TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

MB SELANGOR PILIHAN ANDA?

Sabtu, 8 Ogos 2009

KEMATIAN BENG HOCK - KESAN DARAH TIDAK DISIASAT?

Friday, August 7, 2009

SHAH ALAM 7 Ogos: Penemuan kesan seperti darah di tangga antara tingkat 14 ke tingkat 15 Plaza Masalam tempat terletaknya pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengejut koroner dan para pegawai Inkues kematian Teoh Beng Hock.

Mereka juga terkejut kerana terlihat kesan darah pada salah satu dinding bilik di tingkat 15 namun mereka tidak dibenarkan masuk ke bilik tersebut.

Perkara ini dilaporkan dikesan dalam lawatan koroner Inkues dan para pegawai yang terlibat dalam membantu Inkues itu.

Koroner Azmil Muntapha Abas dan pegawai inkues telah ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Plaza Masalam di Shah Alam hari ini dan lawatan ini telah menimbulkan lebih banyak persoalan mengenai kematian Teoh Beng Hock.

Peguam yang juga anggota Parlimen Segambut, Lim Lip Eng yang mewakili keluarga Teoh berkata, pada mulanya koroner dijadualkan melawatkan keseluruhan tingkat 14, tetapi para peguam meminta supaya dilihat sekali tingkat 15.

"Kami sedang menaiki anak tangga ke tingkat 15 melalui pintu belakang. Bila kami sampai ke tingkat 15, kami dapat ada kesan sepanjang dua kaki atas lantai anak tangga tersebut," kata Lim.

Apabila tiba di tingkat 15, mereka tidak dibenarkan melihat setiap bilik di situ.

Lim berkata, mereka ternampak lebih banyak kesan pada satu dinding bilik apabila mereka melihat menerusi kaca pintu.

"Ia nampak seperti darah. Saya tidak dapat katakan secara pasti. Sekali lagi, kami bertanya kepada pengarah dan pegawai penyiasat dan mereka kata mereka tidak tahu mengenainya dan tidak memasukkannya sebagai sebahagian daripada siasatan," kata Lim.

KONSPIRASI KE 2 UNTUK ANWAR?

Friday, August 7, 2009




BUKIT MERTAJAM- DR Lee Boon Chye dalam satu masjlis penerangan baru-baru ini telah menjelaskan bahawa ada konspirasi kedua yang begitu menarik jika di kaji betul-betul dan pihak yang terlibat adalah sama iaitu peguam negara Gani patail dan juga Musa Hassan.beliau menjealskan demikian dalam satu sessi ceramah kelompok yang dihadiri 50 orang di kampung Cherok Tok Kun.


Menurut Dr Lee lagi, kes kedua ini juga adalah untuk sama ada menahan Anwar Ibrahim atas sebab beliau merupakan satu malapetaka besar bagi Bn jika tidak ditahan kerana pilihanraya yangke 13 didapati pihak Bn akan mengalami kekalahan.Maka kerana itu, salah satu cara ialah menahan beliau dengan satu konspirasi yang sama dahulu cuma jalan ceritanya di ubah.
Selain itu, jika didapati kes kedua ini gagal untuk menahan Anwar Ibrrahim, ia akan di jadikan sebagai satu batu loncatan untuk mengaibkan Anwar Ibrahim dimata masyarakat dunia, bahawa beliau adalah seorang peliwat.


Menurut Dr Lee lagi, Saiful sebenarnya tidak pernah diliwat kerana berdasarkan kepada hasil siasatan yang dibuat keatas bontot Saiful, didapati tiada kesan tusukan."Oleh kerana itu akta DNA di perkenalkan kerana DNA adalah berbeza dari cap jari kerana cap jari adalah tetap dan tidak boleh diubah,namun berneza dengan DNA,ianya boleh diambil dari sempel kulit,rambut, dan juga bulu dari badan".

Beliau menjelaskan demikian kerana menurut nya , jika dilihat dari pemeriksaan doktor, jika kesan tersebut didapati tidak berjaya membuktikan Saiful diliwat dan memang tiadanya berlaku kejadian liwat, akta DNA tadi boleh digunakan.

Beliau mula mendapat tempat setelah semua pegawai DSAI bertanding,cuma saiful membantu dari segi kerja dan diangkat sebagai pembantu khas.Dia kemudiannya di dakwa diliwat sebanyak 9 kali . Kali ke 9 iaitu pada tarikh 26 Jun 2008.

"Kita lihat pada tarikh 26 Jun 2008 beliau mendakwa diliwat,iaitu hari terakhir diliwat.Sebelum daripada itu ,pada mulanya Najib mengaku Saiful bertemu untuk meminta biasiswa ,namun akhirnya terpaksa mengaku berjumpa . 2 hari kemudiannya beliau menghadiri untuk diperiksa iaitu pada 28Hb Jun 2008 di Hospital PUSRAWI . Apabila di periksa oleh Doktor, didapati beliau tidak ada kesan diliwat , akhirnya beliau ke HKL maka kerana itu kita katakan bahawa Saiful tidak mandi dan Saiful tidak cebok(basuh bontot). Apabila laporan tersebut menyatakan bahawa beliau tidak di liwat, Saiful telah ke HKL dan di periksa oleh 3 orang Doktor dari berbagai sudut dan mengeluarkan kenyataan bahawa belau tidak diliwat.

Sebelum daripada itu, menurut Dr Lee lagi ada pihak atasan mengarahkan Musa Hassan iaitu pada tarikh 25Hb Jun dimana Rodwan telah berjumpa di hotel Concord bilik 619.

1. 26Hb Jun 2008- mengaku kali ke 9 diliwat.

