TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Jumaat, 9 Mei 2014

ISU HUDUD - NON MUSLIM DI DALAM PR HARUS BERHATI-HATI

ISU Hudud semakin hangat.  Tiba-tiba Umno berminat dengan Hudud, dan jangan persoalkan niat Umno dan kita berfikiran positif, itu pesanan Us Nik Amar.  Ambil peluang yang diberikan, katanya.

Aku tidak mahu sentuh bab Umno minat atau tidak dengan Hudud.  Pendapat peribadi aku sudah ada berkaitan dengan spesis Umno ini.  Aku cuma mahu sentuh isu MCA yang mula menggerakkan ahli-ahlinya untuk berdemo dan berhimpun bagi menentang Hudud.  Bagi aku ada beza, Non Muslim boleh tidak bersetuju dengan hukum Allah ini tetapi mereka tiada boleh menzahirkan tentangan seperti itu.  Tidak bersetuju lain, menentang itu lain.  Berdemo atau berhimpun itu adalah penentangan secara terbuka.  Apakah umat Islam boleh membenarkannya?

Aku harap Non Muslim di dalam PR, samada dari PKR mahu pun DAP atau dari Dewan Himpunan Penyokong PAS jangan cuba cari pasal meniru cara MCA itu.  Kamu boleh tidak bersetuju tetapi jangan sesekali menentang secara terbuka hukum Hudud.  Seandainya itu yang terjadi, kami umat-umat Islam pastinya akan bangkit berhimpun untuk menyatakan bantahan kami ke atas penentangan kamu.

Di dalam PR, kita ada disiplin dan saling menghormati.  Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju tetapi jangan ada provokasi atas isu-isu sensitif.  Biarkan Umno dan MCA bermain dengan rentak mereka.  Jangan kita terperangkap.

Rabu, 7 Mei 2014

"HALIMUNAN" DALAM FB AKU YANG KENA HALAU !!

DUA hari lepas aku dah 'tendang' satu makhluk "halimunan" yang mahu tunjuk bodoh dalam FB aku.  Dah la masuk FB tanpa identiti, guna nama entah apa-apa, bila dicabar pamirkan identiti tak mahu tapi menyalak mahu tegur parti kononnya.  Siapa mahu layan orang yang tak ikhlas mahu tegur parti?

Jika kita ikhlas, setidak-tidaknya bagitahu lah kita ni siapa dan dari Cabang mana.  Jika malu mahu sebut kat Wall, boleh Inbox je bagitahu aku.  Tidak mustahil pencacai Umporno yang menyamar masuk FB kemudiannya mengaku kononnya ahli PKR akar umbi mahu tegur parti.  Kalau tegur benda yang lojik takpe jugak.  Ini buat teguran bodoh.  Bila aku jawab teguran dia, dia tak mahu terima kononnya aku ni bukan pemimpin utama dalam negeri.


Bodoh ke tak bodoh jika dia mahu tegur pemimpin Negeri tapi masuk dalam wall aku?  Patutnya dia masuklah dalam Wall atau Inbox pemimpin berkenaan, bukannya menyalak kat tempat salah.  Aku yakin dia bukan ikhlas mahu tegur parti tapi sengaja untuk mencemarkan imej parti khususnya di Pahang ini.  Sengaja ambil kesempatan sewaktu hangat pemilihan untuk cemarkan imej parti.  Bukti ketidak ikhlasannya adalah apabila dia sendiri gagal tunjukkan dirinya yang sebenar, tambahan pula bila aku lihat FB dia, rupanya FB dia baru saja diaktifkan.  Mungkin aktif hanya sewaktu pemilihan ni saja.  Ertinya dia bukan pejuang parti atau ahli parti yang aktif bahkan aku yakin dia ini adalah ejen perosak parti.

Dia tanya aku beberapa soalan dan aku awalnya ikhlas untuk menjawabnya juga walaupun dia tak tunjukkan siapa dia sebenarnya.  Di antara pertanyaannya adalah berkaitan pemilihan dan calon yang bertanding di Cabang, katanya ada camportangan Negeri (MPN) di dalam menentukannya.  Aku pun jawab bahawa MPN tiada hak dan kuasa di dalam pemilihan.  Pemilihan adalah kuasa mutlak JPP (Pusat).  Dia tak percaya.   Dia masuk pula isu lokasi pemilihan kononnya diatur oleh MPN juga.  Aku pun jawab, lokasi pemilihan pun ditentukan oleh JPP setelah kesemua yang bertanding bersetuju.  Dia tak percaya juga.

Aku tak kisah dia percaya ke tak.  Itu hak dia tapi bila dia kehabisan hujah, dia main isu peribadi.  Kononnya aku Blogger sememangnya diupah untuk pertahankan pimpinan negeri.  Aku kaki bodek pimpinanlah kononnya.   Bodoh betul.  Kalau aku bodek pimpinan, mestilah aku dapat bahagian apa-apa pun.  Aku ni jawatan dalam Cabang pun takde, hatta AJK pun.  Memang aku tolak dari dulu lagi, kecuali jawatan aku di MPN sebagai Ketua Biro Komunikasi dan Penyelaras KOBAT.  Itu je.  Itu cuma jawatan Biro, satu jawatan biasa dan bukan istimewa pun.  

"Halimunan" ini terus alih isu dengan menuduh MPN yang bukan-bukan.  Bila aku jawab, dia kata dia mahu bos besar yang jawab, bukan aku.  Laaa....jika mahu bos besar yang jawab, mengapa sibuk menyalak kat wall orang lain?  Oleh kerana dia telah menunjukkan kebodohannya, aku pun tidak berselera untuk membuang masa melayani provokasi orang yang aku tak kenal, maka dia aku "nyah'kan terus dari FB aku.  Lain kali belajar jadi berani berhujah tanpa bertopeng ok !!
Terdapat ralat dalam alat ini