TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 28 Mac 2014

WAN AZIZAH TUNJUK JALAN SEBAGAI AHLI POLITIK KEPADA TS KHALID

MESKIPUN seorang wanita, Adun Kajang yang baru DS Wan Azizah nampaknya lebih pantas bertindak berbanding dengan beberapa Adun lelaki bagi merealisasikan manifestonya sewaktu berkempen PRK Dun Kajang baru-baru ini.

Masalah trafik di Kajang merupakan masalah besar yang sering menjadi rungutan penduduk Kajang.  Tidak menunggu masa lama, tidak perlu menanti berada di Dun Selangor beberapa hari, Presiden PKR ini telah mula bekerja untuk rakyat.  Ertinya, silap besar mereka yang beranggapan PRK Dun Kajang tidak membawa erti apa-apa kepada penduduk Kajang.

Kerajaan Selangor merancang untuk menyediakan bas pengantara (feeder bus) sebagai alternatif menaik taraf sistem pengangkutan awam bagi mengelakkan kesesakan trafik di Kajang.  DS Wan Azizah Wan Ismail berkata, projek khas itu sebagai penyelesaian masalah trafik yang dijangka akan meningkat ekoran pembinaan stesyen Aliran Transit Massa (MRT) di Kajang.   “Antara masalah apabila MRT ini siap nanti, tiada penghubung khas untuk penduduk ke stesyen itu.   “Untuk mengelakkan kesesakan bertambah teruk, terutama pada waktu pagi dan petang, kita buat satu sistem pengangkutan awam iaitu sistem pengangkutan baru (feeder system). Sistem ini ke arah menyelesaikan masalah trafik,” katanya kepada media, hari ini.
 
Aku berharap MB Selangor TS Khalid akan dapat mencontohi usaha DS Wan Azizah yang lebih prihatin dengan rungutan rakyat akar umbi tanpa perlu 'berkira' atau asyik 'menabung' semata-mata.  Simpanan wang ringgit rakyat Selangor mestilah dibelanjakan untuk rakyat.  Pimpinan yang baik bukan saja tidak rasuah atau berintegriti, tetapi mesra rakyat dan tahu apa yang rakyat perlukan.  Siapa boleh nafikan Selangor di bawah TS Khalid memang memiliki simpanan wang yang banyak berbanding di zaman Umno dahulu, tetapi tiada siapa juga boleh menafikan terdapat beberapa masalah walaupun kelihatan kecil seperti jalan rosak, longkang tersumbat, sampah yang tidak dipungut dan beberapa masalah lain menjadikan rakyat merasa pelik ke mana wang yang banyak itu mahu digunakan.
 
TS Khalid diharapkan berubah dari seorang "korporat' kepada seorang pemimpin politik yang berjiwa rakyat.  Kita tidak mahu beliau menjadi seorang 'Korporat' sepertimana juga kita tidak mahu beliau menjadi seorang 'politiking' yang melampau dan bersikap kronisme.  Kita mahu beliau menjadi pemimpin politik berjiwa rakyat.
 
Jika beliau tidak berupaya menjadi seperti yang diharapkan, maka eloklah beliau tidak menjadi MB Selangor.  Harus diingat, Selangor bukan sebuah Syarikat.  Selangor juga bukan untuk PKR, PAS mahu pun DAP semata-mata.  Selangor milik rakyat Selangor, dan TS Khalid adalah ahli politik yang naik atas kuasa politik, maka tidak wajar ketepikan sama sekali mana-mana parti politik yang menaikkannya di samping tidak abaikan kepentingan rakyat keseluruhannya.

Rabu, 26 Mac 2014

KITA BOLEH MAAFKAN KECUAIAN ASALKAN NAJIB, HISHAMUDDIN DAN ZAHID HAMIDI LETAK JAWATAN SEGERA


BERAPA kali kita mahu dimalukan?  Banyak sudah kenyataan yang memalukan tersembur keluar dari mulut PM dan Menteri kita berkaitan tragedi Pesawat MH370 yang kini katanya 'berakhir' di lautan Hindi.  

Terbaru, di Parlimen tersembur lagi kenyataan yang kalau aku kata bodoh tentu nampak kasar, tapi cukup sekadar aku sebut Timbalan Menteri ini amat tidak bijak sekali.  Bukan saja tidak bijak, kenyataannya itu amat bahaya di dalam aspek keselamatan negara.

