TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

CERAMAH DI MENTAKAB

CERAMAH DI MENTAKAB

Isnin, 8 Ogos 2016

RUU AKTA 355 - APAKAH REJIM MAHU MENIPU LAGI?

SATU usaha baik untuk pertingkat Mahkamah Syariah. Hukum Allah tiada cacat celanya, jauh sekali dari mempunyai kelemahan kerana Allah yg cipta manusia ini dan tentunya Allah yg lebih tahu apakah undang2 yg terbaik untuk manusia.

Apabila ianya mahu dijadikan Akta dan undang2, sudah tentu menjadi tugas manusia yg merangka kaedah2nya untuk dijadikan sebagai undang2 bertulis agar tidak lari dari kehendak Allah. Siapakah yg paling sesuai untuk merangka kaedah2 ini? Tentunya selain dari Alim Ulamak, pakar2 perundangan dan semua yg berkaitan dengannya perlu bertanggungjawab termasuk Raja2 Melayu yg mana di negara kita bidang agama di bawah kuasa Raja2. Tidak cukup dengan meminta Wakil2 Rakyat menyokong membuta tuli RUU ini. 

Menentang hukum Allah memang boleh menjadikan kita kafir. Tapi, membahaskan RUU ini atau tidak setuju dengan beberapa kaedah yg terdapat di dalamnya termasuk dari segi teknikal dan seumpamanya dibenarkan demi untuk menentukan undang2 ini nanti benar2 mematuhi apa yg digariskan oleh Islam.

Kita menaruh keyakinan, Speaker atau yg berkuasa iaitu kerajaan di mana Umno adalah terasnya, membenarkan RUU Akta 355 dibahaskan pada bulan Oktober ini nanti sepertimana yg dijanjikan. Mustahil Umno menipu lagi kali ini kerana usul ini dicadangkan oleh Menteri Umno, Azalina dan disokong oleh wakil Umno juga.

Kita tidak mahu mereka menggunakan alasan seperti mereka gunakan sewaktu usul Hudud Kelantan ingin dibawa dulu yg akhirnya mengakibatkan Mahfoz Omar diarahkan keluar dari Dewan Parlimen hanya kerana menuntut janji2 Umno. Kini hudud kita terpaksa tangguh kerana "tiada kereta lagi, mana mungkin boleh buat undang2 jalanraya", seperti kata Hadi.

Semoga RUU Akta 355 tidak dimangsakan lagi oleh rejim...
Terdapat ralat dalam alat ini