TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SIAPA MB SGOR PILIHAN ANDA?

UNDILAH PAKATAN RAKYAT

UNDILAH PAKATAN RAKYAT

Sabtu, 12 Februari 2011

VIDEO - TENGAH BUAT FITNAH, AZAN PUN BERKUMANDANG, FITNAH BERJALAN TERUS...




Oleh: WFAUZDIN NS

HEBAT. Pemimpin PERKASA pun ada `kasyaf'. Aku ingatkan Mat Noor Deris dari Kelantan tu je yang ada `kasyaf' dapat tengok `syaitan'. Hahaha.....

"Errr..errr...saya dapat maklumat malam tadi (mimpi atau kasyaf?) ...errr..errr...bahawa DS Anwar nak lari keluar negara...err..err...maklumat yang saya dapat DS Anwar akan buat kekacauan....errr...errr...sama seperti di Thailand dan di Mesir...errr...errr...
Hahahaha......

Errr...errr...jadi, saya minta Peguam Negara tarik balik Passport DS Anwar...errr...errr...maklumat yang saya dapat beliau akan gunakan negara luar untuk membantunya....errr...errr...
Hahahahaaa.....

Mana dapat maklumat tu? "Errr..errrr....saya dapat pesanan daripada pihak Polis, jangan serahkan maklumat yang saya ada kepada sesiapa....errrr...errrr....
Hahahaha......

Adoiiii....Polis kata jangan serahkan maklumat, abis yang ko bangang sangat dok cerita kat Wartawan tu apsal? Nak cerita....ceritalah abis wahai geng songkok tingi.....hahahaha....
Lain kali kalau nak cipta fitnah....kurangkan sikit bunyi errrr...errrr....hahahaha....

Tengah-tengah dok buat fitnah....terdengar suara azan berkumandang.....langsung tak hormat....terus gak buat fitnah....Cuba la hormat azan tu dulu. Berhenti la sekejap....pastu, sambung la balik cerita bangang ko tuh..../wfauzdin.blogspot.com

MEMALUKAN - VIDEO YB SAIFUDDIN MAHU `BAYAR GAJI' WARTAWAN UTUSAN MELOYA ...




Oleh: WFAUZDIN NS

MEMALUKAN !! Wartawan Utusan Meloya `terkena' dengan YB Saifuddin. Cubaan untuk memerangkap YB Saifuddin memakan diri, di mana YB Saifuddin mencabar wartawan Utusan Meloya untuk `membayar gaji' wartawan tersebut dengan sebulan gaji Ahli Parlimen jika wartawan tersebut sanggup siarkan kenyataannya dalam akhbar. Terkedu wartawan tersebut.

Berdagang dengan Israel. YB Saifuddin tanya, adakah wartawan utusan tersebut bersetuju? Wartawan Utusan menjawab, tidak setuju. YB Saifuddin berkata, inilah yang dilakukan. Dan, adakah Utusan boleh siarkan berita tersebut? Ikuti sepenuhnya video di atas, menggambarkan betapa rendahnya standard wartawan utusan..../wfauzdin.blogspot.com

CUBA SEKALI UMNO BERTANDING SECARA ANAK JANTAN, BOLEH TAK?

Oleh: WFAUZDIN NS

PRK Dun Merlimau telah ditetapkan pada 06 Mac, manakala tarikh Penamaan Calon adalah pada 26 Feb ini. Kerusi Dun Merlimau kosong berikutan kematian Datuk Muhamad Hidhir Adun dari Umno akibat serangan jantung pada 20 Jan yang lalu. PR telah memutuskan untuk memberi laluan kepada PAS bertanding di kerusi tersebut.

Meskipun dikatakan AMK Pusat kelihatan seperti masih mengharap agar Ketua AMK Sdr Shamsul Iskandar diletakkan di kerusi tersebut, namun PR tetap berpegang kepada `status quo' dan ini difahami oleh AMK Melaka sendiri. Justeru itu, usahlah AMK bercakap sesuatu yang telah diputuskan. Apa yang penting PKR terutamanya AMK mesti membuktikan bahawa mereka bersedia untuk bertempur sekali lagi dengan Umno bagi membantu PAS yang kini telah berada di kubunya di Merlimau.

Tahniah, kepada Us Tuan Ibrahim Tuan Man selaku Naib Presiden PAS merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang yang telah dilantik sebagai Pengarah Jentera Pilihanraya Kecil itu nanti. Mampukah Tuan Ibrahim Tuan Man memperbaiki imej PR terutamanya PAS di dalam pilihanraya kecil ke 16 semenjak Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu? Imej PAS sebenarnya tidaklah buruk seperti yang diperkatakan walaupun telah tewas beberapa kali sebelum ini termasuk juga rakan di dalam PR. Kita sentiasa dipaksa bertembung dengan Bn di dalam gelanggang yang tidak pernah rata. SPR yang kita harapkan boleh berlaku adil, nampaknya tidak pernah berubah dan ikatan tali pada hidungnya masih kemas.

Siapa yang tidak nampak betapa Umno/Bn menggunakan segala jentera kerajaan termasuk paling hebat jentera penerangan seperti radio dan TV setiap kali diadakan PRK adalah mereka yang buta hati. Bahkan, belum pun penamaan calon di PRK Dun Merlimau kita boleh saksikan bagaimana media kerajaan ini melaksanakan kerja jahat mereka. Ini lah juga yang dihadapi oleh Cikgu Mala di PRK Dun Tenang baru-baru ini, namun Alhamdulillah, Umno gagal untuk memalukan PAS di dalam PRK tersebut. Sebaliknya, Cikgu Mala berjaya memalukan Umno kerana Umno terpaksa gunakan seluruh jentera kerajaan dengan limpahan wang ringgit semata-mata untuk menewaskan Muslimat ini.

Kita teringin sangat untuk melihat Umno/Bn menang secara anak jantan. Boleh atau tidak Umno/Bn masuk gelanggang sama seperti PR masuk gelangang? Hilangkah maruah Umno jika tidak menggunakan media kerajaan untuk berkempen? Tidakkah Umno rasa malu dan hina setiap kali pilihanraya, maka ditaburkan wang ringit dengan projek segera kepada rakyat? Apa yang SPR boleh lakukan? Teramat benci bila menyebut SPR.

Dalam pilihan raya umum 2008 itu, Mohamad Hidhir mengalahkan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154, iaitu pengurangan hampir 3,000 undi berbanding pencapaian BN sebelumnya. Daftar Pemilih yang akan digunakan nanti mengandungi 10,679 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 10,643 pengundi biasa dan 36 pengundi pos. Daripada jumlah tersebut, seramai 64.69% pengundi adalah berbangsa Melayu, 21.11% Cina, 14.16% India dan baki 0.04% pengundi lain-lain kaum.

