TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

PROGRAM 14 OKT 17

PROGRAM 14 OKT 17

Isnin, 18 Januari 2016

KES GUANG ENG - TANTAWI BUKAN PERTEMBUNGAN "KUFFAR VS ULAMAK"

ISU saman Lim Guan Eng terhadap Tantawi dalam kes Penang Tunnel selesai siang tadi.  Terbukti dakwaan Tantawi tidak betul dan Lim Guan Eng berjaya memaksa Tantawi mengakui kesilapannya di mana Tantawi terpaksa betulkan kenyataan beliau sebelum ini dan terpaksa membayar kos mahkamah RM 10K.


Tahniah kepada Guan Eng kerana telah menjelaskan kepada kita bahawa ulamak tidak semuanya betul.  Malangnya, Tantawi tidak mohon maaf kepada Guan Eng kerana kita faham tidak semua ulamak sanggup merendah diri dan mengakui kesilapannya.

Apa yang penting, bukan isu maaf atau tidak.  Yang penting isu pokok iaitu dakwaan Tantawi selama ini terhadap Guan Eng adalah salah.  Dari segi moralnya Guan Eng mengatasi Tantawi walaupun Tantawi mendapat pujian daripada Nik Abduh kerana kehebatannya membuat kenyataan bohong.  Tidak pelik jika ulamak akan mempertahankan ulamak lain apatah lagi satu parti walaupun ternyata rakannya itu melakukan fitnah.  Tidak semua ulamak itu baik, sebab itu ada dikategorikan ' Ulamak As-Su'".


Ada yang menggambarkan pertembungan Guan Eng dengan Tantawi ini adalah pertembungan "Kuffar dan Ulamak".  Aku tak setuju kerana ini akan menjejaskan nama Ulamak di kalangan Non Muslim.  Mana mungkin ulamak boleh melakukan fitnah samada fitnahnya menyebut nama orang yang difitnahnya atau tidak.

Ahad, 17 Januari 2016

SATIRA TOK USIN - TOK USIN UG CEROI BERGADUH

TOK BERGADUH DALAM MEETING

Dalam mesyuarat kawasan parti tok petang tadi, tok bergaduh dengan YDP kawasan. Dalam mesyuarat tu, ramai yg kutuk2 Dap...macam2 ayat maki hamun keluar dari mulut2 lebai2 yg hadir mesyuarat tadi. Ada yg terlalu marah sampai pengsan2 dan masuk hantu atau seperti histeria memaki Dap. Waktu tu, tok senyum je tak kata apa2 kerana tok dapat lihat usrah2 parti tok benar2 berkesan selama ini.

Cuma, sewaktu YDP kawasan tok dlm ucapan akhirnya dia sebut agar sama2 berdoa supaya Dap dilenyapkan dari dunia ini. Semua pakat Ameen belaka. Kecuali tok. Tok terus bangun dan membantah doa berkenaan.

Apa lagi, kecuh semua dalam mesyuarat. Hampir2 bergaduh tok dengan YDP. Mereka semua tuduh tok membela Dap dan tok ni munafik Haraki serta penjilat tegar Dap. Tok akhirnya capai mikropon untuk jelaskan kenapa tok bantah doa melenyapkan Dap.

" Tuan2 Walaun semua, Dengar sini tok cakap dulu. Jgn mudah sangat kamu semua label tok munafik Haraki, barua, broker Dap dan sebagainya. Tok tak setuju kita berdoa agar Allah hapuskan Dap kerana tok tahu, doa dari Ostat YDP kita tu mesti kabul punya. Bayangkan, kalau doa itu termakbul dan tiba2 Dap ghaib dari dunia ini, apa akan jadi?" Soal tok.

Semua bangun dan riuh dlm dewan. Ada yg baling kasut, selipar, terompah dan tasbih kat tok. Tok mengelak. " Tokkk....biarlah Dap musnah...memang itu yg kita mahu sbb Dap tolak Hudud...Hudud....Hudud....paham tak tokkkk!!!" Jerit seorang pakcik yg terlalu marah sampai tertanggal kain pelikatnya menampakkan kerandutnya yg usang sbb tak pakai seluar dalam.

" Sabarrrr...dengar dulu. Kamu kata kita tak boleh buat Hudud kerana Dap, bukan? Haaaa...itulah sebabnya tok minta kita jgn berdoa agar Dap hilang kat negara kita. Bayangkan kalau Dap takde....abis tu, kita nak tuduh siapa sebagai penghalang Hudud? Siapa? Nak tuduh Amno? Bukankah guru kita dah bertunang dgn Amno, takkan tergamak kita nak tuduh Amno penghalang Hudud? Bukankah guru kita telah menjadi Penasihat Amno, takkan guru kita tak nasihat Amno untuk buat Hudud? Abis tu, nak tuduh siapa lagi kalau bukan Dap? Nak tuduh Anwar? Anwar dlm penjara. Nak tuduh Amanah? Amanah tu semua pimpinannya adalah bekas pimpinan kita juga, mereka byk berkorban dgn parti kita dan mereka berada dlm parti kita sewaktu dasar kita mahu Hudud. Ertinya mereka bukan anti Hudud. Siapa lagi kalau bukan Dap saja yg mudah kita tuduh dan ramai org2 Melayu yg bodoh tu pasti percaya kalau kita tuduh Dap sebagai penghalang. Sebab itu lah, wajib kita berdoa agar Dap dikekalkan dlm negara kita untuk memudahkan kita menuduhnya sebagai penghalang Hudud. Faham?". Kata tok dgn penuh semangat.

Dewan sunyi sepi. Semua terdiam. Tiba2 meluru semua dalam dewan menyerbu ke arah tok dan memeluk tok sambil minta ampun. Ada yg melutut dan sembah kaki tok menyesal menuduh tok barua.

" Alhamdulillah....kita bertuah ada lagi orang bijak macam tok Usin ni dlm jemaah kita..." Kata YDP kawasan sambil disahut Takbit oleh semua.

Tok tersengeh puas.
 
Sumber:  FB Tok Usin UG Ceroi
Terdapat ralat dalam alat ini