Petikan kenyataan di Parlimen, "Kementerian Pertahanan menjelaskan, pasukan tentera tidak memintas pesawat misteri yang dikesan melalui ruang udara Selat Melaka kerana menyangka ia diarah berpatah balik oleh menara kawalan. Timbalan Menteri Datuk Abdul Rahim Bakri berkata, Tentera Udara Diraja Malaysia mengesahkan bahawa pesawat itu tidak memberi ancaman, ketika ia dikesan oleh radar tentera pada jam 2.40 pagi." (Malaysiakini).

Mana boleh kita hanya main "sangka-sangka" apabila dapat mengesan pesawat yang tidak dikenali?  Apabila pesawat itu tidak dikenali tidakkah kita terfikir dari mana datangnya pesawat itu dan apa tujuannya?  Apakah waktu itu pasukan keselamatan kita yang bertanggungjawab tidur lena dibuai mimpi?

Timbalan Menteri ini kata, pesawat itu tidak memberi ancaman maka dibiarkan.  Apakah SOP pasukan tentera kita mesti bertindak apabila ancaman sudah berlaku?  Ertinya, mana-mana pesawat boleh memasuki ruang udara negara kita asalkan tidak mengancam?  Apakah kita boleh percaya suatu hari nanti jika ada negara asing ingin menyerang negara kita, mereka akan hadir dengan pesawat dan memberitahu kita mereka datang bukan untuk mengancam?  Maka, mereka bebas ke hulu ke hilir di ruang udara kita?

Itulah sebabnya aku kata, Najib, Hishamuddin dan Zahid Hamidi patut letak jawatan sekarang.  Mereka ini gagal dengan memalukan samasekali.  Jika diberi markah, layak sangat mereka mendapat markah "F -" kerana menjadi bahan cemuhan dan tertawa dunia luar.  Pada awal Najib takut untuk bersoal jawab dengan wartawan asing itu lagi aku sudah merasakan Najib memang patut letak jawatan.  Berdebat dengan Ketua Pembangkang takut, berdepan dengan wartawan asing pun takut.   Sampai bila Najib mahu bergantung dengan wartawan Utusan Meloya dan TV3 suku saja?  

Isnin, 24 Mac 2014

ADA YANG KECEWA MENGALAHKAN ORANG UMNO KECEWA

PR Menang, BN tewas.  Itu saja yang aku mahu.  Aku tak peduli berapa majoriti sekalipun kerana di dalam mana-mana PRK di negara ini menang itu amat sukar, apatah lagi kita berdepan dengan media haprak berat sebelah, berdepan dengan seluruh jentera kerajaan dan sistem pilihanraya yang sememangnya pincang.

Apakah dengan kemenangan PR di PRK Dun Kajang ini maka kita sudah iktiraf SPR itu bagus dan adil?  Semestinya tidak. Kita dianggap terlalu kuat jika kita boleh menang di dalam keadaan sistem pilihanraya yang tidak pernah berubah.  Ertikata lain, kita boleh benamkan BN lebih teruk dari ini jika sistem itu benar-benar telus.

Tahniah kepada Kak Wan.  Memang ada suara-suara boikot PRK Dun Kajang, ada rakan-rakan di dalam PR sendiri inbox di FB aku berkali-kali menyatakan doanya agar di Kajang nanti PKR tewas, kononnya untuk mengajar PKR akibat mengosongkan Kerusi Kajang dengan "sengaja".  Aku hanya menjawab, "InsyaAllah, PKR akan menang kerana tidak srmua di dalam PR sebodoh kamu untuk berfikir".  Alhamdulillah, kita menang juga.  Aku rasa beberapa teman aku itu mungkin lebih kecewa dari orang Umno waktu ini.  

Aku amat hormati rakan-rakan terutama dari PAS yang terus komited untuk melawan Umno/Bn, mereka bekerja kuat membantu kemenangan ini.  Ramai pemimpin PAS termasuk YB-YB dari PAS yang aku temui sepanjang kempen sehingga hari terakhir.  Inilah rakan kita diwaktu susah dan senang.
Terdapat ralat dalam alat ini