Betapa buruknya pilihanraya di negara ini, kita tiada pilihan kecuali masuk bertanding apatah lagi PAS memasuki pilihanraya bukan semata-mata untuk memenangi kerusi, tetapi lebih utama adalah untuk melaksanakan perjuangan Islam. Kesannya mungkin mengambil masa agak panjang tetapi sejarah yang baru tercipta di Mesir membuktikan betapa pejuang kebenaran tetap akan menang. Ayuh, kuburkan Umno hari ini, esok ataupun lusa./wfauzdin.blogspot.com

Jumaat, 11 Februari 2011

TUGAS PENDAKWAH BUKAN MENGHINA UGAMA LAIN

Oleh: WFAUZDIN NS

ISLAM adalah satu-satunya agama yang diperakui oleh Allah SWT. Walaupun menjadi kewajipan kepada kita untuk menerangkan kebenaran Islam ini namun Islam tidak membenarkan kita menghina ugama lain kerana dibimbangi penganut ugama lain akan membalasnya dengan menghina ugama kita yang suci ini.

Diberitakan, Ustazah Nor Bahyah Mahmood di dalam satu program TV telah mengeluarkan pendapat yang menghiris hati penganut ugama Kristian. Baca di sini. Saya juga tidak bersetuju bahawa amalan Kristian yang sebenar adalah menjurus kepada apa yang diperkatakan oleh Ustazah Nor Bahyah.

Berita tersebut menyebut, "Sebuah majlis gabungan gereja hari ini menuntut seorang selebriti meminta maaf atas dakwaan mengaitkan penganut Kristian dengan amalan maksiat. Tuntutan itu disuarakan oleh Pemuda Majlis Gereja-Gereja Malaysia (Pemuda CCM) hari ini yang mempertikaikan satu kenyataan oleh selebriti berkenaan, Siti Nor Bahyah Mahamood.

NONE

Dalam rancangan berkenaan, Siti Nor Bahyah didakwa telah berkata: “Maksiat, disko, 'couple-couple', bersunyi-sunyian, inilah tradisi bagi masyarakat yang beragama Kristian.

"Siti Nor Bahyah didakwa telah berkata demikian melalui satu rancangan yang membincangkan hukum sambutan Hari Valentine melalui sebuah televisyen tempatan sebelum ini. Pemuda CCM menyifatkan dakwaan itu sebagai "tidak bertanggungjawab", "mengaibkan" dan "amat menyakitkan hati" masyarakat Kristian melalui "serangan terbuka ke atas kepercayaan masyarakat lain tanpa fakta yang dikaji dengan teliti." (Malaysiakini).

Jika benar Ustazah Nor Bahyah menyebut sedemikian, maka memang wajar kumpulan ini merasa kecil hati dan tersinggung. Bayangkan jika puak Kristian juga menuduh agama kita sedemikian hanya kerana ramai di antara umat Islam yang suka melakukan maksiat dan berpoya-poya. Tentunya kita juga akan merasa sakit hati.

Ustazah Nor Bahyah sewajarnya mengkaji ugama Kristian itu terlebih dahulu sebelum mengaitkannya dengan berbagai cerita seperti itu. Jangan nanti penganut-penganut ugama lain mengecop pendakwah Islam suka mencipta cerita salah. Lebih baik kita terangkan kebenaran Islam berbanding ugama lain secara fakta dengan hujah yang tajam. Itu lebih baik untuk menarik minat mereka mendekati Islam./wfauzdin.blogspot.com

AZMIN JADI PM, ANWAR JADI PRESIDEN JIKA PR MEMERINTAH ? GILA KE BETINA NI?

Oleh: WFAUZDIN NS

UMI Hafilda bte (?) kini telah menggantikan Ezam `raja sesumpah' bagi meneruskan agenda menjatuhkan DS Anwar. Bahkan, tugas Umi betina yang semakin meningkat umur tetapi belum kahwin (Nikah ?) itu lebih hebat dari Ezam raja sesumpah kerana beliau juga turut bertungkus lumus untuk mengaibkan Azmin Ali kekanda kandung (jika Azmin mahu mengaku `adik') beliau sendiri.

Terbaru, dalam satu ceramahnya di Jalan Kebun, Selangor, betina ini mendakwa Azmin pernah memberitahu Almarhum Ali (yakni Ayah Azmin) bahawa perancangan Anwar apabila berjaya mengambilalih Putrajaya adalah untuk menjadi Presiden negara ini, manakala Azmin akan menjadi PM. Anda jangan ketawa dahulu, mari kita ulas sedikit kebodohan betina ini.

Pertamanya, mengapa betina ini mendakwa Azmin pernah memberitahu Almarhum Ali ? Benar atau tidak, kita tidak boleh pastikan kerana Almarhum kini telah tiada untuk menjadi saksi. Adakah memang sengaja betina ini menyebut nama Almarhum agar tiada siapa boleh mendapatkan pengesahan dari orang yang sudah meninggal dunia? Mungkin, betina ini mengharapkan agar beliau boleh dijadikan saksi untuk menceritakan apa yang Azmin sebut kepada ayahnya itu.

Masalahnya, siapa yang bodoh mahu menjadikan betina ini sebagai saksi? Orang yang di`buang' dari waris Almarhum Ali dan Arwah sendiri dikatakan amat marah dengan betina ini yang suka membuat cerita fitnah, boleh dijadikan saksi bagi pihak Almarhum? Mana mungkin. Lainlah jika beliau adalah seorang anak yang baik dan mendapat pujian daripada ayahnya. Sebaliknya, Almarhum sendiri `membuang' beliau, mana mungkin cakap beliau boleh diterima khususnya yang melibatkan Almarhum yang kini telah tiada.

Keduanya, kita diberitahu bahawa ayah Azmin, Almarhum Ali pernah mengeluarkan surat menceritakan tentang siapa itu Umi Hafilda. Dan di sini. Pendedahan tentang betina itu pun ada dikeluarkan di di sini. Peliknya mengapa betina ini tidak sibuk mahu saman Baginda yang mendakwa pernah `menidurinya'? Mengapa yang sibuk mahu disamannya adalah DS Anwar, Azmin, Karpal Singh bahkan PAS juga? Mungkin kerana mereka ini semua adalah pemimpin politik Pembangkang, sedangkan Baginda tiada apa-apa kepentingan di dalam politik.

Rengkasnya, masih adakah manusia yang berakal mahu menerima cerita betina seperti ini? Jika ayahnya sendiri mengecop beliau sedemikian rupa, adik beradiknya seperti Azmin dan Azwan Ali juga mengecopnya sedemikian, adakah kita sanggup diperbodohkan oleh betina yang gila glamour ini? Fikirkan lah./wfauzdin.blogspot.com

Khamis, 10 Februari 2011

PEMIMPIN TERLAMPAU MCA YANG HINA ISLAM KINI DIAMBANG KEJATUHAN?

Puak anti-Chua bersiap sabotaj EGM

Kuek Ser Keng Kuang
Feb 10, 11

ANALISIS Setelah gagal untuk menarik sokongan pengundi Cina dalam pilihan raya kecil DUN Tenang, presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kini berdepan pula dengan satu lagi cabaran dari dalam partinya sendiri - yang boleh mengancam kepimpinannya.

