TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Rabu, 17 Januari 2018

BOIKOT PRU - ISUNYA BUKAN TUN M, TAPI DENDAM KESUMAT !!

ISU Boikot dan Protes PRU14 kononnya sbb lantik Tun M jadi PM. Korang percaya ke alasan puak2 tu?

Sesiapa yg rajin follow gerak geri mereka boleh nampak jelas. Waktu Tun M dlm Umno lagi tetapi Tun M hentam Najib, apabila kita sama2 hentam Najib, puak2 mereka asyik hentam Tun M waktu itu. Lebih banyak mereka hentam Tun M daripada hentam Najib dan Umno. Mereka nak Tun M duduk diam2, jgn ubah perangai dan kalau boleh Tun M mati dlm menyokong Najib dan Umno. Biar mereka je lawan Umno, kononnya.

Waktu tu Tun M tak tubuh parti pun lagi. Lepas tu, puak2 ni cari mangsa lain pulak. Mereka hentam Azmin pulak, kononnya Azmin ini anak didik Tun M. Kononnya Tun M mahu Azmin jadi PM. Betul ke Tun M mahu Azmin jadi PM? Sekarang siapa akan jadi PM?

Tidak cukup dengan Azmin. Puak2 tu hentam Rafizi sebabnya hanya satu kerana Rafizi tak ikut cara dia iaitu wajib hentam Azmin hari2. Dia nak Rafizi ikut cara dia, celik je mata mesti belasah Azmin. Tapi Rafizi bukan sebodoh itu. Tugas Rafizi lawan Najib, Umno/Bn. Masa tu Tun M tak join pun lagi PH.

Eh, Kak Wan pun mereka perlekehkan. Nenek tua dengan kipas dan macam2 lagi la mereka persendakan Kak wan. Sebabnya pun sama juga kerana kononnya Kak wan tak berani bertindak terhadap Azmin. Semuanya kerana Azmin, dendam peribadi yg mungkin akan dibawa sampai ke mati. Habis diheret anak2 buah dia agar ikut otak dia iaitu mesti anti azmin. Sesiapa yg tak hentam Azmin, pasti dia belasah orang itu. Sebab itu Rafizi pun kena. Tapi mereka silap, Rafizi ni bijak, tak layan pun balaci murahan seperti itu.

Maka tak pelik satu persatu budak2 dia lari, dan ramai yg menyepikan diri. Tinggal yg tegar keliling dia hanya yg wala' dan tukang like status dia sesama sendiri. Orang kuat dan orang kanan dia pun dah lari lama dah, kini jadi orang kuat Rafizi pulak.

Sampai la ke kemuncaknya bila Tun M bersama PH. Lagi meroyan la dia. Ini membawa erti propaganda dia selama ini gagal samasekali. Propaganda dia yg menyatakan Azmin bawa Tun M untuk bersama PH adalah kerana Tun M akan angkat Azmin jadi PM, ternyata jauh tersasar. Oleh kerana dendam pada Azmin, marah pada Tun M, maka buat propaganda kaitkan mereka. Malangnya tak ramai yg bodoh mahu percaya.

Tun M tiba2 diangkat jadi bakal PM bagi PH. Hampir nak gila dia memikirkannya. Maruah dia jatuh teruk dan Tun M senyum kat dia. Tepatlah kata Tun M, dia ibarat 'kucing kurap". Sekarang ini, sesiapa saja yg sokong keputusan PH, dia akan hentam. Sampaikan kpd kumpulan yg takde parti seperti Jebonesta diketuai oleh Abe Awang Malaya tu pun dia nak buat musuh hanya kerana geng2 ini sokong PH. Pelik tak?

Tahap emosi dia sudah tidak terkawal lagi. Semua yg dia rancang gagal dan memalukan diri. Akhirnya dia istihar, sokong PH atau Bn sama seperti buat pilihan antara "Khinzir dan babi". Itu je lah modal dan hujah dia. Maka, elok boikot PRU14, katanya, tak pun mari kita buat kerja bodoh, beratur panjang2 kemudian buat protes undi rosak. Untung2 Umno/Bn menang, Tun M tak boleh jadi PM dan Azmin tak boleh jadi MB lagi dan aku boleh ternak ayam kampung semula !!!

