TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

SIAPA MB SGOR PILIHAN ANDA?

Sabtu, 4 September 2010

GANYANG MALAYSIA - RAKYAT MAL AYSIA JUGA TIDAK TAKUT MATI

Biadab !!

Kurang ajar...GOBLOK !!

Oleh: WFAUZDIN NS

SEJAUH mana seriusnya kumpulan BENDERA di Indonesia untuk `mengganyang' Malaysia? Memang kita sedia maklum bukan majoriti rakyat Indon yang bersetuju dengan pendekatan bodoh dan gila kumpulan tersebut. Apatah lagi bagi warga Indon yang melambak bertaburan di negara kita ini untuk mencari rezeki yang halal termasuk juga yang tidak halal tentunya tidak bersetuju dengan cara kumpulan tersebut. Boleh baca di sini.

Paling menyakitkan hati kita apabila mereka sanggup mengadakan sekatan dalam operasi untuk mencari rakyat Malaysia yang berada di negara mereka. Kita tidak tahu sekiranya mereka menjumpai rakyat Malaysia di sana apakah yang ingin mereka lakukan. Adakah mereka ingin melakukan sesuatu sehingga ke tahap membunuh? Jika ini mereka lakukan, mereka telah melakukan kesilapan besar.

Bayangkan jika kita rakyat Malaysia melatah dan terikut dengan kumpulan bodoh BENDERA itu. Tentunya dengan senang kita menjumpai muka-muka Indon di merata-rata ceruk bandar dan desa di negara ini. Tidak perlu susah payah kita lakukan `road block', kita pasti dengan mudah menjumpai mereka di sektor-sektor perkilangan, ladang-ladang dan juga di tapak-tapak pembinaan. Bahkan, di mana-mana Pasar Malam pun kita boleh terjumpa muka Indon ini. Mungkin di antara kita juga menyimpan Indon dalam rumah kita sebagai Pembantu Rumah.

Provokasi oleh kumpulan tidak terpelajar seperti mereka itu menyusahkan kerajaan mereka sendiri. Saya tidak mahu tahu mengapa mereka begitu marah kepada Kerajaan Malaysia kerana ramai juga rakyat Malaysia yang bengang dengan pemerintah sekarang. Tetapi, tindakan mereka itu seperti tindakan tidak bertamaddun sehingga mahu menghancurkan rakyat Malaysia yang tidak berdosa.

Sewajarnya kerajaan memandang serius ancaman kumpulan ini walaupun dikatakan jumlah mereka terlalu sedikit. Tetapi demi moral dan maruah (jika negara kita masih punyai maruah), kerajaan haruslah bertindak mulai sekarang meredakan keadaan. Rakyat Malaysia waktu ini hanya sekadar memerhatikan sahaja sejauh mana kumpulan samseng ini mahu bertindak. Harus mereka ingat, rakyat Malaysia juga tidak takut mati jika negara tercinta ini terancam./wfauzdin.blogspot.com

MISTERI KAIN RENTANG, MISTERI PEGUAM NEGARA

Remove Formatting from selection

Misteri Kain Rentang Satu Propaganda Murahan

Dari Harakah
Oleh Ahmad Tajdid

RASANYA tidak ada di antara pemimpin Pakatan Rakyat di Johor yangg terlalu bodoh dan naif untuk mengaitkan kempen politik dengan istana. Apatah lagi jika menggantung sepanduk memaparkan wajah Sultan Johor.

Gambar Sultan Johor pada sepanduk atau kain rentang itu dilapor diletakkan di bawah gambar Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sebaris dengan gambar Pengerusi PKR Johor, Datuk Dr Chua Jui Meng.

Lebih bodoh lagi apabila Dr Chua disifatkan sebagai calon Menteri Besar; sesuatu yang mustahil bagi negeri-negeri Melayu yang berketuakan seorang Sultan.

Para pemimpin Pakatan Rakyat, dari peringkat organisasi paling bawah – cawangan atau ranting – hinggalah ke peringkat nasional tentu maklum tentang perkara-perkara asas dalam perlembagaan negara dan negeri.

Proses perlantikan Menteri Besar Perak sebaik berakhirnya Pilihan Raya Umum 2008 dan krisis yang tercetus akibat rampasan kuasa BN banyak mengajar mereka tentang perkara-perkara berhubung perlembagaan negeri dan kuasa yang ada pada Raja-Raja Melayu dalam memilih Menteri Besar.

Adalah mustahil bagi seorang pemimpin politik bukan Melayu dan bukan Islam untuk dipilih sebagai calon Menteri Besar kerana secara tersurat mahupun tersirat, Menteri Besar bagi sebuah negeri Melayu mestilah seorang Melayu yang ditakrifkan juga sebagai seorang Islam.

Sehubungan itu, adalah suatu tindakan yang bodoh dan naif untuk PKR menggantung sepanduk dan mengisytiharkan Dr Chua sebagai Menteri Besar. Apatah lagi di saat istana Johor beberapa bulan lalu telah menarik balik gelaran Datuk Seri yang dianugerahkan kepada bekas Menteri Kabinet itu.

Setakat ini Dr Chua dan para pemimpin Pakatan Rakyat negeri menafikan bahawa sepanduk itu digantung oleh aktivis PKR. Malah Dr Chua tanpa ragu-ragu menganggap ianya sebagai ‘kerja’ orang Umno bagi menjejaskan imejnya.

Jika benarpun sepanduk itu dipasang ketika PKR dan Pakatan Rakyat mengadakan majlis di Batu Pahat, kerja bodoh itu tidak semestinya dilakukan oleh petugas parti. Ia juga telah dinafikan para pemimpin Pakatan Rakyat negeri.

Program lawatan Anwar ke Batu Pahat pada 31 Julai lalu sebenarnya tidak berjalan lancar kerana diganggu pihak polis. Anwar dijadualkan berucap di Markaz PAS Kampung Sungai Tongkang, Batu Pahat selepas menghadiri majlis makan malam dan perasmian Pakatan Rakyat Batu Pahat di Restoran Grand Sea View, di Jalan Tanjung Labuh.

Sepanduk yang digantung di sebuah dewan, tempat Anwar dijadualkan berceramah turut diturunkan pihak polis walaupun ia tidak memaparkan wajah sultan.

Pihak penganjur terpaksa membatalkan ceramah berkenaan selepas diserbu oleh pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Tujuh orang termasuk peniaga ditahan di Balai Polis Rengit tetapi mereka dibebaskan dengan jaminan polis keesokan paginya.

Bila polis masih sibuk mengganggu ceramah-ceramah Pakatan Rakyat di saat indeks jenayah negara semakin meningkat, kita tentunya maklum pihak di sebalik arahan itu.

Walau apa pun motif kejadian tersebut, nyata ada pihak yang tidak begitu senang dengan kemaraan Pakatan Rakyat di Johor.

Kerja-kerja sabotaj ini bukanlah suatu yang asing bagi BN dan Umno.

Lihat sahajalah bagaimana Presiden Semangat 46, Tengku Razaleigh Hamzah dijadikan sasaran fitnah Umno dan BN seminggu sebelum pilihan raya umum 1990 berlangsung.

Pada waktu itu, Tengku Razaleigh yang memimpin dua gagasan politik, Angkatan Perpaduan Ummah dan Gagasan Rakyat mempunyai peluang besar bagi menewaskan BN. Tengku Razaleigh berjaya mendapatkan sokongan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Dato’ Joseph Pairin Kitingan dan menjadikan kedudukan BN bagaikan telur dihujung tanduk.

Selain berasa tidak selamat di Semenanjung, BN yang dipimpin Dr Mahathir Mohamad ketika itu terkejut dengan kejayaan Ku Li menkucar-kacirkan kubu BN di Sabah melalui PBS. Ku Li juga aktif mencari sokongan dan pakatan politik dengan parti-parti politik Sarawak.

Dan sudah menjadi resmi politik Umno untuk memainkan sentimen kaum dan agama bagi meraih sokongan rakyat. Sigah Kadazan yang dipakai Ku Li dijadikan modal untuk menggambarkan beliau sebagai seorang oportunis politik yang sanggup menjual agama dan bangsa semata-mata untuk berkuasa, sedangkan sigah yang sama (bermotif salib) dipakai Presiden Umno yang juga Perdana Menteri ketika berkunjung ke Sabah.

Kempen jijik Umno yang dilancarkan dengan bantuan media massa utama negara itu berjaya menjatuhkan imej Ku Li di mata pengundi Melayu, dan hasilnya Semangat 46 kalah di kebanyakan kerusi majoriti Melayu kecuali di Kelantan. Usaha untuk menepis fitnah dan pembohongan Umno melalui penyebaran foto Dr Mahathir yang memakai sigah yang sama juga gagal akibat ketiadaan media alternatif yang berkesan.

Insiden yang berlaku di Johor ini tidak mustahil dilakukan oleh Umno yang semakin gusar dengan penularan pengaruh Pakatan Rakyat di negeri itu. Ia bukanlah sesuatu yang di luar kebiasaan berbanding apa yang pernah dilakukan oleh parti itu sebelum ini.

Kerja-kerja sabotaj bukan sesuatu yang asing dalam kempen politik Umno. Dalam sejarah politik negara, Umno bukan sahaja sanggup berbohong, memanipulasikan fakta, hatta secara semberono memperalatkan jentera dan pentadbiran kerajaan untuk terus berkuasa.

Menuduh Pakatan Rakyat sebagai tidak menghormati istana ekoran insiden sepanduk itu juga adalah strategi Umno bagi menjauhkan sokongan orang Melayu terhadap PAS, PKR dan DAP.

Rakyat Johor sendiri boleh menilai parti manakah sebenarnya yang sering memperalatkan istana untuk terus berkuasa hatta mewar-warkan bahawa Umno ditubuhkan di tangga istana.

Ketika diminta mengulas bidasan Dr Chua bahawa sepanduk itu sebenarnya digantung Umno bagi menjejaskan imej beliau, Menteri Besar Johor Dato’ Abdul Ghani Othman menafikannya.

“Tiada siapa hendak buat pun, kita tidak pernah mengamalkan politik seperti itu. Apa yang kita tahu parti pembangkang yang membuat perjumpaan dalam tempoh berkenaan dan kain rentang yang dimaksudkan itu dinaikkan,” kenyataan beliau dipetik media.

Abdul Ghani boleh membuat penafian tetapi semuanya kini terserah kepada tanggapan umum. Rakyat bukanlah senaif dahulu tatkala pemerintah mempunyai kuasa untuk mengawal sumber maklumat.

Dalam perkembangan berkaitan tiga anggota polis pada 18 Ogos lalu telah merakam kenyataan Ketua Umum PKR, Dato’ Seri Anwar Ibrahim di ibu pejabat parti itu di Tropicana, Petaling Jaya.

