TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

PEMILIHAN PKR PUSAT

Sabtu, 19 Mac 2011

FITNAH LIWAT - BENARKAH MEREKA AKAN YAKIN JIKA ANWAR BERSUMPAH ?


Tuntutan Sumpah Laknat : Anwar perlu tau mengapa?

Oleh: anak_muar

"Dari tahun 1998 apabila dakwaan salah laku seks liwat terhadap Dato seri Anwar Ibrahim mula timbul hingga membawa kepada pemecatan beliau dari UMNO dan kerajaan,desakan dan cabaran supaya beliau bersumpah dengan nama Allah SWT menafikan tuduhan tersebut telah pun kedengaran dari pihak UMNO ketika itu.

Seingat 13 tahun dahulu Dato Ibrahim Ali yang ketika itu berjawatan MT UMNO meminta supaya Anwar Ibrahim bersumpah dan beliau akan membela Anwar sekiranya Anwar bersumpah namun apabila Anwar melafazkan sumpah di satu ceramah di Batu Pahat tiada pula seorangpun pemimpin UMNO membelanya ketika itu.

Walaupun sudah bersumpah ketika itu Anwar tetap dihadapkan ke makamah dan didakwa seterusnya menerima hukuman atas kesalahan meliwat dengan masuk penjara selama 6 tahun.Namun 2004 di era zaman PM Pak Lah Anwar telah dibebaskan oleh makamah terhadap rayuan beliau.Ini bermakna jelas Anwar tidak bersalah sama sekali atas dakwaan meliwat.Namun di pihak yang memusuhinya khusus UMNO tetap mendakwa bahawa Anwar memang seorang peliwat.

Ketika itu sejumlah besar pemikiran orang Melayu kebanyakkan mula berubah serta yakin bahawa Anwar tidak bersalah dan memang beliau dianiaya dan difitnah oleh pihak tertentu.Bermulalah kemunculan Anwar kembali ke arena politik negara yang sememangnya ditunggu-tunggu oleh rakyat Malaysia. Pemimpin Melayu yang dilihat berani dan berkarisma ini akan menggegarkan semula lanskap politik negara.

Malangnya tuduhan liwat ini muncul semula pada tahun Jun 2008 dan dalam tahun yang sama juga UMNO-BN mengalami prestasi terburuk dalam PRU-12 apabila mengalami kekalahan teruk iaitu gagal mendapat majoriti 2/3 kerusi parlimen dan kehilangan 5 buah negeri yang jatuh ke tangan gabungan PAS.DAP dan PKR yang kite dijenamakan sebagai Pakatan Rakyat PR.

Anwar dituduh meliwat pekerjanya sendiri iaitu Saiful Bukhari Azlan di sebuah kondominium di ibu negara.Sekali lagi negara dan juga dunia digemparkan dengan isu dakwaan liwat 2 ini.Ia menjadikan satu berita yang mengejutkan bagi rakyat Malaysua khususnya orang Melayu/Islam.Bagi pihak Anwar, beliau mendakwa bahawa dakwaan ini direkacipta bagi menghalangnya bertanding PRK apabila tempoh larangan bertanding tamat.

Lagi mengejutkan apabila sehari sebelum hari pengundian PRK Permatang Pauh diadakan Saiful Bukhari Azlan telah melakukan sumpah laknat dengan menggunakan nama Allah serta memegang Al-Quran di dalam masjid di ibu negara bagi meyakinkan bahawa kejadian liwat terhadap dirinya memang benar berlaku.Orang Melayu/Islam menjadi kebingunggan dengan sumpah laknat yang dilakukan oleh si penuduh ini.Para ahli ulama juga menjadi mangsa keadaan dalam memberikan pandangan samada sumpah tersebut sah atau tidak dan adakan ia mengikut tuntutan Islam.Alim ulama juga bertentangan pendapat dalam isu sumpah laknat ini.

Namun di pihak UMNO mereka sudah tentunya percaya dan yakin sumpah Saiful itu benar dan menepati tuntutan Islam dan wajib percaya Anwar memang meliwat Saiful.Maka cabar mencabar pon berlakulah sehingga ke hari ini mendesak supaya Anwar bersumpah laknat bagi menafikan bahawa beliau tidak bersalah.Namun Anwar dilihat tidak melayannya desakan-desakan tersebut dan menggunakan fatwa pengerusi ulama sedunia yang juga sahabat karib beliau iaitu Dr Yusuf Al Qardawi bahawa tiada keperluan untuk Anwar bersumpah.

Walaupun Anwar menolak desakan bersumpah namun beliau telah membawa kes ini di ke makamah syariah dan mendakwaSaiful pula di bawah undang-undang kazaf.Yangmenjadi pelik ia telah ditolak pula oleh pihak kerajaan walaupun ia jelas boleh dibicarakan dan kebetulan kedua-kedua mereka adalah Islam.Tetapi ia bulat-bulat di tolak oleh UMNO dan hanya tertumpu pada sumpah yang dilakuakn Saiful dan masih mahukan Anwar juga bersumpah.Dikalangan pemimpin UMNO sehingga kini mahukan beliau bersumpah bagi membersihkan nama beliau.

Di sini Anwar selaku yang dituduh serta pemimpin Melayu Islam dalam PR perlu mengetahui akan sikap sejumlah pemikiran orang Melayu yang menganggap sumpah ini satu perkara yang berat tidak tidak boleh dipermainkan.Pada mereka jika seseorang itu bersumpah dalam menyatakan kebenaran di pihaknya maka dia perlu dipercayai walaupun tiada kesahihan bahawa orang yang bersumpah itu benar-benar jujur.

Dalam masyarakat Melayu sumpah ini memang menjadi tradisi dan pegangan sehinggakan ia salah satu penyebab pemikiran sejumlah Melayu itu masih sempit dan mundur dalam menilai sesuatu perkara yang benar atau salah.Orang Melayu memang gemar bersumpah dalam menyelesaikan sesuatu krisis samada dalam masyarakat mahun hal dalam keluarga.Jadi bagi orang Melayu orang yang sumpah laknat ini wajib dipercayai dan tidak perlu lagi diselidik samada dia benar atau salah dan itulah sumpah itu dijadikan mainan serta kesempatan dalam mengelakkan menghadapi hukuman atas kelsalahan yang dilakukan.

