebih kurang kata-kata Ezam raja sesumpah yang dipetik dari akhbar Sinar hari ini. Bagi Ezam, sesiapa sahaja yang mampu memburukkan imej DS Anwar, itulah tokoh hebat baginya. Ezam sendiri telah mencuba sedaya upaya untuk memusnahkan imej DS Anwar termasuk keluarganya namun Ezam bukan sahaja gagal malah Ezam sendiri dimalukan.

Di dalam beberapa pilhanraya kecil sebelum ini, setiap kali Ezam muncul memburukkan DS Anwar, pasti Umno terkangkang.

Kini, Zahrain muncul kununnya untuk menjadi hero. Malangnya beliau tidak tampil sebagai hero di kawasan pengundi-pengundi yang mengundi partinya dahulu. Dia berani tampil kununnya berlagak hero di Parlimen. Dia bercakap ikut apa saja yang ingin diperkatakan dan dia boleh sebut apa saja yang dia rasa nak sebut. Dia boleh guna nama DYMM YDP Agung, dia guna nama Panglima ATM dan beberapa nama lagi dari MP-MP Bn untuk modal dia memburukkan DS Anwar. Tidak sampai tiga hari pendedahan oleh Zahrain, kebanyakan yang dia sebut nama itu menafikannya termasuk bekas Panglima ATM. Beliau dianggap berbohong. Kita tidak tahu samada DYMM YDP Agung perlu atau tidak memberi respon atas pendedahan Zahrain itu.

Zahrain tidak kisah semua itu. Yang penting dia mesti mencemarkan imej DS Anwar iaitu insan yang tidak menyokongnya apabila dia gagal mendapatkan projek di P.Pinang dari Kerajaan Negeri. Perjuangan Zahrain seperti ini sememangnya releven untuk mendapat penghargaan dan puji-pujian dari Ezam. Hanya balaci dan pencacai sahaja yang kenal siapa kawan mereka. Zahrain mendapat pujian tertinggi dari Ezam yang tidak pernah diperolehi oleh rakan-rakan pencacai yang lain seperti Roslan Kassim atau Zahid Md Arip. Kenapa Zahid Md Arip tidak mendapat pujian melangit dari Ezam? Zahid terlalu bodoh kerana tidak tahu bagaimana untuk mencemar nama baik DS Anwar. Apa yang Zahid buat hanyalah mengutuk dan menghina Tuan Guru Nik Aziz yang dianggapnya bukan Ulamak tetapi Pu**mak. Ezam mahu imej DS Anwar dihentam sehebatnya, bukan orang lain kerana kemasukan Ezam di dalam Umno pun semata-mata untuk menentang pengaruh DS Anwar.

Oleh sebab itulah, sesiapa sahaja yang berjaya memburukkan imej DS Anwar akan mendapat perhatian dari Ezam. Pemuda yang hanya bermodalkan `lubang taik' pun mendapat pujian dari Ezam. Bahkan `lubang' itulah tempat Umno bergantung dan kini `mulut busuk' Zahrain pun dihidu oleh Umno. Itulah yang Ezam mahukan jika ingin diiktiraf sebagai hero. Apabila Ezam raja sesumpah ini gagal menunjukkan kepintarannya untuk menjatuhkan imej DS Anwar, kini beliau berharap pada Zahrain selain dari pemuda lembut itu. Mampukah Zahrain melakukan tugas tersebut? Kita lihat nanti di luar Parlimen, bagaimana pula bunyi salakan Zahrain. Adakah salakannya nyaring seperti di Parlimen? /mandor.blogspot

Mengapa Zaharin tidak disaman?


Oleh: shahil

"Assalaamualaikum dan salam hormat Dalam isu terkini dimana Zaharin mengatakan Anwar pernah mengesahkan bahawa 11 MP akan melompat ke PR dan ia telah diprkenankan DYMMYD Agung dan disokong oleh ATM.

Dan TPM Muhyidin Yasin dan beberapa orang yang lain segera membuat laporan polis untuk menyiasat Anwar. Jelas sekali sekali lagi ketidak adilan telah dilakukan.Bung Mokhtar dan YM Tengku Razali Hamzah telah menafikan mereka adalah antara 11 orang yang didakwa akan melompa itu. Jelas sekali Zaharin telah berdusta. Kalau dalam Islam, selepas ini semua statement Zaharin tidak boleh dipakai lagi kerana dalam Islam pendusta adalah gugur kesaksian dan segala pengakuannya.

Namun mengapa Zaharin tidak disaman? Pendustaan Zaharin terhadap Bung Mokhtar dan lebih-lebih lagi kerabat diraja Kelantan YM Tengku Razali. Mendustakan kerabat diraja Kelantan juga mempalitkan institusi diraja Kelantan. Alahai hinanya kerabat diraja Kelantan dipalitkan dengan pendustaan ini. Dahulu institusi diraja Kelantan cuba diaibkan oleh Anuar Musa dengan menabalkan raja lain di bawah sepohon pokok. Sekarang kerbatnya diaibkan dengan pendustaan yang kemudian dinafikan.Mengapa Zaharin tidak disaman kerana mendustakan MP UMNO? Mengapa? Apakah ada sesuatu disebaliknya? Apakah memang benar YM Tengku Razali dan Bung Mokhtar adalah antara 11 orang MP itu?

