TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KLIK "PLAY" DENGAR RADIO KOBAT FM

Selasa, 3 Disember 2019

SOKONGAN KEPADA ANWAR WAKTU SUSAH DAN SENANG - JOM BERTEMU DI KONGRES NASIONAL KEADILAN DI MITC MELAKA HUJUNG MINGGU INI

KEADILAN bukan parti Anwar dan Anwar bukan KEADILAN. Namun, siapa boleh nafikan KEADILAN itu wujud dek batang tubuh insan bernama Anwar? Bahkan, reformasi itu sendiri mula menjadi sebutan kerana peristiwa pemecatan ke atas Anwar Ibrahim dari Umno dan kerajaan pada tahun 1998.

Di dalam KEADILAN, Anwar Ibrahim banyak menghabiskan masanya di dalam penjara. Di luar penjara, tugas memimpin parti dipertanggungjawabkan kepada isterinya Kak Wan dan dibantu oleh sahabat2 Anwar yang ikhlas berjuang. Tidak semuanya ikhlas, ada yang mula tunjuk taring terutamanya apabila Anwar disumbatkan ke dalam penjara.

Ada yang berkata sewaktu Kak Wan memimpin parti, tidak berlaku kekecuhan dan krisis seperti sekarang menandakan Kak Wan lebih baik dan pandai memimpin berbanding Anwar. Ya, tidak dapat dinafikan Kak Wan telah memimpin begitu baik sekali, sikapnya yang lemah lembut, penuh kesabaran, bertimbang rasa, penuh ihsan yang selari dengan sifat2 kewanitaan banyak membantu menstabilkan parti dan parti dilihat dari luar begitu aman dan tenteram.

Malangnya, tidak ramai yang tahu berapa banyak Kak Wan terpaksa telan dan simpan suka dukanya sepanjang beliau memimpin parti? Hanya yang selalu berada di sisinya dan di dalam kepimpinan parti sahaja yang tahu bagaimana Kak Wan terpaksa banyak bersabar dengan karenah beberapa pimpinan yang menjadi tikus berkeliaran ketika kucing tiada. Tikus-tikus ini begitu berani menggigit dan merobek apa sahaja yang mereka mahu.

Harapkan pagar, pagar makan padi. Pimpinan yang diharapkan dapat membantu Kak Wan selaku Presiden tatkala Anwar di dalam penjara, sebaliknya khianat dan seringkali menguji kesabaran Kak Wan. Kartel ini mula menunjukkan taring mengambil kesempatan di atas sifat kesabaran Kak Wan. Mereka selalu buat keputusan yang berbeza dari keputusan mesyuarat. Mereka sering buat kenyataan yang menyanggah keputusan parti. Sekiranya Kak Wan cuba membetulkan kartel ini, mereka mengugut dengan mengumpulkan tandatangan di kalangan kartel bertujuan untuk menunjukkan kekuatan kartel mereka.

Sampai ke tahap tugas Presiden menandatangani watikah calon pun mereka berani ambil alih. Keputusan parti menyokong PH pun mereka tidak peduli dan masih memuja dan memuji Pas. Keputusan parti menyokong Tun M sebagai PM sekiranya PH ke Putrajaya, mereka sanggah dan menamakan kepala kartel sebagai calon terbaik sebagai PM. Sekarang, demi mahu selamatkan perut masing2 mahu tidak mahu mereka lah paling kuat menjilat Tun M. Tidakkah mereka merasa malu kepada rakyat yang tahu sikap mereka sebelum ini? Ya, apa yang mahu dimalukan sedangkan semburit pun sanggup dirakam.

Apabila Anwar mengambil alih Presiden, kartel ini cuba untuk melakukan perkara yang sama kerana mereka yakin mereka ada kekuatan apatah lagi ramai di kalangan mereka telah menjadi menteri. Anwar apa ada, hanya Ahli Parlimen biasa sahaja, fikir mereka. Tetapi mereka silap besar. Mereka salah orang. Kalau Anwar boleh berhadapan dengan gergasi seperti Tun M di tahun 1998, kemudiannya berpuluh tahun berperang dengan rejim zalim Umno/Bn dengan segala kekuatan dan jentera kerajaan yang mereka ada, setakat dua tiga ekor kartel cicak mengkarung, adakah Anwar hairan?

