TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SAYANGI MALAYSIA, HAPUSKAN KLEPTOKRASI

SAYANGI MALAYSIA, HAPUSKAN KLEPTOKRASI

Khamis, 4 Ogos 2016

RUU AKTA 355 - AKIBAT PEMIMPIN YG TIDAK CERDIK

Sumber: FB Usin Teleng

Mu tau tak?

RUU Akta 355 asalnya kedudukan susunan utk dibahas atau dibacakan dalam Parlimen di kedudukan N0. 15. No 1 hingga 14, banyak RUU atau usul yg melibatkan kepentingan negara dan rakyat.

Tapi, mengikut Hadi, RUU Akta 355 tu teramatlah penting dan perlu diutamakan dari benda2 lain. Maka, 'dirancang' seorang Menteri dari Umno untuk cadangkan agar Hadi bawa usul tersebut segera, sebab PENTING SANGAT!!

Maka, Muslimah Azalina Said pun bangun mencadangkan agar RUU Akta 355 itu dibaca utk dibahaskan segera. Sebab PENTING!! Cadangan Azalina Menteri Umno ini disokong oleh MP dari Umno juga. Bukan oleh mana2 lebai dalam Parlimen masa tu. Mungkin pak2 Lebai waktu tu sibuk berzikir memegang tasbih.

Oleh kerana PENTING sangat, Speaker pun kelamkabut susun balik susunan usul2 dan tarik usul No. 15 itu diangkat sertamerta untuk dibacakan SEGERA, sebab PENTING SANGAT!! Maka, Hadi pun dibenarkan bangun untuk membawa usul RUU Akta 355.

Beberapa wakil Dap bangun bantah kerana mereka tidak dimaklumkan awal tentang usul ini utk dibahaskan segera. YB Khalid Samad, MP Shah Alam juga bangun dan hanya bertanya "atas apa pertimbangan Speaker" untuk bawa usul ini mendahului lain2 kerana jika Pembangkang tahu atas pertimbangan apa, maka mudahlah di masa akan datang Pembangkang akan bawa usul "Private Member Bill", tidak seperti seelum ini yg tak pernah diluluskan oleh Speaker.

Apabila beberapa wakil Dap dan YB Khalid Samad bangun, maka menyalaklah beberapa lebai yg sebelum itu main telor saja, tiba2 bangun dan menuduh "YB Khalid Samad dan Dap" menentang RUU Akta 355. Azalina dan semua MP Umno dah mula tersenyum melihat umpan sudah mula diusik.

Lupakan itu. Hadi pun bangun sambil betul2kan samping dan serbannya, maka dia pun baca tajuk usul RUU Akta 355. Semua mata tertumpu kpd Hadi kerana semua yakin usul yg akan dibawa oleh Hadi itu TERAMAT PENTING. Bagaikan 'dharurat' rasanya waktu itu. Tapi.....terlalu pantas, bagaikan itik mengawan, habis baca dia terus duduk. Buat muka sadin.

Speaker pun bertanya, samada Hadi mahu bahaskan usul RUU Akta 355 ini sekarang, atau pun mahu tangguh? Hadi pun slow2 bangun dan berkata, " Minta tangguh sehingga bulan Oktober".

Azalina dan beberapa MP Umno dah mula nampak macam tak dapat menahan ketawa masing2. Ada yg sampai terkentut2 menahan ketawa melihat 'mangsa' nya dibuli. MP2 Pembangkang selain dari kumpulan Pak lebai masing menepuk dahi melihat situasi berkenaan. Rasa kesihan dan simpati serta lucu bercampur baur melihat gelagat ulamak hebat ini beraksi.

PENTING? Mana pentingnya? Kalau penting sangat, kenapa tangguh? Alasan kononnya ramai dari Pembangkang lain tidak bersedia untuk bahas? Atau, kamu yg tidak bersedia untuk bahas? Jelas, yg ada pada Hadi hanya tajuk usul RUU Akta 355 saja. Dia pun tiada persediaan untuk bahas.

Umpama, kita memandu di jalanraya. Tengah2 kesibukan dijalanraya, terdengar bunyi siren ambulan. Tentulah kecemasan. Kesemua kenderaan memberi laluan kpd kereta ambulan tersebut kerana itu kecemasan dan ambulan itu terus melanggar lampu isyarat merah. Tiba2 setelah ambulan itu berada di hadapan, pemandunya berhenti di sebuah warung dan minum teh. Rupa2nya ambulan itu hanya mahu elak dari lampu merah.

Apabila ini berlaku di Parlimen, baru kita tahu, rupa2nya untuk hadapi PRK Sg Besar dan K.Kangsar saja.

Politik itu strategi. Tak salah kalau Umno buat strategi seperti itu kerana mereka tahu untuk umpan Hadi mereka harus beri umpan yg betul. Umpan 'ugama' nampaknya praktikal. Sekarang, mereka tuduh kita menentang Akta 355. Bagaimana mahu setuju atau menentang, sedangkan Hadi pun baca tajuk saja? MP mana yg sokong tajuk usul dalam dunia ni? Maaf, Parlimen bukan Majlis Syura Ulamak Hadi yg apabila bos beri salam je, terus pakat setuju!!
Terdapat ralat dalam alat ini