Turut hadir dalam pertemuan hampir 1 jam itu ialah Pengerusi Perhubungan PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng.

Keterangan itu bagi membantu siasatan berhubung penggunaan foto Sultan Johor pada kain rentang itu.

Pada sidang media selepas dirakamkan kenyataannya, Anwar berkata isu kain rentang provokatif itu bertujuan mengheret institusi diraja ke kancah politik kepartian sebagai muslihat dan niat buruk dengan matlamat menimbulkan kemarahan rakyat Johor, terutamanya di kawasan majoriti Melayu di luar bandar.

“Sudah tentu perkara ini tidak menguntungkan PKR ataupun Pakatan Rakyat. Ia sengaja dihantar ke kawasan majoriti orang Melayu, seolah-olah kita memperkenalkan Datuk Chua Jui sebagai Menteri Besar Johor,” tegasnya.

Chua pula berkata tindakan memasang sepanduk itu berniat jahat untuk menimbulkan kemurkaan Sultan Johor.

“Kita tidak sebegitu bodoh untuk katakan, yang saya dicalonkan sebagai Menteri Besar Johor. Ini adalah satu muslihat yang gagal.

“Sebagai seorang peguam yang terlatih dalam bidang undang-undang, saya tahu bahawa orang Cina seperti saya tidak boleh menjadi Menteri Besar. Ini tak masuk akal dan tak logik langsung.

“Matlamat mereka gagal, kerana tidak ramai orang yang percaya dengan apa yang ditulis di atas kain rentang itu. Tiada siapa yang untung daripada perbuatan mereka ini. Jadi kami minta pegawai polis siasat dengan segera kejadian ini, dan tangkap mereka yang terlibat dengan komplot ini,” kata Chua.

Apa juga yang berlaku, kita menuntut pihak polis menjalankan siasatan menyeluruh bagi mencari dalang sebenar kejadian itu.

Kita tidak mahu kejadian ini terbiar menjadi misteri. Seperti juga misteri yang berlegar berhubung insiden cubaan rasuah Umno terhadap calon PAS di Dun Pasir Raja, Johor pada pilihan raya umum 2004. Bukti tentang kejadian rasuah itu benar-benar kukuh. Sipelakunya ditangkap di rumah calon PAS sendiri. Nombor telefon calon BN juga disimpan dalam telefon tertuduh. Kejadian itu dirakam dengan kamera dan video. Pertuduhan dibacakan pegawai BPR ketika tangkapan dibuat dan wang suapan itu diambil pegawai Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebagai bukti.

Pegawai BPR yang hadir memuji usaha para petugas PAS memerangkap sipelaku rasuah. Malah polis yang cuba campur tangan tidak dibenarkan masuk ke rumah calon sehingga pegawai BPR hadir.

Apabila ditanya BPR yang kini diangkat status sebagai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), para pegawainya berkata, “kami dan serah kertas pertuduhan ke Pejabat Peguam Negara.”

Namun sudah enam tahun berlalu, tiada sebarang pertuduhan yang dilakukan Peguam Negara. Itu pun satu misteri juga!

TIMBALAN PRESIDEN PKR - AZMIN CALON POPULAR ?


Azmin dianggap calon popular

SHAH ALAM – Pertandingan merebut kerusi nombor dua Parti Keadilan Rakyat (PKR) dijangka sengit apabila Ahli Majlis Pimpinan Pusat parti itu, Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan kesediaannya bertanding jawatan tersebut jika dicalonkan dan mendapat sokongan akar umbi.

Penganalisis politik tempatan, Datuk Zainal Kling berkata, walaupun Zaid Ibrahim mengumumkan kesediaannya bertanding jawatan tersebut, namun Naib Presiden PKR, Azmin Ali dikatakan sebagai calon popular yang dijangka berjaya memenangi jawatan Timbalan Presiden.

“Azmin secara lojik akan dipersetujui oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menerajui jawatan nombor dua parti tersebut memandangkan beliau adalah pemimpin parti yang lebih dekat dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kesetiaannya kepada parti.:

“Malah, Azmin juga sudah memberi sokongan peribadi yang tidak berbelah bahagi kepada Anwar dalam mencapai hasratnya dan parti,” katanya ketika dihubungi :Sinar Harian:, semalam.

Menurutnya, Azmin juga dilihat sebagai pemimpin yang paling layak sebagai Timbalan Presiden dalam membawa suara dan mendapatkan sokongan generasi muda.

Walaubagaimanapun, beliau berkata, Zaid Ibrahim dilihat sebagai calon baru yang banyak menerima cabaran dan tekanan sejak menyertai parti tersebut.

“Masih terlalu awal untuk Zaid Ibrahim menerajui jawatan nombor dua itu memandangkan ada ahli-ahli PKR yang mencurigai ‘kesetiaannya’ kepada parti itu.

“Namun, Anwar mempunyai minat yang kuat agar Zaid Ibrahim mempunyai jawatan di peringkat pusat bagi memperkukuhkan parti menjelang pilihan raya umum ke -13,” katanya.

Beliau berkata, pemilihan PKR yang dijangka diadakan pada November ini bakal menyaksikan pertandingan sengit memandangkan calon yang bertanding mempunyai minat dan menaruh harapan menjawat jawatan menteri jika harapan Pakatan Rakyat menawan Putrajaya menjadi kenyataan.

Kelmarin, Penyelaras Pakatan Rakyat, Datuk Zaid Ibrahim yang pernah mengumumkan tidak akan bertanding untuk merebut sebarang jawatan dalam pemilihan Parti Keadilan Rakyat (PKR) November ini, mengesahkan beliau bersedia bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden parti itu.

Zaid berkata, beliau akan menerima jawatan itu jika dicalonkan dan mendapat sokongan akar umbi./Sinar

Jumaat, 3 September 2010

MELAYU BUAT MASJID PUN DIA TIPU, CINA BUAT MASJID TAKUT MAHU TIPU - TUAN IBRAHIM


Tuan Ibrahim Tuan Man

Negara jadi kecoh seminggu dua ini bilamana ada sorang dua Ahli Parlimen dari DAP masuk ke dalam ruang solat masjid dan surau di Selangor seolah-olah itulah tragedi paling hitam dalam sejaran Masjid di Malaysia.

Macamlah perkara ni baru kali pertama berlaku, sedangkan semua orang tahu dah bertahun pimpinan MCA dan Gerakan yang bukan Islam memasuki masjid, tak jadi kecoh pun. Bahkan ada di kalangan mereka masuk untuk kempen dalam Pilihan Raya Umum (PRU) pun sebelum ni.

Cuma sepatah kata kawan saya “Cina MCA atau Gerakan tu tak mengapa, sebab dia orang dah tak berapa Cina, bukan macam DAP, itu pure cina punya”.

Saya tak tahu mana yang ori mana yang dah celup, tapi bila tengok dua-dua tu Cina belaka. Isu sebenar bukan kerana dia Cina, tapi dia tu Cina yang duduk di Selangor dan P.Pinang.

Kalau Cina Johor ke Pahang ke, rasanya tak lah kecoh sangat.

Lebih malang ada yang keluar ‘fatwa’ melarang Cina kafir masuk ke masjid, takut ianya mencemar nama baik masjid.

Tapi bila bagi projek buat masjid, barapa ramai kontraktor Cina diambil untuk buat masjid.

Bukan apa, kata taukeh Cina tu..“Ini kita buat itu rumah Allah ho, jangan tipu-tipu, mesti baik punya, nanti ada ong punya”.

Cina bukan Islam tu pun tahu buat masjid tak boleh tipu, kena buat betul-betul, tapi bila bagi ke kontraktor Melayu (sebut Umno) buat masjid pun depa tipu jugak, berapa banyak masjid terbengkalai bila bagi kepada Melayu.

Tapi akhirnya bagi kepada kontraktor Cina, bahklan yang dok pasang karpet masjid tu pun berapa banyak kontraktor Cina, masa tu masuk masjid tak apa, sebab belum dirasmikan lagi.

Yang dah rasmi pun kalau nak baiki mikrofon bagi power punya, berapa ramai Cina bukan Islam dapat projek.

Ini tak apa pulak sebab yang dapat tu Cina MCA..MCA tak apa, jangan cina DAP je…

Nasib mereka ni macam buldozer, yang diguna untuk tolak tanah, ratakan tanah nak buat lebuhraya, tapi bila dah siap, dia tak dibenarkan lalu atas lebuhraya tu, kalau nak jalan jugak, dia kena naik lori.

Jadi kalau DAP nak masuk masjid jugak, dia kena ‘naik’ atas BN rasanya baru ok.

Kalau dah jadi begitu, saya rasa hari ni dia ‘naik’ BN, esok dia dah boleh masuk masjid.

* Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man adalah Naib Presiden PAS/Harakahdaily

TIMBALAN PRESIDEN PKR - AZMIN ATAU ZAID ?

Jawatan no 2 PKR: Azmin, Zaid mendahului

Aidila Razak and S Pathmawathy
Sep 3, 10

Pengumuman penyelaras Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim bahawa beliau telah menukar fikirannya untuk merebut "jawatan itu" dalam pemilihan parti November depan - menyaksikan pertandingan merebut jawatan nombor dua dalam PKR semakin hangat.

Syed Husin Ali yang telah memegang jawatan timbalan presiden PKR untuk selama dua penggal dijangka tidak lama lagi akan mengumumkan hasratnya untuk bersara.

Alasan, ahli akademik yang terjun ke dunia politik itu adalah untuk meluangkan masa bersama keluarga dan faktor kesihatan.

Zaid sehingga hari ini belum mengumumkan jawatan mana yang akan beliau tandingi, meskipun beliau dilihat antara empat calon yang layak menjadi orang nombor dua PKR.

Mereka yang lain itu termasuk naib presiden Mustapha Kamil Ayub, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dan seorang lagi naib presiden Azmin Ali.

Namun menurut seorang ahli biro politik yang tidak mahu dikenali, pertarungan sebenarnya adalah antara Zaid dan Azmin.

Calon yang tidak dikenali

Sokongan politik yang diperolehi oleh Khalid yang sejak akhir-akhir ini dibidas oleh ahli PKR dikatakan semakin merosot.

Khalid juga mengakui beliau kurang berminat dengan politik tetapi sebaliknya ingin menumpukan perhatian mkentadbirkan Selangor.

Mustapha, pula dilihat sebagai calon yang 'ditanam' oleh pihak tertentu bagi melunturkan semangat mereka yang lain untuk bertanding jawatan yang sama, kata sumber berkenaan.

Tambah sumber yang memegang jawatan penting dalam PKR, Mustapha dianggap sebagai calon yang 'tidak dikenali' di kalangan pertarungan gergasi itu.

Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin bersetuju: "Dia (Mustapha) mungkin orang lama tetapi dari segi profail, dia akan kalah kepada Azmin.”

Kedua-dua mereka telah berada di PKR untuk tempoh masa yang hampir sama.