KEADILAN dilihat seperti berkrisis di bawah Anwar kerana Anwar begitu tegas dalam soal prinsip dan Anwar tidak takut dengan ugutan kartel. Mereka sengaja buat hal agar parti pecat mereka dan mereka akan meraih simpati dan menyalahkan Anwar. Itu tujuan mereka. Anwar tidak sebodoh itu. Anwar mahu lihat sejauh mana kepintaran mereka. Seekor mengarung akhirnya terjelepuk sendiri. Kartel meroyan sakan. Mereka lupa KEADILAN kini dipimpin oleh Anwar Ibrahim.

Mereka lupa, kekuatan Anwar adalah kerana dokongan rakyat marhaen. Kekuatan kartel hanya kerana upah dan projek. Mengkarung yang tersembam itu pun akibat projek juga. KEADILAN harus kuat kerana prinsip bukannya dedak dan projek.

Kongres di Melaka nanti adalah ujian buat kita semua. Apakah kita mahu pertahankan prinsip bersama Anwar atau kita tergolong dalam kumpulan kartel? Waktu belum terlambat untuk kita mengubah 'kiblat". Biarkan kartel terjun dengan labu-labunya. Biarkan...biarkan...

Bertemu kita di Melaka, InsyaAllah.

USUL TOLAK PRESIDEN?

Pertamanya, memang tidak akan ada usul tersebut pada kongres nanti kecuali ianya dibawa oleh bebudak bengap yang tidak tahu perlembagaan parti.

Kecuali,

Di dalam MPP, lebih 2/3 ahli MPP tarik diri atau berundur, maka secara automatik Presiden parti tidak lagi wujud dan berfungsi. Nak cuba? Try la berundur sesiapa yang mahu berundur.

Presiden dipilih oleh ahli2 melalui pemilihan satu kepala satu undi. Maka, Kongres parti yang hanya diwakili oleh perwakilan tidak boleh menggugurkan Presiden. Kalau undang2 dulu, mungkin boleh kerana Presiden dipilih melalui perwakilan. Setelah pindaan dibuat di mana Presiden dipilih melalui pemilihan satu ahli satu undi, maka sebarang usul untuk menggugurkan Presiden tidak lagi bermakna.

Jadi, kepada sekor dua budak2 AMK yang menyalak mahu tunjuk bodoh tu, biarkan mereka syok sendiri. Beri peluang mereka mengaji habis dulu kitab perlembagaan.

Isnin, 2 Disember 2019

TIADA PENDAKWAAN BUKAN BERERTI TIADA KES

Dia kata, SPRM dah sahkan tiada pendakwaan terhadapnya. So, kenapa dia dipecat, soalnya. Tiada pendakwaan bukan bermaksud tiada kes. Tiada pendakwaan ertinya setakat ini SPRM tidak mendakwanya. Mungkin...mungkin...kalau didakwa, lebih teruk dia kena berbanding hanya dipecat saja. Patut bersyukur setakat dipecat dari parti, boleh merayu lagi.

Haziq dulu pun tiada pendakwaan, tetapi tetap dipecat juga. Puak korang juga yg meroyan minta Haziq dipecat, kan? Itu pun Haziq dipecat kerana dia menuduh Azmin rasuah secara terbuka tanpa asas. Bukan dipecat atas kes senburit yg dia mengaku bersama Azmin tu.

Isu pemecatan ni mudah je. Kalau dia rasa dia difitnah, dia boleh saman SUA atau Anwar, atau saman SPRM sendiri kerana menuduhnya terlibat rasuah. Ada berani? Kalau tak berani, memadailah buat rayuan kpd jkuasa disiplin parti. Kalau itu pun tak berani, pergilah isi borang Bersatu kerana pengerusi Bersatu Pahang dah offer tu...

Ahad, 1 Disember 2019

PEMECATAN ZAKARIA - LATHEEFA KOYA (SPRM) PERLU MOHON MAAF ATAU ANWAR?

Alkisahnya, SPRM hantar surat kepada Lembaga Disiplin Parti Keadilan dan melaporkan tentang salahlaku Ketua Cabang Bera, Sdr Zakaria berkaitan isu rasuah sewaktu pemilihan parti yang lalu.