Jawatankuasa pusat (CC) parti itu sedang menimbang untuk membuat pindaan terhadap perlembagaan parti untuk membolehkannya menangguhkan pemilihan parti, di semua peringkat, yang dijadual berlangsung bulan depan.

Bagaimanapun, ia perlu mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) dan memperolehi majoriti dua pertiga bagi membolehkan ianya dilakukan.

tenang by election day 1 230111 chua soi lek campaigning 3Difahamkan, puak anti-Chua dalam parti tersebut itu pula mahu mensabotaj cadangan mengadakan EGM tersebut, sebagai langkah pertama untuk menggerakkan momentum yang diperlukan untuk mencabar kepimpinan Chua (kiri) dalam pemilihan parti yang akan datang.

Menurut sumber-sumber dalaman, para penyokong bekas presiden Datuk Seri Ong Tee Keat dan Datuk Seri Ong Ka Ting - kedua-duanya tewas kepada Chua dalam pemilihan parti 2010 serta abang Ka Ting, Datuk Seri Ka Chuan, yang tewas bagi jawatan timbalan presiden - kini mencari peluang untuk kembali.

"Ka Chuan dan Ka Ting serta Tee Keat masih menguasai 600 hingga 700 perwakilan. Sekiranya mereka bergabung, Chua mungkin tidak akan memperolehi sokongan dua pertiga di EGM," kata seorang pemimpin parti itu yang tidak mahu namanya disebut.

"Orang Chua kini sedang melobi penyokong Tee Keat dan adik beradik Ong."

MCA mempunyai 2,377 delegasi pusat dan Chua perlu memperolehi sokongan sekurang-kurangnya 1,585 perwakilan untuk melepasi sokongan dua pertiga.

Di bawah perlembagaan, parti hanya boleh memutuskan sama ada untuk menangguh pemilihannya jika ianya dalam tempoh 42 bulan selepas pilihan raya umum lalu. Tetapi pemilihan parti itu dijadual berlangsung bulan depan, dan ianya hanya 36 bulan selepas pilihan raya umum Mac 2008.

Oleh itu, MCA perlu meminda perlembagaannya jika ia mahu memendekkan syarat tempoh tersebut kepada 36 bulan, bagi menangguhkan pemilihan parti./Malaysiakini

TIDAK MAHU LAYAN CERITA FITNAH UMI - AZMIN ALI



Oleh: WFAUZDIN NS

TIMBALAN Presiden PKR, YB Azmin Ali menyifatkan kenyataan Umi Hafilda terhadapnya selama ini adalah fitnah. Beliau tidak mahu melayani cerita fitnah seperti itu kerana rakyat sudah muak dengan apa yang Umi Hafilda perkatakan tentang beliau dan keluarganya termasuk DS Anwar.

Ini merupakan kenyataan pertama yang diluahkan oleh Azmin Ali semenjak Umi Hafilda mula `beraksi' semula setelah berbelas tahun menyepi umpama `orang buangan'. Sebelum ini dikatakan di dalam Twitter Azwan Ali juga, Azwan turut memperlekehkan Umi Hafilda. Saya tidak tahu samada Umi Hafilda itu `adik beradik' dengan Azmin dan Azwan. Saya cuma pernah mendengar cerita Umi Hafilda `dibuang' dari menjadi ahli keluarga Almarhum En Ali bapa Azmin dan Azwan.

Saman yang dikemukakan oleh Umi Hafilda berjumlah RM 700 juta terhadap DS Anwar, DS Wan Azizah, Karpal Singh, Azmin Ali malahan PAS juga turut disaman oleh wanita berumur yang masih bujang (andartu) ini jika berjaya, boleh menjadikan Umi Hafilda jutawan segera.

Sudah terlewat buat Umu Hafilda, beliau mempunyai banyak peluang untuk membuktikan semua bukti yang beliau dakwa ada padanya tentang `salah laku' DS Anwar dan Azmin iaitu ketika beliau dipanggil menjadi Saksi kes Liwat 1 dahulu. Mengapa ketika itu beliau `sorokkan' bukti yang ada atau sememangnya tiada bukti? Apakah `bukti' itu baru muncul sekarang?

Semuanya sudah terlambat. Sekiranya beliau tampil selepas ini dengan bukti yang kununnya beliau ada ianya akan menjadi bahan lawak jenaka masyarakat. Kisah Liwat 1 sudah basi, bahkan Hakim yang menghakimi kes itu dulu pun sudah berada di perut bumi. Pengarang Buku `50 dalil Anwar Tidak Boleh Jadi PM' yang menjadi asas dan punca fitnah Liwat 1 itu pun sudah lama tidak bernyawa. Peguam Negara yang memainkan peranan penting di dalam kes Liwat 1 Mokhtar Abdullah pun sudah menemui Rabbul Jalil. Dr Qristina Majid yang memainkan peranan juga di mana dikatakan DS Anwar pernah diarah bertelanjang di depannya, doktor itu pun tidak mampu `merawat' kehilangan nyawanya di sebuah hotel. Saksi penting, Azizan Abu Bakar pula pernah ditangkap berkhalwat.

Dan, banyak lagi kisah lampau yang menunjukkan cerita Liwat 1 sudah boleh di `muzium'kan. Maka, silap besar Umi Hafilda ingin kembali pada kisah lama. Kini, negara tertumpu kepada episod seterusnya yang telah mula menampakkan kepincangan seperti episod pertama./wfauzdin.blogspot.com

BOLA SEPAK MSIA VS HONG KONG - FAM TIDAK SERIUS BANGUNKAN BOLA SEPAK NEGARA?

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH, kepada pasukan Bola Sepak Kebangsaan kita yang telah berjaya menewaskan Hong Kong 2 - 0 pada perlawanan persahabatan malam tadi. Syabas juga diucapkan kepada Astro Arena yang sudi menyiarkan perlawanan tersebut secara langsung.

Sedikit yang mendukacitakan adalah kehadiran para penonton yang menyaksikan perlawanan tersebut. Disaat pasukan kita berada pada pendakian kemuncak gergasi bola sepak khususnya di Asia Tenggara, sambutan para penonton pada perlawanan malam tadi seolah-olah tidak memberikan semangat kepada anak-anak buah K. Rajagopal.

Pada pendapat saya, kurangnya publisiti secara serius dan meluas dari pihak media cetak dan elektronik menjadi punca kurangnya sambutan para penonton ke Stadium Shah Alam malam tadi. Mungkin ramai peminat bola sepak yang tidak tahu adanya perlawanan persahabatan malam tadi dan saya sendiri pun hanya mengetahui sehari sebelum perlawanan melalui hebahan Astro. Beberapa akhbar langsung tidak menghebahkannya dan paling mendukacitakan juga pihak RTM turut memandang sepi perlawananan tersebut. Jika ada pun, hebahan yang dibuat tidak bersungguh-sungguh.