2.25 Hb Jun berjumpa Rodwan di bilik 619 Hotel Concord

3. 28Hb mengaku diliwat dan mendapat pemeriksaan doktor di PUSRAWI dan HKL.$ doktor mengaku beliau tidak di liwat.

4. 28Hb Jun doktor lain mengaku ada kesan DNA.

5.Fakta nya Saiful tidak mandi dan berak selama 2 hari.kerana tu kesan DNA ada di bontot beliau.

Selasa, 4 Ogos 2009

KISAH ANAK YATIM, PERKASA YANG JADI PEKASAM AKHIRNYA

PAS jawab 'peserta demo diupah'
Ogos 4, 09 1:44pm
"Peserta demonstrasi ini bukanlah anak yatim yang merempat sehingga hilang jati diri" dan "kezaliman wajib dilawan, orang bacul tidak masuk syurga" - demikian jawapan PAS terhadap dakwaan Menteri Penerangan Datuk Seri Dr Rais Yatim.

"Beliau merasa malu kerana penyokong Umno setiap kali hendak datang berhimpuan mesti dengan upah atau sekurang-kurangnya nasi bungkus," kata Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad.

"Beliau hendak menyamakan penentang ISA dengan penyokong Umno, yang memang seperti ayam daging. Kalau tidak diberi upah jangan harap untuk datang."

Menulis di blog peribadinya, Idris mengulas kenyataan Dr Rais seperti laporan muka depan Utusan Malaysia hari ini yang memetik menteri itu sebagai berkata:

"Anak-anak muda yang mengambil bahagian ini secara sinis mengatakan mereka terima upah untuk berarak.

"(Pendedahan) ini agak mengejutkan pihak penganjur kerana mungkin tidak menyangka rahsia mereka akhirnya bocor juga."

Idris juga menyindir NGO yang pro-Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tetapi tidak bersedia berhimpun walaupun memberi ugutan untuk berbuat demikian, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA).

"Kami rakyat yang berjiwa PERKASA bukan PEKASAM," katanya/Malaysiakini

VIDEO -JOM LIHAT DAN DENGAR ORANG TAK SEKOLAH BERCAKAP

ANWAR AKAN SAMAN MUHYIDDIN

Anwar tuntut Muhyiddin minta maaf
S Pathmawathy
Ogos 3, 09
8:48pm

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan akhbar milik Umno, Utusan Malaysia.

Pemimpin Umum PKR itu berang dengan laporan muka depan Utusan yang memetik Muhyiddin menuduh Anwar pengkhianat' kepada perjuangan Melayu dan menuduhnya memutarbelit fakta mengenai usaha martabatkan Melayu.

Muhyiddin membuat kenyataan tersebut ketika merasmikan mesyuarat Umno bahagian Sri gading di Johor semalam.

Berikutan itu, Anwar mahu timbalan perdana menteri menarik balik kenyataannya itu dan membuat permohonan maaf secara terbuka.

Dalam surat tuntutannya kepada Muhyiddin dan Utusan, Anwar juga menuntut gantirugi sebanyak RM100 juta daripada kedua-dua pihak berkenaan./Malaysiakini

EZAM CALON UMNO DI PERMATANG PAUH ATAU MINAH RONGGENG?

Sunday, August 2, 2009



Oleh: Mandor.blogspot.com

PERMATANG Pasir kini sudah diratakan tanahnya untuk menyiapkan `pusara' Umno untuk kali yang ke berapa aku dah tak larat nak kira. Yang aku tahu `tanah kubur' masih merah lagi kat Manek Urai. Di situ terpacaknya `nisan' Umno. Kini, Permatang Pasir pulak. Seperti biasa, Umno tetap berkata `Kita yakin menang kerana rakyat sudah sedar '. Kalimah itulah sebenarnya yang menguburkan Umno di Kuala Terengganu dan Manek Urai.

Tidak seperti sebelumnya, kita tak dapat lihat lagi mana-mana pemimpin Umno di P.Pinang terutamanya di Permatang Pauh berebut nak jadi calon. Jika di Penanti, Umno hanya menjadi tukang sorak di luar gelanggang, di bumi P.Pinang ini juga kali ini adakah Umno masih berminat untuk jadi tukang sorak lagi? Yang pasti, Ketua Umno Bahagian Permatang Pauh sudah menyatakan kurang seleranya beliau untuk tawarkan diri menjadi calon. Tidak seperti semasa PRK Parlimen Permatang Pauh dulu. Kenapa kali ini agak tawar semua pemimpin Umno untuk menjadi calon? Mungkin sudah merasa betapa azabnya berdepan dengan PR?

Sekiranya Umno memikirkan azabnya untuk berdepan dengan PR, kita cadangkan apa kata kalau Umno pujuk agar `Minah Ronggeng' bekas calon PRK Penanti baru-baru ini untuk bertanding semula? Tentu kali ini ada cerita baru dari `Minah Ronggeng' untuk kita perdengarkan kepada pengundi-pengundi di Permatang Pasir pula seperti cerita CD umpan rasuah dan jawatan TKM P.Pinang yang hangat sewaktu di dalam PRK Penanti yang lalu.

Oleh kerana baru-baru ini setelah Umno terkangkang di Manek Urai tetapi masih menganggap sokongan orang-orang Melayu masih kuat kepada Umno, kita yakin Umno akan masuk bertanding. Soalnya siapa calon Umno nanti? Yang pasti bukan peraih ikan. Agak lojik juga jika kita cadangkan agar `raja sesumpah' Ezam bertanding di sana. Bukankah Ezam terlalu kepingin bertandang di bumi Permatang Pauh? Lagi pun masa bila Umno nak bayar jasa-jasa Ezam ini? Begitu banyak telah Ezam korbankan untuk Umno melebihi banyaknya `kotak-kotak' yang selalu dipikul oleh Ezam tu. Amat wajar Ezam bertanding dan rakyat di Permatang Pauh pun sudah lama tidak mendengar raja sesumpah ini bersumpah. Di antara raja sesumpah `Pak Tonggeng' dengan `Minah Ronggeng' ini, aku rasa dua-dua sesuai untuk mewakili Umno./Kembali ke Laman Asal.

