TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SIAPA MB SGOR PILIHAN ANDA?

Rabu, 23 Januari 2013

ISU DUN TERUNTUM - DAP KUANTAN JANGAN MUDAH MELATAH

Oleh:  WFAUZDIN NS

AKU terbaca satu artikel keluaran PDO di SINI. Artikel itu memetik perasaan tidak puas hati pimpinan DAP Kuantan kerana wujudnya FaceBook 'Dun Teruntum'.  Tidak puas hati turut digambarkan apabila FB berkenaan menyiarkan gambar Penyelaras SAMM Pahang, Sdr Bung Hatta bersama orang kuat PKR Kuantan, Mr Sim yang sedang berkempen dan mengibarkan bendera PKR.

Pelik juga aku.  Apa masalah dengan FB Dun Teruntum?  FB tersebut berkempen untuk Umno/Bn kah sebelum ini?  FB tersebut pernah mengistiharkan sesiapa kah sebagai calon Dun Teruntum?  Apakah apabila Sdr Bung Hatta bergambar dengan Mr Sim di dalam FB Dun Teruntum maka salah seorang daripada mereka adalah calon Dun Teruntum?  Atau, dengan adanya bendera PKR di dalam FB Dun Teruntum maka PKR lah sewajibnya menjadi calon di situ? 

DAP Kuantan jangan cepat melatah dengan hanya wujudnya FB yang mahu menentang Umno/Bn.  Jika DAP ikhlas, sepatutnya DAP juga turut wujudkan FB yang seumpama itu di Kuantan, tetapi aku tidak tahu selama ini adakah DAP pernah melakukannya.  Sebagai contoh, di Jenderak, K.Krau juga ada FB bernama PAS Jenderak, tetapi semua tahu di Dun Jenderak parti manakah yang akan bertanding di situ.  Adakah adil kita menuduh PAS ingin merampas Dun Jenderak hanya kerana wujudnya FB PAS Jenderak? Begitu juga di Temerloh, terlalu banyak FB yang diwujudkan oleh PAS, DAP dan PKR tetapi kesemuanya mahu melawan Umno/Bn, bukan untuk menunjukkan bahawa Temerloh dan beberapa kerusi di situ hak parti-parti tertentu.

DAP Kuantan mesti berfikiran positif.  DAP Kuantan mesti bersama-sama berjuang di alam maya dengan mewujudkan seberapa banyak blog atau FB untuk menentang propaganda Umno/Bn.  Tentang calon, kita serahkan kepada pimpinan tertinggi parti dan pimpinan tertinggi PR tidak akan terpengaruh hanya dengan FB.  DAP Kuantan jangan mudah melatah.  Apa yang penting apakah tujuan FB itu diwujudkan.  DAP juga boleh wujudkan FB, tiada masalah.  PAS juga boleh wujudkan FB Dun Teruntum dan belum tentu PAS akan menjadi calon di situ.  Bahkan, jika ada calon Bebas yang ingin bertanding di situ, Nah...silakan bukan FB di Teruntum.

Selasa, 22 Januari 2013

PESANAN BUAT PERISIK TENTERA

ADA perisik tentera memantau facebook aku dan facebook KOBAT?  Ohhh...aku tidak kisah kerana itu memang tugas dan tanggungjawab mereka.  Jika mereka tidak berbuat demikian, mereka akan dicop sebagai anggota tentera yang makan gaji buta.

Cuma aku nak berpesan kepada rakan-rakan ku yang masih berkhidmat di dalam tentera ini terutamanya yang berada di dalam Kor Risik atau MIO.  Laksanakan lah tugas dengan jujur dan amanah kerana Allah, dapatkan lah rezeki yang halal dan diberkati.  Jauhi diri dari melakukan kerja-kerja mungkar dan zalim walaupun arahan itu datang dari pihak atasan kamu.  Kena ingat, kita akan bersara juga satu hari nanti dan kita tidak boleh lari dari berada di dalam masyarakat awam apabila kita tidak lagi berkhidmat di dalam tentera.

Jika kamu makan gaji hanya bertugas sebagai perisik tentera, lakukan lah tugas itu untuk negara tercinta.  Jika niat kamu betul, percayalah, Allah akan bersamamu.  Namun jika kamu mempunyai niat selain dari itu dan berniat untuk menganiayai orang lain, kamu tunggu sahaja masa untuk menerima akibatnya.

Jangan mendabik dada sewaktu kamu dilindungi oleh uniform kamu, kerana tiba masanya kamu akan menanggalkan uniform keramat itu dan berada setaraf dengan aku seperti sekarang.

Jom Kongsi Dalam FB Anda