TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 24 November 2017

MP YANG MENOLAK BAJET KEMENTERIAN 52 ORANG, TAPI SPEAKER KATA 51, LEBAI PULA BERKECUALI?

PH BERIKHTIAR DENGAN BERBAGAI CARA UNTUK SELAMATKAN RAKYAT DARI TERUS DIZALIMI

Ini senarai MP-MP yg menolak Bajet dlm Jkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna kerana terkandung usaha untuk menaikkan harga minyak dan barang. Jumlah yang menolak usaha ini adalah seramai 52 orang.

Namun, Speaker menyebut jumlah yg menolak adalah seramai 51 orang, sebaliknya yg menyokong disebut 52 orang (termasuk yang datang lewat setelah Speaker menunggu mereka datang utk mengundi walaupun kertas perjumlahan undi telah ditandatangani).

Manakala MP yang hadir tetapi berkecuali adalah dua Orang, iaitu YB Ustaz Idris dari Bukit Gantang (Pas) dan YB Zailah dari Rantau Panjang (Pas). Alasan kedua2 MP dari Pas yg berkecuali ini adalah kerana " Ada arahan dari pimpinan atas untuk 'Berkecuali". MP-MP Pas seramai 6 orang yg bersama MP-MP dari PH yg menolak bajet itu mungkin tidak tahu tentang arahan untuk berkecuali tersebut, kata Us Idris.
 

Us Nasrudin Tontowi pula mempersoalkan mengapa MP-MP lain dari PH tidak hadir ke Parlimen? Mengapa perlu kepada undi Pas kerana Pas sejak awal memang akan 'berkecuali", katanya. Betulkah begitu? Jika begitu, mengapa 6 MP dari Pas ini bersama-sama dengan tindakan MP-MP dari PH? Adakah mereka melanggar arahan seperti yang Us Nasrudin Tontowi sebut?
 

Tentang ketidakhadiran lain-lain MP dari PH dipertikaikan, itu memang dirancang kerana strategi PH adalah untuk 'memerangkap' ahli-ahli Parlimen dari Bn. Kalau semua MP dari PH hadir, sudah pasti mereka terhidu akan sesuatu dan mereka juga akan bersedia. Sebab itu, tidak dirancang pun untuk semua MP dari PH hadir sepertimana dirancang sewaktu menolak Bajet sebelum ini. Strategi memerlukan kebijaksanaan. 
 

Terbukti, strategi itu berjaya cuma penipuan yang terang dan nyata telah membantu Bn ditambah pula dengan dua ekor atas pagar dari Bukit Gantang dan Rantau Panjang membantu Bn untuk menipu seterusnya dikira 'menang'.

Sekarang rakyat sudah boleh menilai pihak manakah yang begitu bersungguh-sungguh untuk menyelamatkan mereka dari kesengsaraan. PH berusaha sedaya upaya dengan berbagai cara untuk menyelamatkan rakyat, malangnya ada pihak yang berusaha sedaya upaya memberi alasan untuk menghalalkan tindakan mereka untuk menyusahkan rakyat.
Terdapat ralat dalam alat ini