Isnin, 3 Ogos 2009

DHARURAT? ZAHID HAMIDI MENTERI PENDEK AKAL

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAHID HAMIDI Menteri Pertahanan kelihatannya sudah mula untuk menggunakan kuasanya di kementerian tersebut. Beliau dilaporkan berkata, beliau tidak teragak-agak untuk berjumpa DYMM YDP Agong untuk mengistiharkan dharurat sekiranya pihak GMI atau mana-mana pertubuhan terus melakukan aktiviti demontrasi seperti yang baru berlaku Sabtu lalu. Kenyataan beliau boleh diikuti di SINI.

Amat malang bagi negara kita mempunyai seorang menteri yang pendek akal seperti Zahid ini. Jelas kelihatan bahawa Zahid terlalu takut dengan kebangkitan rakyat menuntut keadilan. Dahulunya Zahid seorang reformis sewaktu mula-mula DS Anwar dipecat dan beliau dilihat begitu bersemangat mempertahankan DS Anwar. Namun, atas jasa Akta ISA beliau terus berubah. Akta ini mampu menjadikan seorang yang lemah iman dan tidak mempunyai kekuatan diri menjadi `penikus'. Akhirnya Zahid dilihat tunduk, lesu di hadapan kaca TV membaca skrip mengistiharkan tidak lagi menyokong DS Anwar yang terlalu banyak jasa kepadanya. Itulah Zahid Hamidi. Itulah harga Zahid Hamidi dan itulah tahap keberanian yang ada pada Zahid. Entah mengapa, Kementerian Pertahanan yang memelihara seluruh pahlawan dan perajurit negara ini memiliki menteri yang bersikap `penikus' .

Apa perlunya dharurat untuk menentang hak asasi berhimpun secara aman? Berlakukah huru hara jika perhimpunan ini tidak diganggu oleh mana-mana pihak? Jika semua perhimpunan mendatangkan huru-hara, maka sudah tentu negara ini telah lama hancur. Rakyat kita berdisiplin dan mereka tahu batas-batas dan adab untuk menyuarakan bantahan. Yang jahil tentang adab sopan ini bukan peserta perhimpunan, tetapi mereka yang dipertanggungjawabkan untuk mengawal keselamatan. Zahid Hamidi bukan tidak tahu perkara ini, tetapi beliau telah dibutakan mata dan hatinya kerana sedikit kuasa. Apakah sudah tiba masanya untuk tentera pula di ajak berdepan dengan rakyat selepas PDRM dilakukan sedemikian?

Zahid diingatkan jangan cuba lagakan tentera dengan rakyat. ATM masih suci dari semua kezaliman itu. Sudah tentu seluruh warga tentera yang majoritinya terdiri dari anak-anak orang miskin di kampong tidak tergamak menzalimi rakyat, meskipun menteri mereka tidak mempunyai hati perut. Andainya tentera perlu juga dilibatkan di dalam isu politik kerajaan sekarang, apakah Zahid rasa rakyat akan menjadi `penikus' seperti beliau? Jika Nazri Aziz berkata, "Selagi ada Langit dan bumi, ISA akan dipertahankan", Rakyat akan menjawab, "Selagi ada Allah yang berkuasa, Akta zalim ini WAJIB ditentang". /Kembali Ke Laman Asal.

PENGALAMAN ZAID IBRAHIM KENA GAS, MEMANG KEJAM

Himpunan Anti ISA: Pengalaman Pertama Bersama Rakyat - Zaid Ibrahim

Oleh: amanlegend

"Luahan Zaid Ibrahim

Hari ini (1 Ogos 2009) buat kali pertama dalam sejarah hidup saya, saya menjadi mangsa bom gas pemedih mata. Pedih sungguh mata dan hati saya! Inilah pengalaman saya berhimpun dan berarak bersama dengan berpuluh ribu rakyat Malaysia di Kuala Lumpur. Ia benar-benar membuka mata saya di samping memberi banyak pengajaran.

Saya amat terkejut kerana tidak menyangka betapa kejamnya polis bertindak terhadap rakyat yang hanya berhimpun dan berjalan secara aman. Rakyat hanya mahu meluahkan perasaan tentang buruknya Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang perlu dimansuhkan secepat mungkin. Rakyat kita tidak membawa senjata, mereka hanya membawa anak-anak untuk menyedarkan warga kecil betapa kejamnya ISA.Lelaki, perempuan, tua dan muda, pelbagai kaum, bermacam agama, semuanya berhimpun secara aman di ibu kota.

Hak untuk berhimpun secara aman adalah hak asasi rakyat. Tapi nampaknya hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan ini sudah tidak ada guna lagi. Hak kita sudah hancur kerana polis yang bersenjata, yang berkuasa penuh, yang sombong dan angkuh, kini telah menentukan hak kita.Bila polis kata perhimpunanan itu haram, maka kita semua yang berhimpun atas dasar kebebasan dan hak yang telah dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan, telah menjadi mangsa kekerasan polis. Ya, polis yang mengaku diri sahabat rakyat, kini menunjukkan belang sebenar mereka. Tak sangka, dengan sedikit kuasa itu, mereka sudah merasakan diri seperti Fira’un.

