TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 21 Mac 2014

MALAM INI (21/3/14) PENUHI STADIUM KAJANG - REFORMASI 2.0

Waktu rehat dari keletihan yang diharungi dalam usaha menyelamatkan negara ini melalui Pilihan Raya Umum ke-13 pada tanggal 5 Mei tahun lalu telah sampai ke penghujungnya. Kini sudah tiba masanya rakyat Malaysia bersedia untuk aksi lebih besar.


Belum pun masuk setahun kemenangan Barisan Nasional dengan penuh penipuan pada PRU 13, mereka menunjukkan taring dengan menghukum bukan sahaja pemimpin politik lawannya, malah rakyat jelata turut menjadi mangsa kezaliman. Satu persatu pemimpin dan pejuang rakyat dalam rangka disumbat ke penjara, dalam masa sama juga satu persatu janji ‘Rakyat Didahulukan’ dicemari tanpa ehsan.

Justeru itu, ayuh kita tamatkan segera onar penderitaan rakyat dengan bersama melancarkan satu fasa gagasan perjuangan yang diperbaharui – #RakyatBangkit Reformasi 2.0 “Kembalikan Keadilan – Hentikan Kezaliman”.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) sebagai tuan rumah aksi kali ini menyeru kehadiran orang ramai pada malam ini, 21 Mac 2014 jam 8.30 malam di Stadium Kajang dalam aksi Pelancaran Jelajah #RakyatBangkit Reformasi 2.0. Ia sebuah himpunan permulaan, hadirlah dengan tema hitam sebagai lambang perlawanan, ini masanya rakyat menunjukkan kekuatan.

Penjelasan mengenai kecurangan sistem kehakiman dalam pengendalian rayuan kes Fitnah II ke atas Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kes hasutan Ahli Parlimen Gelugor, Karpal Singh akan dibarisi oleh Anwar dan Karpal sendiri selain Mat Sabu, Tian Chua, Anthony Loke, Dr Hatta Ramli, Chegu Bard dan Rafizi Ramli.

 
 
SAMM menggesa semua pihak bersatu, kerana rakyat yang bersatu tidak dapat dikalahkan oleh mana-mana regim sekalipun. SAMM menjemput semua pihak bersama menjayakan hari besar titik mula perlawanan baru ini.

Siri himpunan #RakyatBangkit Reformasi 2.0 akan menjelajah ke seluruh negara sebelum hari kemuncaknya – bersama himpunan gergasi 1 Mei di medan jalan raya.

Kehadiran awal di sebelah petang amatlah digalakkan bagi memeriahkan program sebelumnya iaitu “Bersama Srikandi Masa Depan Negara” yang bermula jam 5 petang. Turut bersama dalam program 5 petang ialah YB Nurul Izzah Anwar, YB Rodziah Ismail, YB Kashturi Pato, YB Elizabeth Wong, Aishah, Aiman Athirah, Cikgu Mala, YB Fuziah Salleh, YB Dr Siti Mariah dan YB Hannah Yeoh.

Badrul Hisham Shaharin atau Che’GuBard
Pengasas SAMM

Khamis, 20 Mac 2014

HADIR SEPENTAS BERSAMA ANAK MUDA DI KAJANG MALAM INI

AKU sudah sampai Kajang.  Meskipun berkesempatan hadir lewat, namun aku bangga telah ramai rakan-rakan berkampong di sini.  Semuanya di dalam keadaan bersemangat sekarang.

Kelmarin telah selesai undi awal dan undi pos.  Seribu lebih layak mengundi kelmarin dan aku percaya calon PR, DS Wan Azizah tidak berharap sangat keajaiban undi awal kerana kita telah maklum lama kaedah undi awal ini adalah aset mereka.  Jika Kak Wan dapat 20% daripada jumlah undi itu pun kira nasib sangat.

Malam ini aku akan cuba hadirkan diri di Stadium Kajang untuk berada sepentas dengan anak-anak muda dan mahasiswa.  Pengerusi KEADILAN Pahang yang juga MP Indera Mahkota juga turut hadir, YB Dato' Fauzi Abdul Rahman yang pastinya akan membawa kisah menarik tentang partinya dahulu iaitu Umno.

Marilah beramai-ramai malam ini kita bertemu di Stadium Kajang, InsyaAllah.

Rabu, 19 Mac 2014

HARI-HARI HISHAMUDDIN COVER NAJIB, NAJIB PULA SIBUK DENGAN HARGA AYAM

TEKANAN buat Najib bertambah hebat.  Tragedi pesawat MH370 benar-banar buat pemimpin kerajaan 47% ini tidak tidor malam.  Jika beliau yang bertanggungjawab tidak tidor malam, bayangkan waris-waris kepada semua mangsa dan krew yang terlibat.  Tentunya mereka lebih tertekan.