Oleh itu isu sumpah ini menjadi satu cabaran besar bagi Anwar dan pemimpin Islam PR dalam menjelaskan bahawa bagaimana sumpah itu dilakukan dan pada keadaan mana ia boleh digunakan mengikut kehendak dan tuntutan Islam.Kerana jelas pemikiran sejumlah umat Melayu telah dimanipulasi dengan cerita sumpah laknat ini tanpa mencari bukti-bukti serta nas-nas dari Al-Quran dan As-Sunnah dalam mencari satu jalan penyelesaian apabila berhadapan dalam masalah tuduh-menuduh dalam maksiat ataupun jenayat. Yang jelas sumpah laknat bukanlah menjadi keutamaan.Salah atau betul bukan persoalannya tetapi jelas nama Allah itu sedang dipermainkan.

Persoalannya adakah jika Anwar melakukan sumpah laknat akan menjadikan kes liwat yang sedang dibicarakan sekarang akan dibatalkan dan adakah para pemimpin UMNO yang mendesakan beliau bersumpah akan membela Anwar sekiranya Anwar bersumpah?Rumusannya desakan tersebut dilihat satu sikap kebodohan dan bermotifkan politik yang hilang pertimbangan oleh si pencabar ini.

Jika kita mengamati dari sudut ilimiah berkenaan isu sumpah ini ia akan lebih memburukkan keadaan dan seperti nama Allah SWT mudah dipermainkan dalam menafikan sesuatu dakwaan maksiat atau jenayah.Yang jelas orang bukan Islam dilihat menjadi keliru akan isu sumpah ini dengan menganggap dalam Islam amat mudah untuk menafikan kesalahan dengan hanya menyebut nama Allah maka seseorang itu akan tidak bersalah.Secara tidak langsung persepsi orang bukan Islam terhadap Islam akan menjadi negatif dan menjejaskan imej Islam itu sendiri.Adakah mereka yang mendesak Anwar bersumpah memikirkan akal hal ini?

Oleh itu kita sebagai umat Islam yang mungkin tahu atau mempunyai ilmu pengtahuan yang lebih tentang perkara sumpah laknat serta kandungan hukum-hukumnya haruslah menjelaskan kepada mereka yang agak kurang tau atau memang tiada pengetahuan akan perkara ini.Sumpah bukan perkara mainanan kerana ia bakal mencemarkan nama Islam dengan sendirinya. Apabila umat Islam sendiri kurang arif dalam ilmu pengtahuan berkenaan dengan Islam maka mereka mudah dikelirukan pemikiran mereka apabila berhadapan dengan sesuatu krisis atau konflik.

Pihak-pihak yang berkepentingan memang mencari peluang dalam isu sumpah ini dalam memanipulasi keadaan terhadap pemikiran umat Melayu bawahan terhadap isu sumpah ini.Jadikan isu ini sebagai titik tolak bagi kita untuk berusaha mendalami ilmu pengetahuan tentang Islam.WallAllahuaalam./Tranungkite

Ulasan Blogger:

Jika Anwar bersumpah pun, mereka tuntut DNA pula....Akhir sekali mereka tak perlu buktikan apa-apa sebaliknya Anwar saja yang kena sediakan bukti untuk kerja fitnah mereka. Alibi Anwar hilang ke mana....dan DNA berlainan yang berterabur kat punggung budak tu pun hilang ke mana.... Jenis puak tu takkan puas hati selagi Anwar hidup....



GERTAKAN GOBALA TIDAK MENJADI

Oleh: WFAUZDIN NS

MP Bagan Serai, Gobalakrishnan telah mengemukakan tuntutan mohon maaf terhadap MP Machang, YB Saifuddin Nasution di dalam tempoh 7 hari berkaitan dakwaan Saifuddin kemungkinan Gobala mendapat habuan setelah keluar dari PKR. Sekiranya Saifuddin gagal untuk memohon maaf, beliau akan berhadapan dengan saman berjumlah RM 12 juta.

Gertakan Gobala terhadap Saifuddin nampaknya langsung tidak diendahkan oleh Setiausaha Agung PKR tersebut malahan beliau bersedia untuk berjumpa dengan Gobala di mahkamah. Jawapan rengkas Saifuddin seperti berikut, " “Alasan saya ialah saya telah ketengahkan beberapa fakta yang mengukuhkan kenyaaan awal saya mengenai punca dan sebab musabab kenapa beliau telah mengkhianati parti walaupun bertanding atas tiket KEADILAN kemudian mereka-reka segala alasan melalut untuk mengesahkan atau mensahihkan tindakannya mengkhianati parti," Katanya, sepanjang 12 tahun mengenali Gobala dalam PKR, beliau tahu kemampuan kewangan wakil rakyat itu.

Sebelum meminta Saifuddin memohon maaf, sewajarnya Gobala terangkan di mana beliau memperolehi wang sebanyak itu. Tetapi Gobala memilih untuk menyelesaikan isu ini di mahkamah. Mungkin ada harapan buat Gobala menjadi jutawan segera jika memenangi kes ini, atau Gobala akan dibuktikan sebagai pengkhianat rakyat Di Bagan Serai. Apa pun keputusan di mahkamah nanti, yang jelas pengundi-pengundi di Bagan Serai sudah pasti akan menolak beliau di dalam PRU nanti. Sebelum Gobala istiharkan diri keluar dari PKR, saya telah pun menulis bahawa orang ini sedang mencipta alasan untuk keluar parti dan jangkaan saya memang tepat.

Syabas buat Saifuddin yang tegas dengan pendiriannya di dalam isu ini. Pembongkaran hendaklah terus dilakukan terhadap beberapa orang lagi Adun/MP dari PKR yang telah berubah menjadi `spesis katak' ini. Inilah tempoh terakhir mereka berada di kerusi masing-masing sebelum mereka dicampakkan oleh rakyat ke tong sampah./wfauzdin.blogspot.com

USTAZ ISMAIL KAMUS SEMAKIN PULIH

Semoga Allah sembuhkan Ustaz Ismail Kamus..Ini semua Ujian Allah

Di Khabarkan Datuk Ismail Kamus sedang diuji Allah dengan penyakit. Beliau sedang menderita kerana penyakit buah pinggang.

Assalammualaikum! Sahabat , malam Khamis (3/3/2011) saya berpeluang menziarah ustaz di rumahnya. Ustaz menceritakan tentang rawatan laser yang dia buat ke atas matanya. Dia kelihatan ceria namum agak kurus. Keadaan buah pinggangnya juga beransur baik.



Syukur alhamdulillah, ustaz beransur pulih. Akan tetapi ustaz belum boleh berkuliah ataupun ceramah. Saya fikir untuk sebulan dua ini, tidak ada sebarang program bersama ustaz. Kita doakan supaya ustaz sembuh seperti sediakala. Bersama ini saya sertakan gambar terbaru ustaz untuk tatapan semua.