Pengalaman perjuangan Azmin dalam PKR meletakkannya ke hadapan jika dibandingkan dengan Zaid, yang kesetiaannya masih diragui, kata Zuraida.

"(Zaid) mesti diuji dulu. Tidak dinafikan dia banyak berkorban dengan meninggalkan Umno tetapi ahli akar umbi ingin lihat kesetiaannya terlebih dahulu.

"Ahli-ahli juga ingin melihat kesinambungan, mereka akan mengundi seseorang yang memahami perjuangan parti,” katanya lagi.

Zaid, yang kini diberi tanggungjawab sebagai ketua PKR Wilayah Persekutuan menyertai parti itu dua tahun lalu.

Guris perasaan

Walaupun didakwa terbabit dengan politik wang dalam Umno, namun tindakannya meletakkan jawatannya sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri kerana membantah penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negara - mendapat sanjungan dan penghormatan ramai.

Ahli biro politik PKR, S Manickavasagam pula berkata tindakan Zaid sebagai pendatang baru mungkin untuk mencabar kedudukan kanan parti itu mungkin menguris perasaan beberapa pihak.

"Orang akan berfikir sebagai ahli baru, beliau tidak sepatutnya bertanding jawatan yang begitu tinggi,” katanya sambil menambah bahawa ada pihak juga yang mendakwa Zaid mungkin bertanding jawatan yang lebih tinggi.

Sebaliknya, kata Manickavasagam - Azmin lebih dikenali khususnya di Selangor - lebih-lebih lagi beliau baru dilantik sebagai ketua negeri yang baru bagi menggantikan Khalid berikutan rasa tidak puas hati di kalangan ahli parti.

Sokongan di Selangor dilihat penting kerana negeri itu mempunyai 400,000 ahli yang setiap seorang daripada mereka memegang satu undi.

Bagi Zuraida, pergeseran di antara Khalid dan Azmin juga akan mempengaruhi keputusan pemilihan ahli kali ini./Malaysiakini

PENGINTIP - TIADA MAAF BAGI MU

Oleh: WFAUZDIN NS

TIADA maaf bagi mu. Sepatutnya itulah jawapan kepada `sang pengintip' di Pejabat MB Selangor. Sebagaimana yang dimaklumkan oleh SU Politik MB Selangor bahawa Kerajaan Negeri telah mengenal pasti siapa `Sang Pengintip' upahan tersebut dan siasatan dalaman masih diteruskan.

Jika punyai bukti kukuh, Sang Pengintip durjana tersebut wajib dikenakan tindakan undang-undang tanpa mengira siapa beliau. Tidak perlu lagi MB Selangor menunjukkan sifat belas ihsan yang melampau terhadap pengkhianat kerajaan itu. Kita juga menanti pendedahan oleh Pejabat MB Selangor kerana kita ingin tahu siapakah manusia yang kepingin sangat untuk menjadi seperti ejen CIA atau SB itu.

Mengapa di zaman Anak toyo dahulu tidak terdengar cerita begini? Ini adalah kerana puak-puak mereka tiada lagi modal untuk menjatuhkan Kerajaan PR Selangor. Serangan mereka melalui politik tidak memberi kesan, begitu juga serangan propaganda melalui media di bakul sampahkan oleh rakyat. Akhirnya mereka meniru cara pengganas yang tidak beretika dan beradab.

Seandainya kes ini dibawa ke pengadilan, kita akan menanti apakah tindakan yang dikenakan kepada pengkhianat tersebut. Adakah ada tangan-tangan ghaib yang akan menyelamatkan beliau?/wfauzdin.blogspot.com

SELENDANG UNTUK NIE CHING, UNTUK ROSMAH MANA?

Nie Ching bakal buka butik selendang?

Harakahdaily
SERDANG, 2 Sept: Anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching bakal membuka butik selendang selepas ini kerana sejak berita beliau memasuki surau tanpa memakai tudung disiarkan oleh Utusan Malaysia, hari-hari beliau menerima hadiah selendang.


"Terima kasih kepada Utusan, saya dah terima empat selendang dari pihak yang berbeza...tak lama lagi saya boleh buka butik selendang," tulis Nie Ching dalam twitternya hari ini.

Nie Ching menjadi popular sejak kebelakangan ini apabila pelbagai cerita negatif disiarkan oleh media pro Umno terhadap beliau sejak beliau memberikan ucapan ringkas di Surau Nurul Huda, Serdang.

Utusan telah melaporkan (gambar), Nie Ching telah memberikan tazkirah Ramadhan di surau itu.

Ekoran itu, dalam satu kenyataannya, Nie Ching berkata kehadirannya menghulur bantuan ke surau tersebut dan memberikan ucapan ringkas adalah ikhlas dan bukan berkepentingan politik.

"Saya menyesal bahawa perkara ini telah menimbulkan perasaan keresahan antara umat Islam negara kita dan isu ini telah diperhangatkan oleh pihak-pihak tertentu atas sebab-sebab politik.

"Saya ingin menegaskan secara ikhlas dan murni bahawa lawatan saya ke Surau Al-Huda tidak berniat politik, dan tidak bermotif untuk menyebabkan kesucian surau dan masjid dipersoalkan," katanya.

Namun begitu, pelbagai pihak lain mempertahankan tindakan Nie Ching masuk ke surau itu dan menyifatkan tindakan itu tidak salah dari sisi Islam.


Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz, bekas mufti Perlis, Dr Asri Zainol Abidin dan ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Dr Mohd Nor Manuty menyokong tindakan Nie Ching.

Nie Ching juga bertemu sendiri dengan Nik Aziz bagi bertanya pandangan beliau terhadap masalah yang dihadapinya itu.

(Gambar: Nie Ching (tengah) dalam satu sidang medianya)

“Oleh kerana hubungan kita dengan Islam semakin jauh, belajar pun tidak, maka bila tiba perkara-perkara macam ini, terus timbul masalah.

“Padahal kalau kita balik dari sejarah asal, ramai dari penduduk Arab Qurasy yang kafir datang jumpa Nabi. Nabi letak dalam masjid, mereka tidur dalam masjid, makan dalam masjid, bahkan kencing dalam masjid.

“Jadi bila ada orang bukan Islam sekarang ni masuk dalam masjid, tak ada apa pun. Nak ceramah ke, nak apa ke, tak ada masalah apa pun,” kata Nik Aziz dalam satu kenyataan kepada media./Harakahdaily

Khamis, 2 September 2010

BUKAN ISLAM DERMA KE SURAU ZUL FIRAUN BESAR KATA KAFIR HARBI ?

Zul Nordin dan kafir harbi...........
Oleh: notan

"Assalamualaikum..,,

Apa sudah jadi dengan the riding MP sekarang ini?Di bulan yang penuh keberkatan inipun the riding MP masih tidak mahu menjaga mulut(atau tangan yang mengetuk keybox).The riding MP, Zul Nordin nampaknya sudah hilang sensiviti terhadap ajaran agama apabila dengan celupar melebelkan MP Serdang yang masuk surau sebagai kafir harbi, seolah Zul Nordin sudah hilang pedoman dan sudah hilang kepatuhan kepada ajaran baginda Nabi.Kenapa jadi macam tu wahai Zul Nordin?

Apakah ajaran UMNO melalui ulamak muda mereka menyebabkan Zul Nordin jadi macam ni?Kafir harbi bukan sebarang kafir malah kafir yang wajib dperangi dan dibunuh wahai Zul.Atau apakah Zul mahu memberi tahu kita semua bahawa MP Serdang yang masuk surau itu wajib dibunuh?Betul kah begitu, bagaimana kalau MP Serdang itu bukan kafir harbi sebaliknya kafir zimmi?Bukankah Nabi bersabda, barangsiapa yang menyakiti zimmi sama seperti menyakiti aku?

Malang bagi seorang seperti Zul Nordin membiarkan diri hanyut sebegitu sekali, malah ketika Zul sibuk membela kes kes murtad dulupun tak pernah kedengaran Zul melebelkan orang orang kafir yang memurtadkan melayu Islam itu sebagai kafir harbi.Jadi timbul pula persoalan yang ingin ditanyakan kepada Zul, berapa ramaikah orang melayu Islam yang sudah dimurtadkan oleh MP Serdang?Tetapi kini, kisah orang melayu Islam murtad sudah hilang dari dairi kehidupan harian Zul dan yang muncul ialah kafir harbi yang datang untuk menghulurkan bantuan kepada surau yang mana Zul sendiripun tidak berminat untuk menderma sebegitu rupa.Logiknya mana mungkin seorang kafir harbi datang membantu? atau mungkin Zul cuba maksudkan bantuan tersebut hanyalah umpan untuk memusnahkan kehidupan umat Islam?Kalau begitulah, hebat benar MP Serdang ini yang mampu memusnahkan kehidupan umat Islam hanya dengan bantuan yang dihulurkan kepada surau.

Seperti yang disebut di atas, bagaimana kalau MP Serdang itu bukan harbi tetapi zimmi?Tidakkah Zul Nordin sedar dengan peringatan baginda Nabi supaya tidak menyakiti zimmi dan menerima zimmi sebagai suadara sendiri.Siapa Zul Nordin mahu mengubah pengajaran Rasul?Zul Nordin juga mengulangi dakwaan pencacai yang menyebut MP Serdang memberi tazkirah di dalam surau dan pergi selangkah ke depan apabila apabila membandingkan layanan yang diberikan kepada MP Serdang dan ulamak muda UMNO, Fathul Bari.Tetapi Zul tidak pula membuat perbandingan dengan Rosmah Mansur yang turut ditemui memberi tazkirah di dalam masjid(bukan surau).

Apakah isi tazkirah MP Serdang tersebut? Apakah ianya sama dengan isi kuliah(Fathul Bari bukan memberi tazkirah tetapi kuliah)atau apakah isi tazkirah MP serdang itu memperkatakan haramnya qunut pada solat subuh, haramnya Remove Formatting from selectiontalkin di kubur, haramnya majlis tahlil arwah dan seumpamnya kerana semuanya bidaah?Atau apakah MP Serdang mengatakan tidak tutup kepala itu tidak mengapa kerana Islam duduk di hati bukan di kepala?

Zul Nordin semakin melalut sejak ditendang keluar dari PKR dan nampaknya diambang fasal ketiga Ramadhan dan ketika negara menyambut merdeka kali ke 53, Zul Nordin meneruskan agenda melalutnya malah dengan lebih bengong lagi apabila menuduh MP Serdang sebagai kafir harbi secara membabi buta dan tanpa mengikuti panduan sebenar seperti yang digariskan oleh Islam.