FAM sepatutnya mendapatkan kerjasama dari pihak media agar dapat menarik kehadiran penonton yang boleh menaikkan semangat para pemain kita. Bahkan, pada perlawanan malam tadi tidak kelihatan pun Presiden dan Timbalan Presiden FAM. Jika mereka sibuk, di manakah pegawai-pegawai kanan FAM yang lain? Mungkin ada yang hadir seorang dua. Jika badan induk FAM sendiri pun tidak serius dengan kebangkitan Pasukan Kebangsaan kita, sukar untuk kita menarik minat para penyokong memberikan sokongan padu kepada Pasukan Kebangsaan kita yang baru muncul sebagai Juara Piala AFF Suzuki baru-baru ini.

Kita sedar, setiap kali adanya pemilihan Presiden, Timbalan, Naib-Naib Presiden serta pegawai-pegawai FAM, mereka semua berkempen kununnya akan memartabatkan bola sepak negara kita. Adakah mereka anggap perlawanan persahabatan itu tidak penting?

Apa pun, tahniah dan syabas buat semua pemain yang bermain dengan baik malam tadi walaupun tanpa sokongan puluhan ribu penonton di tempat sendiri. Ada baik juga difikirkan di masa akan datang, perlawanan persahabatan seperti ini dapat diadakan di setiap negeri. Mungkin kehadiran penonton lebih baik daripada yang kita lihat malam tadi. Umpamanya diadakan di Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bharu yang sudah pasti akan dipenuhi oleh para penyokong kita. Selepas itu, dalam perlawanan yang lain pula diadakan di Stadium Darul Makmur Kuantan, Stadium Tuanku Abd Rahman Paroi, Stadium Ipoh, Perak dan beberapa tempat lagi mengikut giliran./wfauzdin.blogspot.com

`HUJAN EMAS' SENTIASA MEMBASAHI BUMI SELANGOR

Oleh: WFAUZDIN NS

SEKALI lagi tahniah buat Kerajaan Negeri Selangor di bawah Kerajaan PR dipimpin oleh MB Tan Sri Khalid Ibrahim kerana mengumumkan satu lagi berita baik dan kali ini khusus kepada semua guru KAFA di negeri tersebut. Sebelum ini, Kerajaan Negeri yang dasarnya merakyatkan Negeri Selangor telah menyediakan bantuan kewangan dan modal kepada pekerja-pekerja Islam di premis arak untuk mereka mencari kerjaya lain atau memulakan perniagaan secara halal.

Sebenarnya sudah terlalu banyak dasar Kerajaan Negeri yang terbukti menguntungkan rakyat di negeri terkaya tersebut, termasuk beberapa bantuan dan kebajikan yang pernah dijanjikan oleh PR semasa kempen Pilihanraya Umum yang lalu. Tidak sampai pun sepenggal PR mentadbir Selangor tetapi faktanya prestasi kerajaan negeri sekarang jauh lebih baik dari sebelumnya iaitu tatkala Selangor di bawah Umno/Bn. Sudah tentu ada lagi berita-berita baik yang akan diumumkan oleh Kerajaan Negeri selepas ini.

Seperti yang disebutkan tadi, Kerajaan Negeri Selangor telah meluluskan tambahan elaun sebanyak RM300 sebulan kepada guru-guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (Kafa) yang bertugas di Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI) di seluruh negeri. Dengan tambahan elaun RM300 itu menjadikan elaun bulanan guru-guru Kafa di SRA dan SRAI Selangor sebanyak RM1,300 sebulan berkuatkuasa 1 Januari lalu. Terbukti betapa pekanya Kerajaan Negeri kepada kemajuan dan perkembangan Islam. Ini juga membuktikan tuduhan pihak sebelah sana bahawa Kerajaan PR Selangor berada di bawah telunjuk DAP adalah satu tuduhan jahat lagi tidak lojik.

Saya tidak terfikir lagi bahawa orang-orang di Felda sekitar Selangor termasuk di hulu Selangor akan terus menjadi bebal setelah merenung dan berfikir dengan mata hati tentang apa yang telah Kerajaan Selangor lakukan sebaik sahaja mengambil tampuk pemerintahan daripada Anak toyo dan `mereka yang satu waktu' dengannya. Seandainya di dalam Pilihanraya Umum akan datang, mereka masih juga bebal maka PR tidak lagi boleh dipersalahkan seandainya mereka akan menjadi lebih susah dan menderita seperti di zaman Anak Toyo.

Kerajaan Negeri Selangor sekarang bukan sahaja akan bekerja kuat untuk membela nasib rakyat, bahkan jauh lebih dari itu di mana Kerajaan Negeri telah berusaha untuk menyelamatkan kuasa raja, malangnya ada pihak yang mahu melihat kuasa raja kekal seperti yang sedia ada setelah puak mereka `merampas' kuasa tersebut suatu ketika dahulu. /wfauzdin.blogspot.com

Rabu, 9 Februari 2011

ADUAN SAL:AH LAKU PEMILIHAN PKR - YB AZMIN PULA BERI JAMINAN

Oleh: WFAUZDIN NS

MELALUI berita Astro Awani malam tadi, isu pemilihan kepimpinan PKR ditimbulkan. Kali ini Timbalan Presiden PKR, YB Azmin Ali ditanya tentang rasa tidak puas hati beberapa pihak terhadap maklum balas aduan-aduan yang telah dikemukakan kepada JPP. Paling ketara yang sering mendesak agar diumumkan hasil siasatan tersebut adalah dari kumpulan bekas calon Ketua AMK yang tewas iaitu Badrul Hisham Shahrin (Chegubard).

YB Azmin di dalam kenyataannya malam tadi menyebut bahawa hampir kesemua aduan berkaitan salah laku atau penyelewengan semasa pemilihan PKR yang lalu telah selesai disiasat. Beliau turut mengakui ada sejumlah kecil sahaja aduan yang belum selesai disiasat dan memerlukan masa untuk menyelesaikannya. YB Azmin menyatakan mana-mana pihak yang mahu maklumat tentang status aduan yang telah dilaporkan boleh terus berhubung dengan Pejabat Parti.

Kita tidak boleh menyalahkan penyokong-penyokong Chegubard yang terus mendesak kerana mereka sebelum ini telah dijanjikan oleh Setiausaha Agung PKR bahawa semua aduan tersebut akan dapat diselesaikan di dalam tempuh 2 minggu bermula dari parti mengadakan Konvokesyen baru-baru ini. Kini, hampir lebih kurang 4 bulan siasatan masih berjalan. Justeru itu, tidak salah buat penyokong-penyokong Chegubard terus mengingatkan parti di dalam hal ini. Tindakan mereka bukan tindakan pengkhianat malahan satu tindakan terpuji dari kumpulan anak muda yang mahukan keadilan di dalam parti boleh dilihat.