Malam Rabu (17/3/2011) saya sempat menziarah ustaz di rumahnya. Ustaz kelihatan ceria dan melayan kami seperti biasa. Namum begitu beliau masih lagi dalam proses rawatan. Alhamdulillah rawatan mata dan buah pinggangnya juga sudah menampakkan kesan positif. Rawatannya memerlukan ustaz berpantang makan. Senarai makanan yang perlu ustaz elakkan sangatlah banyak. Kita doakan ustaz kembali sihat./muslimmall.blogspot

WAWANCARA - APA TERJADI JIKA NIK AZIZ TIADA LAGI DI SITU ?

Dalam satu wawancara bersama MerdekaReview pada 13 Februari 2011 di ibu pejabat PAS, Mujahid Yusof menekankan kepentingan wujudnya institusi Majlis Syura, malah jawatan Mursyidul Am dalam struktur organisai PAS. Bagaimanapun, penulis buku "Menuju PAS Baru- Krisis, Peluang dan Dinamisme" ini enggan/gagal memberi jawapan kepada soalan "andaian" - apakah yang bakal terjadi seandainya Nik Aziz yang berusia 80 tahun ini tidak lagi berada di situ?

Lanjutan senario "Erdogan vs pro-UG"?

MR: Bagaimana YB melihat pemilihan yang bakal berlangsung pada Jun 2011 ini...

Mujahid (celah): Sangat menarik.

MR: Apakah senarionya lanjutan daripada pemilihan pada tahun 2009?

Mujahid: Ya, selalunya dalam mana-mana pemilihan parti, pihak yang kalah tidak akan diam. Dia akan meneruskan usaha-usaha untuk memastikan bahawa dia dapat bertapak. Jadi bagi saya, apa yang berlaku pada tahun 2009 akan terus berlaku pada tahun 2011.

MR: Tapi adakah senarionya akan berubah selepas dua tahun?

Mujahid: Senario tidak akan berubah. Malah perkembangan yang berlaku di sekeliling ini memberikan lagi satu keperluan kepada PAS untuk melakukan satu perubahan yang lebih mendasar, satu perubahan yangg lebih meyakinkan orang ramai.

Orang nombor dua

MR: Jadi bagaimana dalaman PAS menilai prestasi Timbalan Presiden? Dalam buku tulisan YB, Timbalan Presiden kini dikatakan tidak begitu berkesan untuk membantu Presiden.

Mujahid: Itulah persepsi awam dalam PAS. Saya tidak tahu sejauh manakah dominannya pandangan ini, tetapi terdapat kata-kata sedemikian mengenai orang nombor dua ini. Lagipun saya tidak berhak untuk berkata lebih daripada itu. Anda kena bertanya kepada dia sendiri.

MR: Apakah batasan-batasan, yang mungkin dihadapi beliau (Nasharuddin Mat Isa, gambar kanan) dalam hal ini? Sudah lama beliau menyandang jawatan Timbalan Presiden (sejak tahun 2005). Kami melihat beliau melakukan sedikit sebanyak usaha dalam memperbaiki persepsi umum terhadap PAS, rebranding, sebelum tsunami politik.

Mujahid: Tidak, saya rasa apa yang saya katakan hanyalah fikiran (a pure thought of mind). Saya rasa untuk berlaku adil, setiap orang mempunyai sumbangannya. Dan saya rasa beliau telah melakukan sesuatu yang baik, untuk menunjukkan bahawa PAS mempunyai orang yang bijak, muda untuk memimpin. Saya rasa itu tidak dinafikan.

Tetapi selalunya saya rasa orang PAS ni bijak memilih. Dia tengok performance macam mana. Jadi saya rasa orang PAS ini akan membuat penilaian, penilaian secara terbuka, tanpa ragu-ragu. Malah mereka mungkin menyuarakan dengan lantang apa yang terpendam dalam hati, melalui undi mereka.

Nik Aziz vs Hadi Awang?

MR: Bagaimana kalau saya katakan bahawa ini adalah pertembungan antara Nik Aziz dengan Hadi Awang, di mana seorangnya (Nik Aziz) diwakili Husam Musa, dan seorang lagi (Hadi Awang) diwakili Nasharuddin Mat Isa?

Mujahid: Bergantung kepada bagaimana kamu menafsirkannya-lah! Kerana dalam PAS sebenarnya tidak ada apa yang orang kata... Nik Aziz tidak pernah campur tangan, (dalam hal) siapa dalam senarai, siapa tidak berada dalam senarai. Hadi pun tidak pernah campur tangan.

MR: Tidak pernah?

Mujahid: Sebagaimana yang saya tahu. Saya tidak tahu apa yang berlaku di sebaliknya. Tapi yang kita tahu, asalnya memang begitu. Kita tak pernah letakkan kamu begitu... ini senarai aku, itu senarai aku. Kalau ada pun itu under current yang saya tak tahu siapa yang mewakilinya.

Tapi mungkin kalau kamu meneliti dari pemikirannya, Nik Aziz macam ini punya pemikirannya, Hadi macam ini punya pemikiran, kemudian kamu mungkin mentafsir - ini senarai Hadi, ini senarai Nik Aziz. Jadi, ini bukan berkaitan dengan Nik Aziz dengan Hadi, tetapi lebih kepada pemikiran (thinking), yang reform dengan yang konservatif.

MR: Kalau saya katakan bahawa generasi pemimpin PAS lapisan kedua ini, misalnya Husam Musa, beliau lebih bergantung kepada ketokohan ataupun kewibawaan Nik Aziz. Begitu juga dengan Nasharuddin yang bergantung kepada Hadi Awang. Seandainya apa-apa berlaku kepada kedua-dua orang pemimpin ini... Kalaulah, seandainya Tok Guru Nik Aziz sudah tidak berada di situ, mungkin tak puak ini, atau sekta ini tidak lagi mendapat sokongan dalam parti?

Mujahid: Inilah saya kata, saya sendiri tidak berani nak mengiakan keadaan itu. Tapi selama yang saya ketahui, kalaupun Nik Aziz membuat apa-apa kenyataan, baikpun Hadi, mereka membuat kenyataan itu di atas kapasiti mereka sebagai jawatan yang ada, bukan sebagai pelobi kepada sesiapa. Kalau adapun orang ramai mahu menganggap demikian, kita tidak boleh menghalang.