Zul Nordin mahu menjadi ular dalam semak apabila membandingkan tazkirah MP Serdang dengan kuliah Fathul Bari serta mengabaikan tazkirah Rosmah di dalam masjid yang turut dihadiri oleh sekumpulan wanita yang menyerupai wanita yang bersolat di belakang Aminah Wadud./Tranungkite

SAHAM MAHATHIR, UMNO - TERBUKTI TUDUHAN KE ATAS ANWAR SATU FITNAH

02 Sep 10

Realmild- 70% Atas Nama Dr Mahathir

Sekian lama juak Umno memfitnah saya kononnya punyai kepentingan menguasai syarikat gergasi MRCB melalui Realmild. Maka pada tahun 1999, dalam perakuan di mahkamah tinggi KL, saya mengesahkan bahawa pemegang saham terbesar Realmild; 70 peratus adalah atas nama Dr Mahathir sendiri. Dan saya tidak punyai sebarang kepentingan dalam syarikat tersebut.

Hanya setelah pendedahan tersebut, Dr Mahathir segera meminta Datuk Seri Abdul Rahman Maidin mengambil alih saham tersebut, dan ketika itu baru disebut sebagai milik Umno. Maka ia mengesahkan perakuan saya sebelumnya.

Hal sedemikian terbongkar semula dalam keterangan Abdul Rahman Maidin dan Datuk Nazri Abdullah dalam prosiding mahkamah dalam kes saman Datuk Khalid Ahmad terhadap Datuk Abdul Rahman Maidin. Saya bersyukur kehazrat Allah kerana fitnah terhadap saya yang sekian lama menjerat pemikiran sebahagian pendukung Umno kini terbongkar.

ANWAR IBRAHIM
Sumber: Anwaribrahim.blogspot

HILANG AKAL DAN KERJA ORANG GILA YANG MEMALUKAN ISLAM


Oleh: WFAUZDIN NS

HURU-HARA puak-puak perkauman di P.Pinang dengan kredibiliti KM P.Pinang yang Non Malay, Non Muslim tetapi jauh lebih baik dari pemimpin yang sedia ada di dalam Bn/Umno. Berbagai cara mereka atur dan susun dengan menggunakan kepala otak mereka yang sudah sedia bodoh itu untuk meruntuhkan Kerajaan PR P.Pinang, namun sehingga ini semuanya berjaya `dijentik' oleh pemimpin PR di P.Pinang.


Daripada isu tanah, gerai, papan tanda jalan, dan banyak lagi isu termasuk isu agama dimainkan untuk memperbodohkan rakyat P.Pinang yang majoritinya sudah semakin cerdik. Isu khutbah Jumaat yang kununnya Khatib mendoakan KM tersebut ternyata jerat makan tuan. Jika isu seperti ini tidak dimainkan, kita tidak akan tahu sejauh mana kejahilan pemimpin Umno P.Pinang dalam bab agama. Ternyata sekali, bekas anak didik DS Anwar iaitu Zahid Hamidi pun rupa-rupanya rendah sekali taraf pengetahuannya. Kalau dalam bab doa pun tidak khatam, kita mahu cerita bab perundangan Islam?


Mereka tidak pernah putus asa untuk melakukan kerja jahat mereka. Gambar di atas adalah salah satu contoh bagaimana hukum agama dipermainkan. Mereka sanggup menjatuhkan maruah Islam dengan menunjukkan betapa orang Islam sanggup lakukan fitnah terhadap orang bukan Islam. Selaku orang Islam, ramai di antara kita merasa malu dengan KM P.Pinang yang Non Muslim itu di atas perangai puak-puak Munafik ini. Jelas, mereka menconteng arang pada wajah Islam sendiri dengan melakukan kerja terkutuk itu. Di mana suara PERKASA? Di mana suara YB Zul Si firaun besar Kulim? Mengapa tidak kutuk perbuatan keji seperti ini? Kirim salam mereka mahu kutuk kerana mereka mungkin tahu tangan siapa yang melakukannya.


Syabas buat Lim Guan Eng yang terus `steady', tenang menghadapi golongan Munafik seperti mereka. Pemerintahan mengikut jejak Omar Abdul Aziz yang cuba dipraktikkan oleh Lim Guan Eng walaupun belum ada cahaya keimanan terhadap Allah di dalam dadanya, menjadikan beliau sentiasa didoakan oleh rakyat jelata agar diberikan Taufik dan Hidayah kepadanya. Inilah yang Umno amat takut sebagaimana takutnya golongan Musyrikin di zaman Nabi apabila mengetahui Omar Al Khatab memeluk Islam./wfauzdin.blogspot.com

KELANTAN - LAUNGAN AZAN MENYAMBUT MALAM KEMERDEKAAN, PEGAWAI TENTERA IMAM SOLAT

KOTA BHARU, 1 Sept - Tanpa menghirau Ramadan sambutan ambang kemerdekaan di tempat lain dipenuhi persembahan aneka muzikal dan letupan bunyi api, sebaliknya di Kelantan disendat dengan program keagamaan.

Bermula dengan program khatam al-Quran seramai 3,500 peserta diadakan selepas solat Asar di Qaryah Ramadan, Dataran Stadium Sultan Mohammad Ke IV.

Kemudian majlis berbuka puasa perdana diadakan di bahagian dalam stadium yang diketuai Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ribuan hadir pada program tersebut termasuk Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias.

Selain itu Speaker Dun Kelantan, Datuk Nasuruddin Daud, wakil-wakil rakyat, anggota keselamatan dan pegawai kerajaan.

Kelainan juga dapat disaksikan apabila solat Isyak dan hajat diimamkan pegawai tentera, Mejar Mohd Shukor Said dari 8 Briged Kem Pengkalan Chepa.

Situasi itu jarang berlaku sebelum ini apabila seorang pegawai tentera lengkap dengan pakaian seragam dengan pangkat tersemat di bahu menjadi imam solat.

Kemudian di tempat yang sama diadakan solat tarawih yang diimamkan Syeikh Ahmad Rejab Yassin dari Mesir. Suara nyaring bacaan ayat-ayat suci al Quran kedengaran di segenap penjuru stadium.

Suasana malam yang nyaman membolehkan orang ramai solat tarawih dengan selesa biar pun beralaskan rumput di padang stadium.

Sekali sekala angin bertiup agak deras sehingga mengangkatkan tikar tempat solat.

Situasi dalam stadium yang dipenuhi budak-budak berjubah di kalangan pelajar-pelajar sekolah tahfiz. Ramai juga lengkap dengan baju Melayu.

Manakala anggota tentera yang berpakaian seragam mengenakan kopiah turut menunaikan solat.

Program diteruskan dengan forum kemerdekaan yang bertajuk Ramadan ke Menghayati Kemerdekaan Sejati membariskan ahli panel iaitu anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah, bekas pensyarah USIM, Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri dan bekas Adun Kuala Besut, Nik Zawawi Nik Salleh. Manakala Kamal Ashaari bertindak sebagai moderator.

Berakhir acara forum diadakan pula acara deklamasi sajak oleh pelajar Sekolah Menengah Ugama (Arab) Sulaimiah, Mohd Nor Aiman Azmi, 13.

Beliau pernah mewakili negara mendeklamasi sajak di Bangkok ketika berusia 9 tahun dalam pesta puisi Asean.

Kemudian diadakan pula pementasan pentomen oleh kumpulan dari Majlis Kebudayaan Kelantan yang bertajuk Suatu Ketika Dahulu Adalah Hari Ini.

Pentomen hampir sejam itu diarahkan Zed Zaidin, mengisahkan negara ketika di bawah penjajah sehingga mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Selepas itu tujuh anggota tentera dari Rejimen Askar Melayu Diraja membawa Jalur Gemilang dan diserah kepada Menteri Besar di pentas utama.

Kelainan sekali lagi dapat disaksikan apabila tepat detik 12 malam, laungan azan dikemundangkan. Tiada letupan bunyi api seperti disaksikan di tempat-tempat lain.

Kemudian diikuti nyanyian lagu Negaraku di mana semua yang hadir berdiri.

Dan pada pagi semalam tidak diadakan perbarisan memandangkan umat Islam sedang berpuasa, biar pun program itu diadakan di negeri-negeri lain.-HARAKAH DAILY

PENGERUSI EKSEKUTIF SYABAS `CEKIK DARAH' RAKYAT SELANGOR

Rozali dicabar letak jawatan, tanding pilihan raya
Salhan K Ahmad
Sep 1, 10


Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad mencabar supaya presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS) Tan Sri Rozali Ismail meletakkan jawatan dan bertanding dalam pilihan raya akan datang.

Cabaran itu disuarakannya hari ini, berikutan tindakan Rozali mengkritik pemimpin Pakatan Rakyat di sebuah majlis berbuka puasa yang turut dihadiri sultan Selangor.

Turut hadir pada majlis itu ialah menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim dan juga ahli parlimen PAS Dr Dzulkefly Ahmad.

Khalid berkata, Rozali bertindak secara tidak berbudi bahasa apabila menjemput mereka ke majlis berkenaan, tetapi mengambil peluang berkenaan untuk menyerang Pakatan Rakyat.

NONE"Dia bantai kita, (katanya) orang Islam (sepatutnya) bersaudara tapi ada yang lebih rela bekerjasama dengan orang (bukan Islam)," kata Khalid dalam satu sidang media di pejabatnya hari ini.

Tambahnya, pemimpin Pakatan tidak diberi peluang untuk berucap di majlis berkenaan.

"Kita nak tengok berapa ramai orang Melayu yang reda dengan tindakan dia kaut duit orang Melayu untuk kepentingan dia," katanya lagi ketika menyuarakan cabaran itu hari ini.

Beliau juga mengesyorkan supaya DPPMS menganjurkan simposium dan latihan kepada usahawan bumiputera bagi mendedahkan golongan itu kepada suasana perniagaan baru yang memerlukan kemahiran dan daya saing.

"(Supaya mereka) bukannya bergantung kepada kronisme dan hubungan politik semata-mata," katanya lagi.

rozali ismail puncak niagaSebelum ini, Rozali kerana mendakwa kerajaan negeri Selangor meminggirkan orang Melayu dalam bidang perniagaan.

Bagaiamanapun Exco kerajaan Selangor Teresa Kok dalam satu kenyataan yang keras berkata, Rozali tidak puas hati dengan kerajaan negeri, berpunca daripada pertikaian mengenai kadar tarif air.

Rozali adalah pengerusi eksekutif syarikat konsesi air, SYABAS, yang menyaman kerajaan Selangor yang enggan menaikkan kadar tarif air.

Teresa berkata, beliau percaya Rozali membuat kenyataan tidak berasas kerana dendam peribadinya terhadap Khalid dan kerajaan Pakatan Rakyat kerana cuba membeli SYABAS yang menjadi penjana sumber kewangannya.

Pada 12 Julai lalu, Khalid menyelar tindakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memperkecilkan kecekapan beliau mentadbir sumber air di negeri itu yang didakwanya hanyalah untuk melindungi kepentingan Rozali.