Pengerusi Lembaga Disiplin membawa surat tersebut ke mesyuarat MPP yang tidak dihadiri oleh beberapa ahli MPP penyokong Azmin termasuk Azmin serta Sdr Zakaria sendiri, kecuali YB Daroyah yang hadir.

Lembaga Disiplin mencadangkan pemecatan ke atas Sdr Zakaria kerana menganggap isu rasuah adalah isu besar dan berat buat parti Keadilan, apatah lagi laporan itu datangnya dari SPRM. Anwar selaku Presiden, beliau mahu melihat sendiri laporan tersebut sebelum MPP membincangkan tindakan selanjutnya. Laporan itu dibacakan untuk pendengaran semua ahli MPP yang hadir ketika itu. Anwar secara peribadi mencadangkan hukuman lebih ringan iaitu di'gantung' sahaja keahlian Sdr Zakaria dan beliau boleh membuat rayuan. Namun, majoriti ahli MPP ketika itu memikirkan bahawa kesalahan yang dilaporkan oleh SPRM itu bukan kesalahan kecil dan ini memalukan parti.

Majoriti mahu Sdr Zakaria dipecat dan beliau diberi peluang untuk membuat rayuan. Seandainya kesemua ahli MPP berdisiplin dan bertanggungjawab untuk hadir mesyuarat yang diwajibkan ke atas mereka itu, saya fikir banyak keputusan positif dapat dicapai secara kolektif. Malangnya, ini tidak berlaku sekian lama. Apa ertinya majoriti tapi majoriti yang tidak berani berhadapan dengan minoriti dalam mesyuarat?

Apa pilihan yang Anwar ada? Adakah Anwar hanya mahu mengabaikan laporan SPRM tersebut? Adakah Anwar mahu memaksa semua ahli MPP ikut cadangannya agar Sdr Zakaria hanya perlu digantung? Kalau itu berlaku, itu bukan Anwar yang kita kenali.

Adakah parti perlu berdiam diri sehingga Sdr Zakaria dan kawan2nya dari kumpulan Azmin ada kelapangan untuk hadir mesyuarat barulah ianya dibincangkan? Mana lebih penting, parti atau kumpulan serta puak? Parti harus berjalan terus.

Bayangkan kalau parti tidak bertindak langsung ke atas laporan tersebut, apakah pandangan masyarakat terhadap parti yang dipimpin oleh Anwar ini? Apabila SPRM menyatakan kemudian bahawa pihaknya 'terkhilaf' kerana sepatutnya surat itu tidak dihantar kepada parti kerana itu bukan cara atau kaedah SPRM berurusan dengan kes2 sedemikian, namun SPRM sehingga kini tidak menafikan isi kandungan laporan tersebut.

Apabila isi kandungan itu masih diperakui oleh SPRM, maka wajarlah parti bertindak berpandukan laporan tersebut.

Sekiranya laporan itu bagi fikiran Sdr Zakaria adalah salah atau fitnah terhadapnya, sewajarnya Sdr Zakaria menfailkan saman terhadap SPRM. Beranikah beliau berbuat demikian?

Mengapa Anwar perlu mohon maaf sekiranya dianggap laporan itu palsu atau fitnah? Bukankah sebaiknya mereka menuntut SPRM agar menarik balik kandungan surat itu dan memohon maaf bukan sahaja kepada Sdr Zakaria tetapi kepada parti Keadilan juga kerana kes ini menjejaskan imej parti di mata rakyat.

Selaku Pesuruhjaya SPRM, Latheefa Koya yang terlalu mengenali Sdr Zakaria dan rapat dengannya sewaktu di dalam parti dulu perlu memohon maaf kepada sahabatnya itu dan bekas partinya dulu kalau laporan SPRM itu tidak betul atau bersifat 'nakal'. Mengapa Anwar perlu pikul biawak hidup?

KARTEL TUNTUT KEADILAN ?

1. Seorang dipecat kerana menuduh timbalan presiden secara terbuka makan rasuah.

(Tiada sesiapa kisah bahkan bergembira dgn pemecatannya kerana orang ini juga mengaku dia bersama timbalan presiden itu dlm kes semburit di hotel sandakan)

2. Seorang lagi dipecat kerana menurut laporan SPRM, ketua cabang ini telah melakukan rasuah dgn tawaran projek dan berbagai lagi sewaktu kempen pemilihan parti.