Kerana manusia lebih mudah, dia letakkan kategori supaya dia senang faham. Itulah undercurrent yang berlaku sebenarnya. Adapun nak mengiakan adakah ini sesuatu yang berlaku secara rasmi (officially), saya nak kata ia bukan official, tapi dalam mana-mana parti politi, itu perkara lumrah saya rasa. Saya rasa tidak ada pelik dalam hal ini.

MR: Tapi ia mungkin meletakkan PAS dalam satu keadaan yang bahaya. Maksud saya, puak "Erdogan" terlalu bergantung kepada kewibawaan Nik Aziz. Seandainya apa-apa berlaku pada Tok Guru, mengambil kira usianya yang lanjut, bagaimana keadaannya? Puak "kerajaan perpaduan" mungkin akan mendominasi...

Mujahid: Saya melihat di sebalik fenomena yang saya sebut dalam buku itu, ia tidak semestinya... orang kata satu benda yang absolute truth (kebenaran yang mutlak). Ia hanya satu kajian dan pandangan. Dan bagi saya, di dalam PAS apa yang ada dilabelkan dengan nama erdogan, profesional dan ulamak... itu hanya label-label yang diberi, tapi hakikatnya kalau anda baca dalam buku, saya ada sebut sebenarnya ia adalah pertembungan antara reformis dan konservatif. Ada orang yang mahu conserve, dan ada pula orang yang mahu reform.

Saya ingat dalam mana-mana parti politik, konservatif dan reformis selalunya bertembung. Secara kebetulannya ada pemimpin-pemimpin yang menyokong reform, dan ada yang menyokong konservatif. Maka dijadikan mereka sebagai kononnya tempat bergantung. Tapi bagi saya kita tidak perlu bergantung kepada sesiapa, tetapi bergantung kepada kejelasan kita, apa yang kita nak bawa dalam parti kita.

Seandainya Nik Aziz tidak berada di situ...

MR: Kita lihat dalam isu Kerajaan Perpaduan. Kalau bukan Mursyidul Am Nik Aziz yang berada di situ untuk membantah keras canangan idea tersebut, mungkin sesuatu akan berlaku...

Mujahid: Itulah perlunya ada Mursyidul Am! Biar saya jelaskan kepada kamu. Majlis Syura ini, dia bagi halatuju, dia tengok tak betul, (dia akan ingatkan) come, anda sudah lari (dari landasan). Sebab tu nak jadi Mursyidul Am ini bukan calang-calang orang. Ayah saya ialah Mursyidul Am. Pada masa itu dia ada pandangannya sendiri, beliau menasihat pada benda yang beliau rasa tidak betul.

Apa yang dilakukan Nik Aziz sekarang sekadar melaksanakan tugasnya. Dan sesiapa yang menjadi Mursyidul Am kemudian, tanpa Nik Aziz, dia akan memikirkan ke mana kita (PAS) menuju. Bagi saya, kebetulan Mursyidul Am di situ, Nik Aziz di situ, jadi beliau datang dan menasihat.

MR: Kami bukan bermaksud menafikan itu (peranan yang dimainkan Nik Aziz sebagai Mursyidul Am). Apa yang kami ajukan adalah, seandainya Niz Aziz tidak berada di situ, maka golongan reformis sukar untuk menyekat kemaraan golongan (konservatif)...

Mujahid: Yalah, sebab itu saya ulang balik. Satu-satu tempat itu bila kita meletakkan orang, adalah tempatnya. Orang itu ada kewibawaannya. Kebetulan kali ini ialah Nik Aziz. Jadi kalau kita nak cakap "kalau", susahlah. Kalau tak ada, jadi ini...

MR: Tetapi ia mencerminkan satu masalah dalam PAS, iaitu bergantung kepada ketokohan seseorang pemimpin, secara individu. Ia tidak mempunyai satu mekanisme dari strukturnya untuk menyelesaikan masalah ini. Perkara ini (kerjasama dengan UMNO) telah diputuskan dalam Mesyuarat Agung. Seandainya wujud mekanisme ini, maka walaupun Tok Guru Nik Aziz berdiam diri, perkara ini mungkin tidak akan berbangkit...

Mujahid: Macam ni. Orang awam salah faham. Bila Tok Guru Nik Aziz panggil untuk... Beliau mencadangkan Muktamar Khas, ia belumpun menjadi...Akhirnya dia jadi satu seminar khas, kan? Walau bagaimanapun itu hak dia untuk melontarkan (cadangan). Tapi apa yang dibuat Nik Aziz adalah kebimbangan beliau, perbincangan di bawah ini seolah-olah macam di luar kawalan. Antara UG dengan Pakatan. Di luar kawalan.

Sebab itu dia mari. Dia kata, henti, buat ini. Kita mesti pegang kepada keputusan Muktamar 2009 bahawa kita bersama dengan... (Pakatan). Apa yang dilakukan adalah menegaskan semula keputusan yang telah dibuat. Apa yang cuba dikatakan adalah, kalau kamu rasa kamu ada idea yang berbeza, bawalah idea itu (ke mesyuarat). Biar ahli yang menentukan. Bukan tiga, empat orang dalam jawatankuasa yang memutuskan. Jadi, inilah semangat di sebalik mesyuarat ini.

Adapun mengatakan bahawa tanpa Nik Aziz, benda tu tidak berlaku dan sebagainya. Saya tidak mahu keterlaluanlah menyatakan itu. Tetapi apa yang kita buat dalam mesyuarat ialah kita berpegang kepada keputusan yang telah dibuat sebelumnya. Dan kita memutuskan. Kalaupun ada idea yang lain, kamu tidak boleh hanya berbincang di sini. Anda kena bincang di peringkat yang lebih terbuka. Kita memerlukan mandat. Itulah maksudnya.

Kalau tanpa Nik Aziz pun, dari segi struktur yang kamu bincangkan, ada! Terdapat struktur untuk menyelesaikan masalah ini, melalui Jawatankuasa PAS Pusat, Muktamar Khas dan sebagainya.

MR: YB, sudah beberapa kali Kerajaan Perpaduan ini dibangkitkan, kemudian diputuskan dalam Muktamar agar tidak diungkitkan lagi. Namun, selepas isu ini tutup, dia dibuka balik, termasuk oleh Hadi Awang sendiri. Sehinggalah Mursyidul Am Nik Aziz tampil untuk....

