TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Catatan Popular

KOBAT FM


web widgets

CERAMAH DI MENTAKAB

CERAMAH DI MENTAKAB

Rabu, 11 November 2015

TOK USIN UG CEROI SIRI 4 - TOK BERDEBAT DENGAN NATANG MAMAT

DEBAT TOK DENGAN NATANG MAMAT

" Kita tak boleh pecat Husam Musa walaupun banyak dia kritik parti kita secara terbuka bahkan membuat tuduhan kpd Presiden kita kerana kita tidak menerima sebarang aduan resmi dari mana2 pihak."

" Sebagai parti Islam, kita wajib ikut cara Islam. Jika ada aduan atau laporan, kita wajib siat dulu kemudian panggil orang yg kita tuduh tu untuk membela dirinya. Itulah cara Islam parti kita. Indahnya parti kita yg berdasarkan Al-Quran, Hadith, Ijmak Ulamak dan Qias".

Itulah di antara Tazkirah subuh tok pagi tadi di hadapan para walaun yg majoritinya terdiri dari pejuang2 yg rambut telah putih dan gigi sudah takde. Hanya seorang anak muda, berkulit hitam gelap macam biji tasbih yg setia sangat dengar tazkirah tok. Tok tak berapa selesa kalau Natang Mamat ni ada, pasti dia akan buat kecuh.

" Tok. Cantik sungguh apa yg tok sampaikan itu. Memang indah Islam itu tok. Tapi...saya nak tanya tok satu perkara". Soal Natang Mamat.

Tok dah mula gelisah. Sikit2 peluh kat dahi menitis. Rasa nak terkentut pun ada. " Errr...mende lagi yg mu nak tanya Natang Mamat? Kalau satu hari mu tak tanya tak boleh ke? Ok...apa yg mu nak tanya?". Jawab tok sambil menahan kentut.

"Dalam isu Husam Musa...macam2 helah dan dalil tok beri. Kena tunggu aduan atau report lah...kena siasat dulu lah...kena panggil Husam untuk bela diri...macam2 alasan. Hakikatnya memang guru tok tak berani pecat Husam sebab guru tok tahu Husam banyak penyokongnya di Kelantan. Betulkan? Paling win...guru tok nak tengok Husam langgar Bai'ah talak tiga..biar Husam bercerai berai dengan bini dia kan? Biar rumah tangga dia runtuh, kan?". Panjang persoalan Natang mamat kali ni.

Tok cuba buat muka 'cool' seolah2 tok takde masalah dengan soalan2 Natang mamat. Tok kena bela guru tok dan tok tak mahu imej guru tok ditelanjangkan dihadapan ramai dalam kuliah pagi ni.

" Natang mamat. Itu fitnah kamu ke atas guru tok. Guru tok tak berniat begitu. Memang Islam itu adil..perlu ada laporan dan siasatan. Sidituduh perlu membela diri dan kita pun perlu bukti2 kukuh serta saksi2. Itulah Islam di bawah kepimpinan ulamak seperti guru tok". Jawab tok sambil kesat2 peluh didahi.

Natang mamat semakin menghensut pungungnya dan menghampiri rapat betul2 kat muka tok.

" Tok. Cuba jawab dengan jujur ye. Dalam satu ceramah terbuka, guru tok telah menuduh calon2 rakan dalam Pakatan Rakyat adalah sebagai pengedar pil kuda dan membawa fahaman komunis. Ini adalah alasan guru tok untuk meletakkan calon2 guru tok di Kerusi yg sepatutnya ditandingi oleh rakan2 parti tok. Soalan saya;

1. Dari mana guru tok dapat maklumat itu?
2. Adakah ada laporan resmi dibuat samada kepada parti tok atau kepada pihak Polis kerana ini satu perbuatan jenayah besar?
3. Adakah guru tok telah melaporkan kepada pimpinan rakan2 parti tok tetang hal ini agar mereka boleh menyiasat dan bertindak?
4. Setelah guru tok terima laporan itu, adakah guru tok arahkan siasatan dibuat dahulu atau mereka2 yg dikatakan pengedar pil kuda atau pembawa fahaman komunis itu dipanggil untuk mendapatkan pengesahan?
5. Adakah guru tok memiliki bukti2 atau saksi terhadap tuduhan ini?

Jawab la tok. Kata Natang Mamat.

Jubah tok basah dengan peluh. " Gini...errr..err..dalam isu pil kuda ini, guru tok tak sebut nama sesiapa. Kes pun dah selesai di mahkamah yakni guru tok hanya melakukan fitnah umum, tak sebut nama sesiapa. Mahkamah pun kata, unsur2 fitnah memang ada, cuma guru tok tak sebut nama je...itulah hikmahnya ulamak memimpin.." Jawab guru tok sambil melepaskan kentut perlahan2.

Natang mamat tenung mata tok tajam. " Ohhh...fitnah umum takpe la ye? Fitnah tak sebut nama kira halal dalam Islam? Baiklah, sekarang saya nak bagitahu semua yg ada di sini. Dalam keluarga tok usin ni ada anak dia yang suka main dengan bontot, yakni gay. Hati2 semua..."

Semua dalam masjid terkejut. Masing2 saling pandang memandang. Tok bingkas bangun.

" Celaka mu...dalam masjid buat fitnah..mana bukti dan saksi2 mu...mu tahu tak tuduh orang liwat dan berzina tu perlu kpd 4 org saksi yg adil? " Jerkah tok.

Natang mamat pun bangun. " Ada saya sebut nama sesiapa tok?" Ahli keluarga tok ramaikan? Tak sebut nama takpe kan? Halal kan? Kata natang mamat.

Para jemaah terus meleraikan kami yg hampir bergaduh. Tok terus beredar pantas ke bilik air untuk mencuci jubah yang terlekat kincit. 
 
Terdapat ralat dalam alat ini