Mungkin sedikit kurang selesa apabila kelembapan Setiausaha Agung PKR dan JPP menyelesaikan masalah ini diambil kesempatan pula oleh beberapa orang untuk memburukkan beberapa pimpinan parti. Terdapat beberapa tulisan atau perkataan yang menyindir beberapa pemimpin parti melalui blog atau twitter. Diharapkan perbuatan seperti ini tidak berlaku lagi kerana kita bimbang sekiranya ianya berterusan, pandangan beberapa ahli parti terhadap mereka menjadi negatif. Kita bimbang perasaan simpati bertukar menjadi benci jika kelakuan seperti itu berterusan.

Teruskanlah mendesak asalkan tiada kecaman keterlaluan terhadap pimpinan. Parti juga mesti peka dengan masalah ini. Selesaikan lah isu ini secepat mungkin agar semua yang tersimpul dapat dileraikan. Jangan cuba bertindak seperti Umno yang menggunakan jalan mudah dan tidak demokratik untuk menyelesaikan masalah. Setiausaha Agung, YB Saifudin Nasution mesti mempamirkan sikap profesionalismanya dan tidak gentar untuk melaksanakan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan./wfauzdin.blogspot.com

DEBAT - JAMIL KHIR DIMINTA SERAH JAWATAN MENTERI NYA KEPADA MOHD NOOR DERIS

Oleh: WFAUZDIN NS

ISU Debat yang melibatkan Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Aziz nampaknya sedikit mengelirukan. Tuan Guru Nik Aziz menafikan beliau mahu berdebat dengan Majlis Fatwa Kebangsaan sepertimana yang kebanyakan dilaporkan di dalam media. Isu debat mula timbul apabila ulamak veteren Umno Kelantan, Mohd Noor Deris mencabar Tuan Guru Nik Aziz berdebat dengannya berkaitan isu menyokong Umno itu Jahiliyyah termasuk juga isu Malaysia bukan Negara Islam.

Mohd Noor Deris juga telah membuat laporan kepada Majlis Fatwa agar kenyataan Tuan Guru Nik Aziz itu disiasat dan tindakan diambil terhadapnya. Apabila ditanya oleh wartawan, Tuan guru Nik Aziz menyebut beliau pada bila-bila masa bersedia untuk berhadapan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan. Soal berdebat dengan Mohd Noor Deris, Tuan Guru Nik Aziz lebih suka untuk berdebat dengan tokoh yang lebih berwibawa di dalam Umno atau Kerajaan. Semua kita tahu bahawa siapalah Mohd Noor Deris yang digelar `ulamak terompah kayu' di Kelantan itu.

Maka, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama Islam, Jamil Khir Baharom merasa terkilan di atas keengganan Tuan Guru Nik Aziz berdebat dengan `ulamak terompah kayu' tersebut. Beliau dipetik berkata, " Selesai dulu dengan Mohd Noor, soal agama ini bukan kira setaraf, layak atau tidak, dia (Nik Aziz) tak perlu babitkan orang lain, Majlis Fatwa kalau minta bagi fatwa bolehlah, tapi bukan atas permintaan individu tapi Raja. Itu peraturan fatwa, kalau dia nak cabar Majlis Fatwa, maknanya dia tidak faham fungsi dan peranan majlis,” kata Jamil.




Menjawab kenyataan Jamil Khir tersebut, Tuan Guru Nik Abdul Aziz mengingatkan bahawa bukan beliau yang mengheret nama Majlis Fatwa Kebangsaan tetapi orang lain yang mencadangkan pandangannya dibincangkan oleh Majlis Fatwa. “Saya hanya menyatakan persetujuan apabila ditanya oleh wartawan,” jelasnya.

Tuan Guru Nik Aziz telah menjelaskan bahawa beliau sedia berdebat dengan sesiapa sahaja yang mempunyai kuasa atau kedudukan di dalam kerajaan mahupun Umno. Bukan masalah Tuan Guru Nik Aziz memilih darjat atau kedudukan, tetapi beliau mahu dengar sendiri hujah dari ulamak yang berkuasa di dalam kerajaan dan Umno bukan dari `cicak mengkarung' yang hanya tahu membodek pemimpin mereka. Selama ini pihak kerajaan dan Umno lah yang lantang menuduh PAS yang bukan-bukan, maka pemimpin merekalah yang perlu ke depan.

Di dalam kerajaan sekarang, siapakah yang paling wajar berdepan dengan Tuan Guru Nik Aziz? Jawapannya, Tentulah Menteri yang sibuk menyuruh Tuan Guru Nik Aziz berdebat dengan Mohd Noor Deris, iaitu Jamil Khir Baharom sendiri. Beliau Menteri yang menjaga agama dan berpendidikan agama malah pernah memegang jawatan tertinggi di dalam Kor Agama Angkatan Tentera (Kagat). Apakah disebabkan beliau kecut seperti kecutnya Najib untuk berdebat, maka beliau bersungguh-sungguh mahu Mohd Noor Deris di`korban'kan bagi menggantikannya? Jika begitu, Jamil Khir wajar serahkan jawatan Menteri yang dipegangnya itu kepada Mohd Noor Deris.

Andainya Jamil Khir juga kecut untuk berdebat dengan Tuan Guru Nik Aziz, beliau boleh mengesyorkan Penasihat Agama kepada PM untuk menggantikannya. Mengapa perlu di`korban'kan `ulamak terompah kayu' tersebut? Ulamak Umno Kelantan yang tidak bermoral dan berakhlak seperti itu hanya layak berdepan dengan anak-anak murid pondok di Pulau Melaka sahaja. Bukan untuk memperkecilkan ilmu yang sedia kecil ulamak Umno tersebut, tetapi apa yang boleh ulamak ini lakukan hasil dari perdebatan itu nanti? Apa jawatan beliau di dalam kerajaan? Layakkah beliau menasihati Najib dan Bibik Rosmah dalam hal ehwal agama nanti?

Kita tunggu apakah tindakan kerajaan dan Umno di dalam isu debat ini. Seorang dua Mufti nampaknya telah mula bersuara seolah-olah tidak selesa jika debat ini berlangsung. Kununnya debat tiada di dalam Islam, yang ada hanya muzakarah. Masalahnya, Umno sendiri pun selalu mengelak untuk bermuzakarah dengan PAS dalam soal agama seperti isu Negara Islam, Hukum Hudud, Akta ISA yang zalim dan berbagai isu lagi. Adakah anda seperti saya yang yakin akhirnya isu debat ini akan tenggelam begitu sahaja akibat Umno yang terkenal dengan sifat pengecutnya itu?/wfauzdin.blogspot.com

Selasa, 8 Februari 2011

PENULIS SERANG MSO, MENGAPA SERANG ANWAR SERENTAK?

