TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Isnin, 11 September 2017

SETELAH GAGAL PAMERKAN ISLAM YANG TERBAIK, MEREKA SALAHKAN DAP

PAS bawa politik zaman 70-an. At Takiri kata, Islam tak selamat di bawah Dap.

Mengarut betul At Takiri. Islam tetap selamat sampai kiamat kerana Islam itu agama yang Allah redho dan pelihara. Jangan cuba tafsir Islam akan hancur kerana Dap.

Islam akan terus dipandang baik dan mulia semuanya atas tanggungjawab umat2 Islam sendiri, bukan parti. Islam takkan selamat di bawah Pas atau mana2 parti politik selagi umat2 Islam tidak mengikut ajaran Islam itu sendiri.

Contohnya, yang luluskan Hudud dalam Dun Kelantan itu adalah dari sokongan Adun2 dalam Dun Kelantan, tanpa seorang pun Adun dari Dap. Mengapa tidak dijalankan hudud di Kelantan? Jawapannya, ini bidangkuasa Kerajaan Pusat. Siapa Kerajaan Pusat? Jawapannya, Dap tidak terlibat samasekali. Umno/Bn adalah kerajaan Pusat.

Gagal Hudud di Kelantan pun mereka salahkan Dap. Maka, dibawa satu lagi usul iaitu RUU Akta 355. Hadi pun melanggar Jkuasa pembentukan usul ini dengan membawanya bersendirian ke Parlimen. Apakah waktu itu Hadi tidak tahu bahawa sebarang usul jika dibawa ke Parlimen, akhirnya kuasa penentu terhadap usul itu adalah Kerajaan juga? Harus diingat Dap bukan kerajaan dan tiada kuasa meluluskan atau menolaknya.

Hadi kata Umno akan bantu. Umno pun kata, parti Melayu itu juga akan bantu. Maka, Jamil Khir seorang Menteri yang jaga agama pun diseret atas pentas sokong RUU Akta 355 di Padang Merbok. Asyraf Dusuki pun hadir. Tegang2 urat Jamil Khir atas pentas Padang Merbok menyerang Dap dan menyokong RUU Akta 355. Bertakbir sekelian walaun di malam itu mendengar Jamil Khir berucap dan sampaikan 'salam' Najib kepada semua yg hadir berbaju Unggu.

Tidak beberapa hari selepas itu, Najib Presiden Umno umumkan Umno tidak akan bawa usul RUU Akta 355. Bola diserahkan kembali kepada Hadi. Di Parlimen, untuk kali ketiga, Hadi bangun dan baca usul serta rengkasan dan huraian tentang RUU Akta 355. Kemudian disambung oleh Takiyuddin dengan panjang lebar.

Sepanjang ucapan Hadi dan Taki, tiada seorang pun wakil dari Dap mahupun dari PH bangun mencelah, jauh sekali membantahnya. Masing2 sibuk mencatatkan apa yg Hadi dan Taki hujahkan agar mereka dapat menggunakan peluang untuk memberi pendapat dan hujah sewaktu perbahasan nanti.

Malangnya, sebelum masuk waktu Asar, terlalu awal lagi setelah Taki selesai beri huraian, Speaker buat keputusan untuk menangguhkan perbahasan pada siri akan datang. Untuk makluman walaun, Speaker itu bukan dari Dap. Bangun beberapa orang wakil dari PH mendesak Speaker untuk adakan perbahasan kerana ini isu penting melibatkan umat2 Islam seperti yang Hadi selalu laung2kan. Cepat bahas, cepat dibuat undian dan cepat diputuskan. Bukankah ini yg Hadi mahukan? Bukankah Islam ajar benda2 yg baik jangan suka ditangguh2kan?

Pelik bin ajaib, sewaktu ramai MP2 dari PH bangun mendesak Speaker untuk bahas segera RUU Akta 355, tiada seorang pun MP dari Pas yang bangun menyuarakan bantahan terhadap Speaker. Bukankah itu usul dari Hadi Presiden mereka sendiri? Mengapa tak membelanya dan anggap pembelaan itu sebagai jihad jika Speaker halau keluar dewan nanti? Sebaliknya yang berlaku, MP2 dari PH pula yang terpaksa berbalah dengan Speaker untuk membahaskan RUU Akta 355 idea dari Hadi itu. MP2 dari Pas angkat punggung dan naikkan banner di lobi Parlimen yang tertera "Hadi Wira Islam" dan bertakbir beramai2.

Apa kata lebai2 ini selepas itu? Biarlah Speaker tangguh pada siri akan datang dan kita bersedia untuk bahas nanti. Apa yang berlaku seterusnya? Tiba sidang Parlimen baru2 ini, usahkan mahu bahas RUU Akta 355, Hadi pun terus tidak hadir ke Parlimen atas alasan uzur. Tapi Hadi hadir pada program Ijtimak Ulamak pada waktu itu.

Ini satu kisah betapa Islam pun tidak selamat di bawah nama Pas. Islam akan terpelihara dan dipandang mulia sekiranya umat2 Islam itu sendiri ada keikhlasan dan jujur di dalam memperjuangkannya tidak kira di atas nama wadah politik mana sekalipun. Islam akan tercemar jika umat2 Islam sendiri bersekongkol dengan kezaliman.

Pas terus salahkan Dap kerana itu sahaja modal yang ada pada mereka untuk mendapatkan undi orang2 Melayu. Mereka telah belajar taktik ini dari Umno. Biarkan mereka berebut2 undi dari orang2 Melayu yang kuno dan jahil kerana kita yakin majoriti orang2 Melayu tidak lagi bodoh dan termakan dengan jualan murah bangsa dan agama.
Terdapat ralat dalam alat ini