Saya sebagai warga Malaysia yang prihatin telah turut sama menyertai perhimpunan aman ini. Tapi saya bersama dua anak saya dan kawan-kawan lain tak tahu ke mana mahu dituju kerana polis telah tutup banyak jalan. Kami hanya mahu ke Istana Negara untuk menyaksikan penyerahan memorandum anti-ISA.Kami telah tersepit di sebatang jalan dekat Masjid Negara. Ramai yang berarak menghala ke Jalan Kuching ke arah Selangor Club, kami pun ikut sama. Niat kami hanyalah untuk bersama-sama orang ramai menunjukkan sokongan. Tetapi bila sampai sahaja di belakang Selangor Club, polis dengan ganasnya telah menyembur gas pemedih mata dan menggunakan pncutan air tekanan tinggi. Lintang-pukang orang berlari.

Saya pun tunggang-langgang lari.Polis kemudian meminta orang ramai bersurai. Tetapi ke mana nak bersurai kerana semua jalan sudah ditutup. Tak ada cara lain kecuali patah balik ke arah Masjid Negara. Saya pun bersedia untuk bersurai. Tapi bila sampai dekat dengan Masjid Negara, ada pula sekatan jalan polis. Di situlah saya lihat orang ramai angkat tangan supaya polis membenarkan mereka bersurai ke arah bagunan Dayabumi.Saya juga angkat tangan kerana kami memang nak bersurai. Ada dua orang wanita tua bersama saya yang merah serta berair mata mereka di samping terbatuk-batuk akibat bom gas pemedih mata.

Seorang peserta lelaki yang cacat anggota dengan crutches nya tidak dapat lari. Saya tak tahu apa nasib manusia berani ini. Kasihan saya melihat mereka semua.Rupa-rupanya polis sudah berniat jahat. Tanda angkat tangan tidak ada erti kepada mereka. Walau pun melihat ramai antara kami yang sudah mahu bersuara, polis terus melepaskan bom pemedih mata. Saya dapat lihat wajah-wajah polis berkenaan, kebanyakannya orang Melayu, yang penuh benci dan kesumat dendam.Maka terpaksa lagi kami berlari elakan diri. Tapi nak ke mana lagi? Di Jalan Kuching dekat Selangor Club pun polis sudah melemparkan bom pemedih mata. Bom dari canisters yang tidak ada jenama kata kawan saya. Bererti bom jenis buatan haram.

Dinegara kita apa pun boleh dilakukan Ramai orang termasuk saya terpaksa lari masuk ke dalam hutan kecil berhampiran Jalan Kuching dengan melompat pagar bangunan di situ.Mujur juga ada pengawal keselamatan di situ yang baik hati yang telah melepaskan kami keluar dari perkarangan bangunan tersebut. Semoga Allah membalas budi baiknya. Di sana barulah kami dapat keluar untuk bersurai. Masa itu mata kami semua sudah merah, suara parau dan seluar koyak akibat terpaksa melompat pagar.

Saya pun baru sedar bila sudah berumur begini lutut sudah tidak sekuat waktu muda dulu.Memang jelas hak dan kebesan kita semakin terhakis. Apa yang polis lakukan dengan cara mengepung orang ramai yang hanya mahu berhimpun secara aman dan membelasah mereka dengan semburan air dan bom pemedih mata adalah untuk menunjukan kepada rakyat bahawa kerajaan Barisan Nasional tidak peduli dengan kehendak dan keperluan rakyat.Mereka mahu mengajar rakyat Malaysia bahawa era Pak Lah yang mahu mencuba membuka ruang kebebasan sudah tidak wujud lagi.

Ini era Najib yang tak mahu dengar dan tak terima pandangan rakyat.Bagi polis yang jelas bekerjasama dengan UMNO dan Barisan Nasional, mereka mahu rakyat takut kepada mereka. Mereka tidak mahu kita di Malaysia bebas seperti Indonesia dan Filipina yang memberi rakyat peluang bersuara dan berhimpun secara aman.Mereka mahu semua rakyat sedar bahawa Malaysia adalah Negara Polis seperti Myanmar. Sesiapa yang berhimpun dianggap bersalah kecuali mereka yang berhimpun untuk menyokong Najib dan pemimpin UMNO yang lain.

Inilah mesej 1Malaysia ciptaan Najib yang memberi amaran kepada rakyat bahawa kekerasan akan digunakan pada bila-bila masa sahaja demi mengekalkan kuasa.Tapi rakyat Malaysia termasuk saya juga ingin menyampaikan berita kepada Najib. Kita akan berkorban apa saja untuk menentang kekejaman dan kezaliman. Kita yakin kita di pihak yang benar kerana kita menentang salaha guna kuasa, penyelewengan dan rasuah. Kuasa rakyat akan menang juga suatu hari nanti di negara Malaysia yang tercinta ini, InsyaAllah./Tranungkite.net


DEMONTRASI ISA - APA KATA POLL KL POST

Poll ini dipetik berakhir 03 Ogos 2009. Apakah tindakan kerajaan selepas ini?

Selepas berakhirnya peristiwa 1 Ogos saya berharap kerajaan Malaysia pimpinan Mohd Najib Abdul Razak dapat mempertimbangkan untuk..

14% Kekalkan ISA
79% Mansuhkan ISA
7% Pinda ISA

SELANGOR - ISU ARAK DAN TUDUHAN KHIR TOYO

Selangor teliti minuman keras hanya untuk orang bukan Islam
Harakahdaily
Sat | Aug 01, 09 | 4:15:55 pm MYT

SHAH ALAM, 1 Ogos - Kerajaan negeri Selangor sedang meneliti untuk menguatkuasakan undang-undang bagi memastikan hanya pembeli dan penjual bukan Islam sahaja yang boleh membeli dan menjual minuman keras.

Menurut laporan Bernama, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata perbincangan mengenainya masih berjalan dan akan mengambil masa kira-kira empat bulan untuk disiapkan memandangkan pelbagai perkara yang perlu diteliti sebelum ia dapat dilaksanakan secara seragam di negeri itu.

"Kita perlu melihat banyak aspek dan mengkaji mengenai lesen terutamanya kepada kedai serbaneka dan pasar mini yang terbabit menjual minuman keras. Banyak prosedur yang perlu dibuat terlebih dahulu kerana ia membabitkan banyak pihak," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Konvensyen Falak Selangor 2009 Ke-5, di sini Sabtu.

Beliau berkata melalui syarat baru penjualan minuman keras itu, ia akan memastikan hanya penjual bukan Islam sahaja (termasuk juruwang) yang boleh melakukan urusniaga berkenaan.

Abdul Khalid berkata penelitian juga akan dibuat membabitkan penjualan minuman keras hanya boleh dibuat untuk mereka yang bukan beragama Islam yang mencapai had umur sahaja bagi memastikan tidak timbul masalah sosial.

Mengulas mengenai tindakan seorang exco kerajaan negeri yang mengarahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) memulangkan semula minuman keras yang dirampas dari sebuah kedai serbaneka di Seksyen 8 di sini kelmarin, beliau berkata perkara itu akan dibincangkan dalam mesyuarat mingguan exco Rabu depan.

"Saya akan mendapatkan penjelasan dari exco terbabit berhubung hal berkenaan," katanya.

Mengenai dakwaan bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr Mohamad Khir Toyo bahawa terdapat lebih 4,000 premis judi, hiburan dan urut kesihatan beroperasi secara haram sejak pakatan pembangkang memerintah negeri itu, Abdul Khalid berkata: "Saya tak tahulah kalau dibandingkan sebelum 2008 dan selepas 2008. Nantilah saya akan umumkan, tengok apa bezanya".

Beliau berkata dakwaan Mohamad Khir itu adalah tohmahan._

ADUN TERENGGANU DITAHAN?

SPRM tahan ADUN T'ganu disyaki terima rasuah
Ogos 2, 09 11:51pm
Seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Terengganu ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini kerana disyaki menerima rasuah berjumlah RM20,000.

ADUN berkenaan dipercayai menerima wang suapan terbabit bagi membolehkan sebuah syarikat mendapat projek lanskap di Kuala Lumpur, lapor Bernama.

Difahamkan, semasa ditahan kira-kira pukul 9.30 pagi di Kijal, dekat Kemaman, Terengganu, SPRM telah menemui wang tunai RM5,000 pada Adun berkenaan.

Ketika ditahan, ADUN berkenaan berada bersama rakannya dan difahamkan beliau telah dibawa ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya untuk siasatan lanjut.

Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Shukri Abdull, ketika dihubungi, mengesahkan mengenai penahanan ADUN terbabit tetapi enggan mengulas lanjut./Malaysiakini

KECAMAN HEBAT BUAT PDRM

Tindakan terhadap peserta demo anti-ISA undang kecaman
Ogos 2, 09 2:00pm
Kerajaan berdepan dengan kecaman hebat kerana menangkap beratus-ratus orang dan menggunakan gas pemedih mata dan merima air untuk menyuraikan perhimpunan menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membolehkan penahanan tanpa bicara, semalam.

Lebih 60 daripada 589 orang yang ditahan dalam perhimpunan semalam - yang disertai lebih 15,000 orang di pusat bandar Kuala Lumpur - masih ditahan, demikian menurut laporan media dan para peguam.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang yang turut menyertai perhimpunan anti-ISA semalam berkata beliau melihat sendiri polis yang didakwanya bertindak sewenang-sewenangnya melepaskan tembakan gas pemedih mata ke atas orang ramai.

Lim menuduh Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan bertindak 'membalas dendam' terhadapnya dan pemimpin Pakatan Rakyat yang lain kerana mereka mengadakan perbincangan meja bulat Parlimen minggu lalu, yang mendesak supaya KPN baru dilantik bagi mewujudkan sebuah negara Malaysia yang selamat.

'Kecam Najib'

Beliau juga mengecam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak atas tindakan ganas kira-kira 5,000 anggota polis ke atas peserta perhimpunan anti-ISA semalam.

"Adakah ini satu petunjuk yang pentadbiran Najib akan menjadi lebih kejam daripada kerajaan semua perdana menteri sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957?" soalnya.

Najib sebelum ini menegaskan bahawa perhimpunan bantahan semalam tidak memberi sebarang makna kerana beliau telahpun berjanji untuk menyemak semula undang-undang tersebut selepas mengambil alih pentadbiran negara April lalu.

Manakala Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang bertanggungjawab terhadap Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM), pula dilaporkan berkata, ISA boleh dipinda secepat sesi parlimen yang akan datang.

Tetapi pihak pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia mendesak supaya akta ISA yang diwarisi dari zaman penjajah itu - yang digunakan untuk menahan penentang kerajaan serta suspek pengganas - dimansuhkan terus.

Latifah Koya, seorang peguam yang mewakili mereka ditahan semalam, berkata polis masih menahan peguam yang juga naib presiden PKR, R Sivarasa, serta isteri dan anak seorang tahanan ISA. Dua lagi kanak-kanak masih ditahan.

"Kami mengutuk keras tindakan polis itu. Mereka yang hanya memakai baju-T dengan logo anti-ISA, ditangkap. Kami mendedsak supaya mereka dibebaskan segera," katanya kepada AFP.

'Rakyat mahu perubahan'

pemimpin badan hak asai manusia juga turut mengecam tindakan polis semalam.

Presiden Aliran, P Ramakrisnan mengutuk tindakan keras polis ketika menyuraikan perarakan aman anti-ISA semalam.

Tegasnya, ribuan rakyat Malaysia yang prihatin menyertai perhimpunan semalam atas tanggungjawab patriotik mereka yang menolak ISA kerana disalahgunakan oleh BN.

Penganalisa politik, Khoo Kay Peng berkata, keputusan pilihanraya umum 2008 yang menyaksikan ramai rakyat menolak kerajaan BN, menunjukkan mereka mahu kebebasan yang lebih luas.

"Rakyat mahukan perubahan. Jika BN mahu kekal berkuasa, maka ia mesti mendengar hasrat rakyat yang mahukan kebebasan dan supaya hak individu dihormati," tambahnya.

"Mereka turun ke jalanan kerana kerajaan tidak menyediakan ruang alternatif untuk mendengar kehendak rakyat," katanya.

Khoo berkata, BN yang sedang berusaha memulihkan sokongan rakyat selepas pilihanraya umum 2008, berdepan dengan kemungkinan kalah dalam pilihanraya umum akan datang jika ia masih gagal melaksanakan pembaharuan demokrasi di negara ini. Berita asal

Sumber: Malaysiakini

Ahad, 2 Ogos 2009

BUKTI 1 MALAYSIA, RAKYAT DIDAHULUKAN !!

Protesters march during an Anti Internal Security Act (ISA) demonstration in downtown Kuala Lumpur, Saturday, Aug. 1, 2009. Riot police fired tear gas in a clash with at least 10,000 opposition supporters who marched in Malaysia's main city Saturday to protest a law allowing detention without trial.

Protesters holds a placard which reads, " Detain Without Trial," during an anti-Internal Security Act (ISA) demonstration in downtown Kuala Lumpur, Saturday, Aug. 1, 2009. Riot police fired tear gas in a clash with at least 10,000 opposition supporters who marched in Malaysia's main city Saturday to protest a law allowing detention without trial.

Riot police form a road block as they attempt to stop a march during a anti Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.

A protester chants during an anti-Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.

Protesters run as Police fire tear gas during an Anti Internal Security Act (ISA) demonstration in downtown Kuala Lumpur, Saturday, Aug. 1, 2009. Riot police fired tear gas in a clash with at least 10,000 opposition supporters who marched in Malaysia's main city Saturday to protest a law allowing detention without trial.

Riot police fire tear gas at demonstrators during an anti-Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.

Protesters run as Police fire water cannon during an anti-Internal Security Act (ISA) demonstration in downtown Kuala Lumpur, Saturday, Aug. 1, 2009. Riot police fired tear gas in a clash with at least 10,000 opposition supporters who marched in Malaysia's main city Saturday to protest a law allowing detention without trial.

Protesters run as Police fire tear gas during an Anti Internal Security Act (ISA) demonstration in downtown Kuala Lumpur, Saturday, Aug. 1, 2009. Riot police fired tear gas in a clash with at least 10,000 opposition supporters who marched in Malaysia's main city Saturday to protest a law allowing detention without trial.

Protesters run as riot police fire tear gas at demonstrators during an anti-Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.

Protesters run as riot police fire tear gas at demonstrators during an anti-Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.

Protesters run as riot police fire tear gas at demonstrators during an anti-Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009.


Protesters run as riot police fire tear gas at demonstrators during a anti Internal Security Act (ISA) protest near the National Mosque in Kuala Lumpur, Malaysia, Saturday, Aug. 1, 2009. The rally was intended to pressure the government to scrap the Internal Security Act, which provides for indefinite imprisonment of people regarded as security threats.

Rakyat Dilayan Seperti Binatang…

Sumber: Pinkturtle2.wordpress

Polis Diperkuda Pertahan Kebejatan UMNO/BN - ANWAR


02 Ogos 09

Semalam, puluhan ribu rakyat berpecah di lima kawasan sekitar Kuala Lumpur berhimpun secara aman dengan hanya satu tujuan, iaitu untuk menyerahkan memorandum kepada Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong agar Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan.

Puluhan ribu rakyat yang berani ini sekadar berhimpun dan berarak. Sangat mendukacitakan apabila saya dimaklumkan lebih 500 orang ditahan, dan di saat catitan ini dinukilkan, YB Sivarasa Rasiah antara mereka yang masih belum dibebaskan.

Tidak kelihatan pada mereka yang menyertai perhimpunan tersebut senapang gas pemedih mata, tidak juga penyembur air kimia, apatah lagi untuk sewenang-wenangnya menangkap orang awam yang sedang melaksanakan hak mereka yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Mereka hanya ada suara serta hanya mampu mengacung tangan menumbuk ke langit luas, tanda protes terhadap kezaliman puluhan dekad lamanya dengan harapan untuk melihat Malaysia menjadi sebuah negara yang adil untuk semua.

Jelas, tiada apa yang berubah di negara ini; tiap kali ada perhimpunan aman, pihak polis masih terus dijadikan tunggangan olih elit kuasa UMNO-BN dengan menggunakan pendekatan sama sebagaimana lalu untuk menghalang rakyat dari menyatakan pandangan.

Mereka yang tidak sehaluan dengan pemerintah dianggap musuh durjana, ancaman keselamatan dan harus dihukum sekeras-kerasnya. Hari ini, rakyat menyaksikan sekali lagi keangkuhan penguasa UMNO-BN memperalat pihak keselamatan demi mengekalkan kuasa dan mempertahankan kebejatan mereka.

ANWAR IBRAHIM

Sumber: Anwaribrahim.blog

HIMPUNAN BERJAYA, JUMPA AGONG SECEPAT MUNGKIN - DS ANWAR

Himpunan berjaya, GMI akan hantar Memo 10 Deklarasi ISA kepada Agong secepat mungkin

Tarmizi Mohd Jam | Foto Wan Zahari Wan Salleh

Sat | Aug 01, 09 | 4:46:31 pm MYT

KUALA LUMPUR, 1 Ogos - Sidang media khas yang diketuai Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi antara lain memutuskan akan menghantar Memorandum 10 Dekralasi ISA kepada Yang Dipetuan Agong dalam masa terdekat.

Image

Sidang media turut dihadiri Lim Kit Siang; Dato Mustapha Ali, Dato' Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh serta beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain. Demikian lapor wartawan Harakah, NYZA AYOB dari Pejabat Agung PAS.

Oleh kerana sekatan dan kekangan polis yanga agak ketat, menyebabkan tiada siapa dari pimpinan GMI dan Pakatan Rakyat yang bolos ke Istana Negara. Sebaliknya semua kumpulan penyokong berpecah dan akhirnya menuju ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut.

Antara tuntutan 10 Deklarasi ISA itu ialah mahu kerajaan melaksanakan siasatan awam dan menyiasat semua kes penyiksaan, penganiayaan, kezaliman dan tidak berperikemanusiaan ISA selama ini. Image

Anwar menyifatkan Himpunan MANSUH ISA berjaya mencapai sasaran apabila lebih 100,000 penyokong Anti-ISA berkumpul di merata tempat sekitar Kuala Lumpur setelah di halang secara tegar oleh pihak polis.

Dianggar lebih 200 orang ditahan sebelum dan semasa perarakan. Antara ahli parlimen Pakatan Rakyat yang ditahan termasuklah Dr. Mujahid Yusuf Rawa dan Sivarasa Rasiah. Tengahari tadi pula, Norlaila Osman, Narshitah Mohd Nor dan Aiman Athirah Al-Jundi juga turut ditahan.

Kesemua mereka yang ditahan dipercayai telah di bawa ke IPD Cheras. Para peguam kini sedang berusaha untuk menyelesai dan membebaskan ke semua tahanan tersebut. - tmj_/Harakahdaily

WAJAH 1 MALAYSIA - RAKYAT DIDAHULUKAN!!

Anti-ISA: 20,000 sertai, 589 ditangkap
Ogos 1, 09 11:05am

Laporan: Andrew Ong, Jimadie Shah Othman, Rahmah Ghazali, Abdul Rahim Sabri, Wong Teck Chi, Lee Way Loon, P Tarani, K Pragalath, Emily Chow

>>> Lihat GALERI FOTO DEMONSTRASI

Kira-kira 20,000 orang membanjiri ibu negara hari ini untuk menyertai perhimpunan anti-ISA anjuran Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Mereka berdepan dengan anggota polis yang melepaskan tembakan gas pemedih mata serta tembakan meriam air di lokasi perhimpunan di kompleks membeli-belah SOGO, sekitar Masjid Jamek, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Raja Laut, Dataran Merdeka, di Masjid Negara serta di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Mereka mula berkumpul jam 2 petang di tempat-tempat berkenaan dan anggota polis, termasuk Unit Simpanan Persekutuan (FRU), yang bertindak meleraikan orang ramai, termasuk menangkap.

Polis bertindak menutup semua jalan menuju ke pusat bandar dan ke Istana Negara sejak awal pagi ini.

Akibat kawalan keselamatan ketat, GMI gagal menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Bagaimanapun, wakil kumpulan pro-ISA, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, dapat menyerahkan memorandum mereka kepada pengawal Istana Negara.

Perhimpunan itu berakhir pada jam 3.45 petang selepas pemimpin Pakatan Rakyat meminta mereka bersurai selepas berucap di ibu pejabat PAS di Jalan Raja Laut.

Dipercayai hampir 200 orang ditahan.

Dalam sidang petang tadi, pengerusi GMI Syed Ibrahim Syed Noh mendakwa 100,000 orang menghadiri perhimpunan hari di beberapa tempat di tengah-tengah ibu kota.

Manaka Ketua Dewan Pemuda PAS Nasrudin Hassan pula menganggarkan kira-kira 80,000 menyertai perhimpunan hari ini.

Para saksi pula menganggarkan lebih kurang 20,000 menyertainya.

Sehingga lewat petang ini, pihak polis masih lagi berada di sekitar SOGO dan melepaskan tembakan meriam air apabila ternampak kumpulan penyokong anti-ISA./Malaysiakini

DEMO - DS ANWAR, HJ HADI DICARI POLIS?

Anwar, Hadi dicari polis kes sertai demo anti-ISA
Ogos 1, 09 1:10pm
Laporan: Andrew Ong, Jimadie Shah Othman, Rahmah Ghazali, Abdul Rahim Sabri, Wong Teck Chi, Lee Way Loon, P Tarani, K Pragalath, Emily Chow.

>>> Lihat GALERI FOTO DEMONSTRASI

kemaskini 11.59pm Polis ingin menyiasat 11 individu termasuk penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung perhimpunan 20,000 orang membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kuala Lumpur sepanjang petang ini.

Selain tokoh utama DAP Lim Kit Siang dan pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Syed Ibrahim Syed Noh, pemimpin kanan lain dalam Pakatan Rakyat yang akan turut disiasat:

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar;
Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali,
Ahli parlimen PKR Batu, Tian Chua;
Ahli jawatankuasa pusat PAS Mohamad Sabu;
ahli parlimen PKR Machang, Saifuddin Nasution Ismail;
Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin, dan Setiausaha Pemuda PAS Kamaruzaman Mohamad.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhamad Sabtu Osman dipetik berkata siasatan itu kerana mereka hadir dan berucap di depan ibu pejabat PAS sebelum demonstrasi besar itu bersurai kira-kira 4 petang ini.

Dalam perkembangan sehingga jam 11 malam ini, polis Kuala Lumpur mengeluarkan angka tangkapan terbaru: 589 orang termasuk 44 remaja bawah umur 18 tahun 40 wanita ditangkap bagi siasatan menurut Akta Polis 1967.

"Daripada jumlah itu, 27 orang adalah pelajar, yang mana 20 orang terdiri daripada pelajar berumur 17 tahun ke bawah manakala bakinya adalah pelajar dari institusi pengajian tinggi awam dan swasta yang berumur lingkungan 18 hingga 23 tahun," Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah dipetik berkata.

Setakat 6 petang tadi, Muhamad Sabtu memberitahu Malaysiakini bahawa seramai 438 orang ditahan sejak 7 pagi, termasuk 37 wanita dan 38 kanak-kanak.

Semuanya kecuali tiga orang berbangsa Melayu.

Antara tokoh utama pembangkang yang ditahan: Naib Presiden PKR Sivara Rasiah dan ahli jawatankuasa pusat PAS Mujahid Yusuf Rawa.

Sivarasa ditahan dekat kompleks membeli-belah Sogo kira-kira jam 3.15 petang, manakala tempat dan masa tahanan Mujahid tidak dapat dipastikan.

Sewaktu dihubung lewat petang tadi, Kamaruzaman yang juga timbalan pengerusi Himpunan MANSUH berkata mereka belum mendapat maklumat lanjut, setakat ini.

Penunjuk perasaan anti-ISA dipercayai dibawa ke beberapa balai polis tempat, antaranya Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Bukit Jalil dan IPD Cheras.

Sementara dua penggerak utama GMI - penganjur perhimpunan hari ini yang dibuat bersempena ulang tahun ke-49 pelaksanaan akta kontroversi itu - ditahan menjelang pukul 1 tengah hari dekat Sogo dalam percubaan mereka berarak ke Istana Negara mulai 2 petang.

Dua anggota jawatankuasa GMI Norlaila Othman dan Narshita Mohd Nor ditahan bersama pemimpin Muslimat PAS Aiman Athirah al-Jundi.

Mereka dibawa di dalam sebuah trak dari kompleks membeli-belah itu ke IPD Cheras.

Norlaila, ketika dalam tahanan, memberitahu Malaysiakini bahawa 18 tahanan wanita dibawa ke IPD Dang Wangi kira-kira jam 7 petang. /Malaysiakini

EMAIL - MOHON SOKONGAN SEMUA

Plan B/Polis Bkt Jalil yang disertakan oleh penulis email


Assalamualaikum & Salam Sejahtera

Setakat pukul 2 30 pagi 2hb Ogos 2009, masih terdapat 56 orang yang ditahan bersabit dengan Himpunan Mansuh ISA. 53 orang tahanan lelaki dan wanita ditempatkan di Balai Polis Bukit Jalil manakala 3 orang tahanan juvana berusia 13, 16 dan 17 tahun ditahan di IPD Petaling. Rakyat Malaysia yang prihatin diseru memberi sokongan dengan menghadirkan diri di Balai Polis Bukit Jalil pada pukul 8 – 10 pagi ini dimana mereka dijangka akan dikenakan perintah tahanan reman. Bagi 14 orang yang ditahan lebih awal pada suboh 1 Ogos, 2009 ( 13 dari Unit Amal Perak dan 1 Melaka ) telah pun direman selama 4 hari sehingga Rabu ini. Oleh kerana balai ini masih baru, saya lampirkan peta kepada yang memerlukan. Sebarkan./Melalui email


Blogger - Ini email yg saya terima daripada jali_1702@yahoo.com, yang menulis berita di atas.

ANTI ISA DICANTAS-PRO ISA DIBENARKAN- DIMANA KEADILAN DEMOKRASI PEMERINTAH

Saturday, August 1, 2009

KUALA LUMPUR-Lebih 20 ribu rakyat menyertai GMI yang di anjurkan hari ini.Malah ada yang mendakwa ianya mencapai sasaran 100,000 berdasarkan kumpulan yang berpecah di beberapa tempat di Kuala Lumpur.

Namun berlainan pula rancangan yang dianjurkan juga oleh pihak pro ISA yang disaat akhir menyertai perhimpunan.Jika perkara ini tidak di provokasi oleh puak pro ISA,sudah tentu perhimpunan ini akan berjalan aman.Polis menahan di 41 lelaki 37 wanita ditahan termasuk pelajar.

Menurut Menteri Di JPM Dato Nazri Aziz menyatakan bahawa selagi kerajaan Bn memerintah akta tersebut akan diteruskan.Para pemimpin Pakatan Rakyat DSAI,Presiden PAS Dato Hj Hadi Awang dan Pengerusi DAP Lim KIt Siang tidak dapat menyerahkan memorendum kepada Yang di Pertuan Agong, dan kemudiannya berpatah balik ke ibupejabat PAS di kuala Lumpur.

Namun dalam masa yang sama agak memeranjatkan apabila pihak polis membenarkan penasihat undang-undang yang pro ISA Mohd Khairul Azamdin, untuk terus melepasi pagar polis untuk menyerah memorendum ke pihak istana yang menyokong akta yang menahan tahanan tanpa bicara itu.


Menurut Salehuddin Ayub , memang kita merancang ini sejak sekian lama, namunia nya perhimpunan aman.Namun apabila ada pihak yang satu lagi cuba untuk masuk campur,polis mula memberi amaran yang menyaksikan bahawa kejadian ini cuba di provokasi untuk kepentingan kerajaan.


Sumber: wrlr.blogspot


WAJAH RATUSAN RIBU PENYOKONG AKTA ISA

Saturday, August 1, 2009


Macam Taik..


Sumber: bloglist.politik.blogspot

Jom Kongsi Dalam FB Anda