Mujahid: Ya, sebab itu saya kata, peranan Mursyidul Am, apabila kekeliruan berlaku, sebab itu perlu ada orang yang lebih... Kalau dulu, zaman sebelum ada kepimpinan ulama, sebelum ada Mursyidul Am, Presiden yang membuat keputusan. Itu berlaku pada Asri (bekas Presiden PAS). Suka hati dia-lah, hari ini dia sebut begini, esok dia sebut begini. Sebab tu saya kata, sistem yang ada dalam PAS ini tidak mungkin... Kalaupun Nik Aziz tidak ada, siapa-siapa Mursyidul Am ketika itu tetap akan turun untuk menyatakan kamu kena ikut keputusan yang...

MR: Kalaulah Harun Taib menjadi Mursyidul Am, mungkin nasihat yang diberi berlainan...

Mujahid: Kita bukan Tuhan untuk mengetahui apa yang akan disebut di masa hadapan. Kita boleh andaikan dan kita boleh speculate, bagi saya saya tidak mahu layan yang itu. Saya lebih melihat realiti yang ada. Dan parti ini adalah parti yang sentiasa diberi panduan oleh Tuhan, selagi parti ini ikhlas dengan perjuangannya./MerdekaReview

Jumaat, 18 Mac 2011

KISAH NI BETUL-BETUL BUAT AKU NAK PECAH PERUT....

Kisah lawak wartawan dengan para demo desak DSAI serah DNA.

Oleh: ubikayu

" Situasi : Tempat Demontrasi Serah DNA.

Selepas penat berdemotrasi dan unjuk rasa oleh kaum wanita agar DSAI menyerah sample darah untuk membuat padanan DNA, maka mereka pun berehat-rehat. Peluh berjujuran dan mereka kelihatan agak semput. Lalu datang seorang wartawan mendekati mereka untuk menemu bual;

WARTAWAN : Boleh mak cik beritahu apa itu DNA ?

MAK CIK A : Tuala good morning. (penuh yakin)

MAK CIK B : Berus gigi. (Bersemangat)

MAK CIK C : Botol air mineral . (Sambil mengangkat lengan)

WARTAWAN : Pak cik pulak ( Kebetulan ada seorang lelaki agak berumur di sisi mereka)

PAK CIK : Mak cik kau ni yang ajak. Katanya dapat duit RM20 ringgit, lepas tu dapat makan nasi bungkus free.

WARTAWAN : Habis tu pak cik tak tau lah, apa itu DNA?

PAK CIK : Mak cik kau yang ajak...dia tak beritahu pun kedai DNA tu...Kat mana kedai tu..

Wartawan pening kepala, rasa kesian bercampur lucu mengenang peserta demontrasi itu.

Sumber: Tranungkite

DEMO SOKONG ANWAR BERTEMBUNG DEMO PENGIDAM `DNA' ISNIN INI

Fitnah II: Gapet anjur demo sokong Anwar, lawan Gaps
KUALA LUMPUR: Gerakan Anti Pendakwaan Terpilih (Gapet) akan mengadakan perhimpunan aman menyatakan sokongan kepada Anwar dalam menghadapi kes Fitnah II.

Perhimpunan aman tersebut dijangka berlangsung di hadapan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur pada hari Isnin 21 Mac, 2011.

Minggu lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan menolak bukti yang diperoleh secara muslihat dan tipu helah dari Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sewaktu beliau ditahan secara tidak sah pada 16 Julai 2008.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Fariz Musa, sewaktu bercakap kepada KeadilanDaily.com berkata, perhimpunan itu diadakan sebagai isyarat jelas dari rakyat bahawa Anwar mendapat sokongan padu segenap rakyat dalam menghadapi fitnah tersebut.

“Kita dengan tegas mahu mereka tahu bahawa Anwar bukan sahaja tidak perlu memberikan sampel DNA-nya kepada mahkamah tetapi kes itu juga perlu digugurkan dengan segera,” kata Fariz.

Menurutnya lagi, berdasarkan risikan yang diterima Gapet, NGO perkauman Melayu iaitu Gabungan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) dan Pekida dijangka turun berdemo untuk menimbulkan huru-hara pada masa dan tempat yang sama.
Oleh itu, Fariz berharap ahli KEADILAN dapat hadir seramai yang mungkin bagi menyatakan sokongan mereka kepada Anwar pada hari Isnin depan/KeadilanDaily

Khamis, 17 Mac 2011

DNA ZUL KULIM DI DUBUR BABI ?

Oleh: WFAUZDIN NS

SINAR hari ini menyiarkan kenyatan YB Zul Kulim yang mencabar DS Anwar untuk menyerahkan DNA nya sepertimana desakan beberapa kumpulan yang jahil berhimpun baru-baru ini. Jelas motif YB Zul Kulim hanyalah untuk mengampu Najib dan sekutu Apco walaupun beliau sedar apa sebenarnya yang berlaku.

YB Zul yang sinonim digelar `firaun besar' ini dahulunya adalah salah seorang dari Tim Peguambela DS Anwar di dalam kes fitnah liwat I walaupun banyak dilihat hanya membawa beg dan fail sahaja. Begitu juga di dalam setiap ceramahnya, Zul Kulim ini menjajaja ke hulu ke hilir menyebut kezaliman Kerajan Umno/Bn kerana menfitnah DS Anwar sehinggakan beliau berucap seperti mahu menangis kerana terlalu sedih mengenangkan nasib DS Anwar dan keluarganya. Di dalam kes fitnah liwat terbaru ini, beliau juga awalnya terbabit di dalam peguam DS Anwar di dalam kes qazaf yang mahu difailkan di dalam mahkamah Syariah yang akhirnya ditolak atas bantahan yang dikemukakan oleh Jamil Khir, seorang menteri yang kununnya tokoh Islam di dalam Umno. Soalnya, mengapa sekarang YB Zul begitu lapar kepada DNA DS Anwar?

Semuanya berubah setelah tidak lagi berjuang dengan kebenaran. Beliau dipecat dari PKR, dan semenjak itu mulutnya terkunci dari menceritakan kebenaran. Jika dahulu beliau dilihat seperti menyanjung tinggi perundangan Islam, kini beliau `beriman' dengan DNA. Al-Quran tidak lagi dijadikan hujah untuk mengadili kes-kes seperti ini sebaliknya DNA dijadikan dalil atau nas terkuat. Saya tidak dapat bayangkan jika ada pihak yang meletakkan DNA Zul Kulim pada dubur babi, dan Zul Kulim dikatakan ada melakukan perbuatan liwat dengan babi tersebut. Apakah Zul Kulim redha dengan tuduhan sedemikian? Jika ada yang percaya bahawa DNA adalah bukti kukuh melebihi dari keadilan Islam itu, sudah tentu mereka akan percaya bahawa Zul Kulim telah meliwat seekor babi.

