RADIO KOBAT FM

TERIMA KASIH KERANA ANDA SUDI MENJADI TEMAN KAMI, SILA DAFTAR SEKARANG

Jumaat, 24 April 2015

MUSUH DEPAN BATANG HIDUNG PUN MASIH LAGI MAHU BERTELAGAH?

POLITIK adalah strategi dan peperangan. Ada pasukan sahabat, ada pasukan musuh. Kita boleh belajar dari tentera apabila bercakap tentang strategi dan peperangan menghadapi musuh.

Apabila berperang, panglima2 dari beberapa batalion akan berbincang tentang strategi untuk menewaskan musuh dan menawan kubu musuh. Lazimnya, di dalam perbincangan itu, berbagai pendapat di utarakan, dan berbagai perbezaan pendapat dan pendekatan menjadi perbahasan sesama panglima perang.

Ada panglima yg mahu agar musuh diserang waktu malam. Ada panglima yang mahu menyerang musuh di awal pagi. Ada yg mahu serangan bermula di sebelah kiri kubu musuh, dan ada yg mahu dimulakan serangan di sebelah kanan. Kadangkala perbincangan menjadi hangat dengan masing2 mengemukakan hujah dan pendapat masing2 untuk menghancurkan musuh.

Sedang mereka berbincang dan bertukar2 pendapat serta berbahas tentang strategi untuk menentang musuh, tiba2 musuh dtg di hadapan kubu mereka tanpa disedari. Apakah yg akan mereka lakukan?

Panglima2 yg bijak akan segera bertindak, berhenti dari berbalah dan bertukar fikiran lantas sama2 halakan muncung senjata ke arah musuh yang berada di depan mata.

Panglima yg bodoh akan terus bertengkar dan berbalah dan masih ingin mempertahankan pendapatnya sehinggakan musuh dengan mudah menyerbu, menembak kesemua mereka dan menawan kubu mereka.

Apakah kita tidak boleh berbeza pendapat dan pendekatan di dalam politik? Tentu saja boleh dan ianya boleh membantu memperkuatkan kita. Tapi, malang sekali jika kita mahu teruskan perbezaan ini tatkala kita berdepan dengan pilihanraya dan musuh kita semakin hampir dengan kita.

22 ulasan:

  1. kelasi jumpa kapten kapal :

    tuan kapal kita nk karam ni.

    kapten : ok panggil mesyuarat tergempar dulu

    BalasPadam
  2. Salah satu sifat pemimpin adalah bijaksana. kalau tiada sifat ini hancurlah pengikut bawahan.

    BalasPadam
  3. musuh paling utama adalah PKR and DAP....sebab kelasi nyer pemalas...Kaptain nyer pn pemalas....wakakakaka

    BalasPadam
  4. Kapal paling besar ada lah kapal PAS...captain nyer stady tenang mengharung ombak...kelasi nyer rajin dan taat mengikut arahan....wlu pn ombak pkr dan petir dap dtg menggangu untuk memecah kan dinding kapal...bahtera besar PAS tetap belayar..dan terus belayar menuju redho Allah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kapal besar tapi si nya adalah najis manusia.sebab itu kaptenya senyum je sebab suka bau tahi.kelasi dap dan pkr tu sibuk sebab nak cuci najis ,supaya jangn kena terpalit pada kapten lain.

      Padam
  5. Kalau kaptan kapal PAS termakan pil kuda, bagimana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. beer pertahan...kandang babi pertahan...nama allah utk kristian pertahan...gereja tanpa permit kaw melayu pertahan...mintak jawatan tpm diam2 perrtahan.....tipu utk menang lembah pantai pertahan....hudud bangkang...klu mati sabu tanpa iman bagaimana?

      Padam
  6. Din, FYI serangan terhadap DSWA, Azmin sedang berangsung di blog2 PKR. Rasanya kita berhadapan juga dgn penrntangan dlm PKR

    BalasPadam
  7. PRESIDEN PAS TERMAKAN PIL KUDA YG DI BELI DARI UMNO. SBB TU CAKAP & TINDAKKANNYA PUN MCM ORANG BANGANG JA.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang terhegeh2 jumpe Najib nk jd tpm tu agak2 ketua bangang mane yer...PKR ni memang bodoh...last time kene terajang dgn Najib...muke tarak malu ka?

      Padam
    2. org yg nak menegakkan hukum Allah dikatakan bersalah, manakala org yg menolak hukum Allah didewa-dewakan, org begini macam saudara-mara Abdullah Ubai aje. dia tak sedar yg dia tu makan pil kuda yg diberi percuma oleh kafir DAPigs

      Padam
  8. Mana blogger macai yg cakap besar berdegar2 dlm blog ? Mana greenboc, alhussyen, mountdweller, yong suka kuning, libang libu, ciapan tapir & tenuk, sisi bukit , addin, kedah lanie, gendang perang , tulang besi ? Apa blogger banggang ni buat telah menyebabkan sokongan kpd pkr semakin merosot dan rakyat makin bencikan pkr.............Depa bukan nak kuatkan lagi PR tapi dok sibuk lemahkan PR dgn tohmahan dan fitnah terhadap PAS . Din kau patut nasihat member2 kau yg banggang ni kalau kau nak lihat PR kembali kuat !

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanpa Nama 252, sebenarnya blogger2 ini tersekat tulang babi yg diberikan oleh LGE

      Padam
  9. tuan president mcm ada agenda tersendiri.. pertaruhkan nasib rakyat.. so org pas kena bijak.. jgn ikut membuta tuli..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasma bihun sup melaporkan dari permatang pauh....

      Padam
  10. Salam 1rasuah,

    Bila jawatan tukang ajar diberi kepada orang tak cukup ajaran maka lahirlah sampah insan. Bayangkan mereka ini dulu kawan-kawan anda yang rendah intelek dan rendah akhlaknya tak dengar cakap guru dan ibu bapa tiba-tiba diberi degree di KU mana tah orang tak pernah dengar. Bila grad jadi beban kepada rakyat. Graduan pandai terpaksa berebut jawatan dengan mereka, pekerja am terpaksa diimport dari luar menambah jenayah. Jawatan mulia seperti guru diberi pula kepada penjenayah yang terkenal waktu di sekolah dulu tidak pernah naik pentas kecemerlangan dan rosak akhlak maka lahirlah sampah insan perogol kanak-kanak.heee

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.

    BalasPadam
  11. Ini semua salah pkr ............... dah elok2 PR berjalan dgn lancar tiba2 ada macai banggang buat Kajang Move yg menjahanamkan segala2nya ............. "Kajang Pak Malau Kajang Berlipat , Kajang Hamba Mengkuang Layu............Banggang Puak Macha Banggang Tak Bertempat , Banggang Pasma Lagak Dedalu"

    BalasPadam
  12. Ramai nampaknya geng sampah anak buah presedeng pil kuda beri komen di atas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abdul Razak lori sampah

      Padam
    2. Sekurang2 presiden PAS ikut landasan Quran dan Sunnah. Presiden engkau?

      Padam
  13. Sah wan jijah calon prk ppauh.nk muntah aku

    BalasPadam
  14. Sorrylah Din, sekarang musuh aku ialah dapigs dan anjing peliharaannya pkr. memang aku menyampah dengan umno tapi apa yang dapigs dan pkr buat pada PAS aku tak boleh maafkan dan lupakan.

    BalasPadam