"Ini dibangkitkan oleh timbalan perdana menteri bertujuan melindungi ketua eksekutif puncak niaga kerana beliau juga bendahari (Umno) Selangor dan juga Hulu Selangor.

"Jadi lebih baik jaga hati kroni daripada beri peluang kepada Selangor dapat air lebih murah dan lebih cekap diuruskan," katanya.

Tambah Khalid, walaupun beliau "tidak berapa cekap" dalam menguruskan sumber itu di Selangor, tarif bagi penggunaan air lebih murah daripada yang dibayar oleh penduduk Johor.

"Johor yang pernah diperintah oleh timbalan perdana menteri juga pernah kenakan kenaikan harga air," perlinya./Malaysiakini

KHALID DEDAHKAN PENGARAH JAIS `EJEN UMNO'

Khalid Samad: Nazir tolak majlis 'politik' PM
Salhan K Ahmad
Sep 1, 10

Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) Datuk Mohamad Khusrin Munawi didakwa "bersikap talam dua muka" apabila cuba menggunakan sebuah masjid di Petaling Jaya untuk satu program politik.

khalid samad pas muktamar 2Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata tindakan itu dikesan melalui satu permohonan yang dihantar kepada nazir masjid berkenaan dia Kampung Medan.

Katanya lagi, nazir Masjid Nurul Ehsan itu bagaimanapun enggan meluluskan penganjuran majlis berbuka puasa dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu.

Salah-guna kuasa

Permohonan untuk menganjurkan majlis itu, dijadualkan pada 17 Ogos lalu, dihantar oleh setiausaha kerja badan perhubungan Umno negeri.

Bercakap pada satu sidang media di pejabatnya hari ini, Khalid berkata permohonan itu juga dibuat menggunakan kepala surat Umno Selangor.

NONESalinan surat berkenaan diedarkan kepada para wartawan.

Tambahnya, tindakan itu dengan jelas bercanggah dengan titah Sultan Selangor supaya tidak menggunakan masjid bagi tujuan politik.

Katanya lagi, Khusrin (kiri) juga didakwa telah berusaha untuk mendapatkan persetujuan nazir masjid berkenaan untuk menjayakan program berkenaan.

"(Ini menunjukkan) Datuk Khusrin adalah ejen Umno yang salahgunakan jawatan dia untuk kepentingan Umno.

"Bila kita buat begitu (guna masjid untuk politik) macam-macam dia kata. Bila dia buat, dia (sanggup) merayu kepada nazir masjid," katanya.

Mengulas lanjut, Khalid turut menyelar alasan yang diberikan Khusrin sebelum ini dalam menjelaskan halangan kepada orang bukan Islam memasuki surau dan masjid.

Mandi hadas

Jelasnya, alasan bahawa orang bukan Islam berada dalam keadaan hadas besar adalah "tidak masuk akal."

Katanya, hanya orang Islam yang diwajibkan mandi hadas.


azlan"Masalahnya bila ada pengarah JAIS yang ada agenda politik dan tak ada ilmu, memberi alasan memalukan sehingga orang bukan Islam hilang minat untuk berdamping dengan Islam," katanya.

Khalid juga mendakwa, sultan Selangor juga dimaklumkan dengan maklumat yang salah berkenaan kehadiran ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching ke sebuah masjid.

"Teo Nie Ching difitnah untuk beri tazkirah -- ini disalahmaklumkan kepada sultan sehingga sultan murka," katanya lagi.

Khalid turut menyelar pandangan yang ditimbulkan bahawa orang Islam tidak akan suka sekiranya orang bukan Islam memasuki rumah ibadat berkenaan.
Bina jambatan

"Kelangsungan Umno atas dasar perbezaan dan perbalahan (supaya) ada buruk sangka, takut dan tak yakin, supaya orang sokong mereka.

azlan"(Mereka) sengaja nak timbulkan tanggapan bahawa Islam itu tidak mesra," tambahnya.

Katanya lagi, pandangan itu berbeza dengan pendekatan Pakatan Rakyat yang ingin "membina jambatan" dengan antara masyarakat Islam dan bukan Islam.

Tambahnya, pendekatan ini bertujuan menghilangkan kesangsian antara kaum dan agama seperti yang boleh dilihat melalui kunjungannya ke sebuah gereja sebelum ini./Malaysiakini

JAWAPAN BUAT KHIR TOYO - SELANGOR TIDAK MAHU LAGI TERJAJAH

Umat Islam Selangor tidak mahu kembali terjajah

Roslan SMS

Bicara tentang Merdeka, bekas MB Selangor yang juga Ketua Pembangkang Khir Toyo melontarkan persoalan serba kaya dengan sindirian di dalam blognya: Merdekakah umat Islam di Selangor?

Hujahnya, kerana PAS Selangor benar YB Teo Nie Ching (ahli parlimen Serdang) masuk ke Surau al Huda Serdang, benar wakil rakyat bukan Islam berceramah (tazkirah), benar DAP beri duit pada orang Islam dalam surau, maka kesimpulannya umat Islam di Selangor tidak merdeka!

Khir sebelum saya ulas, sudah 2 tahun 5 bulan hilang kuasa. 2 tahun 5 bulan dahulu beliaulah pemimpin tertinggi di negeri Selangor ini, beliulah yang meneraju, menetap apa yang baik dan buruk untuk negeri pimpinannya, tiba-tiba disentap takhta darinya sehingga jatuh tersungkur ia tanpa disangka. Mahu rampas kembali takhta tadi, ianya milik rakyat, rakyat yang tetapkan siapa turun darinya dan siapa yang naik duduk. Lalu terkulat-kulatlah Khir antara percaya tak percaya. 2 tahun 5 bulan sudah berlalu, ia masih begitu.

PAS Selangor sudah 2 tahun 5 bulan membentuk kerajaan baru Selangor bersama rakan-rakan dari PKR dan DAP atas nama Pakatan Rakyat setelah kerajaan BN yang akhir dipimpin Khir ditolak rakyat.

Sebagai parti Islam, jelas dasar dan matlamat PAS. Kerja-kerja amar makruf nahi mungkar menjadi keutamaan PAS. Lebih 50 tahun Selangor di bawah BN yang diteraju Umno, tak tahulah samada Islam Merdeka, yang pastinya pada kaca mata ramai, Islam tidak Merdeka tetapi dijajah buat kepentingan Umno.

Masjid dan surau semasa BN dahulu dijajah oleh Umno. Hak ahli-ahli kariah untuk memilih kepimpinan masjid dan surau dibekukan kerana kononnya takut PAS menguasainya. Lalu ditunjuklah siapa yang jadi Nazir dan AJK dan senarai kepimpinan masjid ini perlu disahkan oleh Ketua Umno bahagian, mungkin kerana sudah hilang kuasa Khir lupa bab ini.

JAIS di bawah Khir dan MB sebelumnya telah mengeluarkan suatu senarai hitam. Iaitu senarai penceramah dan pendakwah yang diharamkan dari berceramah dan memberi kuliah di masjid dan surau-surau seluruh Selangor, suatu keputusan yang terang-terang dipengaruhi nafsu politik. Almarhum Dato Ishak Baharum (bekas Mufti Selangor) turut digam oleh Khir dan rakan-rakannya, Merdekakah umat Islam Selangor?

Begitu juga Dato Dr Harun Din (yang kerajaan PR Selangor anugerahkan sebagai Tokoh Dakwah Selangor), Dato Ismail Kamus (anak Selangor yang terkenal dirantau sebelah sini, termasuk memberi kuliah di dalam Istana Sultan Brunei) dan ramai lagi. Siapa yang menjajah umat Islam Selangor ketika itu?

Khir mungkin lupa, masjid dan surau ketika zaman beliau dan MB sebelumnya dengan bebas digunakan buat kepentingan orang Umno. Ketika musim pemilihan Umno, solat hajat, bacaan Yasin diadakan dalam masjid dan surau buat pemimpin-pemimpin Umno./Baca seterusnya di Harakahdaily

LIM GUAN ENG JADI MANGSA FITNAH PUAK BANGSAT

Oleh: Mandor

BETAPA hodohnya perbuatan mereka yang tidak pernah insaf dari melakukan kerja fitnah. Jika di bulan yang mulia ini pun mereka sanggup melakukan kerja fitnah sebodoh itu, maka tidak hairanlah jika kerja ini akan berterusan dilakukannya. Setelah habis modal dengan isu mendoakan Lim Guan Eng di dalam Khutbah, isu pemimpin DAP memasuki surau, akhirnya satu lagi kerja bodoh telah mereka lakukan. Kali ini dengan menyiarkan gambar Lim Guan Eng menyembelih lembu korban. Baca di sini.

Tujuan fitnah ini tidak lain tidak bukan untuk menggambarkan betapa PAS kununnya terpaksa menggadaikan Islam kepada DAP. Siapa punya kerja ini? Siapa lagi kalau bukan tali barut puak-puak yang tidak pernah aman hidup di dunia ini tanpa melakukan fitnah. Mereka itu adalah puak yang bersekutu dengan Apco Yahudi laknatullah.

Apakah rakyat boleh terpedaya dengan fitnah bodoh mereka? Jika ada yang percaya pun mereka adalah terdiri dari orang yang bodoh juga kalau pun tidak gila. Apa makna semuanya ini? Maknanya Umno semakin tertekan, Umno semakin bacul dan Umno semakin menghampiri liang lahad. Justeru itu, berpakatlah keluar dari Umno yang sudah kehabisan idea itu. Marilah kita bersama bersatu menentang Umno kerana dengan adanya Umno, maka sukar fitnah ini untuk dihentikan./mandor.blogspot.com

TARIK SUBSIDI ORANG SUSAH TAPI BERI DUIT RAYA KEPADA KAKITANGAN KERAJAAN SAHAJA?

Khalid: Bonus tanpa subsidi, tak masuk akal
Salhan K Ahmad
Sep 1, 10

Ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad menuntut kerajaan supaya menjelaskan rasional di sebalik tindakan membayar 'bonus hari raya' sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam.

azlanKatanya, beliau tidak menentang tindakan itu, tetapi pembayaran berjumlah RM900 juta untuk semua kakitangan kerajaan adalah "tidak logik."

Tambahnya, penjelasan itu perlu memandangkan kerajaan sebelum ini bertindak menarik balik subsidi berjumlah RM750 juta.

Kerajaan sebelum ini memberi alasan bahawa subsidi berkenaan tidak lagi efektif kerana hanya dapat memberi manfaat kepada golongan kaya, katanya.

azlanKatanya lagi, tindakan itu bagaimanapun menyebabkan kenaikan harga barangan yang perlu ditanggung kepada semua peringkat masyarakat.

"Kerajaan tarik RM750 juta subsidi, tapi tiba-tiba dia beri RM500 kepada kakitangan awam semua peringkat.

