KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

KEDAI JUALAN WALKIE TALKIE @ RADIO AMATUR

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

Khamis, 4 Ogos 2016

RUU AKTA 355 - AKIBAT PEMIMPIN YG TIDAK CERDIK

Sumber: FB Usin Teleng

Mu tau tak?

RUU Akta 355 asalnya kedudukan susunan utk dibahas atau dibacakan dalam Parlimen di kedudukan N0. 15. No 1 hingga 14, banyak RUU atau usul yg melibatkan kepentingan negara dan rakyat.

Tapi, mengikut Hadi, RUU Akta 355 tu teramatlah penting dan perlu diutamakan dari benda2 lain. Maka, 'dirancang' seorang Menteri dari Umno untuk cadangkan agar Hadi bawa usul tersebut segera, sebab PENTING SANGAT!!

Maka, Muslimah Azalina Said pun bangun mencadangkan agar RUU Akta 355 itu dibaca utk dibahaskan segera. Sebab PENTING!! Cadangan Azalina Menteri Umno ini disokong oleh MP dari Umno juga. Bukan oleh mana2 lebai dalam Parlimen masa tu. Mungkin pak2 Lebai waktu tu sibuk berzikir memegang tasbih.

Oleh kerana PENTING sangat, Speaker pun kelamkabut susun balik susunan usul2 dan tarik usul No. 15 itu diangkat sertamerta untuk dibacakan SEGERA, sebab PENTING SANGAT!! Maka, Hadi pun dibenarkan bangun untuk membawa usul RUU Akta 355.

Beberapa wakil Dap bangun bantah kerana mereka tidak dimaklumkan awal tentang usul ini utk dibahaskan segera. YB Khalid Samad, MP Shah Alam juga bangun dan hanya bertanya "atas apa pertimbangan Speaker" untuk bawa usul ini mendahului lain2 kerana jika Pembangkang tahu atas pertimbangan apa, maka mudahlah di masa akan datang Pembangkang akan bawa usul "Private Member Bill", tidak seperti seelum ini yg tak pernah diluluskan oleh Speaker.

Apabila beberapa wakil Dap dan YB Khalid Samad bangun, maka menyalaklah beberapa lebai yg sebelum itu main telor saja, tiba2 bangun dan menuduh "YB Khalid Samad dan Dap" menentang RUU Akta 355. Azalina dan semua MP Umno dah mula tersenyum melihat umpan sudah mula diusik.

Lupakan itu. Hadi pun bangun sambil betul2kan samping dan serbannya, maka dia pun baca tajuk usul RUU Akta 355. Semua mata tertumpu kpd Hadi kerana semua yakin usul yg akan dibawa oleh Hadi itu TERAMAT PENTING. Bagaikan 'dharurat' rasanya waktu itu. Tapi.....terlalu pantas, bagaikan itik mengawan, habis baca dia terus duduk. Buat muka sadin.

Speaker pun bertanya, samada Hadi mahu bahaskan usul RUU Akta 355 ini sekarang, atau pun mahu tangguh? Hadi pun slow2 bangun dan berkata, " Minta tangguh sehingga bulan Oktober".

Azalina dan beberapa MP Umno dah mula nampak macam tak dapat menahan ketawa masing2. Ada yg sampai terkentut2 menahan ketawa melihat 'mangsa' nya dibuli. MP2 Pembangkang selain dari kumpulan Pak lebai masing menepuk dahi melihat situasi berkenaan. Rasa kesihan dan simpati serta lucu bercampur baur melihat gelagat ulamak hebat ini beraksi.

PENTING? Mana pentingnya? Kalau penting sangat, kenapa tangguh? Alasan kononnya ramai dari Pembangkang lain tidak bersedia untuk bahas? Atau, kamu yg tidak bersedia untuk bahas? Jelas, yg ada pada Hadi hanya tajuk usul RUU Akta 355 saja. Dia pun tiada persediaan untuk bahas.