Aku ada baca tulisan seorang penulis bernama Zahash di Tranungkite, yang mengkritik MSO kerana dikatakan MSO ini memperbodohkan Presiden PAS Tuanm Guru Hj Hadi. Aku setuju banyak tentang pendapatnya itu, bahkan aku juga tak setuju sebodoh itu MSO nak perbodohkan Tuan Guru Haji Hadi hanya kerana PAS tewas di dalam Pilihanraya.

Cumanya aku bengang sikit dengan penulisan Zahash tersebut apabila beliau ingin mempertahankan Presiden PAS, beliau memburukkan DS Anwar pula. Beliau menyebut DS Anwar suka buat keputusan sendiri. Benarkah begitu atau hanya satu dakwaan? Adakah beliau punyai fakta tentang tuduhan beliau terhadap DS Anwar?

Jika kerana beberapa MP dari PKR keluar parti boleh dianggap DS Anwar lemah dan tidak boleh dipercayai, bagaimana dengan PAS yang dahulunya kehilangan Presiden mereka sendiri seperti Datuk Asri Muda? Bagaimana dengan keluarnya Naib Presiden PAS seperti Us Nakhaie dan beberapa orang lagi? Adakah PAS tidak boleh dipercayai ketika itu? Mengapa PAS bertambah kuat sekarang? Ini bermaklna, PAS telah alami proses itu dan banyak belajar dari proses itu untuk menjadi lebih kuat sekarang. Maka, apa salahnya kita anggap PKR juga seperti PAS sewaktu dulu apatah lagi PKR terlalu muda jika dibandingkan dengan PAS dan DAP.

Bukankah DS Anwar sendiri secara terbuka mengakui kelemahannya dan akan belajar dari apa yang berlaku di dalam PKR? Maka, bijakkah kita memburukkan DS Anwar setelah ada serba sedikit jasanya kepada kekuatan PAS? PAS juga mempunyai jasanya kepada PKR, begitu juga dengan DAP. Mengapa kita mahu menembak satu musuh di depan, kita mesti menembak rakan kita di sebelah serentak dengan musuh? Bijakkah kita?/budakmental.blogspot

TUAN IBRAHIM TIDAK DIKECAM ATAU DIHINA SEBENARNYA...

Oleh: WFAUZDIN NS

MASIH ada yang mempersoalkan samada PAS perlu bertanding di dalam PRK Dun Merlimau ini setelah diketahui secara jelas betapa buruknya demokrasi yang diamalkan di negara ini. Pakatan Rakyat sentiasa akan berhadapan dengan Umno/Bn di dalam gelanggang yang tidak pernah rata, namun PR masih ampuh dan jika tewas sekali pun mereka tidak dapat memalukan kita.

Zulkkefli Sulong, Ketua Pengarang Harakahdaily ada menulis bahawa PAS mempunyai 3 pilihan di dalam menghadapi PRK Dun Merlimau khususnya. Pilihan pertama, PAS masuk bertanding. Pilihan Kedua, PAS serahkan kepada PKR dan pilihan ketiga, PAS boikot pertandingan, yakni tidak menyertai pilihanraya tersebut. Beliau menyebut sekiranya PAS mengambil keputusan memboikot, tidak menjadi satu keganjilan kerana PAS pernah memboikot PRK sebelum ini dan ianya juga pernah disuarakan oleh Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man.

Pandangan Sdr Zulkefli mendapat kritikan oleh seorang penulis di sini. Kesilapan penulis menyalahtafsirkan tulisan Sdr Zulkefli mengakibatkan beliau mendakwa Sdr Zulkefli menghina Tuan Ibrahim Tuan Man. Saya telah membaca habis tulisan Sdr Zulkefli Sulong itu, namun tidak kelihatan oleh saya bentuk penghinaan atau kecaman penulis kepada Tuan Ibrahim Tuan Man.

Namun demikian, sebagai orang penting di dalam lidah resmi Harakahdaily dan juga sebagai ahli PAS, tindakan memohon maaf Sdr Zulkefli Sulong kepada Tuan Ibrahim Tuan Man wajar diberi pujian. Walaupun beliau tidak bersalah seperti yang didakwa, namun dibimbangi tuduhan ke atasnya boleh mengakibatkan fitnah atau menyinggung perasaan orang lain, maka tindakan memohon maaf adalah satu tindakan mulia.

Tidak menjadi satu kesalahan sekiranya sesiapa yang mahu menulis dan mencadangkan sesuatu kepada PAS. Sdr Zulkefli Sulong tidak mencadangkan apa pun, beliau cuma menyenaraikan 3 pilihan yang PAS boleh ambil. Saya juga berpendapat, PAS wajar meletakkan calonnya di PRK Dun Merlimau. Jika kita mahu menanti `gelanggang menjadi rata', sampai kiamat tidak akan berlaku selagi sekutu Apco ini memerintah Putrajaya. InsyaAllah, hasil usaha kita semua, tidak mustahil di dalam gelanggang yang tidak rata seperti yang ada sekarang kita mampu usir sekutu Apco ini dari Putrajaya.

PR mesti terus bekerja kuat. PR khususnya di Melaka sepatutnya kini sudah bersedia dengan `peluru-peluru' mereka untuk menyerang kepimpinan Ali Rustam yang pernah dikaitkan dengan rasuah politik itu. Kerajaan Umno/Bn di Melaka mesti `ditelanjang'kan agar rakyat kenal siapakah yang selama ini berpura-pura berbakti kepada rakyat Melaka.

Jika dikatakan Melaka itu maju, PR Melaka mesti membuktikan betapa kemajuan itu lah sebenarnya yang merosakkan nilai dan moral anak muda Melaka. Kemajuan yang tidak seiring dengan nilai keagamaan tidak harus dibiarkan bertapak lama di bumi Hang Tuah itu./wfauzdin.blogspot.com

KERAJAAN PR SELANGOR - JANGAN SAMPAI DISUMPAH TUJUH KETURUNAN

Oleh: WFAUZDIN NS

AKHIRNYA MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim bertolak ansur juga dengan apa yang telah terjadi. Nasi sudah menjadi bubur. Maka, MB Selangor mengambil keputusan untuk menjernihkan keadaan dengan menerima SUK yang beliau serta majoriti rakyat Selangor tidak `redhai' tetapi mendapat perkenan Sultan Selangor dan juga dari Pusat.

Bukan salah atau kealpaan Tuanku, tetapi semuanya kerana ada yang bersifat `khianat' terhadap seluruh rakyat Selangor dan orang yang `khianat' itu sudah pun bersara serta goyang kaki. Mungkin merasa lega kerana `hasad dengki dan busuk hatinya' kini telah tercapai. Makanlah dia dengan wang pencennya selepas ini samada `halal' atau `haram' hasil dari sabotaj beliau sebelum meninggalkan Pejabat SUK.

MB Selangor mahu lupakan kisah yang `menyakit'kan itu, namun kerajaan harus hidup dan rakyat harus dibela. Maka, Tan Sri Khalid mengadakan perjumpaan dengan Datuk Khusrin selaku SUK yang baru. Alhamdulillah, jika di Perak di bawah Dato Nizar, Kerajaan PR Perak tidak sempat mengenali `musuh dalam selimut', tetapi di Selangor lain situasinya. Samada Datuk Khusrin `musuh dalam selimut' atau tidak, semuanya bergantung kepada apa yang akan berlaku selepas ini.

