TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

ADAKAH WAJAR DITERUSKAN RUNDINGAN DENGAN PAS ?

Ahad, 16 Mac 2014

BOMOH TIKAR TERBANG ITU LUCU, TAPI NAJIB LEBIH PELIK

APA yang terkininya tentang berita Pesawat MH370 yang hilang itu apabila Najib mengadakan "Khutbah"nya semalam?  Aku sebut "Khutbah" bukan PC kerana hanya "Khutbah" saja yang Khatib akan baca dan pendengar atau Makmum tidak boleh bertanya atau bersoal jawab.  Jika PC atau Sidang Media, sudah tentunya berbeza dari Khutbah.
 
Najib hanya baca sejarah dari awal tragedi malang tersebut.  Kita pun setiap hari dapat berita yang diulang oleh Najib itu.  Apa yang baru hanyalah kata Najib, "Berdasarkan data baru, pihak berkuasa penerbangan Malaysia dan rakan-rakan antarabangsanya percaya kapal terbang itu boleh berada di dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Tukministan dan utara Thailand atau koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.  Najib berkata, berdasarkan perkembangan terkini ini, pihak berkuasa Malaysia memfokuskan penyiasatan mereka ke atas anak kapal dan penumpang.  Katanya lagi,  "Walaupun ada laporan media yang mengatakan pesawat ini dirampas, saya ingin jelaskan kami masih menyiasat semua kemungkinan yang menyebabkan MH370 menyimpang dari laluan asalnya," katanya.
 
Kami masih menyiasat. Kita pun tahu memang sudah seminggu disiasat.  Dia kata fokus kepada anak kapal dan penumpang, itu pun memang sepatutnya dilakukan tetapi jika mahu fokus kepada anak kapal dan pernumpang, tentunya terpaksa fokus juga kepada pesawat sebab kesemua mereka itu berada di dalam pesawat.  Masalahnya di mana pesawat itu?  

Bagi aku tiada yang baru di dalam "Khutbah" Najib.  Selama seminggu hanya Hishamuddin saja yang berbelit-belit bercakap di hadapan ratusan media asing dan tempatan, semalam Najib muncul.  Kita ingatkan tentu ada yang menarik serta positif yang Najib boleh kongsikan.  Malangnya tiada.  Malahan lebih hampa apabila Najib takut untuk ditanya oleh wartawan.  

Malu kita ada pemimpin yang takut untuk berdepan dengan soalan wartawan.  Takut apa?  Memang tidak semua perkara boleh diberitahu kepada orang awam, tetapi apa salahnya sekadar menjawab soalan yang boleh dikongsikan bersama orang awam?  Mana-mana yang dirasakan tidak perlu dijawab, beritahu saja tidak boleh dijawab atas alasan-alasan tertentu, keselamatan umpamanya.  Tetapi langsung tidak mahu berdepan dengan wartawan ini amat meragukan dan memalukan.

Jika Najib selama ini memang kita tahu amat takut untuk berdebat dengan Anwar, tidak terfikir pula oleh kita Najib takut untuk berdepan dengan wartawan khususnya wartawan asing.  Maklumlah, biasa berdepan dengan wartawan kelas bawah seperti dari utusan meloya dan TV3 suku, maka tentunya Najib bimbang jika beliau tidak boleh elak untuk tidak menipu.  Rakyat Malaysia tentu merasa dukacita melihat perangai pelik Najib berbanding dengan pemimpin negara luar.  

Bagi aku, jika kita merasa pelik dan lucu dengan tingkah laku bomoh tikar terbang yang bodoh itu, kita patut lebih pelik lagi dengan perangai Najib yang melarikan diri dari wartawan.

4 ulasan:

  1. Mungkin khutbah... sebab hari Jumaatkan? Cuma biasalah UMNO berkhutbah selepas Asar, seperti rancangan2 mereka mengadakan solat hajat selepas Asar.

    BalasPadam
  2. Bukan semua rancangan isteri saya dapat saya ketahui. Itu kena tanya dia sendiri, saya tak masuk campur.

    BalasPadam
  3. dia tkut wrtawan tny tntg aym singgit

    BalasPadam
  4. najib kangkung..... umno kangkung .... bn kangkung .... macai-macai umno pun kangkung ......cap ayam lagi .... kah..kah..kah...!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini