TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Selasa, 13 Ogos 2019

KES SEMBURIT SELESAI LEPAS RAYA HAJI ?


Aku dulu yakin KPN yang baru ni, Datuk Hamid Bador memang cekap dan berani buat kerja. Bayangkan dia berani lawan Najib dulu atas prinsipnya menentang kleptokrasi. Keyakinan itu masih ada sampai sekarang tetapi bergantung kepada kesudahan siasatan kes atau skandal terlarang Video yang diviralkan iaitu video di Hotel di Sandakan. 

Kita diberitahu video itu tulen. Ketulenan video itu disahkan juga oleh pakar dari Indonesia yang dibawa untuk ujian oleh Lokman Adam. Aku tidak percaya apa yang Loman perkatakan tetapi aku tidak boleh tolak hasil ujian yang beliau bawa dari pakar Indonesia tersebut, apatah lagi ujian berkenaan bertepatan dengan ujian di negara ini seperti yang diberitahu oleh KPN kita. Ertinya, video itu memang tulen tanpa edit. 

Jika di Indonesa ianya mengesahkan bahawa Haziq dan Azmin adalah sepadan dengan pasangan di dalam video tesebut seperti kata Lokman Adam, aku tidak boleh terima kata-kata Lokman itu namun aku tidak pula menolak kepakaran pihak yang membuat ujian berkenaan. Tentunya aku lebih yakin jika pihak kita di Malaysia ini yang boleh mengesahkannya. Malangnya, ujian di Malaysia gagal menemukan siapa identiti yang menjadi pasangan Haziq. Jangan lupa, Haziq telah pun mengaku dan tidak perlu kita tunggu pengesahan ujian terhadapnya. Siapa pasangannya yang dikatakan mirip Azmin tersebut? 

Pihak polis berulangkali menyatakan pihaknya tidak akan berkompromi dengan sebarang kesalahan jenayah. Kes semburit seperti yang didakwa telah berlaku ini merupakan satu kesalahan jenayah. Biarpun ada yang berkata ini soal politik dan konspirasi, namun sekiranya soal politik atau kononnya konspirasi itu betul berlaku, adakah ianya boleh menghalalkan jenayah dilakukan? 

Sekarang ini rakyat tertunggu-tunggu sampai bila kes ini boleh diselesaikan dan mereka yang terlibat iaitu pelakunya, perakam dan pengedarnya boleh dikenakan tindakan? Beberapa orang telah dipanggil untuk siasatan dan ditahan beberapa hari termasuk Haziq. Farhash, pegawai Anwar juga turut ditahan beberapa hari. Pasangan Haziq yang dikatakan menyerupai Azmin itu masih bebas di luar sana. 

Di sinilah ujian terhadap tahap profesionalisma PDRM. Apakah PDRM di bawah Datuk Hamid Bador lebih berwibawa atau sama malahan lebih rendah dari sebelumnya? Kita tunggu dan lihat selama mana kes ini akan disiasat. 

mandor.blogspot.com

Isnin, 12 Ogos 2019

KALAU PRINSIP PARTI YANG KONONNYA SYARIE PUN LEBAI LANGGAR, TIDAK PELIK ADUN BESERAH MENGAKU DULU DIA JAHIL MENENTANG LYNAS


Adun Beserah, YB Andansura Rabu dari Pas berkata, beliau adalah di antara yg kuat menentang Lynas dulu, tapi skrg dah sedar Lynas tu baik. Itu pengakuan Adun Beserah. Itu hak dia, aku tak.pelik. Kalau prinsip parti yg lebih syarie pun parti Pas boleh pinda, setakat kilang Lynas ni benda kecik je.

Dulu Pas pegang prinsip lawan Umno itu jihad dan boleh mati syahid atas alasan Umno kekalkan peraturan Jahiliyyah. Umno.parti zalim, dan Islam melarang cenderung kpd kezaliman, kata lebai. Pas pun pernah kata, lebih baik bubar Pas daripada bersama Umno. Pas juga pernah berkata, pas kuat bersendirian kerana Allah ada boleh bantu Pas

Itu di antara prinsip2 syarie Pas dulu. Kalau itu pun Pas boleh langgar dan perbodohkan walaun2 dia, apa peliknya kalau Adun Beserah selamba saja mengaku dulu dia jahil isu Lynas? Tapi selepas berpeluk dengan Umno baru sedar Lynas itu suci lagi menyucikan? Aku cuma simpati saja dengan budak2 dia dulu yg bersungguh2 bersamanya melawan Lynas san bukan sedikit tenaga dan wang ringgit habis waktu itu. Malangnya, demi nak.peluk Umno, sanggup mereka dipermainkan.