Umpama, kita memandu di jalanraya. Tengah2 kesibukan dijalanraya, terdengar bunyi siren ambulan. Tentulah kecemasan. Kesemua kenderaan memberi laluan kpd kereta ambulan tersebut kerana itu kecemasan dan ambulan itu terus melanggar lampu isyarat merah. Tiba2 setelah ambulan itu berada di hadapan, pemandunya berhenti di sebuah warung dan minum teh. Rupa2nya ambulan itu hanya mahu elak dari lampu merah.

Apabila ini berlaku di Parlimen, baru kita tahu, rupa2nya untuk hadapi PRK Sg Besar dan K.Kangsar saja.

Politik itu strategi. Tak salah kalau Umno buat strategi seperti itu kerana mereka tahu untuk umpan Hadi mereka harus beri umpan yg betul. Umpan 'ugama' nampaknya praktikal. Sekarang, mereka tuduh kita menentang Akta 355. Bagaimana mahu setuju atau menentang, sedangkan Hadi pun baca tajuk saja? MP mana yg sokong tajuk usul dalam dunia ni? Maaf, Parlimen bukan Majlis Syura Ulamak Hadi yg apabila bos beri salam je, terus pakat setuju!!

41 ulasan:

  1. Kalau kafir yg komplain aku tak heran...ini yg makhluk yg mengaku Islam mengalahkan kapir pulak!! Ngucap ooi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang islam lg teruk..guna ugama utk politik..

      Padam
    2. Lebai pun pertahan undang2 yahudi..walaun2 asyik kena tipu saja dgn lebai2 hipokrit.

      Padam
    3. Sebelum nak komen kata orang kafir dan korang je la ahli syurga, nak tanya satu je; RUU Akta 355 tu dah baca dan fahamkan yang mana yang nak kena ubah? Atau main dengar je? Jangan jadi melayu bodoh. Cukup la orang UMNO je bodoh

      Padam
    4. Buang sisa makanan dalam tong sampah,
      Sampah dibakar di tempat bakar sampah,

      Oleh kerana terbukti sudah UMNO menyokong perasuah,
      Maka pembaca doa majlis PAN pun turut menghalalkan solidariti bersama perasuah.

      Padam
    5. Ir. Anymous...apa lo cakap woo? Apa kaitan itu perasuah sama itu tkg baca doa majlis Amanah?...
      Wa panggil Amanah woo, bukan Pan. Itu tn.guru Nik Aziz lulu aa pesan jgn panggil sinis. Bukan Pan maa...Amanah iti rasmi. Klu itu olang Pas cakap P.A.N sama itu Amanah, nanti dia pun kena cakap P.I.S oo...Aiyaaa...

      Padam
  2. Din...agama kau ape haa....berapa byk babi yg kau dh makan...kih kih kih..tu lar selalu sgt dengki khianat dgn org alim....sampai bende elok pn kau buto...sian kau Din...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alim lancau....hari2 tonton porno german kat tube..alim2 munafik..dunia akhir zaman byk jenis2 mcm ni jaja agama siang mlm utk cari makan.

      Padam
    2. Naik perahu bersama buah rambutan,
      Jalan kampung semua diletak tar,

      Bila ditanya mana hudud PAN,
      Rupa2nya hudud PAN ada di pejabat harbi KOMTAR.

      Padam
    3. Aiya, gua tara faham ini olang woo...mulut manyak busuk. Sdh selupa itu Umno... kata itu Dap ini itu macam tp tata betul. Fitnah saja ooo... Aiyaaa...

      Padam
    4. Aiya, betul2 ini olang sdh macam mabuk ketum. Ada manyak bagus maa baca itu doa. Apa mau cakap... haa itu syiar agama maa.. itu selupa itu tuan punya majlis raspek sama Amanah. Kalau olang Pas mesti tara kena raspek. Macamana mau kena raspek, botol2 tara ngam itu dia punya cakap...tara patut woo... Mana patut itu Pas sama juga agama Islam sehingga itu no.ahli jadi tiket masuk syurga... Aiyaa...gua giling kepala woo...