"Pengarah yang gaji besar pun dapat juga. Anda tarik (subsidi) daripada orang susah untuk bagi untuk bagi (bonus berjumlah) RM900 juta lebih.

khalid samad pas muktamar"Jadi apa logiknya? Adakah semata-mata sebab kerajaan Pulau Pinang dan Selangor dapat beri juga?," soal Khalid dalam satu sidang media di pejabatnya di Shah Alam hari ini.

Katanya, pemberian 'bonus' hari raya itu juga diumumkan dalam keadaan kerajaan mengumumkan belanjawan defisit.

Tambahnya, Pulau Pinang dan Selangor mampu berbuat demikian kerana mempunyai bajet lebihan.

"Tapi (kerajaan pusat) kata bajet defisit hingga terpaksa tarik subsidi," katanya lagi./Malaysiakini

Rabu, 1 September 2010

PEMILIHAN KETUA AMK - TOLAK CALON YANG INGIN BERPUAK DAN WUJUDKAN REGU

Oleh: WFAUZDIN NS

PEMILIHAN Ketua AMK nampaknya semakin menarik dan mulai panas. Dikatakan terdapat beberapa calon akan bertanding merebut jawatan Ketua AMK yang mungkin akan dipertahankan oleh Sdr Shamsul Iskandar. Masing-masing mempunyai alasan tersendiri jika ingin bertanding merebut jawatan sayap penting kepada PKR itu, dan sehingga kini difahamkan hanya Sdr Rafizi Ramli seorang Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR mengesahkan akan bertanding.

Calon lain yang dikatakan akan bertanding tetapi belum mengumumkannya adalah Chegu Bard (Badrul Hisham) iaitu seorang lagi MPP PKR. Mungkin ramai yang mengenali Chegu Bard jika dibandingkan dengan Sdr Rafizi kerana tokoh muda dari Rembau ini adalah di antara pejuang reformasi yang lantang dan berani. Sdr Rafizi Ramli mungkin agak terkenal di kalangan elit pimpinan PKR dan tidak hairanlah jika baru-baru ini beliau mengadakan sidang akhbarnya pun di sebuah hotel di PJ.

Mengikuti sidang medianya di sini, saya amat hairan mengapa perlu diwujudkan regu semata-mata untuk merebut jawatan di dalam AMK ? Mengapa pemilihan di dalam PKR mahu dicemari dengan budaya haprak Umno itu? Paling menyedihkan, langkah membentuk regu seperti ini turut disokong oleh beberapa pimpinan yang bergelar YB di kalangan pemuda PKR. Apakah mereka ingat dengan status YB dan elit mereka itu regu mereka akan terpilih?

Saya secara peribadi amat tidak bersetuju jika diwujudkan tim, regu atau puak di dalam PKR. Cuba belajar dari pengalaman Umno bagaimana parti itu hancur akibat puak dan regu. Saya tidak pasti samada kesemua yang bakal bertanding di dalam AMK itu mempunyai regu masing-masing. Tetapi apa yang saya tahu, Sdr Rafizi adalah orang pertama yang mengumumkan regunya.

Adakah langkah beliau ini direstui oleh pucuk pimpinan PKR? Jika ianya direstui, tunggulah saat kehancuran PKR. Itu jaminannya. Apa yang pasti, sokongan hendaklah diberi kepada calon yang tidak mahu berpuak dan berani ke hadapan bersendirian dengan kekuatan sendiri. Itulah Ketua AMK yang kita mahukan./wfauzdin.blogspot.com

SELANGOR TERUS PERANGI MAKSIAT

31 Ogos - Seramai 100 orang peserta Ekspedisi Dakwah Gems dilepaskan dan mereka semua akan bergerak menuju ke hotspot-hotspot yang telah dikenal pasti di sekitar Lembah Klang.

Kerajaan Negeri membuktikan iltizam membanteras gejala sosial secara berterusan. Pegawai perhubungan Awam MBSA Shahrin Ahmad memberitahu pihaknya mengenalpasti kawasan yang sering menjadi tumpuan muda mudi terutamanya pada malam-malam perayaan iaitu Taman Tasik Shah Alam,Dataran Kemerdekaan,dan Dataran Shah Alam.

Peserta konvoi Anti-Zina ini melalui semua kawasan dan jalan dipusat bandar sambil mengibarkan bendera selain menyerahkan risalah anti zina kepada orang ramai yang ditemui sepanjang perjalanan konvoi. Sementara itu di Petaling Jaya, Ahli majlis Perbandaran Petaling Jaya Halimey Abu Bakar memaklumkan 6 pasangan bukan muhrim ditahan dalam operasi bersepadu MBPJ dan Agensi Anti-Dadah Kebangsaan.

Menurut Ahli Majlis MBPJ Halimey Abu Bakar, apa yang dibuat oleh kerajaan negeri Selangor sekarang adalah amat berbeza dengan kerajaan yang terdahulu pun didalam bulan Ramadhan kita mengunakan kesempatan itu juga menyambut kemerdekaan bukan dengan cara berhibur yang tidak betul tetapi cara dan niat murni kerajaan sekarang setidak-tidaknya menyedarkan diri rakyat dari melakukan pekara negatif.-NAEEM RAFFI/TVSelangor

ISTERI MENTERI BERUGAMA ISLAM SEMUA TUTUP AURAT KAH ?

Mohd Ali Hashim

ALOR SETAR, 31 Ogos: Sebelum ini, ramai juga di kalangan isteri pemimpin negara dan menteri yang beragama Islam tidak menutup aurat dengan betul semasa menghadiri majlis di surau dan masjid.

Sehubungan itu, Kerajaan Pusat atau Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sepatutnya mengeluarkan notis makluman kewajipan menutup aurat kepada semua pihak yang ingin memasuki surau atau masjid di negara ini.

Demikian dinyatakan oleh Exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Mohamed Taulan Mat Rasul sebagai mengulas isu Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching yang didakwa tanpa menutup aurat telah berucap di ruang solat surau Al-Huda, Kajang Sentral baru-baru ini.

Beliau juga berharap notis yang dikeluarkan itu mampu untuk memberi penjelasan yang sebenar mengenai kepentingan menutup aurat dan menjaga kesucian masjid dan surau.

"Notis menjelaskan adab memasiki masjid atau surau perlu dikeluarkan sebagai rujukan masyarakat Islam dan juga yang bukan Islam dalam negara ini.

"Tidak dinafikan adanya unsur-unsur pilih kasih dalam isu ini kerana sebelum ini juga terdapat di kalangan isteri menteri yang beragama Islam sendiri memakai tudung tetapi tidak menutup aurat sewaktu hadir majlis di masjid.

"Manakala tuntutan menutup aurat bagi bukan Islam bukanlah sesuatu yang wajib bagi mereka," katanya lagi.

Mereka juga seolah-olah tidak memberatkan tuntutan agama supaya menutup aurat sebagai seorang isteri kepada pemimpin Islam dan memperlihatkan contoh yang patut diikuti kepada wanita Islam yang lain.

Beliau yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tokai menggesa mereka yang bertanggungjawab supaya menyediakan garis panduan tersebut kepada orang Islam dan bukan Islam tanpa mengira pangkat dan kedudukan, dan bukannya dengan memakai tudung tetapi rambut mereka masih kelihatan. /Harakahdaily

ZUL `HARBI' TUDUH `KAFIR HARBI' MASUK MASJID

Oleh: Mandor

MARAH benar nampaknya Firaun besar Kulim Bandar Baru Zul `Harbi' kepada pemimpin DAP yang digelarnya `kafir harbi'. Baca tulisan orang kecewa yang kena pecat dari PKR itu di sini. Simpatinya beliau terhadap anak bekas Mufti Perlis yang pernah didakwa kerana mengajar tanpa tauliah di sebuah negeri yang diperintah oleh Bn itu.

Kata firaun besar ini, anak seorang bekas Mufti tidak dibenarkan memasuki masjid untuk bertazkirah, tetapi kafir harbi dibenarkan bertazkirah di ruang solat surau. Kita faham siapa yang firaun besar itu maksudkan. Masalahnya, siapa dia kafir harbi tersebut? Lojikkah kafir harbi melawat surau atau masjid untuk memberi bantuan membangunkan Rumah Allah itu? Kafir harbi itu bermaksud orang-orang kafir yang menentang Islam secara mutlak. Adakah pernah terjadi penentang Islam memberikan bantuan kepada Rumah Allah?

Firaun besar ini nampaknya semakin nyanyuk di dalam sebarang tulisannya semenjak dipecat dari PKR. Ilmu yang ada sedikit didadanya sedikit demi sedikit terjual akibat berkawan dengan puak-puak sekutu Apco, puak-puak yang menentang hukum Hudud dan yang menolak Islam itu. Harap kali ini tulisan firaun besar bukan `kelentong' lagi kerana beliau pernah mengaku beliau memang kaki kelentong sejak dahulu lagi.

Melucukan kita, yang mendakwa anak bekas Mufti Perlis itu kerana mengajar di masjid itu siapa? Negeri mana? Bukankah di negeri yang Bn dan Umno berkuasa? Maknanya firaun besar tahu Umno dan Bn itu zalim. /mandor.blogspot.com

FITNAH RAMADHAN - LIM GUAN ENG SEMBELIH LEMBU KORBAN ?

'PAS Beruk' didakwa sebar gambar palsu Guan Eng
Ogos 31, 10

Menjelang Aidilfitri tidak lama lagi, kini beredar gambar Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyembelih lembu korban untuk umat Islam di internet.

Kesal dengan penyebaran gambar palsu yang menggunakan teknik super impose itu, Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mendakwa ia didalangi oleh penulis upahan Umno yang dikenali sebagai 'PAS Beruk'.

"Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan kesal kerana Umno terus memainkan instrumen fitnah bagi memburukan imej PAS-Pakatan Rakyat, walaupun masih berada dalam bulan Ramadan," kata pemangku ketuanya Herman Samsudeen.

Dalam satu kenyataan hari ini, Herman mendakwa gambar itu memaparkan gambar Lim yang dengan gaya tersbeut dengan tulisan: "Sanggupkah kita lihat jika jadi begini? Dalil apa lagi nak halalkan perbuatan DAP?"

Katanya, gambar Lim yang ditampal itu pada asalnya merupakan gambar bekas menteri besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin.

Menyifatkan perkara itu sebagai keterlaluan dan sengaja mencetus sentimen agama, Herman berkata beliau kesal kerana budaya fitnah terus membiak dalam Umno walaupun pada bulan suci Islam.

"Gambar berkenaan sengaja direka dengan harapan rakyat melihat bahawa kerjasama PAS dan DAP kononnya merosakan Islam," katanya.

Herman juga berkata tindakan terbaru PAS Beruk merupakan rentetan "fantasi Umno" selepas memutarbelitkan fakta berubung kes ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching yang didakwa memberikan 'tazkirah' dalam surau.