Terbaru dengar khabarnya waris-waris yang terlibat di China ingin mogok kerana mereka tidak berpuas hati dengan negara ini menangani tragedi malang ini.  Bagi mereka banyak yang tersembunyi dari yang mereka ingin ketahui tentang nasib keluarga mereka.  Jika benar mereka ini akan melancarkan mogok, ianya merupakan satu tekanan baru yang lebih hebat buat Najib.  Aku tidak lagi terperanjat jika Najib umumkan letak jawatan sekiranya dua tiga hari ini tragedi malang ini menemui jalan buntu.

Ramai yang merasakan sebenarnya Najib tahu apa yang berlaku dan apa yang beliau tahu terlalu lama beliau pendamkan dan tidak mahu berterus terang.  Hati siapa yang tidak sedih bercampur marah jika Najib tidak boleh bertindak pantas dan apa yang dilaporkan setiap hari tidak berubah atau menunjukkan perkembangan positif.  Rahsia tetap rahsia.

Kita tahu memang ada yang perlu dirahsiakan, tetapi masakan semua perkara mahu dirahsiakan?  Berita bahawa pencarian masih berjalan diulang setiap hari.  Belum pun Najib dapat meyakinkan mereka tentang tindakan kerajaan sekarang adalah serius untuk mencari pesawat tersebut, media kita bagaikan haramjadah memainkan isu mengaitkan latarbelakang politik Pilot yang terlibat.  

Rakyat China bukan mahu dengar kisah politik haprak negara ini.  Mereka mahu tahu apakah langkah bijak kerajaan di dalam menyelesaikan perkara ini.  Mereka bukan mahu lihat tikar terbang, teropong mahupun buah kelapa atau Bubu.  Peristiwa bodoh itu biarkan si bodoh dacing baghdad saja yang melihat dan mempercayainya.  Dunia luar anggap kerja bodoh Tok Bomoh 1 Malaysia itu hanya sebagai bahan jenaka.  

Setiap hari hanya Hishamuddin yang terpaksa berdepan dengan wartawan seluruh dunia.  Di mana Najib?  Sepatutnya di tahap ini, Najib yang perlu ke depan.  Sebagai PM, Najib bukan layak bercakap soal harga kangkung mahupun tentang harga ayam seringgit.  Najib mesti tunjukkan beliau bukan hebat di TV3 suku sahaja.  


Selasa, 18 Mac 2014

UG BOIKOT PRK DUN KAJANG, SIAPA DIA UG ?

APA sudah jadi dengan negara kita?  Apakah ini pembalasan apabila kita berada di sebuah negara yang diperintah oleh kerajaan 47% yang tentunya tidak berkat kerana majoriti rakyat tidak menyokong mereka menjadi pemerintah?  

Benar, 47% adalah minoriti tetapi dari sudut undang-undang negara bukan semangat atau roh demokrasi, mereka tetap menjadi kerajaan kerana miliki Kerusi di dalam Parlimen lebih banyak dari PR.  Oleh kerana mereka hanya mendapat 47% sepatutnya mereka bersyukur kerana masih menghuni Putrajaya.  Apakah mereka bersyukur?  

Sebaik saja mereka menang, rakyat terus dibebankan dengan kenaikan harga minyak, barang dan tenaga letrik.  Janji untuk menurunkan kadar tol tidak tertunai, cuma janji tol tidak dinaikkan yang memberi erti harga tol adalah sama seperti sebelum PRU 13 yang lalu.  Rejim 47% ini terus berlaku zalim apabila Ketua Pembangkang dihukum 5 tahun penjara.  Puaskah hati mereka?

Tentulah puas kerana tokoh yang mereka amat takuti bakal merengkok di dalam penjara.  Anwar tidak lagi dibimbangi menjadi MB Selangor.  Mereka sedar jika Anwar menjadi MB Selangor, rakyat akan lihat nanti prestasi Anwar di Selangor.  Prestasi ini pastinya akan menjadi kayu pengukur kepada rakyat apabila PR menwar-warkan Anwar menjadi PM sekiranya PR dipilih oleh rakyat di dalam PRU 14 akan datang.  Jika Khalid Ibrahim anak didik Anwar ini pun Umno tidak mampu untuk menjatuhkannya, bayangkan jika Anwar berada di Kerusi MB. Itu yang mereka takuti sangat.

Ini memberi makna strategi "Kajang Move" besar kesannya kepada Umno/Bn.  Strategi ini menyebabkan Anwar dihukum 5 tahun penjara.  Strategi "Kajang Move" juga memaksa Najib tiba-tiba lembut hati menandatangani MOu pengambilalihan konsesi air di Selangor.  Jika tiada "Kajang Move", kerat jari jika Najib mahu turuti kehendak Kerajaan Negeri Selangor.  Buktinya, mana royalti di Kelantan?  Mengapa tidak dikembalikan?  Jawapannya mudah, iaitu tiada PRK di Kelantan.  Itu saja.