      Padam
    5. Aiyaa...salah masuk ooo, lompat sana aaa mau jawab itu Ir.Anymous 6.17pg...
      Mmg manyak ketinggalan info itu olang tp pandai pantun ooo...pantun panjang2 ooo...

      Padam
    6. Pantun melapuh punya ooo...hehehe hahaha...

      Padam
  3. Benda dah elok dah.. tapi tukang usul caca marba.. habis semua nampak buruk.. cammon la hadi.. semua org dh nampak yg kamu sudah mula menjual agama.

    BalasPadam
  4. Hadi xgune agama untuk politik, ko yang guna blog ko ni untuk buat penulisan seolah2 pembentangan RUU A355 tu salah. Walhal xde salah pun. Tau dek LGE dan LKS ade Muslim cam ko ni, sukew le dorang...dasar Dapig symphatiser!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bila masa pula pmbentangan RUU A355 tu dibuat? Tangguhlah beb!...psl penting sangat giliran diawalkan. Psl penting sangat ditangguhkan pula... tak nmpak lagi tu perangkap Umno?... skrip Umno la beb...

      Padam
  5. Hadi barua umno..guna agama utk politik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mudik ke hulu menaiki sampan,
      Menaiki sampan sambil membawa ubi,

      Alangkah bangganya parti PAN,
      Punyai seorang ulamak tersohor pembaca doa di majlis harbi.

      Padam
    2. Pakai sepatu jelajah gua,
      Jangan biar si lampu mati;
      Eoklah itu kemundangkan doa,
      Tingkatlah syiar lembutlah hati.

      Padam
    3. Ya, doa itu pelembut hati. Berdakwah biar hikmah, bukan marah-marah dan menyuburkan budaya takfiri.

      Padam
  6. Din..sebolom apo2 den nk mintak maap dulu yoo...kepalo butoh ekau lar din..apo pasal lar bodo sgt ekau ni..ekau dulu pun umno gak...agak2 lar din

    BalasPadam
    Balasan
    1. TNama5.19 yg agaknya serupa dia mngata tu Din. Agak2 lar ye tak. Org lain dah tinggal Umno, dia yg dok pi sedondon dgn Umno...agak2 lar...

      Padam
    2. Di Malaysia Gunung Kinabalu adalah yg paling tinggi,
      Di kaki gunung amatlah banyaknya bunga Seroja,

      Sepatutnya PH bersolidariti bersama penduduk Kg Mutiara Batu Feringgi,
      Bukannya bersolidariti bersama perasuah banglo dan Perwaja.

      Padam
    3. Hang tertinggal flight la Ir.Aymous!!!...Kesian hang. Telan je berita Umno...

      Padam
  7. Hadi macai umno..makan dedak..mengkudakan islam utk politik..

    BalasPadam
  8. Hadi tu benda apa?
    Kepala buto ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hadi tu kepala buto..ayam x patuk..itik pun x hingin nak sudu..mmg dasar spesies lebai dedak..hubbun duniya..

      Padam
    2. Pagi hari pergi ke kolam renang,
      Petang hari memancing di lautan,
      Malam hari pula makan seafood di Kuala Perlis,

      Alangkah bahagia kalau calon parti 'islam' PAN menang,
      Bolehlah buat majlis minum Guiness Stout dan Carlsberg bersama Adun Sekinchan,
      Jangan lupa penasihat parti Islam kena baca doa penutup majlis.

      Padam
    3. Tertinggal flight betoi lah hang ni. Hjg pangkal cerita pun hang tak tau. Pemilikan tanah Kg.Mutiara diluluskan zaman Bn. Kerajaan la ni yg mengekang kelulusan utk memajukan tanah tu. Tu je pun yg boleh dilakukan dr segi undang2 krn Bn dulu dah lulus dah.
      Solidariti? Tang ni lagi hang ketinggalan jet dah... tu lah, hang nganga dgn berita Umno je...

      Padam
    4. Apasal tu TN12:17. Salah kolun la kau...hehehe...