Di mana ilmu yang Allah kurniakan kepada Zul Kulim selama ini? Ilmunya terus hancur lebur dan tiada keberkatannya lagi setelah bersekongkol dengan puak yang zalim serta sekutu Apco. Mengapa YB Zul tidak menyoal Saiful siapakah pemilik DNA yang lain yang dikatakan berterabur pada punggung pemuda yang pernah tidak mencuci duburnya selama beberapa hari itu? Mengapa sasarannya DS Anwar sahaja? Itu sudah cukup menunjukkan betapa rendahnya moral Zul Kulim yang mudah dibeli.

Saya sarankan kepada Zul Kulim, jika kamu lapar sangat kepada DNA DS Anwar, sila kutip DNA tersebut pada tilam yang pernah diusung oleh Musa Hassan sewaktu kes fitnah Liwat I dahulu. Kamu boleh simpan dan buat perhiasan atau tangkal di rumah kamu. /wfauzdin.blogspot.com

Penahanan Peserta Demo AMK Bukti Polis Pilih Kasih

Dari KeadilanDaily

Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Pulau Pinang, Amir Ghazali, menyifatkan penahanannya bersama Ketua Cabang Nibong Tebal dikenali sebagai Haji Wan selama empat jam, semalam, sebagai perbuatan pilih kasih.

Beliau berkata demikian kepada KeadilanDaily selepas dibebaskan dari lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seberang Perai Selatan kira-kira jam 11.30 malam tadi selepas keterangan mereka diambil.

Amir kesal kerana demonstrasi yang dilakukan badan bukan kerajaan (NGO) yang ada hubungan dengan Umno tidak diganggu polis, sekalipun melibatkan isu yang tidak wajar.

“Ini tindakan dwistandard polis kerana demo Umno BN tidak pula diganggu polis. Malah mereka semakin rancak berdemo dan diberi liputan media dengan meluas,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sikap polis yang sebegini, kata Amir, akan menjadikan golongan belia mengambil sikap lebih kritikal dengan kerajaan. Amir ditahan kira-kira jam 6.30 petang sewaktu mengetuai demontrasi menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Anwar

Ibrahim yang kini berhadapan kes Fitnah II untuk tidak menyerahkan DNA beliau.

Demontrasi berkenaan disertai antara 30 hingga 50 orang ahli parti dan rakyat kebanyakan.

Untuk rekod, undang-undang Malaysia tidak membenarkan seseorang tertuduh diambil sampel DNA tanpa kebenaran.

Selain itu, wujud kebimbangan kemungkinan sampel DNA disalah guna sebegaimana dalam kes Fitnah I pada 1998 apabila seorang pegawai polis, ASP Rodwan memanipulasikannya dengan meletakkan DNA itu pada tilam yang dijadikan bahan bukti.

DIBENCI, NAMUN KU MERINDUINYA....

HARI ini aku menyambut Hari Ulangtahun Yang Ke 45. Alhamdulillah, aku masih diberi ruang di muka bumi ini untuk terus melakukan yang terbaik dan aku pohon pertunjuk dari Yang Maha Esa. Terima kasih buat teman-teman yang mengingati dan memberikan ucapan serta doa di hari ulangtahun ku ini melalui FaceBook dan SMS. Teristimewa buat isteri tersayang yang awal-awal lagi mengucapkan Selamat Hari Ulang Tahun kepada ku.

Semoga kita terus diberi pertunjuk oleh Allah di dalam mengharungi masa-masa yang akan datang. Tidak pernah terlintas untuk menjadi penulis blog amatur seperti sekarang kerana aku bukannya dididik sebagai penulis. Mungkin kerana sejak usia remaja lagi aku berminat mengikuti perkembangan politik tanahair dan suasana politik yang semakin mencabar membuatkan aku ingin turut menyumbangkan sesuatu. Aku tiada kebolehan atau bakat lain untuk memberikan sumbangan, sekadar coretan kosong yang tidak semua orang menyukainya. Itu lumrah.

Aku tidak terlepas dari dikatakan sebagai Penulis Upahan, dimaki dan dihamun kerana penulisan di blog ini. Itu juga lumrah bagi sesiapa pun sebagai Penulis, apatah lagi orang yang tidak berpelajaran tinggi sepertri aku. Apa yang penting, aku ingin sampaikan apa yang aku rasa betul pada diri aku sendiri. Tiada paksaan untuk sesiapa menerimanya. Aku bersedia berkongsi pandangan dan bersedia juga untuk menjawab hujah selagi ada kemampuan.

Di sepanjang usia ini, mustahil aku tidak melalui suasana pahit dan manis. Namun, aku bersyukur kerana masih punyai kekuatan untuk menghadapi semuanya itu. Penulis bodoh seperti aku umpama orang yang bercinta. Ada ketikanya kita mencintai seseorang, tetapi cinta kita ditolak. Biarpun ditolak, kerinduan tetap membara. Penulis juga begitu, ada ketikanya penulisan kita dikritik dan dimaki hamun, namun aku tetap merindui penulisan ini.

Mudah-mudahan aku terus tabah, dan aku mengharapkan doa kelian untuk aku terus menulis..../wfauzdin.blogspot.com

Rabu, 16 Mac 2011

DNA - KETUA AMK SUDAH BERSUARA

Kenyataan Media Ketua AMK
16 Mac 2011

Paksaan Untuk Menyerahkan DNA, pencabulan terhadap prinsip utama Undang-Undang.


Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) menyifatkan tindakan pihak-pihak tertentu yang kelihatan bersungguh mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) untuk menyerahkan sampel DNA beliau adalah sebahagian daripada episod terancang yang bermotifkan politik jahat dan khianat.

Baik pihak pendakwaan mahupun NGO-NGO picisan yang bersungguh mendesak ini, kelihatan tidak faham akan prinsip asas undang-undang bahawa 'seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah'. Dalam mana-mana kes mahkamah, adalah menjadi tugas pihak pendakwaan untuk membuktikan bahawa pihak tertuduh itu bersalah berdasarkan bukti yang jelas melampaui sebarang keraguan dan bukannya meminta atau mencipta bukti ! Dalam kes DSAI, beliau tidak perlu mengemukakan hatta secebis bukti sekalipun kerana beliau sendiri telah mempunyai alibi yang kukuh untuk menyatakan bahawa beliau tidak terlibat dalam dakwaan penuduh.