Aku tahu ada rakan-rakan di kalangan kita yang mahu boikot PRK Dun Kajang nanti.  Ini golongan beku otak mereka.  Mereka tidak boleh berfikir panjang.  Mereka sanggup tidak mengundi mana-mana parti untuk menunjukkan keras kepala mereka, biarpun nanti Umno/Bn menang.  Ada mereka kisah?  Golongan ini ternyata memiliki dendam terhadap Anwar kerana Anwar dilihat terlalu berpengaruh di dalam dan di luar negara.  Mereka tidak mengundi langsung membawa maksud mereka adalah penyokong Umno.  Tidak mengaku tidak mengapa, tapi ramai yang sudah tahu wajah mereka sebenar.

Di saat tragedi MH370 masih buntu, di saat 6 orang mati sewaktu menyaksikan persembahan konsert gila atau mabuk di Bukit Jalil baru-baru ini, adik beradik UG sanggup membantu Umno/Bn menang di Kajang walaupun tidak secara langsung.  Jangan marah aku, aku tidak sebut nama siapa dia di kalangan UG tersebut.  Tidak sebut nama tidak salahkan?

Ahad, 16 Mac 2014

BOMOH TIKAR TERBANG ITU LUCU, TAPI NAJIB LEBIH PELIK

APA yang terkininya tentang berita Pesawat MH370 yang hilang itu apabila Najib mengadakan "Khutbah"nya semalam?  Aku sebut "Khutbah" bukan PC kerana hanya "Khutbah" saja yang Khatib akan baca dan pendengar atau Makmum tidak boleh bertanya atau bersoal jawab.  Jika PC atau Sidang Media, sudah tentunya berbeza dari Khutbah.
 
Najib hanya baca sejarah dari awal tragedi malang tersebut.  Kita pun setiap hari dapat berita yang diulang oleh Najib itu.  Apa yang baru hanyalah kata Najib, "Berdasarkan data baru, pihak berkuasa penerbangan Malaysia dan rakan-rakan antarabangsanya percaya kapal terbang itu boleh berada di dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Tukministan dan utara Thailand atau koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.  Najib berkata, berdasarkan perkembangan terkini ini, pihak berkuasa Malaysia memfokuskan penyiasatan mereka ke atas anak kapal dan penumpang.  Katanya lagi,  "Walaupun ada laporan media yang mengatakan pesawat ini dirampas, saya ingin jelaskan kami masih menyiasat semua kemungkinan yang menyebabkan MH370 menyimpang dari laluan asalnya," katanya.
 
Kami masih menyiasat. Kita pun tahu memang sudah seminggu disiasat.  Dia kata fokus kepada anak kapal dan penumpang, itu pun memang sepatutnya dilakukan tetapi jika mahu fokus kepada anak kapal dan pernumpang, tentunya terpaksa fokus juga kepada pesawat sebab kesemua mereka itu berada di dalam pesawat.  Masalahnya di mana pesawat itu?  

Bagi aku tiada yang baru di dalam "Khutbah" Najib.  Selama seminggu hanya Hishamuddin saja yang berbelit-belit bercakap di hadapan ratusan media asing dan tempatan, semalam Najib muncul.  Kita ingatkan tentu ada yang menarik serta positif yang Najib boleh kongsikan.  Malangnya tiada.  Malahan lebih hampa apabila Najib takut untuk ditanya oleh wartawan.  

Malu kita ada pemimpin yang takut untuk berdepan dengan soalan wartawan.  Takut apa?  Memang tidak semua perkara boleh diberitahu kepada orang awam, tetapi apa salahnya sekadar menjawab soalan yang boleh dikongsikan bersama orang awam?  Mana-mana yang dirasakan tidak perlu dijawab, beritahu saja tidak boleh dijawab atas alasan-alasan tertentu, keselamatan umpamanya.  Tetapi langsung tidak mahu berdepan dengan wartawan ini amat meragukan dan memalukan.

Jika Najib selama ini memang kita tahu amat takut untuk berdebat dengan Anwar, tidak terfikir pula oleh kita Najib takut untuk berdepan dengan wartawan khususnya wartawan asing.  Maklumlah, biasa berdepan dengan wartawan kelas bawah seperti dari utusan meloya dan TV3 suku, maka tentunya Najib bimbang jika beliau tidak boleh elak untuk tidak menipu.  Rakyat Malaysia tentu merasa dukacita melihat perangai pelik Najib berbanding dengan pemimpin negara luar.  

Bagi aku, jika kita merasa pelik dan lucu dengan tingkah laku bomoh tikar terbang yang bodoh itu, kita patut lebih pelik lagi dengan perangai Najib yang melarikan diri dari wartawan.
Terdapat ralat dalam alat ini