"Kini mereka bermain gambar pula, sama seperti gambar (Penyelaras Pakatan) Zaid (Ibrahim) minum arak yang mereka cipta di Hulu Selangor.

"Tindakan ini menunjukan Umno semakin kehabisan modal untuk burukkan PAS-Pakatan rakyat," kata Herman lagi./Malaysiakini

Selasa, 31 Ogos 2010

PEMIMPIN UMNO TIDAK MAHU KE SURAU, MASJID, JANGAN HALANG PULA PEMIMPIN DAP

Oleh: WFAUZDIN NS

SYABAS diucapkan kepada YB Dr Hassan Ali Exco yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama Islam di Negeri Selangor yang bertindak pantas memanggil Pengarah JAIS di dalam menyelesaikan isu penggunaan surau dan masjid oleh tetamu dari kalangan bukan Islam. Isu ini nampaknya dijadikan isu politik oleh Umno yang kita ketahui seringkali menunjukkan kejahilannya di dalam bidang agama.

Namun demikian, kejahilan Umno ini tidak patut kita biarkan kerana ianya akan memalukan kita sebagai umat Islam. Di samping itu, kejahilan mereka juga boleh mengakibatkan umat Islam menanggung rugi. Sebagai contoh, jika seseorang pemimpin atau Wakil Rakyat yang terdiri daripada bukan Islam ingin menyumbang kepada sesebuah masjid atau surau, mungkin terdapat sekatan atau tekanan dari puak yang jahil ini. Akibatnya rumah ibadat kita mengalami kerugian hasil dari kebodohan puak-puak mereka.

Justeru itu, amat baik jika Kerajaan Negeri Selangor bertindak pantas agar seluruh rakyat Selangor tidak termakan dengan dakyah sesat Umno itu. Umno sanggup melakukan apa saja asalkan mereka boleh kembali berkuasa dan membolot kesemua kekayaan Negeri Selangor seperti dahulu kala. Mereka amat bimbang apabila melihat kebangkitan pemimpin DAP khususnya semakin mendekati umat Islam. Mereka cukup takut seandainya orang-orang Melayu Islam tidak lagi memandang DAP sebagai parti perkauman sempit.

Langkah yang bijak dan berhemah perlu dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor agar Kerajaan PR Selangor tidak mudah digoyangkan dengan isu murahan Umno ini. Sehingga kini, kita berjaya menepis segala dakwaan mereka sehingga membuatkan Umno hilang arah dan tumpuan. Tiga Pendekar Lapok mereka, Khir Toyo, Noh Omar dan Ezam sesumpah masih gagal mempengaruhi rakyat Selangor.

Isu surau dan masjid, Umno tersilap langkah untuk memainkan isu ini kerana mereka pasti berdepan dengan PAS yang lebih arif tentang hukum agama dari mereka. Tanda Umno semakin tertekan apabila mereka menggunakan Istana untuk melindungi kejahilan mereka itu. Jika pemimpin Umno tidak mahu ke surau dan ke masjid, mengapa perlu dihalang pemimpin DAP untuk membuat kebajikan di situ?/wfauzdin.blogspot.com

HIKMAH DI SEBALIK ISU MASJID DAN SURAU - KITA DIDEDAHKAN DENGAN KEJAHILAN UMNO TENTANG ISLAM

Oleh: WFAUZDIN NS

ADA hikmahnya bila timbul isu Wakil Rakyat dari DAP berucap di dalam surau baru-baru ini. Begitu juga dengan isu mendoakan pemimpin Non Muslim di dalam Khutbah Jumaat yang dikatakan berlaku di P.Pinang yang begitu hangat dimainkan oleh media pencacai dan murahan di negara ini.

Apa yang membanggakan kita, pemimpin DAP tidak terus melatah dengan propaganda puak-puak yang sengaja ingin mencetuskan isu agama dan perkauman ini. Mereka sebaliknya terus merujuk kepada yang mengetahui tentang tindakan mereka itu salah atau tidak atau pun boleh dianggap menghina agama Islam. Seperti MP Serdang, beliau terus berjumpa dengan Mursyidul Am Pas untuk meminta nasihat. Tanpa prejudis, Tuan Guru Nik Aziz memberikan nasihat dan pandangannya berkaitan hukum seseorang bukan Islam memasuki surau atau masjid. Maka, jelas kepada mereka betapa jahilnya puak-puak itu.

Apa hikmahnya? Hikmahnya apabila isu ini timbul maka rakyat didedahkan betapa cetek dan jahilnya pemimpin Umno tentang hukum hakam agama. Jika di dalam perkara remeh dan mudah seperti ini pun pemimpin Umno jahil, apa kah kita boleh mengharapkan Umno untuk menegakkan Islam termasuk hukum hakam yang lebih mendalam seperti hukum Hudud? Patut pun selama ini Umno tidak menyokong sebuah Negara Islam yang berpandukan Al-Quran dan Hadith.

Syabas kita ucapkan kepada seluruh pimpinan PR yang pantas menjawab propaganda Umno dalam isu ini. Tahniah juga buat semua Blogger Pro PR yang berjaya dedahkan betapa pemimpin Umno lebih teruk dan dahsyat lagi dari pemimpin DAP di dalam isu memelihara kesucian rumah ibadat kita. Isteri-isteri mereka `bertelanjang' ketika berada di dalam masjid tanpa menutup aurat. Apatah lagi di luar masjid, mereka langsung tidak menghiraukan tuntutan menutup aurat ini. Memalukan apabila mereka menuntut pemimpin DAP pula untuk menutup aurat.

Kita yakin dan percaya, apabila semua pimpinan DAP telah belajar tentang Islam maka tidak mustahil satu hari nanti DAP adalah parti yang lebih awal menerima Perundangan Islam daripada Umno. Cuma, satu yang kita pelik dan hairan iaitu di manakah suara `Ulamak Muda' di dalam isu ini? Adakah terlalu awal mereka `dibisukan'?/wfauzdin.blogspot.com

SYABAS YB TEO, BERANI KERANA BENAR

Teo hadiri satu lagi majlis di surau
Ogos 30, 10

Meskipun dikecam hebat kerana mengunjungi sebuah surau dalam kawasan pilihan raya minggu lalu, ahli parlimen Serdang, Teo Nie Ching mengunjungi sebuah lagi surau semalam.

Teo dijemput ke surau Al-Muhajirin, Bukit Mahkota, di mana beliau juga menyumbangkan RM500 kepada RELA.

Bagaimanapun kali ini, beliau tidak memasuki ruang solat tetapi memakai selendang. Majlis tersebut berlangsung di bawah sebuah khemah dalam kawasan surau.

Dalam satu kenyataan hari ini, Teo berkata kunjungannya itu adalah berasaskan kepada prinsip berkhidmat kepada rakyat tanpa mengira kaum dan agama mereka.

Menurut Teo, beliau diberi sambutan yang baik sepertimana ketika beliau mengunjungi surau Al-Huda di Kajang, yang telah mencetuskan kontroversi.

Katanya, majlis tersebut berjalan lancar walaupun terdapat kecaman terhadapnya dan penyiaran siri laporan yang mengecamnya, terutamanya oleh akhbar berbahasa Melayu, Utusan Malaysia.

Malah, katanya, ada antara para hadirin yang bersalaman dengannya dan menyuara sokongan mereka kepadanya.

Teoh yakin, selagi tindakannya itu berasaskan kepada prinsip, rakyat tidak akan mempercayai serangan bermotif politik terhadapnya.

Tambahnya, selain sumbangan dari kerajaan negeri, beliau juga turut mengedarkan kurma dan duit raya kepada anak-anak dari ibu tunggal.

Teo menjadi sasaran kecaman ahli-ahli politik BN, blog pro-BN dan akhbar Melayu ekoran kunjungannya ke Surau Al Huda pada 22 Ogos lalu.

Antara lain, mereka mendakwa Teoh telah melakukan penghinaan
besar terhadap umat Islam kerana bercakap di depan dewan solat, yang dianggap suci dan dilarang dimasuki bukan Islam.

Ekoran itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pentadbiran surau tersebut dan akan menghantar surat amaran kepada Teoh./Malaysiakini

RAJA KATAK BERLAGAK PAKAR DALAM AGAMA

Nurshakira Buang

SHAH ALAM 31 Ogos: Pengerusi Seketariat Himpunan Ulama Asia (Shura), Ustaz Ghani Shamsudin meminta Perkasa tidak sesekali mencabar kewibawaan dan kepakaran alim ulama dalam mentafsir kandungan al-Quran.

Cadangan Datuk Ibrahim Ali sebelum ini dianggap boleh menimbulkan kacau bilau dalam institusi keagamaan lantaran Presiden Perkasa itu bukan mahir dalam hal ehwal agama.

Perkasa semalam mencadangkan supaya menggubal undang-undang menghalang golongan bukan Islam memasuki kawasan masjid dan surau bertentangan dengan Fatwa Majlis Kebangsaan.

Mengikut fatwa yang dikeluarkan Jabatan Agama Islam Kebangsan Malaysia atau Jakim pada Mac lalu, orang bukan Islam boleh memasuki ruang solat dengan beberapa syarat tertentu.

"Kita umat Islam mesti menghargai pandangan pakar dan alim. Ayat al-Quran - kalau kita tidak tahu tanyalah kepada mereka yang pakar. Berdasarkan ayat-ayat tersebut, kita orang islam mesti menurut serta menghargai pandangan pakar.

"Jika majlis fatwa dan ulama di dunia ini tidak pula membuat ketetapan mengharamkan bukan Islam masuk masjid, malah Rasulullah juga menjemput wakil-wakil luar negara datang ketika baginda dalam masjid, adakah Perkasa hendak mendahului dan menganggap diri mereka lebih pakar dari alim ulama?" katanya.

Bercakap kepada TV Selangor, Ghani berkata Ibrahim Ali seharusnya memberi tumpuan kepada isu politik dan bukannya memandai-mandai membuat tafsiran agama sedangkan beliau tidak ada kelayakan.

"Itu yang lebih penting untuk kita tanggapi kerana ia mencabar kepakaran alim ulama dan memasuki bidang kepakaran orang lain dengan mencadangkan perkara yang sangat aneh pada pandangan pakar," katanya.

Bagi beliau, kenyataan terburu-buru Presiden Perkasa itu boleh mengacau-bilau institusi keagamaan di negara ini.

"Jika Perkasa melakukan sedemikian bermakna dia meruntuhkan kaedah yang diasaskan pakar sedangkan orang yang bijak pandai harus dihormati dan dihargai.