Ahad, 14 Januari 2018

ANWAR CEDERAKAN, TUN M "BUNUH"

Semua keris boleh membunuh. Keris panjang atau pendek, keris banyak lok atau keris lurus. Tapi yg boleh membunuh Jebat hanya satu iaitu keris Taming Sari.

Yang boleh 'bunuh' Umno/Bn sekarang ini hanya Tun M. Kerja2 Tun M agak mudah kerana Tun M yg dulunya bina kekuatan Umno, tapi Umno mengalami luka parah diserang bertubi2 oleh Anwar, namun Umno masih mempunyai nyawa apabila Anwar dipenjarakan. Maka, tugas Tun M adalah menyambung tugas Anwar iaitu tamatkan riwayat Umno.

Umno punyai nyawa di kawasan2 kampung pendalaman dan felda. Nak tengok di mana Umno kuat, cari lah kawasan yg ramai org miskin. Nak tengok wajah siapa penyokong tegar Umno berdarah merah dan biru pekat, carilah Melayu yang berumur 60 tahun ke atas atau saluran satu. Tak semua, tapi memang ramai.

PH tidak perlu banyak nak tarik mereka. Kita mahu tak sampai 5% pun. Maka, senjata terbaik utk tugas ini ada pada Tun M.

Selasa, 9 Januari 2018

SUKA DUKA DAN PENGORBANAN KONVENSYEN PAKATAN HARAPAN DEMI RAKYAT


Alhamdulillah, baru sampai rumah dari IDCC Shah Alam yg membekalkan satu pengalaman suka dan duka, namun dapat dirasai limpahan taufik dan hidayah dari Allah yg merungkai segala2nya yg terpendam.

Apabila berlaku perbezaan pendapat di kalangan pimpinan dan parti, kita di bawah selalu menyeru agar pimpinan parti berunding dan terus berunding agar satu keputusan bersama dapat dibuat. Bukan sedikit masa yg mereka ambil untuk berunding, ertinya perundingan itu amat serius kerana setiap parti mahukan kesemua ahli parti masing2 puas hati dengan rundingan. Pemimpin2 kita telah lakukan apa yg kita mahu sehingga masa yg mereka ambil untuk buat keputusan terlalu lama dan kita mendesak mereka agar segera tentukan keputusan terbaik yang dipersetujui bersama.

Menjelang Konvensyen semalam, sehari sebelum itu pimpinan kita bercekang mata untuk meneruskan rundingan demi untuk memuaskan hati semaksima mungkin para penyokong masing2. Sudah pasti di dalam setiap rundingan akan ada tawar menawar dan bertolak ansur. Sekiranya rundingan dijalankan di dalam keadaan emosi, kita tidak akan dapat keputusan seperti yg diumumkan petang semalam di IDCC Shah Alam.
 

Dalam rundingan itu, tidak ada satu parti pun dapat semua yg mereka mahu. Tetapi tidak ada satu parti pun hilang kesemuanya. Bagi saya, Keadilan hilang beberapa Kerusi yg kita harap2kan, namun apabila memikirkan ada parti rakan yang turut hilang Kerusi yg mereka idam2kan, bahkan lebih banyak hilang, saya rasa tidak adil untuk saya menyanggah keputusan yg telah dibuat.

Amanah. contohnya terlalu banyak berkorban untuk menjayakan agihan Kerusi yang dibuat. Air mata Timbalan Presiden Amanah, Salehuddin Ayob besar nilainya kepada keputusan bersama yang telah dibuat. Saya dapat merasakan apa yang Salehuddin rasakan apabila berlaku pertembungan di antara memenuhi kehendak ahli dan parti dengan kehendak rakyat. Tidak mudah untuk Amanah menelan semua ini tetapi parti ini parti yang sejak awal penubuhannya berjuang demi rakyat.
 

PPBM, walaupun parti baru yang berada di dalam Pakatan Harapan, parti ini juga berperanan penting terutamanya menarik sokongan orang2 Melayu di luar bandar, di desa dan kawasan2 felda. Umno sinonim di kawasan2 ini sejak merdeka dan di kawasan2 ini lah batu penghalang kita sejak dulu lagi untuk merampas Putrajaya. PPBM adalah parti serpihan Umno yang dipimpin oleh mantan Presiden Umno selama lebih kurang 22 tahun, Tun Dr Mahathir. Sudah selayaknya PPBM meminta untuk lebih tempat sejajar dengan peranan yang dimainkan oleh parti yang digeruni oleh Umno ini. Apakah PPBM dapat semua tempat yang dimintanya? Tidak, PPBM mungkin kecewa tetapi demi rakyat, PPBM menerimanya seperti yang disebut oleh Tun Dr Mahathir di dalam ucapannya petang semalam. PPBM diperuntukan 52 Kerusi Parlimen, lebih satu Kerusi dari Keadilan yang hanya diperuntukan 51 Kerusi Parlimen. Di Semenanjung, Ya, PPBM melebihi satu Kerusi dari Keadilan. Tetapi Keadilan patut berlapang dada kerana kita masih ada Kerusi di Sabah dan Sarawak. PPBM sanggup berkorban mengenepikan kepentingan partinya demi rakyat.