Apa yang berlaku dalam kronologi kes fitnah kedua ke atas DSAI ini lebih bersifatkan pembunuhan karakter yang paling dahsyat pernah berlaku dalam sejarah politik negara. DSAI dinafikan akses ke atas pelbagai dokumen, malah pihak peguambela sendiri terhalang daripada menjalankan pelbagai ujian bebas ke atas bahan-bahan bukti yang dikemukakan oleh pendakwa.

Isu DNA ini berterusan dimainkan agar dengan mudah pihak pendakwaan memalitkan tuduhan ke atas DSAI. Percanggahan fakta sedari awal perbicaraan menunjukkan bahawa kes ini langsung tidak mempunyai asas undang-undang yang jelas dan fakta yang kukuh, di tambah pula dengan kredibiliti penuduh yang jahanam.

Tindakan pihak pendakwaan ini sekaligus bertentangan dengan Artikel 10 Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia (DUHAM) 1948:

"Everyone is entitled in full equality to a fair and public hearing by an independent and impartial tribunal, in the determination of his rights and obligations and of any criminal charge against him."

Pembocoran awal hujahan pihak pendakwaan di dalam permohonan jahat mereka untuk memaksa DSAI menyerahkan sampel DNA membuktikan lagi hujah bahawa usaha membunuh karakter beliau dilakukan secara terancang oleh pihak pendakwaan dan media massa di bawah telunjuk Umno-BN.

AMK dengan tegas menyatakan bahawa tidak ada sebarang keperluan untuk DSAI tunduk kepada desakan-desakan bebal yang sedang dilakukan oleh beberapa pihak. Ini akan menyebabkan berlakunya perubahan terhadap prinsip asas undang-undang itu sendiri dan menjadikannya sebagai seseorang itu bersalah sehingga dibuktikan tidak bermasalah.

AMK yakin dan percaya bahawa kelompongan kes ditambah dengan kekarutan pihak pendakwaan serta penyalahgunaan kuasa oleh pasukan polis terbabit di dalam kes yang sedang dipertontonkan ini, berpotensi besar merosakkan imej Malaysia di mata dunia, susulan daripada apa yang telah berlaku sebermula tahun 1998.


Shamsul Iskandar Mohd Akin
Ketua
Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK)

MAT SABU TIMBALAN PRESIDEN PAS ?

Oleh: WFAUZDIN NS

TERAMATLAH setujunya saya apabila membaca laporan di dalam Malaysiakini yang menyebut bahawa ada sekumpulan di dalam PAS ingin membawa Mat Sabu ke jawatan lebih tinggi di dalam kepimpinan PAS di dalam Muktamar Pemilihan PAS akan datang. Saya berpendapat tempat paling baik dan sesuai buat tokoh yang `vokal' dan `radikal' seperti beliau adalah sebagai Timbalan Presiden PAS.

Di dalam menghadapi situasi politik di negara ini di masa-masa akan datang memerlukan tokoh seperti Mat Sabu. Jika di zaman Nabi Muhammad S.A.W, beliau mempunyai pejuang yang berbagai watak samada yang lembut mahu pun yang berpewatakan keras. Ini penting untuk `Uslub' perjuangan Islam bergantung kepada situasi yang dihadapi. Sayyidina Omar R.A sebagai contoh adalah sahabat Nabi yang terkenal dengan `tegas dan keras' di dalam membela Islam. Beliau amat digeruni oleh musuh-musuh Islam ketika itu.

PAS perlu tokoh yang seperti Mat Sabu untuk mempertahankan PAS di dalam menghadapi musuh politiknya. Tidak dapat dibayangkan jika semua pimpinan PAS berperwatakan seperti Tuan Guru Nik Aziz atau pun seperti Tuan Guru Haji Hadi. Mereka sebagai Ulamak yang mempunyai cukup kesabaran di dalam menghadapi serangan musuh. Sudah tentu musuh PAS amat gembira jika kesemua pimpinan PAS bersikap sedemikian.

Justeru itu, Mat Sabu boleh diangkat sebagai pengimbang di dalam pendekatan dakwah PAS. Beliau juga layak kerana tidak mempunyai ramai `seteru' samada di dalam parti mahu pun di luar parti. Hubungan rapat beliau dengan pemimpin DAP seperti Lim Guan Eng akan dapat memberi kebaikan bersama kepada PAS dan DAP. /wfauzdin.blogspot.com

BIK MAMA MEMALUKAN KITA SEMUA

Oleh: WFAUZDIN NS

Kata-Kata Azimat Sewaktu Di Kerdau - " Lihat Betul-Betul wajah Saya, Ada Rupa Penipu Tak?"

MENGAPALAH gatal sangat mulut Bik Mama ni nak bercakap? Kalau tak tahu apa-apa lebih baik diam, sekurang-kurangnya orang tak tahu bahawa kita ni tak tahu. Bila gatal mulut nak bercakap, tidak pasal-pasal jadi malu.

Bik Mama mendakwa kejadian Tsunami di Jepun baru-baru ini sebagai pengajaran kepada Kerajaan Jepun yang tidak menitikberatkan faktor alam sekitar dan perubahan iklim dalam pembangunannya. Kejahilan Bik Mama disensasikan oleh CNN dan di laman FaceBook serta Twitter seluruh dunia. Kalau Bik Mama tidak merasa malu dengan kenyataannya itu, kita sebagai rakyat Malaysia mesti merasa malu kerana beliau dikatakan `First Lady Of Malaysia'. Siapa Bik Mama untuk mengajar Jepun? Sedarkah kita bahawa negara kita ini masih `disuap' oleh Jepun untuk memberi makan rakyat negara ini? Bukan sedikit pelaburan Jepun di negara kita dan berapa banyak Jepun mengajar kita tentang teknoloji?

Saya memetik kisah Bik Mama ini mengikut seperti yang dinyatakan oleh Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin. Beliau berkata, " Malahan, dari insiden ini menunjukkan beliau sebagai isteri Perdana Menteri tidak layak untuk mewakili suara wanita Malaysia, apatah lagi mahu mengangkat diri beliau dengan gelaran First Lady of Malaysia (FLOM),” ujarnya . Katanya, kenyataan Rosmah yang dilaporkan kepada Awani, menjadi tajuk utama berita antarabangsa CNN, dan kini menjadi pendebatan hangat di laman sosial Facebook dan twitter menunjukkan bahawa Rosmah seolah tiada naluri sensitiviti kepada kesusahan rakyat dan kerajaan Jepun yang kini sedang dalam keadaan getir menghadapi bencana yang melanda.