"Kalau Perkasa sudah berasa dia lebih perkasa dari segi kepakaran agama bermakna ia melampaui peranannya sebagai badan bukan kerajaan (NGO). Ini akan mengacaubilaukan agama itu sendiri. Jadi eloklah Perkasa membuat tuntutan berlandaskan kepakaran dan tidak memandai-mandai," katanya lagi./TVSelangor

DAP MASUK SURAU, KINI PAS MASUK KUIL PULA, UMNO MAHU CAKAP APA LAGI ?

Harakahdaily

KLANG, 30 Ogos: Kunjungan dan ucapan anggota Parlimen Serdang, Teo Nie Ching telah menyebabkan Umno dan penguasa agama di Selangor melenting tetapi bagaimana reaksi mereka kalau melihat Adun PAS pergi melawat kuil Hindu dan berucap di sana.

Baru-baru ini, Adun PAS dari Meru, Dr Rani Othman telah melawat Kuil Hindu Bukit Rajah dan bercakap kepada para penganut agama itu yang sedang membuat ibadat.

Melalui blognya, Dr Rani menulis, beliau mengunjungi kuil di Bukit Rajah dan mengambil kesempatan untuk memberikan gambaran sebenar tentang tasawwur dan keadilan Islam kepada masyarakat India yang berada di situ.

"Sejarah membuktikan walaupun 12 kurun Islam menguasai negara Palestin contohnya, tetapi tidak ada seorang pun dari penganut agama Kristian dan Yahudi yang di paksa untuk menganut agama Islam sepanjang pemerintahan itu melainkan ramai dari mereka yang menganut agama Islam adalah dari kerelaan hati mereka sendiri apabila mereka dapat melihat sendiri keadilan dan akhlaq yang tinggi dikalangan orang-orang Islam," tulis beliau dalam blog Khidmat Meru itu./Harakahdaily

PEMIMPIN DAP PUN MAHU RUJUK PADA MURSYIDUL AM PAS

Teo dapatkan pandangan mursyidul am PAS
Ogos 30, 10

Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching mengadakan pertemuan dengan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari bagi mendapatkan pandangan mursyidul am PAS itu berhubung isu kunjungannya ke Surau Al-Huda, Kajang 22 Ogos lalu.

NONEPertemuan itu berlangsung di Rumah Kelantan di ibunegara selepas menteri besar dan delegasi kerajaan Kelantan memfailkan saman terhadap Petronas di Mahkamah Tinggi Dagang Kuala Lumpur, di Jalan Duta.

Menurut Harakahdaily, selepas pertemuan itu, Nie Ching berkata, beliau gembira dapat bertemu dan mendapat pandangan mursyidul am PAS itu.

"Tok Guru jelaskan kepada saya bahawa dari segi Islam bukan menjadi satu isu orang Islam masuk ke surau atau masjid.

"Dia beritahu sebenarnya pada zaman Nabi Muhammad SAW, orang bukan Islam selalu masuk masjid untuk bertemu Nabi," katnya menjelaskan isi pertemuan.

Menurutnya, dalam pertemuan itu juga, Tuan Guru memberitahunya bahawa yang menyempitkan pemahaman berhubung isu bukan Islam kunjungi masjid adalah Umno.

Teo mengunjungi Surau Al-Huda, Kajang Sentral untuk menyampaikan bantuan membaiki pagar surau tersebut dan dijemput jawatankuasa surau untuk menyampaikan ucapan ringkas.

Insiden itu bagaimanapun dieksploitasi media arus perdana dan Umno dengan mendakwa ia satu kesalahan dan mencemar imej Islam.

Berikutan itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pengurusan surau tersebut dan akan memberi surat amaran kepada Teoh./Malaysiakini

Isnin, 30 Ogos 2010

Umno nazak, semua isu dijadikan modal politik

Mohd Ali Hashim

PERMATANG PAUH, 29 Ogos: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu menyifatkan Umno dan Barisan Nasional (BN) sudah berada dalam keadaan nazak apabila semua isu dijadikan modal politik mereka.

Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ceramah di padang awam, Taman Pauh Indah, Permatang Pauh, kelmarin.

Menurut beliau, fitrah itu berlaku adalah kerana BN terlalu marah kepada Pakatan Rakyat (PR) terutamanya di Pulau Pinang apabila pentadbiran kerajaan negeri berjaya membela nasib rakyat yang tidak mendapat pembelaan yang sewajarnya.

"PAS sekarang sedang menuju perubahan. Kajian terbaru yang dilakukan juga sudah menunjukkan ada perkembangan yang menggalakkan.

"Dalam kawasan bandar dan separuh bandar sekarang sokongan kepada PR sudah berjaya mencapai 57 peratus. Ini adalah satu jumlah yang menggalakkan menjelang pilihan raya umum yang akan datang," katanya lagi.

Katanya, dengan sokongan yang semakin terserlah menyokong PR maka BN dalam situasi yang terdesak akan melakukan apa saja bagi menimbulkan isu supaya sokongan yang hilang dapat diraih kembali.

“Sokongan yang ditunjukkan oleh rakyat ini menjadikan BN fobia dan trauma kerana takut akan kehilangan kuasa tidak lama lagi,” ujarnya.

Oleh kerana itu bagi menjamin kuasa mereka tidak hilang, ujarnya maka tindakan menimbulkan provokasi dan isu dengan menggunakan sentimen kaum adalah modal politik murahan yang diamalkan oleh BN kini.

Di Pulau Pinang, katanya isu khutbah Jumaat adalah satu soal yang kecil, namun begitu BN melihat isu itu boleh mengembalikan sokongan kepada mereka.

"Ekoran dari itu maka BN menjadikan isu khutbah ini bagi mendapat sokongan masyarakat Melayu. Begitu juga dalam isu-isu lain yang remeh-temah telah menjadi isu besar bagi Umno dan BN yang semakin hilang kepercayaan masyarakat Melayu khususnya dan rakyat negara ini amnya," tambahnya lagi./Harakahdaily

Ahad, 29 Ogos 2010

KESIHAN UMNO, BARU NAK DAPAT MODAL, MODAL MAKAN TUAN !!

Antara Teo Nie Ching, Rosmah Mansor dan Puteri UMNO..


Teo Nie Ching ialah seorang Ahli Parlimen dari DAP, beliau telah dijemput memberikan sepatah dua kata kerana telah memberikan sumbangan kepada Surau Al-Huda, Kajang pada 22 Ogos yang lalu malangnya lawatannya itu telah mencetuskan kontroversi setelah disensasikan oleh Utusan Malaysia yang mentafsirkan ucapannya itu sebagai takzirah.- lihat di SINI

Disebabkan beliau bukanlah seorang yang berugama Islam jadi beliau tidak menutup rambutnya yang juga sebahagian dari aurat tetapi pakaiannya boleh dikatakan sopan.

Kejadian ini telah dikritik hebat oleh para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang dikuasai oleh UMNO/BN. Pengarah JAIS Datuk Mohammed Khusrin Munawi sebagai berkata, perkara tersebut tidak harus berlaku kerana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki masjid dan surau sedangkan suatu masa dulu JAKIM pernah mencadangkan agar MASJID DIJADIKAN SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN.- baca di SINI

Kemudiannya mereka mempertikaikan pula cara Nie Ching berpakaian yang tidak menutup kepalanya yang juga sebahagian dari aurat denga tidak memakai tudung...


Ini pula ialah gambar Isteri Najib iaitu Rosmah sedang memberikan takzirah (layak kah dia?) didalam sebuah Surau yang tidak tahu entah dimana.

Memberikan Takzirah dengan tidak menutup keseluruhan aurat (hampir sama dengan Nie Ching)di hadiri oleh para penyokong UMNO yang jelas kelihatan ada yang tidak menutup aurat didalam Surau tersebut.

Mereka adalah orang-orang Islam yang sepatutnya lebih memahami tuntutan Islam dalam menjaga adab dan tertib ketika berada didalam Masjid atau Surau. Dan sebagai wanita yang berugama Islam cara berpakaian mereka sepatutnya jauh lebih sopan dari Nie Ching yang bukan Islam itu..

Malangnya tiada sesiapapun dari para Mufti, Ahli Ugama dan Media yang berani mempertikaikan kelakuan mereka itu.. Mereka memejamkan mata mereka...

Adakah kerana perempuan itu Isteri kepada Najib dan pendengarnya pula ialah penyokong UMNO mereka tidak tertakluk kepada undang-undang Allah?

Ini juga gambar Rosmah Isteri Najib yang dibanggakan oleh
penyokong UMNO/BN.. juga memperlihatkan aurat didalam Masjid.

Ini gambar lama.. err.. bukan gambar Rosmah. Puteri UMNO sedang
membaca Al-Quran sambil mendedahkan aurat

Ini juga gambar puteri-puteri UMNO dalam satu majlis disebuah
surau atau masjid.. ada yang penampilannya sama dengan Nie Ching.


KHAS UNTUK PUAK UMNO, FAHAMI HUJAH DR ASRI INI

Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo
Ogos 29, 10

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

Dr Asri: Saya bukan pertahan YB Teo

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin berkata laporan media yang menyebut bahawa beliau mempertahankan tindakan ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching adalah kurang tepat.

"Saya kira laporan itu kurang tepat. Saya tidak campur dalam urusan politik beliau dan tidak mengetahui apakah yang sebenarnya berlaku," katanya dalam satu kenyataan.

Cuma, tambahnya, beliau telah menegaskan beberapa perkara berikut:

1. Bukan muslim boleh masuk ke dalam masjid jika dengan tujuan yang betul seperti untuk mengenali Islam, memahami atau mempelajarinya. Juga untuk urusan dengan orang Muslim, dengan syarat tidak mencemarkan kemuliaan masjid. Ini kerana pada zaman Nabi SAW bukan Muslim masuk ke masjid untuk bertemu Rasulullah SAW.

2. Isu-isu agama Islam hendaklah dinilai dengan timbangan agama yang berteraskan dalil dan hujah. Menggunakan neraca politik kepartian untuk menilai isu agama boleh merosakkan kesucian agama ini. Islam dibina atas hujah dan dalil, sementara politik kepartian sering dibina atas persepsi dan prejudis.

3. Bukan Muslim, bahkan Muslim juga tidak boleh menggunakan masjid untuk tujuan politik puak dan peribadi.

4 .Pandangan dan pendapat mengenai Islam hendaklah berteraskan hakikat Islam yang sebenar. Pendekatan sesetengah golongan politik kebelakangan ini menggunakan isu agama untuk membangkit permusuhan kaum sehingga boleh menimbulkan salahfaham terhadap Islam, sebenarnya tindakan itulah yang mencemarkan Islam.

Sebelum ini, tindakan ahli parlimen Serdang itu memberi ucapan di sebuah surau di Kajang Sentral telah menimbulkan kemarahan beberapa pihak.

Berikutan itu, Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah mengambil alih pengurusan surau tersebut.

Sultan Selangor juga dilaporkan turut murka dengan apa yang berlaku itu./Malaysiakini

Jom Kongsi Dalam FB Anda