Keadilan, bagi saya parti ini tidak merasai sangat tentang pengagihan Kerusi ini walaupun terdapat beberapa Kerusi Parlimen yang telah kita terokai dengan gerak kerja selama ini terlepas dari tangan. Keadilan lebih merasai begitu perit dan beratnya pengorbanan yang kita lakukan apabila tokoh reformasi kita Anwar Ibrahim gagal kita tabalkan sebagai PM sebaik sahaja InsyaAllah, kita berjaya ke Putrajaya. Hanya kuasa ajaib sahaja yang boleh meletakkan Anwar di Kerusi PM selepas InsyaAllah, kita menang di Putrajya di dalam PRU14 nanti. Hakikatnya, hukum akal menyatakan Anwar tidak boleh jadi PM sertamerta jika Allah izinkan Pakatan Harapan menang di dalam PRU14 nanti.

Anwar sendiri di dalam amanatnya yang dibacakan oleh anak sulungnya Nurul Izzah petang semalam, dengan penuh rendah diri, jujur, ikhlas dan tegas, meminta agar parti Keadilan khususnya dan Pakatan Harapan, amnya, perlulah memegang kepada konsep rundingan dan disiplin mematuhi sebarang keputusan pucuk pimpinan, asalkan agenda reform itu tetap menjadi agenda utama. Anwar tidak mahu mengotorkan nama baik Keadilan sekiranya agenda Keadilan hanya untuk batang tubuh beliau. Anwar tidak mahu mengiyakan kata2 dan propaganda musuh bahawa Keadilan hanya berjuang untuk Anwar semata2. Keadilan untuk semua, itu cogankata keramat parti reformasi ini.

Sekiranya kesemua prinsip dan kehendak reform yang diinginkan oleh tokoh reformasi ini boleh dilakukan, soal siapa yang akan memimpin dan akan mendukung serta melaksanakan prinsip2 itu tidak timbul. Keadilan berkorban besar di dalam menentukan perkara ini apabila Kak Wan, Presiden Keadilan dengan berlapang dada dan menaruh kepercayaan penuh kepada mantan bos Anwar sendiri, Tun Dr Mahathir untuk diamanahkan sebagai pemimpin pembawa agenda reform ini.

Amat tepat sekali apabila Tun Dr Mahathir di dalam ucapannya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Anwar dan Kak Wan yang telah berkorban untuk kali yang ke entah berapa demi rakyat. Tun Dr Mahathir sedar, seandainya Anwar mementingkan dirinya, seandainya Kak Wan mementingkan partinya sendiri, maka pada detik dan saat ini sudah pasti kita tidak akan dapat menyelesaikan masalah sesama kita di dalam Pakatan Harapan. Tun Dr Mahathir bukan meminta untuk dijadikan PM. Tun Dr Mahathir dipilih oleh semua pimpinan di dalam Pakatan Harapan sebagai pembuka jalan dan terowong kepada pembebasan Anwar Ibrahim.

Berilah peluang kepada Tun Dr Mahathir untuk menebus kesilapannya. Sejarah akan merakamkan bahawa Tun Dr Mahathir adalah tokoh yang telah menjatuhkan Anwar dan tokoh yang sama akan menarik tangan Anwar untuk bangkit semula.

Terimakasih juga kepada Dap yang konsisten untuk menyatakan sokongan kepada Anwar Ibrahim. Dap juga terkesan dengan keputusan yang dibuat di dalam pengagihan Kerusi. Namun, Dap adalah parti yang sentiasa mempunyai rekod cemerlang di dalam disiplin muafakat.