(Habis meroyan kumpulan kartel yg dipimpin oleh pasangan semburit kpd Haziq kerana ketua cabang ini adalah 'puppet" kpd bos kartel).

Adilkah? Kena pada musuh, mereka diam bahkan mendesak agar dipecat segera. Kena pada batang hidung sendiri, melalak meroyan kononnya menuntut keadilan. Tiba2 saja cukup bilangan kononnya menentang pemecatan tersebut sdgkan mesyuarat semuanya kaki ponteng.

Itulah kartel.

SIAPA WAKIL RAKYAT YANG TIDAK MENYOKONG BAJET UNTUK MEMBANTU GOLONGAN OKU, ORANG TUA DAN KANAK-KANAK DI PARLIMEN ?

Mendukacitakan, sewaktu kerajaan membentangkan usul penambahan bajet bagi golongan OKU, Orang tua dan kanak-kanak di Parlimen semalam, beberapa Wakil Rakyat yang tidak berhati perut dan lebih kepada dendam kesumat jahat politik mereka, sanggup mereka menolak dan tidak menyokong bajet yang dikemukakan.

Peliknya, sewaktu kerajaan bawa usul untuk memberi peruntukan kepada pejabat semua Ahli Parlimen, laju sahaja mereka menyokong kerana itu menguntungkan mereka. Apakah bajet untuk OKU, orang tua dan kanak-kanak ini tidak menguntungkan mereka maka mereka bertindak menolaknya?

Siapakah mereka ini? Saya senaraikan nama Wakil Rakyat/Ahli Parlimen yang menolak bajet tersebut agar para pengundi di kawasan mereka kenal hati budi mereka ini. Mereka adalah:

1. YB Siti Zailah (Pas - Rantau Panjang)
2. YB Hj Wan Hassan (Pas - Dungun )
3. YB Ahmad Terizi (Pas - Sik)
4. YB Mahazir Khalid (Umn0 - Padang Terap)
5. YB Anuar Musa (Umno - Ketereh)
6. YB Reezal Merican (Umno - Kepala Batas)
7. YB Ahmad Jazlan (Umno - Machang)
8. YB Hj Ahmad Hamzah (Umno - Jasin)
9. YB Halimah Sadique (Umno - Kota Tinggi)
10. YB Mohd Nizar Zakaria (Umno - Parit)
11. YB Hj Mohd Salim (Umno - Jempol)
12. YB Mastura (Umno - K.Kangsar)
13. YB Ismail Sabri (Umno - Bera)
14. YB Wee Ka Siong (MCA - Ayer Hitam)
15. YB Saravanan (MIC - Tapah)
16. YB Noh Omar (Umno - T.g Karang)
17. YB Noraini Ahmad (Umno - Parit Sulong)
18. YB Dr Shamsul Anuar (Umno - Lenggong)
19. YB Hj Ismail Said (Umno - K.Krau)
20. YB Ahmad Maslan (Umno - Pontian)
21. YB Hj Abd Rahman Mohamad (Umno-Lipis)
22. YB Abd Azeez Rahim (Umno - Baling)
23. YB Hasbullah Osman (Umno - Gerik)
24. YB Ahmad Nazlan Idris (Umno - Jerantut)
25. YB Jalaludin Alias (Umno - Jelebu)
26. YB Adham Baba (Umno - Tenggara)
27. YB Shahar Abdullah (Umno - Paya Besar)
28. YB Ramli Mohd Noor (Umno - Cameron Highland)

Inilah senarai Wakil Rakyat yang sanggup menolak bajet untuk bantuan kebajikan bagi golongan OKU, orang tua dan kanak-kanak. Adakah di kawasan mereka tidak diperlukan bantuan dari kerajaan ini? Mengapa dendam politik boleh mengatasi peri kemanusiaan? Mengapa bajet untuk pejabat mereka, tahu pula mereka menyokongnya?

Alhamdulillah, di Parlimen semalam MP dari PH sudah cukup untuk menyokong bajet ini dan beberapa MP dari Pembangkang yang berhati perut turut menyokongya.