Melihat kepada musibah yang melanda Jepun itu, kita amat kagum dengan rakyatnya yang begitu berdisiplin menghadapi keadaan yang amat genting tersebut. Kerajaan Jepun juga telah bertindak pantas dengan penuh tanggungjawab di atas tragedi yang menimpa. Terlalu jauh bezanya dengan negara kita walaupun menghadapi bencana yang kecil. Menghadapi banjir pun, bantuan kadangkala terhegeh-hegeh mahu sampai. Justeru itu, usahlah Bik Mama mahu memperlekehkan Jepun.

Betullah kata ramai orang bahawa kejatuhan Najib nanti adalah berpunca daripada Bik Mama yang tidak tahu apa-apa tetapi berlagak seperti terlalu pandai. Sekarang yang tidak suka atau meluat dengan Bik Mama bukan sahaja rakyat di negara ini, tetapi bertambah meluas ke luar negara. Di mana Bik Mama mahu sorokkan muka jika beliau mahu `bershopping' ke luar negara selepas ini?/wfauzdin.blogspot.com

BETINA MULUT CABUL BAKAL BERTEMU BUKU DENGAN RUAS

Oleh: WFAUZDIN NS

UMI Hafilda memulakan `peperangan' mengaibkan beberapa orang termasuk saudara sedarah sedaging dengannya. Betina tua yang mendakwa masih dara ini menjelajah ke seluruh pelusuk tanahair di atas pentas sekutu Apco hanya untuk bercerita tentang keaiban orang lain seolah-olah beliau `terlalu suci' lagi `menyucikan'.

Sasaran utama betina tua ini adalah DS Anwar dan abang kandungnya Azmin Ali. Berbagai cerita dibawa oleh sang betina ini termasuk menggunakan bahasa lucah yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seseorang wanita kecuali wanita itu bersifat `jalang'.

Beberapa hari ini kita dimaklumkan bahawa ada insan lelaki yang akan mengikuti jejak betina ini untuk bercerita tentang hubungan `dalam kelambu' pula dan pasangannya adalah Ummi sendiri. Walaupun cerita ini sudah lama kita tahu, namun lelaki bernama Baginda Minda ini akan mengulanginya semula bagi menunjukkan kepada rakyat bahawa betina ini bukanlah `suci sesuci embun pagi.'


Baginda Minda, bekas rakan niaga Ummi dikatakan akan menjelajah ke seluruh negara bagi berceramah untuk mendedahkan apa yang dikatakan "skandal" wanita itu di masa lalu. Baginda mendakwa, ketika Ummi membuat pelbagai dakwaan, termasuk tentang moral ketua pembangkang itu, wanita itu sendiri mempunyai skandal dengannya di London. Kisah ini semuanya telah diceritakan oleh Baginda Minda sewaktu beliau memberi keterangan di mahkamah sebagai Saksi Pembela di dalam Kes Liwat I DS Anwar sebelum ini.

Norazman Abdullah @ Baginda Anak Minda pernah memberitahu mahkamah bahawa beliau ada mengadakan hubungan seks dengan Ummi ketika bersama di london. Hubungan mereka mula akrab pada Jun 1998 bersama seorang lagi ahli perniagaan yang disebut namanya di dalam mahkamah. Baginda juga turut menyebut bahawa Ummi ada memberitahunya bahawa apa yang terjadi ke atas DS Anwar ketika itu adalah fitnah semata-mata.

Kesemua ini akan didedahkan oleh Baginda sekiranya beliau mengambil keputusan untuk menjelajah ke seluruh pelusuk negara sepertimana yang telah betina ini lakukan. Sebenarnya saya tidak bersetuju dengan cara menjaja keaiban orang samada benar ataupun fitnah kerana Islam amat melarang perbuatan tersebut apatah lagi ianya merupakan satu fitnah. Namun, melihat kepada tindakan betina tersebut sejak kebelakangan ini sudah melampau batas dan diredhai pula oleh puak sekutu Apco, maka kita tiada upaya untuk melarang Baginda daripada `mengajar' betina ini.

Saya yakin, Baginda sudah pasti tidak akan mendapat `layanan istimewa' daripada pihak berkuasa sekiranya beliau bercadang untuk `menelanjangkan' betina yang tidak diakui anak oleh bapanya itu. Berbeza daripada `layanan first Class' yang diterima oleh si mulut cabul ini. Apa pun kita tunggu setakat mana minda masyarakat di negara kita terutamanya orang-orang Melayu berugama Islam boleh menerima cara berpolitik sedemikian rupa. /wfauzdin.blogspot.com

Selasa, 15 Mac 2011

PKR - ADA KETUA AMK ATAU TIDAK ?

Oleh: WFAUZDIN NS

MAKA hiruk pikuk lah puak-puak sekutu Apco mengadakan demontrasi mendesak agar DS Anwar menyerahkan sampel DNA nya, kunun untuk membuktikan samada benar atau tidak DS Anwar meliwat Saiful. Hakikatnya semua sudah maklum, DNA yang di dapati pada punggung Saiful bukan hanya satu atau dua DNA sahaja, tetapi DS Anwar tetap menjadi igauan puak mereka. Ertinya, apa?

Kita telah maklum, DNA DS Anwar telah lama diberikan sebelum ini iaitu bermulanya kes Fitnah 1 dahulu dan DNA tersebut telah dimanipulasikan. Adakah DS Anwar masih tidak belajar dari pengalaman lampau? Adakah data DNA akan berubah dari semasa ke semasa? Mengapa data DNA yang diperolehi dari DS Anwar di dalam kes fitnah Liwat 1 dahulu tidaj digunakan untuk kes kali ini? Semua jawapan tersebut kita biarkan puak sekutu Apco untuk menjawabnya.

Cuma, rasa terkilan sedikit kerana di mana suara Ketua AMK di dalam menghadapi serangan propaganda puak mereka? Kita lihat puak mereka semakin aktif memperbodohkan rakyat yang masih ramai tidak mengerti apa itu DNA. Lebih malang lagi, demontrasi puak mereka berjalan dengan aman tanpa kehadiran `sipembawa cotar' atau Water Canon. Apakah AMK tidak lagi berselera untuk membela bos mereka? Atau hanya sekadar berkokok berapi disaat pemilhan kepimpinan parti? Jangan dipersalahkan jika ada pihak lain selain dari AMK yang ke hadapan menjadi benteng kepada DS Anwar di dalam isu ini.

AMK harus berani bukan kerana ingin membodek Ketua Umum PKR tersebut, tetapi harus berani menegakkan kebenaran dan keadilan. Jika ada perasan takut, lebih baik Ketua AMK berundur segera dan berikan kepada yang lebih berani./wfauzdin.blogspot.com

Jom Kongsi Dalam FB Anda