TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 9 September 2016

KALAU NAJIB JATUH DAN TUBUH PARTI BARU, BAGAIMANA?

ADA orang berteori begini;

Seandainya Najib berjaya dijatuhkan oleh Zahid, dan Najib kemudiannya tubuh parti baru untuk lawan Zahid. Najib kemudiannya mahu bersama kita untuk tumbangkan Zahid. Apakah wajar kita terima sepertimana kita terima Mahathir dalam Bersatu sekarang?

Jawapan aku;

Pertamanya, yg nak jatuhkan Najib sekarang ini adalah kita, bukan Zahid. Objektif kita adalah jatuhkan Najib, Umno dan Bn. Ini juga yg sering diulang2 oleh pimpinan kita bahkan oleh Mahathir dan Muhyiddin.

Keduanya, kalau Najib jatuh, bgaimana dia nak tubuhkan parti baru sedangkan kejatuhannya nanti akan membawa dia keluar masuk mahkamah dan tidak mustahil merengkok dlm penjara. Terlalu banyak kes Najib yg terkumpul sekarang. Sebab itu dia amat takut nak lepaskan kuasa yg berada dihujung tanduk itu. Adakah kita berfikir bahawa pengganti Najib nanti akan diamkan segala skandal Najib? Sudah tentu penggantinya tidak mahu dituduh sebagai pelindung skandal2 Najib.

Ketiga, situasi di atas mungkin berlaku jika Najib turun sebelum PRU14. Jika tidak, PRU14 adalah medan terakhir untuk kita tumbangkan Umno/Bn dan dirikan kerajaan baru di Putrajaya.

Selasa, 6 September 2016

AKHIRNYA MAHATHIR YG DATANG BERTEMU ANWAR

AKHIRNYA Mahathir bertemu Anwar, bukan Anwar yg pergi bertemu Mahathir atau meminta untuk bertemu Mahathir. Itulah hebatnya Anwar.

Mahathir datang bertemu Anwar kerana menyokong usaha Anwar untuk menentang akta zalim. Wlaupun Mahathir sewaktu berkuasa dulu pernah wujudkan akta zalim, adakah kerana itu maka Mahathir seharusnya selama2nya mesti menyokong kezaliman?
 

Adakah Mahathir datang untuk memohon maaf kpd Anwar? Jawapannya tidak. Tiada perkataan maaf dari Mahathir, tetapi secara zahirnya Mahathir hulurkan salam kpd Anwar dan beri sokongan Anwar dlm usahanya dan Mahathir sempat bertanyakan khabar kesihatan Anwar. Tiada terzahir ucapan maaf dari Mahathir, tetapi dari gerak laku yg dilihat dari mata kasar, biasanya org yg bermusuh dan berdendam tidak akan bersalam dan bertanya khabar. 
 

Itulah hebatnya Anwar. Dia sudah lama maafkan Mahathir dan dia boleh tersenyum menatap wajah Mahathir walaupun Mahathir tidak memohon maaf kepadanya. Bagi Anwar, memohon maaf kepadanya tidak penting. Yg penting buat Anwar adalah rakyat dan negara ini. Anwar meletakkan kepentingan rakyat jauh lebih penting dari peribadinya.

Bagi aku, ini satu permulaan yg positif buat kita menekan terus rejim Umno/Bn. TV3 suku malam tadi telah menzahirkan kebimbangan apabia melihat Mahathir dan Anwar sudah mula boleh bertentang mata. Kita seharusnya melihat itu satu kebaikan apabila bertemunya dua musuh ketat satu ketika dulu.

Seandainya, dua jiran kita yg telah terlalu lama bergaduh dan tidak bertegur sapa dek kerana anak2 mereka bergaduh, tiba2 satu hari kita melihat mereka berbual dan bersalaman, adakah kita wajar bertanya, " Hang sudah maaf ke belum pasal anak hang tumbuk anak dia?". Aku rasa tidak wajar kita bertanya sedemikian. Cukuplah kita mengucapkan "Alhamdulillah". Selebihnya kita serah kpd Allah.
Terdapat ralat dalam alat ini