Dalam pertemuan MB Selangor dan Datuk Khusrin, SUK ini telah diberi `test' pertama. Menteri Besar mengarahkan Mohamad Khusrin untuk memberi keutamaan kepada hartanah milik Kerajaan Selangor, terutamanya yang terbiar dan bermasalah. Menteri Besar telah memberitahu Mohamad Khusrin bahawa beliau perlu bekerjasama dengan pegawai daerah dan pihak berkuasa tempatan bagi memastikan hartanah milikan Kerajaan Selangor ini dijaga dengan baik. "Tan Sri Abdul Khalid juga menyarankan supaya Mohamad Khusrin mengadakan perjumpaan atau dialog dengan penduduk setinggan yang mendiami tanah milik kerajaan Selangor dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik," katanya.

Mungkin banyak lagi ujian demi ujian yang akan diberikan kepada SUK baru ini, maklumlah beliau bukannya dari Pegawai Kerajaan yang asalnya ada kelayakan Gred A, tetapi sekadar mempunyai kelayakan Gred C, cuma `bernasib baik' melompat Gred ke Gred A. Justeru itu, segala bidang tugasnya perlu diajar dan diuji. Nasiblah kali ini Kerajaan Selangor dapat Pegawai Kerajaan seperti beliau.

Cuma perlu diingatkan, untuk menjadi seorang `pengkhianat atau kaki sabotaj' tidak perlu kepada Gred A. Cukup sekadar mempunyai naluri seperti Syaitan yang penuh dendam, hasad dan dengki. Saya yakin, Datuk Khusrin tidak akan meletakkan dirinya sampai ke tahap itu. Seandainya beliau cuba untuk menjadi seperti mantan SUK sebelum ini, nasib beliau mungkin malang sekali. Pisang takkan berbuah dua kali. Selaku bekas Pengarah JAIS, tentunya beliau sedikit sebanyak ada ilmu agama dan keimanan.

Walau bagaimanapun, MB Selangor tidak boleh `lena' walau sedetik pun selepas ini. Kesemua Ahli Exco Kerajaan Selangor juga mesti peka apa yang berlaku di sekeliling mereka. PR Selangor khususnya, mesti menggenggam erat bucu takhta Kerajaan Negeri Selangor ini walau apa pun yang terjadi. Seandainya Negeri Selangor tumbang dan kembali kepada puak mereka yang zalim dan perasuah itu, rakyat akan menyumpah PR tujuh keturunan. /wfauzdin.blogspot.com

Isnin, 7 Februari 2011

KEJAP PUJI, KEJAP KUTUK DAN PUJI LAGI, ITU KERJA AWANG SELAMAT

Oleh: WFAUZDIN NS

KESIHAN Awang Selamat Utusan Meloya yang diperbodohkan orang. Di dalam beliau memburukkan DS Anwar di dalam tulisannya, beliau memuji dan memuja Presiden PAS. Ada udang balik batu.

Tulisannya di petik, "Di Tenang, ceramah Anwar kurang mendapat sambutan. Cubaan beliau untuk bermain sentimen liar juga tidak berjaya. Malah Awang difahamkan, di sebuah kawasan Felda, seorang pemuda yang hadir bangkit merampas mikrofon kerana membantah ketua pembangkang itu memburuk-burukkan Felda. Khabarnya, Anwar yang sedang berceramah ketika itu terpaksa menghentikan ucapannya kerana ternyata hadirin tidak memihak kepada beliau.

Cerita yang beliau katakan di atas itu dapat dari mana? Beliau tulis, `difahamkan' , siapa yang memahamkan beliau? Seorang Pengarang hebat kununnya tetapi boleh kutip cerita sampah seperti itu? Jika benar, masakan TV 3 suku tidak mainkan isu tersebut? Bukankah TV3 suku ini pantang mendapat berita sedemikian?

Nampaknya Awang Selamat tidak puas hati kerana PAS masih kuat di Johor, sebab itu impian Muhyiddin mahu majoriti mencecah 5 ribu tidak kesampaian. Awang Selamat cuba pula untuk melaga-lagakan PAS dengan PKR, terutamanya di antara Presiden PAS dengan DS Anwar. Mengapa tidak dengan Tuan Guru Nik Aziz? Sebab, Awang Selamat tahu bahawa Mursyidul Am PAS itu tetap akan mempertahankan DS Anwar lebih-lebih lagi Tuan Guru Nik Aziz lebih `vokal' tidak mahu PAS bekerjasama dengan Umno dalam aspek politik. Adakah Awang Selamat sangka Presiden PAS lebih mudah untuk dirunding dan `rujuk' kepada Umno? Jika itu andaian beliau, teramat bodoh Awang Selamat yang masih tidak mengenali Presiden PAS tersebut.

Usahlah Awang Selamat banyak buang masa untuk melaga-lagakan DS Anwar dengan pemimpin PAS. Buruk-buruk DS Anwar pun pada pandangan PAS, beliau jauh lebih baik dari Najib dan Muhyiddin yang pengecut itu. /wfauzdin.blogspot.com

SYABAS SELANGOR BELA ADUN SERI MUDA, BIARKAN GAPS DENGAN SAKIT HATINYA

Oleh: WFAUZDIN NS

BETAPA bengangnya GAPS (Gabungan Anti Penyelewengan Selangor) apabila Kerajaan Negeri Selangor akan membiayai kos perundangan Adun Seri Muda, YB Shuhaimi Shafie yang bakal didakwa atas tuduhan menghina Sultan Selangor. Sememangnya puak-puak ini suka melihat Adun tersebut tersungkur di mahkamah dan kemungkinan akan ada lagi PRK di Selangor untuyk mereka merampas kerusi Dun Seri Muda.

GAPS berkata tindakan kerajaan Selangor membiayai kos perundangan ADUN Seri Muda Muda Shuhaimi Shafiei - yang akan dihadapkan ke mahkamah ekoran tulisan berkaitan Sultan Selangor - disifatkan sebagai "pembaziran dan penyelewengan wang rakyat". Pembaziran wang rakyat apanya jika Adun tersebut menulis demi untuk kesejahjteraan rakyat dan kedaulatan raja-raja? Bukankah rakyat dan raja tidak boleh dipisahkan? Raja boleh menitah kepada rakyat, manakala rakyat juga boleh menegur raja untuk membuktikan kasih sayang kita kepada raja.

Membela seorang Wakil Rakyat yang dianggap menderhaka kepada Sultan, sedangkan tiada satu bukti pun kita lihat bentuk penderhakaan itu bahkan Adun berkenaan secara terbuka menyebut sekiranya ada ayat atau frasa di dalam tulisannya yang menyinggung Sultan, beliau rela memohon maaf dan bersedia untuk berjumpa Duli Tuanku. Itu membuktikan betapa ikhlasnya Adun tersebut. Butakah mata GAPS dengan berbagai bentuk penderhakaan kepada raja yang lebih dahsyat sebelum ini?