      Padam
  9. minta maaf ngan hadi bro,,pintu taubat masih terbuka,,politik2 juga jgn fitnah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Minta maaflah Hadi...nak tanya ni...Betulkah tn.Hadi yg cuba khianat kpd rakyat Perak dgn usaha mmbentuk kerajaan campuran PasUmno slepas Pru13?...

      Padam
    2. Ya...minta maaflah jg Hadi ye...nak tanya ni. Betul ke agenda RUU A355 ni sebenarnya atas skrip Umno? Betul ke usul tu krn nak semai persepsi, konon hudud?... last2 Najib sndiri bgitau yg tu bukan hudud... Betul ke tn. Hadi sebenarnya barua Umno pnzalim rakyat?... betul ke?...

      Padam
    3. Naik teksi di Jalan Klang Lama ke Taman OUG,
      Terjumpa kawan sekolah lama tak semena-mena,
      Sungguh seronok sembang kesah lama di kedai nyonya,

      Dulu bagai nak rak fitnah PAS nak berUG,
      Kini hilang sudah maruah PAN entah ke mana,
      Jadi pembaca doa majlis harbi itulah balasannya.

      Padam
    4. Fitnah Pas brUG... itu fitnah?...pi la tanya Nasya, fitnah tak fitnah. Skrang ni Nasya ni Pas, jadi CEO lantikan Umno... Nak menegakkan benang yg basah!!... macam hang la Ir.Aymous.

      Padam
    5. Inilah catatan ringkasku sebagai org/pegundi atas pagar mengenai isu ini..
      Parti Amanah Negara (Amanah) adalah sebuah parti Islam. Kewujudan Amanah semoga dpt membaiki imej Islam yg tercalar oleh Pas. Berkumandangnya doa di majlis itu adalah satu syiar Islam yg tak mampu dilakukan oleh Pas dbwh TGHA. Dan sepatutnya sbagai muslim kita bertakbir bukan sebaliknya. Bertaubatlah Ir.Anonymous kerana engkau sedang cuba menghalang usaha khalifah Allah utk menebarkan keindahan Islam krn Islam adalah rahmatan lil'alamin.

      Padam
    6. Budak2 bermain di tepi titi,
      Sambil memakan buah berangan,

      Perasuah Banglo gemar disolidariti,
      Perasuah Perwaja dilupa jangan!.

      Padam
    7. Wanrosli bermain tulurrrr.
      Rupa2 nya xdak tulurrrr.

      Kahkahkahkah

      Padam
  10. Korang layan la wanrosli mat pantun bangang tu...bila dia xleh jwb,dia kalih isu kasi pantun bodoh.kahkahkah.ckp berdegar2 bila org cabar dia telor pun ilang.kahkahkah.tulurrrr mana wanrosli tulurrrr.kahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada sebuah parti yg telah berjaya 'menaikkan' nama Islam dgn menurut apa sahaja kehendak harbi hatta jika terpaksa menyokong aktiviti murtad sekalipun. Pada mereka rahmatallilalamin adalah pabila berjaya menyokong LGBT dan Pesta Arak spt Octoberfest dan spt ketika meraikan kemenangan parti 'islam'.

      Pada mereka juga, Islam yg sebenar ialah yg terhad kpd membaca doa ketika majlis rasmi golongan harbi dan golongan murtad serta golongan fasik sahaja. Dgn erti kata lain golongan2 ini perlu lebih diutamakan dari perjuangan hukum hakam Allah Taala.

      Dan jika ada golongan lain yg mahu mengikuti ajaran alQuran dan asSunnah, sbg contoh jika ingin melaksanakan hudud atau menentang kemungkaran spt LGBT, ianya adalah dianggap sebagai telah menjual agama.

      Sekianlah mereka seadanya!

      Mujurlah saya tidak mendedahkan nama mana2 pihak melalui tulisan saya di atas! Mohon tidak terasa oleh mana2 pihak!

      Padam

Terdapat ralat dalam alat ini