Ahad, 11 Ogos 2019

ISU LYNAS - KALAU TUN M TUNDUK DENGAN LYNAS, BIAR FUZIAH "WANITA BESI" PAHANG BERDEPAN DENGAN MEREKA


ISU LYNAS - KALAU TUN M TUNDUK DENGAN LYNAS, BIAR FUZIAH "WANITA BESI" PAHANG BERDEPAN DENGAN MEREKA

Semalam, sekali lagi Tun M bercakap dengan menyatakan sokongan kepada Lynas iaitu satu projek yang diluluskan oleh kerajaan Najib dahulu tanpa cukai 12 tahun dan sisa kimianya negara ini makan, mereka kutip isi. Bersorak gempita puak-puak Umno kerana kerajaan PH yang dulunya berjuang menentang projek Lynas, tiba-tiba tunduk. Terima kasih mereka kepada bekas Presiden mereka itu.

Aku tidak tahu, adakah dasar atau prinsip PH yang berteraskan reform itu boleh mengawal seorang PM atau PM yang boleh ejas dasar dan prinsip PH sesuka hati. Sekali lagi menjadi penyebab mengapa ramai meminta Tun M tunaikan janjinya untuk melepaskan jawatan segera dan menyerahkan kepada Anwar. Tun M ternyata takut untuk bertindak walaupun dalam kenyataannya dia mengaku ada risiko kilang tersebut, tetapi sedikit. Atas alasan takut pelabur tidak datang ke Malaysia, maka kilang yang tidak membawa kebaikan kepada negara selain dari "sisa-sisa najis" itu terpaksa dipertahankan oleh Tun M.

Jika alasan pelaburan, maka Tun M kata elok kekalkan Lynas, saya rasa banyak.lagi tindakan kerajaan sekarang yang boleh menghalang pelabur masuk. Banyak isu boleh dikaitkan dengan masuk atau tidaknya pelabur. Boleh saja mereka jadikan isu Zakir Naik atau isu ekstremis kaum dan agama atau isu ekonomi yang belum pulih ini untuk dijadikan sebab mereka tidak datang melabur ke negara ini. Bahkan, ada pelabur yang mungkin tidak berminat masuk ke negara ini selagi Tun M jadi PM. Banyak faktor, jangan kaitkan dengan Lynas. Paling tidak, pelabur tahu kerajaan kita amat tegas dengan sebarang bentuk projek yang membawa kepada risiko keselamatan samada jangkamasa pendek atau panjang.

Umno kini telah membuka kepak mereka dengan mendakwa tindakan mereka dulu itu tepat. Ini angkara jawapan Tun M yang tidak pernah tahu perjuangan orang terdahulu di dalam isu ini. Najib mula berkokok. Cicak mengkarung di Kuantan pun sama. Ada cabaran mahu YB Fuziah berdebat, tetapi datangnya dari cicak mengkarung. Cabaran itu disahut oleh MP Kuantan itu dari Tanah Suci. Namun, Fuziah lebih suka "memberi penghormatan" kepada "tukang lulus lesen Lynas" dahulu iaitu PM rejim kleptokrasi, Najib. Fuziah bersedia untuk berdebat dengan Najib. Ketua Pemuda Umno yang mencabar Fuziah itu boleh bantu jaga parking nanti.

Tahniah Fuziah. Kalau Tun M rela ikut kata Najib dulu, biar saja Fuziah "wanita besi" Pahang ini berdepan dengan anak Pekan tersebut. Biar Tun M melutut, biar lebai-lebai yang dulunya baca semua dalil untuk melawan Lynas, kini setelah berkahwin dengan Umno, ada dalil lain pula untuk menghalalkan Lynas, biarkan mereka. Apa yang penting, kita tetap berpegang kepada prinsip. Selebihnya, serah kepada Kabinet pada pertengahan Ogos nanti samada ikut Tun M punya otak atau prinsip PH itu sendiri. Kami tidak akan salahkan YB Fuziah lagi kerana beliau telah lakukan apa yang termampu olehnya

AKHIRNYA ADUN BESERAH AKUI, DULU DIA TIDAK TAHU APA2 TENTANG LYNAS. DIA TAHU SELEPAS BERKAWAN DENGAN UMNO?


Adun Beserah pun akhirnya mengaku dulu dia tak tahu apa2 tentang Lynas dan dia pun ikut sama pengaruh budak2 dia melawan Lynas. Bukan sikit budak2 dia berkorban menentang Lynas dulu. Tapi kini, dia mengaku salah.

Bila dah bersama Umno, tak pelik kalau isu Lynas pun lebai jual, sdgkan ugama pun mereka jual. Syabas kpd para pejuang lynas, wlaupun kita dah jadi kerajaan, kita tak angguk semua yg kjaan buat dan kita tak jual prinsip seperti lebai. Kita kena byk bersabar menghadapi ujian selepas kemenangan ini.

Kita mahu lihat, berapa ramai menteri di dalam Kabinet nanti yang ada kekuatan dan kesedaran politik dan berani mempertahankan prinsip.

TOLAK LYNAS, PERTAHANKAN PRINSIP