Cuba tanya Tun Mahathir, tanya Ibrahim Ali dan tanya juga geng-geng Idris Jusoh di Terengganu tentang sejarah Sultan di hina. Mereka semua boleh ceritakan kisah-kisah `keberanian' mereka kepada raja. Ada pernah mereka didakwa seperti Adun Seri Muda ini? Justeru itu, GAPS jangan hipokrit kerana rakyat tidak lagi sebodoh kamu./wfauzdin.blogspot.com

THEMA MAULIDUR RASUL - 1 MALAYSIA 1 UMMAH, BERTENTANGAN DENGAN ISLAM?

Oleh: WFAUZDIN NS

SLOGAN `1 Malaysia 1 Ummah' dikatakan menjadi thema sambutan Maulidur Rasul peringkat Kebangsaan tahun ini. Biasalah, kerajaan sekarang semuanya mahu dijadikan `1 Malaysia' dengan berbagai jenama `1 Malaysia' di tempelkan. Apa yang tidak kena dengan thema `1 Malaysia 1 Ummah' ini?

Pertamanya, kita diberitahu bahawa konsep 1 Malaysia adalah menunjukkan kesamarataan di antara semua kaum dan agama di negara ini. Konsep ini kununnya memberi keadilan kepada semua kaum dan agama. Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dan lain-lain, begitu juga semua agama seperti Islam, Kristian, Budha, Hindu dan lain-lainnya adalah terdapat di dalam konsep 1 Malaysia. Ertikata, konsep 1 Malaysia meliputi semua kaum dan agama di negara ini.

Apa pula yang dimaksudkan dengan `Ummah' di dalam konteks Islam? Di dalam Islam, yang dimaksudkan dengan Ummah itu adalah semua penganut agama Islam. Adakah penganut ugama Kristian, Budha, Hindu dan selain dari Islam itu termasuk di dalam konteks `Ummah'? Jawapannya sudah pasti tidak. Kristian bukan Ummah yang sama dengan Ummah Islam. Kristian tentulah ada Ummahnya sendiri iaitu Umat Kristian. Begitu juga dengan ugama yang lainnya.

Sambutan Maulidur Rasul adalah sambutan yang berhubung kait dengan Nabi Muhammad SAW iaitu sambutan bercorak keagamaan di dalam Islam. Justeru itu, wajarkah konsep `1 Malaysia' dicampor adukkan di dalam sambutan keagamaan Islam seperti ini? `1 Malaysia 1 Ummah' bermaksud semua agama yang terkandung di dalam konsep 1 Malaysia itu adalah 1 Ummah dengan Islam? Betulkah begitu? Adakah kita mengiktiraf semua agama yang terkandung di dalam konsep 1 Malaysia adalah 1 Ummah dengan kita sebagai umat Islam?

Saya merasakan thema sedemikian tidak tepat samasekali malahan ianya amat bertentangan. Umat Islam tidak boleh disamakan dengan Umat ugama lain, jauh sekali untuk disatukan. Saya berharap agar pihak-pihak berkenaan lebih berhati-hati dengan memilih thema bagi program atau sambutan keagamaan yang melibatkan ugama Islam yang maha suci ini. Jangan kerana terlalu inginkan kemegahan di dalam jenama 1 Malaysia, kita satukan kesemuanya./wfauzdin.blogspot.com

Ahad, 6 Februari 2011

DEBAT - NIK AZIZ PILIH JUMPA HARIMAU DARIPADA BERJUMPA KUCING

Oleh: WFAUZDIN NS

HAJAT untuk menyaksikan perdebatan di antara Ulamak Veteren Umno Kelantan iaitu Mohd Noor Deris dengan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat akhirnya tidak kesampaian. Ini adalah kerana Tuan Guru Nik Aziz mahu agar tokoh yang lebih berwibawa dan mempunyai peranan penting di dalam kerajaan atau Umno untuk berdebat dengannya.

Sebelum ini akhbar Sinar melaporkan bahawa Tuan Guru Nik Aziz bersedia untuk berdebat dengan Ulamak Umno yang mencabarnya itu. Tetapi laporan akhbar itu disangkal oleh Pejabat MB Kelantan, di antara lain sebab yang diberikan adalah seperti berikut:

" Sukalah diperjelaskan bahawa tajuk dan laporan berita tersebut sama sekali tidak benar. Apa yang berlaku ialah YAB Tuan Guru ditanya berkenaan desakan Mohd Nor Deris agar Majlis Fatwa Kebangsaan membincangkan kenyataan beliau yang di dakwa menjejaskan akidah. Menjawab pertanyaan tersebut, YAB Tuan Guru bersetuju agar kenyataannya dibincangkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Persetujuan tersebut termasuklah mengadakan perbincangan antara beliau dengan Majlis Fatwa Kebangsaan." "Tidak timbul isu berdebat dengan Mohd Nor Deris yang tidak mempunyai apa-apa jawatan di dalam kerajaan sebagai penggubal dasar. Secara logiknya, individu yang layak berdebat dengan Menteri Besar Kelantan yang juga al-Mursyidul Am PAS tentulah tokoh yang mempunyai jawatan berpengaruh di dalam kerajaan atau parti." (Kenyataan Media Pej MB Kelantan)

Tuan Guru Nik Aziz berani menyahut cabaran Mohd Noor yang mahu agar dirinya disiasat oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Beliau bersedia untuk berdepan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan yang tentunya lebih berwibawa daripada Mohd Noor Deris. Sekaligus, Mursyidul Am PAS tersebut memberikan tamparan memalukan kepada Mohd Noor Deris. Ulamak Veteren Umno Kelantan tersebut boleh mengukur baju di badannya sendiri kerana kesangupan Tuan guru Nik Aziz berhadapan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan yang bukan seorang atau dua ahli, tentunya meletakkan Tuan Guru Nik Aziz sebagai pemimpin yang berani kerana benar.

Namun demikian, Mohd Noor boleh berusaha untuk berdebat dengan anak murid Tuan guru Nik Aziz yang setaraf dengannya. Beliau perlu akur bahawa beliau tidak layak menggantikan PM, TPM atau Menteri seperti Jamil Khir untuk berdebat dengan Tuan Guru Nik Aziz. Mereka semua itu lah sepatutnya yang bersesuaian untuk berdebat dengan MB Kelantan, bukan Mohd Noor Ulamak yang digelar `ulamak terompah kayu' di Kelantan.

Sekali lagi, tahniah buat Tuan Guru Nik Aziz yang telah memilih berhadapan dengan `dua tiga ekor harimau' daripada berhadapan dengan seekor kucing. /wfauzdin.blogspot.com

Jom Kongsi Dalam FB Anda