Ertikata lain, rakyat harus memberi peluang kepada Pakatan Harapan di dalam PRU14 akan datang kerana kami masing2 telah membuktikan pengorbanan kami, mengenepikan kepentingan parti kami demi untuk rakyat. Terbukti, cara Pakatan Harapan berunding, memberi, menerima, menyerah dan bertolak ansur di dalam perundingan terlalu jauh dengan cara Umno/Bn.

Alhamdulillah, Konvensyen Pakatan Harapan telah selesai dijalankan. Persefahaman ditandatangani bersama dalam suasana mesra dan penuh semangat.

Hayatilah pesan Kak Wan semalam, " Bila berbicara, jangan lukai hati kawan di samping menggembirakan musuh kita".

"Terdengar guruh bunyinya kuat,
Bercahayanya bumi dipanahi kilat,
Kurangkan musuh perbanyakkan sahabat,
Bersihkan hati perjuangan berkat."


 
WFAUZDIN NS

Rabu, 3 Januari 2018

APAKAH MUSTAHIL PAHANG DIRAMPAS OLEH PAKATAN HARAPAN ?

INI bukan dari analisis mana2 pihak. Ini analisis saya dari pandangan saya setakat ini. Analisis ini, terutamanya dari segi peratusan kaum, mungkin sedikit tersasar tapi rasanya tak jauh lari pun.

Pakatan Harapan sebenarnya masih ada peluang menang di banyak Kerusi Dun di Pahang ini sekiranya gerak kerja yg ada sekarang tidak menurun bahkan digandakan.

Di antara Kerusi Dun yang mampu direbut oleh Pakatan Harapan, walaupun pertandingan lebih dari dua penjuru, atas faktor peratusan pengundi Cina besar adalah;

1. Cheka (M-70.06%) (C-23.87%) (I-4.96%)
2. Benta (M-62.07%) (C-27.54%) (I-10.22%)
3. Damak (M-56.55%) (C-34.24%) (I-5.85%)
4. Lanchang (M-58.09%) (C-21.28%) (I-16.28%)
5. Dong (M-62.15%) (C-32.68%) (I-2.88%)
6. Lepar (M-76.65%) (C-18.30%) (I-2.61%)
7. Luit (M-80.53%) (C-15.28%) (I-1.39%) (OA-2.57%)
8. Sg Lembing - Saya masih tak dpt peratusan yg agak tepat lagi.

Manakala, Dun yang merupakan kawasan Melayu tradisional namun dimenangi BN bawah dua ribu undi majoriti yang mampu direbut oleh Pakatan Harapan adalah;

1. Padang Tengku (M-91.88%)
2. Tahan (M-94.23%)
3. Inderapura (M-92.67%)
4. Panching (M-84.08%)

Bagi Dun2 yg Umno/Bn menang dgn majoriti lebih dari 3 ribu ke atas, kita juga punyai harapan atas kehadiran parti serpihan Umno iaitu PPBM yang boleh membantu kita untuk mendapatkan undi2 secara senyap dari penyokong2 Umno di situ. Di kawasan ini, pengaruh felda agak kuat, tetapi kita jangan lupa warga felda kita tertekan dengan masalah besar. Contohnya seperti :

1. Pulau Tawar: 12 daerah mengundi (DM) adalah kawasan Felda daripada 17 DM keseluruhan.
2. Chini: Sembilan (9) DM kawasan Felda daripada 13 DM keseluruhan.
3. Kuala Sentul: Lima (5) DM kawasan Felda daripada lapan DM keseluruhan.
4. Kemayan: Tujuh (7) DM kawasan Felda daripada 14 DM keseluruhan.
5. Bukit Ibam: Tujuh (7) DM kawasan Felda daripada 11 DM keseluruhan.
6. Muadzam Shah: Enam (6) DM kawasan Felda daripada 12 DM keseluruhan.

Manakala, Dun2 yang telah kita menangi selain dari Dun yang dimenangi oleh sekutu Umno iaitu Pas, InsyaAllah, terus dikekalkan. Pakatan Harapan 'terpaksa' merampas Dun Beserah dan Tg Lumpur dari Pas kerana usaha kita untuk mengajak mereka bersama dalam Pakatan menentang rejim Umno/Bn ditolak mentah2.

InsyaAllah, jangan pelik jika ada penganalisis turut menyenaraikan Pahang adalah salah satu negeri yang Pakatan Harapan juga punyai potensi untuk mengambil alih kerajaan negeri.
Terdapat ralat dalam alat ini