Nama YM Tengku Razali dan Bung Mokhtar, juga 9 yang lain telah diaibkan seperti nama Anwar sudah diaibkan dengan dakwaan DYMMYD Agung memperkenankan 11 MP itu melompat ke PR dan membentuk kerajaan baru. Anwar bakal disaman, bererti Anwar akan mengahadapi dua tudauhan aib. Pertama tuduhan liwat dan kedua bakal tuduhan ini. Zaharin bagaimana? Memberikan statement dusta mengapa tidak diheret ke mahkamah?Sekarang yang harus menyaman Zaharin juga ialah ATM. YM Tengku Razali dan Bung Mokhtar telah menafikannya. Maka Zaharinlah yang harus disaman oleh ATM kerana memburuk-burukkan nama ATM.

AstaghfiruLLah Malaysiaku...Bersih, cekap dan amanah...Malaysia boleh...Islam Hadhari...dan 1 Malaysia...Hanya kepada ALLah Taala kita berserah diri...Sesungguhnya Malaysia membenarkan bebas bersuara tetapi belum tentu bebas selepas bersuara.
Wassalam/Tranungkite

BILA SUDAH BERCERAI, MAKA.....

Zukri Aksah

Isteri saya seorang peguam syarie, yang beramal melalui firma guaman syarie miliknya sendiri. Antara kes terbanyak yang dibawanya adalah kes perceraian, juga kes-kes selepas perceraian seperti tuntutan nafkah, anak dan harta sepencarian.

Sepanjang yang saya lihat biasanya perceraian berlaku kerana sebab-sebab semasa, bukan kerana ketidakpuashatian yang panjang dalam tempoh perkahwinan. Contohnya seperti tiba-tiba diketahui suami berkahwin dua, suami hilang sumber pendapatan utama, pertengkaran, kehadiran pihak ketiga sama ada di pihak isteri atau suami dan sebagainya.

Tetapi bila sudah masuk mahkamah panjang pula ceritanya. Kalau asalnya bekas isteri memohon cerai fasakh kerana suaminya berkahwin dua, bila dalam mahkamah perinciannya menjadi panjang lebar, diungkit segala macam perkara yang berlaku dalam perkahwinan. Kononnya si suami tidak pernah memberi nafkah zahir kepadanya, walhal dia datang ke mahkamah dengan keadaan fizikal yang cukup sihat walafiat, tiada pula tanda-tanda tidak cukup makan.

Maka dituntutlah macam-macam, tunggakan nafkah, nafkah edah, mutaah dan sebagainya. Si bekas suami pula, untuk mengelak dari dihukum bersalah dalam hal ini, mendakwa si bekas isteri tiadalah berhak untuk mendapat semua ini, kerana si bekas isteri telah nusyuz kepadanya sewaktu dalam perkahwinan. Bukan susah membawa cerita, diberitahulah pada satu malam dalam perkahwinan kerana tidak mahu lepas satu rancangan televisyen, si bekas suami melaung dari tengah rumah, “Yang, buat kopi panas secawan!” Si isteri yang baru mahu duduk selepas meletak kain yang dilipat dalam almari sudah naik angin, “Uhhhh! Tangan ada, sudu ada, gula ada, kopi ada, air ada, abang pergi buat sendirilah.”

Begitulah kisah selepas bercerai, semua keburukan mahu diungkit, padahal mereka bukan bercerai kerana itu, bukan kerana wang-ringgit, makan-pakai mahupun kopi secawan. Perceraian bukan hanya berlaku dalam perkahwinan, ia juga berlaku dalam perhubungan politik. Bila perhubungan politik tercerai, maka sama seperti perceraian perkahwinan, emosi marah membawa kepada terungkitnya cerita buruk dalam kelambu, dalam kain masing-masing.

Inilah yang kita saksikan mutakhir ini, kita dipersembahkan dengan gelagat buruk orang bercerai politik, seperti Salehuddin Hashim, Zahrain Hashim (maaf, mereka bukan adik-beradik), Zulkifli Noordin, Mohsin Fadzli Samsuri dan Tan Tee Beng, seorang bekas Setiausaha Agung dan empat Ahli Parlimen dari PKR.

Biasalah selepas bercerai, semua tidak kena, semua tidak baik, diungkit segala serba mak nenek, seolah-olah parti yang mereka wakili selama ini tiada kebaikan langsung, walaupun saya percaya setiap seorang dari mereka ini hanya ada satu sebab mengapa mereka bercerai dengan parti mereka. Dalam kelantangan dan kelancangan mereka, terutama yang bergelar Ahli Parlimen, mereka terlupa sekurang-kurangnya satu kebaikan bekas parti mereka itu, bekas parti merekalah yang memberi peluang kepada mereka menjadi calon pilihanraya, Presiden bekas parti merekalah yang menyerahkan watikah bagi membenarkan mereka bertanding, pekerja bekas parti dan parti sahabat merelah yang bertungkus-lumus siang dan malam sepanjang tempoh kempen sehinggalah meraih dan merayu undi untuk mereka ketika hari pengundian, sampailah mereka menang dan bergelar Ahli Parlimen.

Biasalah juga selepas bercerai, bekas parti mereka ini dakwa mereka tiada jasa, buat apa mereka mahu letak jawatan, jawatan Ahli Parlimen mereka itu amanah rakyat katanya. Amanah rakyat? Pooorahhh… Mereka lupa mereka mendapat kepercayaan rakyat dahulu sebab parti meletakkan mereka di situ sebagai calon. Sebelum mereka mendapat kepercayaan rakyat, terlebih dahulu mereka mendapat kepercayaan parti. Lalu sebagai calon yang menang kemudiannya dan bergelar Ahli Parlimen, mereka sebenarnya membawa dua amanah, amanah parti dan amanah rakyat. Ingat! Di kertas undi tempohari bukan hanya ada nama Zahrain Hashim, Zulkifli Noordin, Mohsin Fadzli Samsuri dan Tan Tee Beng sahaja, tetapi di sebelah setiap nama mereka, ada lambang parti yang mereka wakili. Rakyat memberi amanah kepada mereka atau kepada parti? Dan sekarang mereka khianat kepada siapa?

Sama seperti pasangan berkahwin yang bercerai, orang yang bercerai politik ini juga menuntut macam-macam, mendakwa macam-macam. Ada yang tuntut Anwar letak jawatan sebagai Ketua Pembangkang, tuntut Wan Azizah letak jawatan, mendakwa Lim Guan Eng diktator, cauvinis dan komunis, peliknya di antara lima yang keluar dari PKR, yang membuat tuduhan inilah yang keluar dengan imbuhan paling besar, keluar dengan gelaran Datuk Seri! Dan untuk mendapat gelaran tersebut, namanya mestilah dicadang oleh Lim Guan Eng sendiri kepada Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang!

Tidak cukup dengan ini, si Zahrain Hashim mengamuk pula di Parlimen, mendedahkan (kononnya) perancangan “rampasan kuasa” 16 September Anwar Ibrahim. Katanya Anwar Ibrahim kemaruk mahu menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-6, habis semua orang mahu dilibatkannya, Timbalan Speaker, Ahli-Ahli Parlimen BN, tentera, juga Yang DiPertuan Agung. Sikap ini samalah dengan sesetengah bekas suami atau isteri yang bercerai, kerana tidak puas-hati, semua mahu dikaitkannya, adik-beradiklah, ipar-duai, sepupu-sepapat, ibubapa, mertua sampailah kaum-kerabat jauh dan dekat serta rakan dan sahabat.

Menguatkan hujahnya ini, Zahrain cakap sebab itulah nombor plet kereta Anwar 6. Ehhh… salahkah itu, kalau tidak silap ingatan saya, sewaktu kempen PRU2008 yang lalu, antara poster PKR yang paling banyak bertebaran adalah poster Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia ke-6, ia senjata perang psikologi politik. Saya percaya poster ini banyak tertampal di Parlimen Bayan Baru sewaktu Zahrain Hashim bertanding di sana. Mahu tidak mahu, Zahrain terpaksa mengaku yang antara penyumbang kemenangannya di situ adalah kerana pengaruh psikologi poster tersebut. Untuk membuktikannya, Zahrain boleh sahaja menjadi politikus budiman seperti Shahrir Samad yang berani meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen Umno Johor Bharu, kemudiannya bertanding semula sebagai calon bebas dan menang. Apakah Zahrain percaya BEBAS boleh memberi pengaruh psikologi sehebat itu kepada pengundi Bayan Baru?

PKR pula dalam usaha mempertahankan diri, menganggap mereka yang bercerai dan dicerai dari parti ini adalah Ahli Parlimen dan bekas pemimpin parti yang “nusyuz.” Sebahagiannya boleh dibuktikan kerana orang-orang seperti Zahrain, Zulkifli Noordin dan Tan Tee Beng sudah berlagak meninggikan suara sejak sebelum menjadi bebas lagi. Orang nusyuz tidak berhak kepada harta, wa’ima tempat tinggal sekalipun. Tempat tinggal mereka sekarang, Bayan Baru, Kulim Bandar Baru, Bagan Serai dan Nibong Tebal adalah tempat tinggal ketika mereka masih dalam PKR, Zulkifli Noordin yang sentiasa berkopiah itu mungkin boleh mengulas.

Cumanya, dalam kes perceraian perhubungan politik, tidak ada mahkamah syariah mahupun mahkamah sivil yang boleh mengadilinya, yang ada cumalah mahkamah rakyat, itupun bersidang lima tahun sekali sahaja./Harakahdaily

Jom Kongsi Dalam FB Anda